Nieuw maatje hoe best kennismaken met men 2 jarigen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Nieuw maatje hoe best kennismaken met men 2 jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 09:17

Hey bokkers,
Ik heb al 2 2’jarigen staan en nu wordt er dinsdag een nieuw vriendje gekeurd.
Als alles goed is komt hij naar ons toe *\o/*

Nu was men vraag, hoe pak ik dat best aan??

Hij krijgt zijn eigen stalletje s’nachts maar over dag zou ik hem graag bij men 2 jonkies zetten.
Het gaat om een dikke haflinger dus geen bloedtype.

Eerst wou ik een klein stukje weide afspannen naast de weide van men mini’s.
Zo kunnen ze op een klein afstandje kennis maken. +/-3 dagen

Daarna zou ik ze op een groter gras stuk samen zetten om te kijken of het goed gaat.

Is dit een goed idee?
Of kan ik het beter anders aan pakken.

Alvast bedankt!!
Rébecca & de knollies :D

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:29

Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Een nu al te dikke Haf zou ik helemaal niet op gras laten. Die ontploft of raakt bevangen.
Ik zou hem op een paddock laten met hooi, en daar een draad halverwege plaatsen (op hoogte) zodat de kleintjes kunnen kennismaken, en terug kunnen naar hun helft waar de haf niet kan komen. Je ziet snel genoeg of het goed gaat. In de weide zou ik een track uitzetten die de mini's eerst mogen opeten, en dan de haf er gedoseerd oplaten. De mini's kunnen dan in de binnenweide. In het najaar als het gras in voedingswaarde terugloopt en de haf is afgevallen zou hij wat meer op het gras kunnen.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 09:45

Lindsey_99 schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Een nu al te dikke Haf zou ik helemaal niet op gras laten. Die ontploft of raakt bevangen.
Ik zou hem op een paddock laten met hooi, en daar een draad halverwege plaatsen (op hoogte) zodat de kleintjes kunnen kennismaken, en terug kunnen naar hun helft waar de haf niet kan komen. Je ziet snel genoeg of het goed gaat. In de weide zou ik een track uitzetten die de mini's eerst mogen opeten, en dan de haf er gedoseerd oplaten. De mini's kunnen dan in de binnenweide. In het najaar als het gras in voedingswaarde terugloopt en de haf is afgevallen zou hij wat meer op het gras kunnen.


Bedankt!
Haf heeft 1 jaar niets gedaan en op een dikke weide gestaan. Heeft al eens hoef bevangen geweest en ik vrees nu weer kort bij.
Hij zou bij mij inderdaad Zowiezo op een paddock komen te staan maar om samen te zetten even op het gras zodat ze afleiding hadden dacht ik.
Wat bedoel je net met een track?

nova_lea

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:19

Mary_X schreef:
Hey bokkers,
Ik heb al 2 2’jarigen staan en nu wordt er dinsdag een nieuw vriendje gekeurd.
Als alles goed is komt hij naar ons toe *\o/*

Nu was men vraag, hoe pak ik dat best aan??

Hij krijgt zijn eigen stalletje s’nachts maar over dag zou ik hem graag bij men 2 jonkies zetten.
Het gaat om een dikke haflinger dus geen bloedtype.

Eerst wou ik een klein stukje weide afspannen naast de weide van men mini’s.
Zo kunnen ze op een klein afstandje kennis maken. +/-3 dagen

Daarna zou ik ze op een groter gras stuk samen zetten om te kijken of het goed gaat.

Is dit een goed idee?
Of kan ik het beter anders aan pakken.

Alvast bedankt!!
Rébecca & de knollies :D


Klinkt als een goed idee. Misschien kan je ze ook aan de hand of tijdens het rijden kennis laten maken met elkaar. Door samen te gaan rijden of wandelen zijn ze vaak minder fel als ze bij elkaar komen! :)

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 13:06

nova_lea schreef:
Mary_X schreef:
Hey bokkers,
Ik heb al 2 2’jarigen staan en nu wordt er dinsdag een nieuw vriendje gekeurd.
Als alles goed is komt hij naar ons toe *\o/*

Nu was men vraag, hoe pak ik dat best aan??

Hij krijgt zijn eigen stalletje s’nachts maar over dag zou ik hem graag bij men 2 jonkies zetten.
Het gaat om een dikke haflinger dus geen bloedtype.

Eerst wou ik een klein stukje weide afspannen naast de weide van men mini’s.
Zo kunnen ze op een klein afstandje kennis maken. +/-3 dagen

Daarna zou ik ze op een groter gras stuk samen zetten om te kijken of het goed gaat.

Is dit een goed idee?
Of kan ik het beter anders aan pakken.

Alvast bedankt!!
Rébecca & de knollies :D


Klinkt als een goed idee. Misschien kan je ze ook aan de hand of tijdens het rijden kennis laten maken met elkaar. Door samen te gaan rijden of wandelen zijn ze vaak minder fel als ze bij elkaar komen! :)


Mijn 2 jarigen kennen enkel nog maar aan de longe rustig met een halstertje en aan de hand mee lopen rijden zal niet lukken maar aan de hand inderdaad wel! Poetsplaats is ook net voor hun stal dus daar gaan ze hem ook zien ☺️

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Nieuw maatje hoe best kennismaken met men 2 jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:29

Ik heb een haflinger en een mini, in het begin had ik een kant van de paddock afgespannen, ene kant mini, andere kant haflinger, om alvast rustig te kunnen wennen. Daarna met een draad op een dikke meter hoogte. Mini kon hier onderdoor naar zn eigen veilige plek als hij de haf beu was en de haflinger kon dan niet meer bij hem (stond ook stroom op). Vond ik de ideale manier om 2 paarden van verschillende hoogtes aan elkaar te laten wennen.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:21

Mary_X schreef:
Wat bedoel je net met een track?


Een track is een pad wat om/door de weide loopt zodat paarden wel veel loopruimte hebben, maar zich niet volvreten aan gras.
Het kan heel simpel, of heel luxe met allerlei variaties. Simpel met een paar vaste palen en prikpaaltjes ertussen (flexibel) of alles met vaste palen. Kan op een groot en klein perceel.
https://natuurlijkpaarden.nl/paddock-paradise/
http://www.depaardenmaat.com/paddock-paradise/
Het ideaalste is op zand, maar ik heb een track van de wei met inmiddels heel kort gras, wat na een aantal jaren goed kaalgelopen is. Dan hebben ze wat te scharrelen zonder zich te kunnen volvreten met gras.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 21:44

Fangio schreef:
Ik heb een haflinger en een mini, in het begin had ik een kant van de paddock afgespannen, ene kant mini, andere kant haflinger, om alvast rustig te kunnen wennen. Daarna met een draad op een dikke meter hoogte. Mini kon hier onderdoor naar zn eigen veilige plek als hij de haf beu was en de haflinger kon dan niet meer bij hem (stond ook stroom op). Vond ik de ideale manier om 2 paarden van verschillende hoogtes aan elkaar te laten wennen.



Mijn 2 jarigen zijn al zeker zo groot als de haf
Is anders inderdaad ideaal!

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 21:45

Lindsey_99 schreef:
Mary_X schreef:
Wat bedoel je net met een track?


Een track is een pad wat om/door de weide loopt zodat paarden wel veel loopruimte hebben, maar zich niet volvreten aan gras.
Het kan heel simpel, of heel luxe met allerlei variaties. Simpel met een paar vaste palen en prikpaaltjes ertussen (flexibel) of alles met vaste palen. Kan op een groot en klein perceel.
https://natuurlijkpaarden.nl/paddock-paradise/
http://www.depaardenmaat.com/paddock-paradise/
Het ideaalste is op zand, maar ik heb een track van de wei met inmiddels heel kort gras, wat na een aantal jaren goed kaalgelopen is. Dan hebben ze wat te scharrelen zonder zich te kunnen volvreten met gras.



Interessant!