Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard bang voor honden

 
Profiel   

Aangezien ik net een topic tegenkwam waarin iemand vertelde dat het paard bang was voor koeien en ik daar hele goede tips las, besloot ik om ook dit topic te openen.

Ik heb mijn paard nu 7 jaar en helaas zijn er meerdere keren wat incidenten geweest waarbij mijn paard (terecht) is geschrokken van honden. Zo zat er altijd op de hoek van het zandpad dat wij door moesten een herder die al blaffend en rennend tegen de heg en het hek opsprong zodra je langs reed. Op mijn vorige stal, maar ook op mijn huidige stal. Ook heb ik meerdere malen meegemaakt dat ik op buitenrit was en dat iemand zijn hond niet bij zich kon houden omdat de hond niet luisterde. Dit resulteerde dan vaak in een situatie waarbij de hond achter het paard aan ging. Ook is er vorige winter een hond van iemand die langs onze stal liep de paddock in gerend en achter de paarden aan gaan jagen. Ik moet zeggen dat het in de bak en ook op buitenrit wel steeds beter gaat als ik mensen vraag om gewoon door te lopen met hun hond. Vaak gaan mensen goed bedoeld stilstaan en laten ze hun hond zitten of liggen, alleen op een of andere manier wil mijn paard er dan echt niet langs en gaat op een afstandje al stilstaan. Gelukkig is het tot nu toe elke keer zo geweest dat mensen doorliepen als ik dit aan ze vroeg. Als mensen langs de bak lopen dan lopen ze uiteraard door, maar dan wordt mijn paard wel behoorlijk gespannen en wil dan ook regelmatig niet langs die kant van de bak. Zo is dit ook wel eens op wedstrijd gebeurd, dan zat er een hond langs de kant. Gelukkig had diegene zelf door dat mijn paard hier gespannen van raakte en deze mevrouw is toen zo aardig geweest om even weg te lopen. Fijn voor mij, maar natuurlijk zou het nog fijner zijn als mijn paard deze angst overwint. Wat ik in de bak doe, is eigenlijk altijd door proberen te rijden alsof er niks aan de hand is (draai ik bijvoorbeeld een volte.

Hierbij misschien handig om te vertellen dat de honden die op stal lopen geen indruk op haar maken. Deze kunnen achter, naast, voor haar lopen en dan kijkt ze niet op of om.

Voor mij is dit niet een heel groot probleem maar ik ben benieuwd of jullie goede tips hebben. Ik ben er niet dagelijks mee bezig maar mocht ik dan de volgende keer iemand tegenkomen met een hond dan kan ik wellicht jullie tips toepassen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 16:38 



 
Profiel   

Voor honden geldt hetzelfde als voor koeien: leer je paard dat je erachter kunt jagen en dat ze dan weglopen.
Werkt bij ongehoorzame honden buiten heel erg goed, honden verwachten sowieso niet dat hun prooi opeens jager wordt.
Succes verzekerd. Hond vlucht naar z'n baas (die blij moet zijn dat-ie z'n hond kan pakken) en laat het een volgende keer met een beetje geluk wel uit z'n hoofd.
Mijn paarden draaien tegenwoordig zelf al naar een loslopende hond toe, die vinden het een veel te leuk spelletje :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 16:43 



 
Profiel   

Mijn jong paard is deze zomer door 4 honden aangevallen toen we op vakantie waren in Limburg. Echt bashing van de honden. Paard was terecht volledig over zijn toeren en was nadien bang van de hond van de b&b. Voordien was deze hond geen probleem.

Eenmaal thuis onmiddellijk les genomen met trainster. Mijn hond in de piste, trainster haar hond ook + nog een aangelijnde hond van vrienden. De les in alle rust opgebouwd en vooral mijn paard afgeleid. Dit verliep vlot. We zijn dan gaan wandelen en vriendin had de 3 honden mee en wandelde ons tegemoet. Dit bleek ook te werken.

We hebben letterlijk blootstelling therapie gedaan met de honden en het paard. Dit wel met gekende honden en trainer mee.

Neem je tijd en de kanszit er in dat je jouw paard kan desensibiliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 17:01 



 
Profiel   

Zoals je zelf al aangeeft, is je paard terecht bang van honden. Jammer genoeg begin je dus niet bij 0, maar ergens bij min 100.
Ik zou de situaties waarin die schrik heeft van honden in een gecontroleerde situatie nabootsen. Laat iemand met zijn hond langs de bak zitten. Laat je paard zelf de ontspanning opzoeken. Ga hem niet dwingen om langs de hond te gaan, maar maak van de hond een plek van ontspanning. Zit de hond bij A, dan deel je de piste door de helft. De helft bij C is waar je aan de slag gaat, de helft bij A is waar je stil gaat staan, lekker ontspant, misschien zelfs een praatje maakt met de hondeneigenaar. Al staat je paard helemaal bij X, maakt niet uit, waar hij staat mag het paard zelf beslissen. Dan geef je weer been, loopt die in de richting van de hond, blijf je gewoon ontspannen zitten. Het moment dat die een bocht nemen om van de hond weg te lopen draaf je aan en ga je weer werken in de C-helft. Om dan weer in de A-helft te gaan rusten en zo beetje bij beetje dichterbij de hond te komen.

En zo kan je de prikkel telkens opbouwen: een hond die heen en weer loopt langs de bakrand, een hond die speelt, een hond die blaft, een hond die tegen het hek opspringt etc.

Er zijn dus twee factoren die telkens 'moeilijker' worden: de prikkel en de afstand tot de prikkel. Pas als die volkomen ontspannen is in de ene situatie ga je door naar de volgende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 19:24 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de reacties!

@Ibbel, onder het zadel op buitenrit vind ik dit zelf met mijn paard iets te gevaarlijk. Ik denk ook niet dat ze überhaupt om wil draaien en dat ik dit makkelijk voor elkaar krijg als er een hond achteraan gaat.. Daarnaast ben ik veel te bang dat de hond dan iets overkomt en die kan er tenslotte ook niet zoveel aan doen.

@Laibadji en Gini, bedankt voor jullie tips ook. Ik ga denk ik eerst maar eens met een hond naast de bak oefenen inderdaad. Nu nog even zoeken naar een "enge" hond, want niet alle honden zijn in haar ogen eng :') De manier zoals jij t beschrijft Gini past wel bij een manier waar ik me fijn bij zou voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 20:36 



 
Profiel   

Felien_Kyra schreef
Nu nog even zoeken naar een "enge" hond, want niet alle honden zijn in haar ogen eng :')


Merries :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 10:11 



 
Profiel   

Handig topic. Ik heb op buitenrit af en toe ook last van honden die achter mijn paard aan gaan jagen. Voor mijn paard is dit meestal gewoon een schrikmoment, waarbij ze een paar galopsprongen maakt en daarna weer redelijk rustig is. Voor mij levert het echter veel stress op, bij elke hond die ik zie kijk ik of hij aangelijnd is en maak ik een inschatting of het baasje hem wel onder controle heeft. Ik ben dus eigenlijk veel banger dan mijn paard is. :') Ik ken de tip van het paard leren de hond op te jagen, maar heb er nooit de ballen voor op het moment dat de situatie zich voordoet.

Ben heel benieuwd of het oefenen met een "enge" hond langs de bak je gaat helpen, houd je ons op de hoogte van je vorderingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 10:24 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Voor honden geldt hetzelfde als voor koeien: leer je paard dat je erachter kunt jagen en dat ze dan weglopen.
Werkt bij ongehoorzame honden buiten heel erg goed, honden verwachten sowieso niet dat hun prooi opeens jager wordt.
Succes verzekerd. Hond vlucht naar z'n baas (die blij moet zijn dat-ie z'n hond kan pakken) en laat het een volgende keer met een beetje geluk wel uit z'n hoofd.
Mijn paarden draaien tegenwoordig zelf al naar een loslopende hond toe, die vinden het een veel te leuk spelletje :+


Super goede tip! Honden blijven jagen als ze dat lukt, het ergens achteraan gaan zodat de 'prooi' wegrent is beloning op zich en daar kan je als eigenaar maar 1 ding tegen doen en dat is je hond aangelijnd houden. Het gedrag zelf is niet uit te roeien. Maar idd, als de prooi jager wordt, dan weten ze niet waar ze het moeten zoeken. Zou eigenlijk perfect zijn voor alle honden die in het verleden achter paarden aan zijn gegaan, om ze eens in die omgekeerde situatie te brengen. Helaas zijn veel hondeneigenaren niet zo geinteresseerd in het welzijn van anderen die in hetzelfde bos oid willen wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 10:16 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Voor honden geldt hetzelfde als voor koeien: leer je paard dat je erachter kunt jagen en dat ze dan weglopen.
Werkt bij ongehoorzame honden buiten heel erg goed, honden verwachten sowieso niet dat hun prooi opeens jager wordt.
Succes verzekerd. Hond vlucht naar z'n baas (die blij moet zijn dat-ie z'n hond kan pakken) en laat het een volgende keer met een beetje geluk wel uit z'n hoofd.
Mijn paarden draaien tegenwoordig zelf al naar een loslopende hond toe, die vinden het een veel te leuk spelletje :+


Dit is een handige tip. Niet eens eraan gedacht. Het kan vervelend worden, wanneer honden en paarden elkaar tegenkomen. Bij sommige paarden helpt het om af te stappen. Zo voelen paarden zich veiliger als hun ruiter naast hen op de grond staat. Je kunt onzekere of bange paarden ook samen laten rijden met paarden die niet bang zijn door hun angst heen geholpen worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 15:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen