Haflinger extreem gehecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wpaard

Berichten: 469
Geregistreerd: 08-12-17

Haflinger extreem gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 14:00

Laat ik vanaf het begin beginnen. Ik zocht een braaf recreatiepaard voor ontspannen buitenritjes te maken. Toen kwam ik haar tegen en had goed contact met de vorige eigenaresse. Ze zei dat ze heel braaf was, alleen dat ze meer aandacht verdient want ze had haar gekocht voor haar dochtertje die nog maar een beginner is dus meer als hobbelen was er niet bij maar wel super braaf. Dus op vertrouwen heb ik haar ruim 3 maanden geleden gekocht . Eerste periode ging het heel goed, liep braaf mee als een mak lammetje zeg maar en ook het rijden ging goed. Totdat ze zo in elkaar werd geslagen door een pony in de wei en liep een kneuzing op en sindsdien staat ze bij een andere haflinger in de wei..Ik moest eerst rustig aan doen vanwege de kneuzing en daarna pakte ik haar op en toen begon alle ellende... heel onrustig...
Vanaf de wei naar stal wandelen gaat in staken en als ik haar aanpak gaat ze steigeren. Ze wil ervan door gaan op buitenrit, kop omhoog en je hebt niks meer in handen. In de bak is ze alleen gefocust op de omgeving en niet op de ruiter, kop omhoog..

Hebben jullie tips ?

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Haflinger extreem gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:52

Mijn eerste vraag is hoe oud je haflinger is. Ik weet uit eigen ervaring dat dit ras niet altijd even mak is. Wat maakt dat je de titel geeft "extreem gehecht". Zou het niet zo kunnen zijn dat het rustig aan wel prettig was en het werken weer een ding is. Heb je het zadel laten controleren. Vaak als ze stil staan gaat de bespiering snel achteruit en een klein verschil kan grote gevolgen hebben. Is er lichamelijk niet iets wat nog wat verdere behandeling kan gebruiken. Mijn haflinger was een fixe vent, maar voelde wel elke verandering in zijn lichaam en reageerde daar ook op. Misschien is het een idee of een mogelijkheid om een fysio of osteopaat te laten kijken.
Wat er ook nog eens kan spelen is dat een paard 3 tot 6 maanden nodig heeft om enigzins te wennen aan de nieuwe plek en nieuwe mensen. Heb je in de tijd dat je haar rust hebt gegeven wel dingen met haar gedaan of heeft zij voornamelijk op het land gestaan. Dit kan ik niet uit je verhaal halen.

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:53

Zo als ik dit hoor lijkt ze mij misschien nog wel pijn te hebben? En daar uit gaat staken? Hoe lamg heeft ze stil gestaan? Heeft iemand er nog naar gekeken? Is ze lichamelijk weer goed gekeurd?

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Haflinger extreem gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:09

Is ze onrustig omdat ze naar die andere haflinger toe wil? Omdat je in de topictitel zegt "extreem gehecht"?
Mijn tip zou zijn: laat eens iemand meekijken naar als jij met haar bezig gaat. Iemand die wat weet van bv gedrag. Op die manier kan je er miss achter komen waarom ze dat doet. Wellicht geef je tegenstrijdige hulpen, ben je niet consequent genoeg of heeft je pone ergens pijn. Als je overigens pijn vermoed zou mijn eerste stap toch nog ff de DA zijn.
Vanachter een scherm kan bokt helaas ook niet zo veel. Veel succes en hopelijk is ze snel weer superbraaf!

Wpaard

Berichten: 469
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 17:26

Is al een iets oudere topic en inmiddels is ze een stuk rustiger. Steigeren doet ze zelden meer. Ze is 16 jaar. We maken buitenritjes en wandelen gaat ook redelijk goed.

Ze blijft wel erg gefocust aan haar haflingervriendin. Als zij klaar is in de bak en dan weer terug naar de wei gaat en ik nog niet klaar ben met mandy dan luistert ze niet meer en wil ze alleen maar rennen en naar haar vriendin toe.