Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn paard draait zijn poep naar me toe

 
Profiel   

Hey iedereen,
Dus vandaag was ik een beetje grondwerk aan het doen met mijn 6 jarige fjord, maar zonder leadrope nu ineens toen ik wou dat hij zijn hoef geefde, draait hij met zijn poep naar ma toe en wou hij me ook echt omver duwen terwijl hij draaide. Nu heb ik wel bang omdat ik denk dat hij naar me wilt stampen en het ook eens zo gaat zijn. Hij deed dit nooit en nu ineens doet hij het ik weet niet echt wat te doen. Iemand die me hierin kan helpen of tips kan geven?
Alvast bedankt aan iedereen! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 22:51 



 
Profiel   

Misschien is het goed dat je iemand zoekt die je les kan geven en kan helpen je jonge paard goed te beleren, jou kan leren hoe je goed kunt grondwerken, hoe je lichaamstaal zou moeten zijn, leiding geven etc.
Angst is een slechte leermeester bij een paard en helemaal bij een jong paard, dus zoek hulp en neem les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 23:41 



 
Profiel   

Misschien komende tijd je paard vastzetten als hij een hoef moet geven.
Dat lijkt me veiliger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 23:48 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen, paard vastzetten of in ieder geval leadrope er aan houden. Als ie draait kan je dan druk zetten op het touw zodat hij niet verder naar je toe kan draaien met zijn kont. Zodra t beter gaat kan het er dan weer vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 00:19 



 
Profiel   

*Ziet een paard met hopen mest schuiven.

Blijft leuk plezant, onze Zuiderburen op visite.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 06:46 



 
Profiel   

oomens schreef
*Ziet een paard met hopen mest schuiven.

Blijft leuk plezant, onze Zuiderburen op visite.

Zelfde met stampen eerste ingeving en dan oja dat is een normaal woord.

Ik zie al goede tips staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 07:16 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Misschien is het goed dat je iemand zoekt die je les kan geven en kan helpen je jonge paard goed te beleren, jou kan leren hoe je goed kunt grondwerken, hoe je lichaamstaal zou moeten zijn, leiding geven etc.
Angst is een slechte leermeester bij een paard en helemaal bij een jong paard, dus zoek hulp en neem les.

Idd!

Het klinkt alsof je paard jou corrigeerde op een paardse manier en dat jij je hebt laten corrigeren door hem door weg te stappen. En das erg jammer. Maar het belangrijkste is dat je dat niet opnieuw gebeurt en daarvoor is les echt enorm belangrijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 07:21 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 08:32 



 
Profiel   

Het is wel gek dat dit zo ineens gebeurd, maar vooral belangrijk dat dit geen gewoonte gaat worden. Ik zou m de volgende keer vast zetten en anders kijken of iemand je hierbij kan helpen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 11:29 



 
Profiel   

Het komt op mij over als een paard dat ook een beetje grenzen aan het testen/uitdagen is. Niet gek hoor, zeker niet bij een jong paard, maar jouw reactie daarop is wel heel belangrijk. Zoals iemand al eerder opmerkte, kun je onbewust dus ook het verkeerde bevestigen.

Zeker als je angst voelt, ook al is het spanning voor iets dat misschien wel niet gebeurd, zou ik rondkijken naar iemand die je wat betreft paardentaal, lichaamstaal, grondwerk en leiderschap kan begeleiden en ondersteunen. Het is helemaal niet gek dat je dit nu nog lastig en spannend vind, want paardentaal is nu eenmaal geen mensentaal, en andersom. Iedereen moet het leren door ervaring op te doen en kennis te vergaren, en dat doe je het beste via iemand die dat met jou kan delen.

Voor nu, en zeker als je je gespannen voelt, sluit ik me aan bij wat andere ook al noemden. Zoek de situatie nu nog even niet op, dat is voor jou en je paardje fijner en duidelijker. En zo houd je het ook veiliger voor jezelf. :j Sterkte en succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 11:35 



 
Profiel   

Vast zetten de volgende keer als je de hoeven wilt. Je geeft aan dat je bang hebt dat hij zal stampen - zet hem dan vast, voor je paard aanvoelt dat jij bang bent en hiervan gaat lopen profiteren. Geef hem die ruimte niet, jij bent bang dus je staat niet sterk genoeg in je schoenen om die ruimte weer in te nemen. Voorkom problemen, zet hem vast.


Leer je paard lezen - mijn merrie draait haar kont ook naar mij toe, en als ik dan op de verkeerde plaats sta krijgt ik die kont ook gewoon tegen me aan. Niet zo fair, want zij weegt 500kg en ik maar 50kg. Maar, mijn paard doet dit niet om me pijn te doen --> mijn paard kickt enorm op "kontje krabben", en geeft op die manier aan dat ze het graag NU wilt.

Ik poets haar volledig los, en daardoor heeft zij ook bepaalde vrijheden: tegenwoordig wilt ze graag dat ik vooral haar nek borstel, en als ik dan een tijdje aan de flank bezig ben zet ze een paar stapjes achterwaarts zodat de borstel weer in de nek beland. Aan mij om te beslissen hoe ik hierop reageer, maar net doordat ze los staat kan ze dit doen, kan ze bepaalde dingen vragen/aangeven.

Anderzijds, als ik haar los laat in de piste, en ze is er wel klaar mee, draait ze (van ver) ook haar kont naar me toe, om aan te geven dat het wat haar betreft wel genoeg is geweest.

Leer hem dus lezen. WAAROM draait hij, op dat moment en in die situatie, zijn kont naar je toe? Is hij er klaar mee? Loopt hij grenzen te testen? Voelt hij overmacht doordat de leadrope er niet is? Werken met je paard in vrijheid is mooi - maar doordat je een bepaalde vrijheid geeft, kunnen bepaalde zaken gebeuren. Je geeft je paard de ruimte om "nee" te zeggen, om de medewerking te stoppen. Leer zijn lichaamstaal lezen - vandaag doet hij iets om reden 1, morgen doet hij datzelfde maar om een andere reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-20 07:39 



 
Profiel   

Draait hij alleen of dreigt hij te schoppen? Dat laatste zou wel ernstig zijn,het eerste enkel onopgevoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-20 08:07 



 
Profiel   

Je kunt je paard aan een langere lijn houden en leren te wijken voor druk. Dit doe je door naast hem te staan en zijn achterhand opzij te laten wijken. Dit kan met je hand maar desnoods ook met een zweepje. Als jij duwt en dat hoeft niet hard moet hij wijken. Wijkt hij niet dan duw je harder en zodra hij een pas wijkt stop je met duwen. Druk weg is namelijk de beloning. Dit doe je aan beide kanten. Net zolang tot je alleen maar hoeft te wijzen en hij opzij stapt.
Op deze manier kun je ook de voorhand laten wijken en ook het paard achterwaarts laten gaan.
Is ook heel handig als je gaat trailer laden. Dan trek je aan het touw en zodra het paard ook maar 1 pasje voorwaarts doet laat je het touw ontspannen dus weer die druk weg. Steeds een beetje verder zonder veel dwang. Dan krijg je uiteindelijk een goede vertrouwens band.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-20 08:15 



 
Profiel   

Joke024 schreef
Hey iedereen,
Dus vandaag was ik een beetje grondwerk aan het doen met mijn 6 jarige fjord, maar zonder leadrope nu ineens toen ik wou dat hij zijn hoef geefde, draait hij met zijn poep naar ma toe en wou hij me ook echt omver duwen terwijl hij draaide. Nu heb ik wel bang omdat ik denk dat hij naar me wilt stampen en het ook eens zo gaat zijn. Hij deed dit nooit en nu ineens doet hij het ik weet niet echt wat te doen. Iemand die me hierin kan helpen of tips kan geven?
Alvast bedankt aan iedereen! :)


Ik ben nieuwsgierig.
Waarom werkte je zonder leadrope...?
En op wat voor manier vraag je 'voet'...?
(Misschien dacht jouw dier wel dat je wilde dat die achterhand naar je toe kwam. "Waarom tenslotte ook niet?" In paardenogen vragen wij mensen de gekste dingen...)

Als je echt van je plek af gezet werd door je paard op puur initiatief van je paard is dat wel reden tot 'zorg'. In paardentaal is 'wie gaat voor wie opzij' een manier (er zijn er vele!) om de rangorde te bepalen.
....maar als gezegd: misschien dacht jouw braverd wel dat jij dit wilde en dan heeft het niets met rangorde, leiderschap etc te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-20 11:14 



 
Profiel   

LWdaisy: fijne r+ reactie geef je in topic +:)+ , leuk om te lezen hoe jij in vrijheid ermee omgaat.

Ik geef ze graag een target waarbij of waarop ze mogen stilstaan om b.v. de hoeven te doen, is wat duidelijker en toch is er inbreng van paard zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-20 12:15 



 
Profiel   

Peetstap schreef
LWdaisy: fijne r+ reactie geef je in topic +:)+ , leuk om te lezen hoe jij in vrijheid ermee omgaat.

Ik geef ze graag een target waarbij of waarop ze mogen stilstaan om b.v. de hoeven te doen, is wat duidelijker en toch is er inbreng van paard zelf.


Ik probeer mijn paard aan de hand van onze locatie en al dan niet een halster/hoofdstel duidelijk te maken wanneer eigen inbreng oké is :) De wei is een speeltuin, daarin doet ze wat zij wil. Ik poets haar bijna altijd in de wei, los, en dan mag ze dus voorwaarts/achterwaarts stappen, of gewoon weggaan als ze het gehad heeft.

Als ik haar naar de piste breng, is dit met een halster/hoofdstel. Ze kan ook los meelopen, dat heb ik haar geleerd, maar op dat moment "meen ik het serieus". Ik wil dat ze netjes naast me loopt, geen gras hapt onderweg, niet wegwandelt, ... --> dus met halster/hoofdstel.
Optoming aan = luisteren :) Optoming uit = kies maar.

In de piste hangt het er dan van af. Als het halster/hoofdstel uit gaat, krijgt ze weer inspraak. Los lopen, vrijheidsdressuur, ... zolang zij er zin in heeft dan. Blijft het halster of het hoofdstel aan, zijn we nog steeds "serieus", en verwacht ik een paard dat luistert naar wat ik van haar vraag. Dat kan rijden zijn, longeren, haar iets nieuws aanleren waarbij ik haar onverdeelde aandacht wil, ...

Op die manier is het voor haar ook duidelijk. Ze weet ondertussen wanneer ze iets te zeggen heeft, en wanneer niet. Ik zeg niet dat ze nooit eens zal proberen, dat mag ook - maar wanneer ik haar bij serieuze zaken tot orde roep, schikt ze zich hiernaar. Gelukkig voor haar ben ik geen serieus mens en krijgt ze vaak inspraak haha.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-20 16:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen