Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

schrikken in open veld

 
Profiel   

Een paard dat schrikt kan zoveel oorzaken hebben. Veel zijn er al besproken. Het minder zien en/of het emmertje wat vol loopt zijn zeker dingen waar je rekening mee moet houden. Het is jammer dat je na zo een lange tijd nog met hetzelfde bezig bent. Heb je hem al eens fysiek na laten kijken. Heel vaak zie je dat paarden die ouder worden meer last krijgen van een stijve en stramme achterhand. Hierdoor komt het vaker voor dat zij schrikken.
Dit kun je checken door op te letten hoe makkelijk het is om de hoeven uit te krabben. geeft hij deze makkelijk en blijft hij dan op de 3 andere benen staan en niet met zijn hele gewicht op jou.
Heel veel succes.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:43 



 
Profiel   

In open veld zijn er soms toch voor een mens nauwelijks zichtbare dingen te zien waardoor de aandacht van het paard getrokken wordt. En ik zou zeker de tip hierboven van het 'emmertje' in gedachten houden. Af en toe afvloeien, hoe jouw paard dat ook doet. Door stilstaan, maar soms juist ook door even flink door te draven. Dat verschilt echt per paard.

anitaroot schreef
Heel vaak zie je dat paarden die ouder worden meer last krijgen van een stijve en stramme achterhand. Hierdoor komt het vaker voor dat zij schrikken.

Kun je dat 's uitleggen? Wat het verband tussen deze twee zaken zou zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:54 



 
Profiel   

Alleen op buitenrit is voor veel paarden ook gewoon (te) spannend. Regelmaat en veel hetzelfde rondje kan helpen maar het pakt de kern van het probleem niet aan. Hoe leer jij hem omgaan met stress en angst? Maw: hoe zorg je ervoor dat hij zelf zichzelf kalmeert bij angst?
Tristan Tucker werkt met deze methode en het werkt veel beter omdat het paard deze skills naar elke omgeving en situatie meeneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 11:08 



 
Profiel   

Zeker! Als de doorbloeding in de achterhand minder wordt is het gevoel in het lichaam minder en net als wij mensen koude voeten hebben, dan voelen we minder en dat is bij paarden ook. Je kunt zeggen dat ze dan minder gegrond zijn. Ook zorgt de spanning in de achterhand vaak voor meer spanning in het hele lichaam.
Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 11:11 



 
Profiel   

anitaroot schreef
Een paard dat schrikt kan zoveel oorzaken hebben. Veel zijn er al besproken. Het minder zien en/of het emmertje wat vol loopt zijn zeker dingen waar je rekening mee moet houden. Het is jammer dat je na zo een lange tijd nog met hetzelfde bezig bent. Heb je hem al eens fysiek na laten kijken. Heel vaak zie je dat paarden die ouder worden meer last krijgen van een stijve en stramme achterhand. Hierdoor komt het vaker voor dat zij schrikken.
Dit kun je checken door op te letten hoe makkelijk het is om de hoeven uit te krabben. geeft hij deze makkelijk en blijft hij dan op de 3 andere benen staan en niet met zijn hele gewicht op jou.
Heel veel succes.


Ja, fysiek nagekeken door osteopaat, geen merkbare problemen. Zijn hoeven geeft hij heel makkelijk.
Het ‘emmertje’ lijkt me het meest verklaarbare!
Een remedie die momenteel wat helpt, is het korte cirkels draaien bij spanning, tot hij oogcontact neemt met mij en dus rust vindt. Maar ik kan je verzekeren dat ik, op wandeling in een nog niet gekende omgeving, dit heel regelmatig moet doen om het emmertje te legen… En dat is op de duur niet leuk meer.
Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 21:44 



 
Profiel   

Pijn is een reden in schrikkerig te worden, maar dan merk je meestal ook thuis met rijden wel veranderingen.

Je ziet dit heel vaak met paarden die veel alleen hebben gestaan. Die lijken een bepaalde mate van “shut down” te zijn. Als ze eenmaal in een groep staan, krijg je vaak heel duidelijke verlatingsangst.

De oplossing is niet de (hoge) spanning oplossen, maar ingrijpen bij het allereerste vonkje. Die is waarschijnlijk 2m buiten het hek :+
Als je die eerste 50m goed aanpakt, is de rest vaak geen probleem, heb je geen emmertje meer dat overloopt.
Zoek op Warwick Shiller, en dan zijn 50 feet trail ride. Hoorde toevallig vanmiddag een van zijn podcasts met de titel “shut down horses”, ging allemaal over buitenrijden uiteindelijk, ik zou die podcast eens luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 22:26 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Pijn is een reden in schrikkerig te worden, maar dan merk je meestal ook thuis met rijden wel veranderingen.

Je ziet dit heel vaak met paarden die veel alleen hebben gestaan. Die lijken een bepaalde mate van “shut down” te zijn. Als ze eenmaal in een groep staan, krijg je vaak heel duidelijke verlatingsangst.

De oplossing is niet de (hoge) spanning oplossen, maar ingrijpen bij het allereerste vonkje. Die is waarschijnlijk 2m buiten het hek :+
Als je die eerste 50m goed aanpakt, is de rest vaak geen probleem, heb je geen emmertje meer dat overloopt.
Zoek op Warwick Shiller, en dan zijn 50 feet trail ride. Hoorde toevallig vanmiddag een van zijn podcasts met de titel “shut down horses”, ging allemaal over buitenrijden uiteindelijk, ik zou die podcast eens luisteren.


Ja gezien en beluisterd. Bedankt voor de tip!
Die geleidelijkheid heb ik al meermaals toegepast, die mindset absoluut ook (sowieso) +:)+ Het blijft een opdracht, het gaat er maar niet uit; op eens een uitzondering na en dat is een moment dat ik vraag vastgrijp :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 10:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen