Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Spanning bij geluid - wat te doen met vuurwerk?

 
Profiel   

Ik ben op zoek naar tips voor paarden die angstig en gestresst raken van harde geluiden. En ervaringen met eventuele middelen die hierbij helpen!

Mijn grote vriendelijke reus Eros is echt een super braaf paard en doet eigenlijk alles voor me, ook als hij dingen heel spannend vindt om te passeren. Maar zodra er harde geluiden in het spel komen dan raakt hij echt in de stress (gelukkig geen gevaarlijke situaties, daar issie te lief voor maar het is gewoon zo sneu voor hem)

Bijvoorbeeld als ik in de binnenbak rij en er loopt een vogel over het dak is 'ie al afgeleid en als het gaat regenen/hagelen/onweren is er geen land meer mee te bezeilen en loopt ie met zn kop in de lucht rond (nogmaals, hij wordt niet gevaarlijk maar hij is gewoon niet meer te bereiken om hem te kalmeren)

Op stal is hij ook mega gestresst als het hard gaat regenen/hagelen/onweren. Hij draait dan rondjes, kop in de lucht (hij zoekt waar het vandaan komt). Echt heel sneu om hem zo te zien want helpen kan ik hem niet. Ik probeer ook bij hem uit de buurt te blijven als dit gebeurt, want als ik in de buurt ben wordt het alleen maar erger. (Hij doet het ook als ik er helemaal niet ben, want ik krijg dan berichten van stalgenoten die bij m gaan kijken omdat ze lawaai horen uit zijn stal)

Dit is nog te overzien, maar nu komt de decembermaand er weer aan.. Vorig jaar heeft hij in de weken voor O&N slecht gegeten, was niet in z'n hum en overdag als het rustig was buiten sliep/lag hij super veel. Hij stond toen in een binnenstal waar hij veel minder hoorde, maar vooral niet kon zien waar het geluid vandaan komt. Ik had hoop dat hij nu hij in een buitenstal staat minder last had, omdat hij de buitenlucht ziet en kan zien dat er 'niks' aan de hand is. Maar dat is dus niet zo. Hij staat tegenover rustige paarden die niets geven om dit lawaai, maar dat doet hem niks en hij stresst gewoon door.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik hem kan helpen? Ik vind het gewoon zo sneu om hem zo te zien!
Denk aan een training om hem te desensibiliseren bijvoorbeeld. Of iets met geluidsdempers in/om zijn oren (vind ik spannend omdat ik er niet bij ben)

Mijn plan is nu:
* Half november beginnen met de ChillPill van EcoStyle. (iemand ervaring mee?? graag!!)
* 31 december vaker voeren en de laatste voerbeurt om 23:30
* Licht aanlaten
* Misschien een gleuf te laten in de achterwand van zijn stal, zodat hij de woonwijk achter zijn stal kan zien. Ik twijfel hier nog over omdat hij mss met zo'n gleuf te weinig ziet en dan juist meer in de stress raakt.

Ik hoor heel graag jullie tips en ervaringen! Dit wordt het eerste jaar dat Eros van mij is met de jaarwisseling, dus extra spannend voor mij. (Vorig jaar was hij van de manege en stond hij dus binnen)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 23:13 



 
Profiel   

Ik kan nog geen tips geven maar wil wel even volgen. Dit wordt het tweede oud en nieuw samen. Alleen wel het eerste oud en nieuw op de nieuwe stal die toch iets meer in bewoond gebied ligt. Ook mijn paard reageert best op geluid. Laatst hoorde je opeens een knal. Denk vam defensie en daar reageert hij echt op. Hij staat wel binnen s nachts maar nu overdag wel buiten. Op de vorige stal stond hij binnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 23:59 



 
Profiel   

Zorgen voor veel hooi, zicht op andere paarden, en eventueel ook een radio op voorhand aanzetten en goed luid laten klinken. Meer kan je niet doen vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 00:25 



 
Profiel   

Is hij ook bang bij hard geluid waar hij wel zicht op heeft? Of alleen in de bak wanneer het geluid van buiten komt? Ik kan me trouwens wel voorstellen dat hij het vuurwerk niet helemaal kan koppelen aan het geluid, ook als hij er wel zicht op heeft.
Voor specifiek het nieuwe jaar zou ik inderdaad de radio gewoon wat harder aanzetten zodat je knallen niet zo plotseling zijn. De hele nacht hooi als afleiding. Misschien helpt het om schriktraining te doen met bubbelplastic dat van die grote luchtcompartimenten heeft? Dat knalt wel redelijk. Dat zou je dan wel heel regelmatig moeten oefenen denk ik, na een keer oefenen zal hij niet meteen rust erin kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 01:08 



 
Profiel   

Mijn paarden zijn niet bang voor harde geluiden gedurende het jaar maar tja oud en nieuw is wat teveel gevraagd, vooral de gillende geluiden maakt ze angstig en gestresst.
Ik geef homeopatische druppels ( van groene os of van puur tegen stress) daar moet je wel ruim op tijd mee beginnen, ongeveer 3 weken van tevoren. Op de dag zelf geef ik nog naf magic , zit in een spuit kost 18,50 erbij, halve dosering sochtends en hele om 23.00 . Dat heb ik vorig jaar voor het eerst gedaan en is mij erg goed bevallen. Waren niet sloom of versuft maar gewoon alert maar duidelijk de scherpe randjes eraf, geen grote verschrikte ogen. Je hebt ook een muziek box speciaal voor dieren ( ben even vergeten hoe die heet) zijn ook lovende verhalen over. Uiteraard heb ik ook de radio aan, en het licht in de stal aan, en hooi en wat lekkers ⭐️

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 06:27 



 
Profiel   

Hoe lang heb je het paard al ?
Omdat je zegt dat het eerst een manegepaard was ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 06:46 



 
Profiel   

koffienodig schreef
Is hij ook bang bij hard geluid waar hij wel zicht op heeft? Of alleen in de bak wanneer het geluid van buiten komt? Ik kan me trouwens wel voorstellen dat hij het vuurwerk niet helemaal kan koppelen aan het geluid, ook als hij er wel zicht op heeft.
Voor specifiek het nieuwe jaar zou ik inderdaad de radio gewoon wat harder aanzetten zodat je knallen niet zo plotseling zijn. De hele nacht hooi als afleiding. Misschien helpt het om schriktraining te doen met bubbelplastic dat van die grote luchtcompartimenten heeft? Dat knalt wel redelijk. Dat zou je dan wel heel regelmatig moeten oefenen denk ik, na een keer oefenen zal hij niet meteen rust erin kunnen vinden.


Oh, dat ben ik helemaal vergeten erbij te zetten
Als ik met hem buiten loop en er is een knal reageert hij veel minder heftig. Wel even een schrikreactie van wat is dat, maar als er dan niks gebeurt en ik ga gewoon door met wat ik aan het doen ben dan geeft hij er niet om. Het is echt zodra hij een dak boven zijn hoofd heeft. Vorig jaar heb ik in de ochtend met hem binnen gereden op oudjaarsdag, toen ze aan het einde begonnen te knallen en hij dus ging stressen. Vervolgens moest ik buitenom terug naar zijn stal aan de andere kant van het gebouw en deden die knallen vrij weinig. Eenmaal op stal reageerde hij weer wel.
In de paddock zetten durf ik alleen echt niet aan, want daar is snachts weinig licht en ik zie die lomperd zo door de draden gaan als hij toch in paniek raakt haha


N4N4 schreef
Hoe lang heb je het paard al ?
Omdat je zegt dat het eerst een manegepaard was ?


Hij is sinds mei van mij, maar ik leasete hem al sinds november vorig jaar. Hij staat nog op dezelfde manege. Maar dit gedrag vertoonde hij ook al toen hij van de manege was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 08:48 



 
Profiel   

Ik heb altijd een radio aan in de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 08:55 



 
Profiel   

Radio aan en groot licht laten branden tijdens O&N scheelt al een heel stuk.
Vervelend is het wel. Het is te hopen het vuurwerk eens verboden word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 09:00 



 
Profiel   

Hier gaan ze allemaal op stal (elke nacht overigens). Met oud en nieuw dan nog extra: buitendeuren dicht, radio aan, lichten aan, en vlak voor middernacht wordt er gevoerd zodat ze met het ergste wat te eten hebben. Ze kunnen ook elkaar zien op stal, scheelt ook al denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 09:01 



 
Profiel   

Je zou wellicht ook geluidsdempende oortjes op kunnen doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 09:05 



 
Profiel   

Echt tips heb ik niet, enkel mijn ervaring in de praktijk met mn jonkie.

Mijn jonkie was vorig jaar voor het eerst thuis met oud en nieuw. Minste geritsel of gekraak vliegt of springt hij al aan de kant en loopt hij te briesen :+

Ik hield m'n hart dus vast met oud en nieuw :=

Ter info: hij stond samen met een mini paardje thuis in de weide met inloopstal, dus eigenlijk continu buiten.

Als ze kunnen inschatten en horen/zien waar het vandaan komt, zijn ze vaak al rustiger. Als ze vanuit binnen iets horen is het geluid zo verplaatst/vervormd dat sommige dit niet kunnen plaatsen en geraken ze in de stress.
Hier hebben ze de eerste 2 minuten na 00.00 beetje rondgelopen en rond gekeken wat is dit nu, maar stonden erna gewoon weer te eten. Paar hapjes, en ze liepen weer terug om mee te kijken met het vuurwerk :+ ze hebben allebei helemaal niet gek gedaan. Echt alleen 2 min wat rondgedraafd. That's it.

Mijn advies? Zet eventueel buiten met een koele kikker. Laat hem ervaren dat er buiten niks gebeurd, dan kunnen ze binnen ook een stuk rustiger zijn lijkt me.
Buiten horen en zien ze het, zoals ze in de natuur ook zouden doen.

Desnoods met een van de bovenstaande hulpmiddelen om het scherpe randje er vanaf te halen.

Puur mijn ervaring, wat voor jou kan helpen weet ik niet.

Succes!! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 09:05 



 
Profiel   

Ik zou er zelf op gaan trainen dat het geluid van vuurwerk wordt gelinkt aan iets positiefs, ipv iets negatiefs.

Ben je bekend met clickertraining? En dan in de vorm van gedragstraining, niet circuskunstjes?
Je uiteindelijke doel ga je in veel kleinere, haalbare, positieve stapjes verdelen. Vraagt van jezelf geduld, investering (het leren van positief trainen) en creativiteit. Maar dan kan je wel werken aan het probleem en niet de symptomen bestrijden. Je werkt dan aan een lange termijnoplossing. Ik ben hier bijv mee begonnen om mijn angstige paard op de trailer te krijgen. Maar nu pas ik het overal op toe (training, wormspuitjes etc) en zelfs op mn getraumatiseerde kater die ook vreselijk gevoelig en gespannen is.

Ter voorbeeld een puppy die vuurwerktraining krijgt:
https://youtu.be/0-ozNKhoK1w

Mocht je interesse hebben in het leren van positieve gedragstraining, kan ik je deze site aanbevelen:
https://connectiontraining.com/

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 09:15 



 
Profiel   

Ik heb hier een hele goede tip voor gekregen van mijn tandarts. Deze balletjes kunnen als oordoppen gebruikt worden: https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... jes/337560
Voor mijn paard helpt dat enorm! Geen/veeel minder spanning op de trailer, bij de kliniek en bij de tandarts. Je zou even moeten kijken wat er gebeurt als je ze wat langer inlaat, maar volgens mij kan dat weinig kwaad als je ze goed schoonhoudt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 09:58 



 
Profiel   

Melewel94 schreef
Echt tips heb ik niet, enkel mijn ervaring in de praktijk met mn jonkie.

Mijn jonkie was vorig jaar voor het eerst thuis met oud en nieuw. Minste geritsel of gekraak vliegt of springt hij al aan de kant en loopt hij te briesen :+

Ik hield m'n hart dus vast met oud en nieuw :=

Ter info: hij stond samen met een mini paardje thuis in de weide met inloopstal, dus eigenlijk continu buiten.

Als ze kunnen inschatten en horen/zien waar het vandaan komt, zijn ze vaak al rustiger. Als ze vanuit binnen iets horen is het geluid zo verplaatst/vervormd dat sommige dit niet kunnen plaatsen en geraken ze in de stress.
Hier hebben ze de eerste 2 minuten na 00.00 beetje rondgelopen en rond gekeken wat is dit nu, maar stonden erna gewoon weer te eten. Paar hapjes, en ze liepen weer terug om mee te kijken met het vuurwerk :+ ze hebben allebei helemaal niet gek gedaan. Echt alleen 2 min wat rondgedraafd. That's it.

Mijn advies? Zet eventueel buiten met een koele kikker. Laat hem ervaren dat er buiten niks gebeurd, dan kunnen ze binnen ook een stuk rustiger zijn lijkt me.
Buiten horen en zien ze het, zoals ze in de natuur ook zouden doen.

Desnoods met een van de bovenstaande hulpmiddelen om het scherpe randje er vanaf te halen.

Puur mijn ervaring, wat voor jou kan helpen weet ik niet.

Succes!! :(:)


Buiten zetten is helaas geen optie, want wij hebben een paddock met draden en weinig licht in de avond/nacht. Hij is er ook niet aan gewend om 's nachts buiten te staan. Zijn vriendje is op zich een koele kikker (dat zijn ze beide op geluid bij Eros na dan). Maar Eros is de baas en degene die de rust normaal bewaart in stressvolle situaties dus ik denk dat hij z'n vriend mee neemt in zijn gedrag. Ik ga het in ieder geval in de gaten houden naar O&N toe hoe ze reageren als ze gaan knallen in de buurt als ze in de paddock staan


Slmt9 schreef
Ik zou er zelf op gaan trainen dat het geluid van vuurwerk wordt gelinkt aan iets positiefs, ipv iets negatiefs.

Ben je bekend met clickertraining? En dan in de vorm van gedragstraining, niet circuskunstjes?
Je uiteindelijke doel ga je in veel kleinere, haalbare, positieve stapjes verdelen. Vraagt van jezelf geduld, investering (het leren van positief trainen) en creativiteit. Maar dan kan je wel werken aan het probleem en niet de symptomen bestrijden. Je werkt dan aan een lange termijnoplossing. Ik ben hier bijv mee begonnen om mijn angstige paard op de trailer te krijgen. Maar nu pas ik het overal op toe (training, wormspuitjes etc) en zelfs op mn getraumatiseerde kater die ook vreselijk gevoelig en gespannen is.

Ter voorbeeld een puppy die vuurwerktraining krijgt:
https://youtu.be/0-ozNKhoK1w

Mocht je interesse hebben in het leren van positieve gedragstraining, kan ik je deze site aanbevelen:
https://connectiontraining.com/


We hadden een schriktraining gepland staan met geluiden/licht etc alleen deze is door de corona afgelast helaas. Clickertraining ben ik echt totaal niet van, heb me daar al eens in verdiept voor onze hond toen. Positief trainen op andere manieren ben ik wel voorstander van en dit doe ik ook in mijn training. Ik zal eens kijken wat het inhoudt en of het zonder clickertraining toe te passen is.

Femek2902 schreef
Ik heb hier een hele goede tip voor gekregen van mijn tandarts. Deze balletjes kunnen als oordoppen gebruikt worden: https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... jes/337560
Voor mijn paard helpt dat enorm! Geen/veeel minder spanning op de trailer, bij de kliniek en bij de tandarts. Je zou even moeten kijken wat er gebeurt als je ze wat langer inlaat, maar volgens mij kan dat weinig kwaad als je ze goed schoonhoudt.


Thanks! Er bestaan ook gewoon oordoppen voor paarden, maar ik wil dus vooral weten of het kwaad kan om deze langer in te laten. Dus mocht iemand daar ervaringen mee hebben, graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 10:04 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Hier gaan ze allemaal op stal (elke nacht overigens). Met oud en nieuw dan nog extra: buitendeuren dicht, radio aan, lichten aan, en vlak voor middernacht wordt er gevoerd zodat ze met het ergste wat te eten hebben. Ze kunnen ook elkaar zien op stal, scheelt ook al denk ik.


Hij staat in een buitenstal, dus ik kan geen deuren dicht doen. Hij kan andere paarden zien die er niets om geven, maar dat maakt hem niet rustiger.
Licht aan ga ik inderdaad doen en de radio kan ik naar kijken, maar deze kan niet in zijn box dus moet dan buiten staan en ik denk dat 'ie dan wel héél hard moet om over de knallen uit te komen hahaa

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 10:07 



 
Profiel   

Wij hadden thuis helemaal geen licht :) gewoon zoals elke nacht dezelfde routine. Enkel stond ik in de weide erbij de eerste 10 minuten. Heb wel de draad open gezet gehad dat als ze gingen rennen, ze wel de ruimte hadden.

Maar als het niet mogelijk is bij jou, houdt het op he :)

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:04 



 
Profiel   

Iriscope schreef
Je zou wellicht ook geluidsdempende oortjes op kunnen doen?


Dat wilde ik ook al zeggen. Een grote zak watten kopen en dan een groot stuk afscheuren en in het oor stoppen. Je kunt er ook speciale doppen voor kopen, maar dit is wel goedkoop om te proberen of het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:15 



 
Profiel   

Wij zijn er altijd bij en houden ze vast aan het halster, dat helpt bij ons het best.
Afgelopen jaar hebben ze bach rescue druppels gekregen en ze leken iets rustiger.
Er wordt vuurwerk heel dichbij afgestoken en normaal lopen ze altijd los maar dan vliegt het vuurwerk om hun oren en wordt het één grote paniek.
Dus rond middernacht staan we in de stal, halstertje om en beetje begeleiding om rustig te blijven dan gaat het wel en voelen ze zich veiliger.
Voor jouw paard zal het denk ik heel fijn zijn om oordopjes in te doen (ze bestaan wel ook voor paarden in de rensport) en een netje erover.
Je kan het natuurlijk ook van tevoren even proberen, het gaat vast nog een aantal keer hard regenen!
En iets van chillpil, geen ervaring mee maar het zal vast iets doen, het proberen waard.
Verder kun je ook schriktraining op geluiden doen, misschien is een online cursus wat, Tristan Tucker bijv.
Succes en sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:43 



 
Profiel   

Waarschijnlijk is het voor jou vervelender dan voor hem. Natuurlijk is het niet leuk dat hij stress heeft, maar er is een duidelijke reden en die gaat voorbij. Je kunt proberen hem wat te helpen, maar je kunt niet voorkomen dat hij het spannend vind. Maak je niet te druk, dan valt het met hem misschien ook wel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 10:55 



 
Profiel   

De meeste tips zijn al gegeven.

Die van ons is overigens een stuk relaxter sinds hij op de magnesium staat! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 11:11 



 
Profiel   

Hi, ik kan zien dat je al super bezig bent en er zijn ookal een aantal goede tips langs gekomen. De radio aan dat is een goed idee. Zelf heb ik een kleine transistor radiootje en deze kan ik voor zijn stal zetten. Het is jammer dat je schriktraining niet door kon gaan. Maar ook hiermee kun je zelf aan de slag. Er zijn manieren om het geluid van vuurwerk te downloaden en zelfs op Youtube zijn er video's van. Deze kun je gebruiken om je paard er nu al bekend mee te maken. Laat het af en toe eens knallen en kijk waar je zijn reactie kunt verminderen.
Maar als je paard alleen met een dak boven zijn hoofd reageert zit het hem denk ik eerder in het vervormen van het geluid door het dak. Als hij in een buitenstal staat zou dit hem minder moeten kunnen raken.
Heb je hem al eens helemaal laten onderzoeken door een DA of fysio of osteopaat. Paarden die gevoelig voor geluiden zijn zitten vaak gespannen in hun lichaam. De tip van Magnesium is ook super. Dit helpt bij mijn pony ook heel goed om wat meer te ontspannen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 17:13 



 
Profiel   

present schreef
Waarschijnlijk is het voor jou vervelender dan voor hem. Natuurlijk is het niet leuk dat hij stress heeft, maar er is een duidelijke reden en die gaat voorbij. Je kunt proberen hem wat te helpen, maar je kunt niet voorkomen dat hij het spannend vind. Maak je niet te druk, dan valt het met hem misschien ook wel mee.


Ik maak me er echt niet heel druk om hoor, maar ik ben er mee bezig wat ik kan doen om hem te helpen. Hij doet het net zo goed als ik er niet ben, dus dat is het probleem niet. Ik heb wel gemerkt dat ik het versterk, dus ik laat hem met rust als hij zo doet en negeer het gedrag.

anitaroot schreef
Hi, ik kan zien dat je al super bezig bent en er zijn ookal een aantal goede tips langs gekomen. De radio aan dat is een goed idee. Zelf heb ik een kleine transistor radiootje en deze kan ik voor zijn stal zetten. Het is jammer dat je schriktraining niet door kon gaan. Maar ook hiermee kun je zelf aan de slag. Er zijn manieren om het geluid van vuurwerk te downloaden en zelfs op Youtube zijn er video's van. Deze kun je gebruiken om je paard er nu al bekend mee te maken. Laat het af en toe eens knallen en kijk waar je zijn reactie kunt verminderen.
Maar als je paard alleen met een dak boven zijn hoofd reageert zit het hem denk ik eerder in het vervormen van het geluid door het dak. Als hij in een buitenstal staat zou dit hem minder moeten kunnen raken.
Heb je hem al eens helemaal laten onderzoeken door een DA of fysio of osteopaat. Paarden die gevoelig voor geluiden zijn zitten vaak gespannen in hun lichaam. De tip van Magnesium is ook super. Dit helpt bij mijn pony ook heel goed om wat meer te ontspannen. Succes!


Thanks! Ik had ook helemaal verwacht dat het in een buitenstal minder zou zijn, maar tot nu toe met de regen/hagel op het is het niet minder geworden dan toen hij binnen stond. Met vuurwerk moet ik het nog ervaren natuurlijk.

Hij is al meerdere keren helemaal gecheckt en behandeld door een osteopaat en de laatste keer gaf hij geen knelpunten meer aan gelukkig!

Magnesium is idd een goeie, alleen is hij echt een zeikerd met poeders dus ik ga ff op zoek of dat een optie is!

Thanks allemaal voor de goeie tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 17:45 



 
Profiel   

Jouw verhaal klinkt als mijn paard. Ook bang van geluiden en harde regen op het dak. Met rijden in de binnenbak valt dat mee. Wij zijn met oud en nieuw altijd met 4en op stal en al twee jaar gezien dat mijn paard doodsbang is. Vorig jaar zei een vriendin die er ook was om 21:00u, zou je zijn luik niet dicht doen voordat hij er uit klimt. Om 22:15 Heb ik hem zijn bucas recuptex deken op gedaan en om 12 uur stond hij op zijn gemakje voordroog te eten. Hij krijgt normaal hooi dus hij vindt dat ook wel erg lekker maar dat krijgt hij elk jaar om hem af te leiden en dan draait hij het door de hele stal. Dus ik denk toch echt dat de deken geholpen heeft. Dit was het eerste jaar dat ik meer zorg had om de hond als om mijn paard. Ook wel radio en licht aan maar ook dat is elk jaar. Deken gaat komende oud en nieuw weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 21:51 



 

Hopelijk vuurwerkverbod dit jaar _/-\o_ . Ik zit ook (voor het eerste jaar) met een blinde paniekvluchter, dus zit er ook een beetje over in de stress..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-20 08:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen