Spanning bij geluid - wat te doen met vuurwerk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Spanning bij geluid - wat te doen met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:53

Ik zou deze helemaal doof maken met O&N , watten in, rubber oren en een vaste kap.

Gerinck
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:40

Vuurwerk periode is inderdaad vervelend voor dieren. Beste wat je kunt doen is: geef voldoende afleiding door ze op hooi te laten knagen, eventueel luiken van de stal gesloten, licht aan laten in de stal, zet radio harder aan, plaats een rustig paard naast een angstig paard en maak tijdens oudejaarsavond vaker een rondje door de stal of bij de weide.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:45

Als het goed is weinig last dit jaar.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Re: Spanning bij geluid - wat te doen met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:16

Hoop het van harte. Vuurwerkverbod, ik ben voor.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 07:12

Ik zou met hem gaan trainen op geluid. Mobiele telefoon erbij, lange lijn eraan, eerst in een veilige omgeving zoals de bak bijvoorbeeld. Geluid waarvoor hij angstig is opzetten op zijn zachts. Je paard aaien/ aanraken met je gsm en weghalen/ uitzetten als hij 'rustig' blijft staan. Dit steeds opbouwen in volume en onverwachtheid. Tussendoor een rondje stappen om de spanning af te laten vloeien. Dit kan met alle geluiden. Je kunt ook vragen of iemand wil helpen met bijvoorbeeld een bladblazer, hegge schaar, radio met cd met vuurwerk geluiden e.d. Ben creatief.
Je kunt de symptomen wel bestrijden maar beste is om aan zijn angst te werken door middel van shaping. Je paard zal echt dapperder worden en geruster door positieve ervaringen en herhaling. Het kost alleen wel tijd ;-)

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 19:47

timokyana schreef:
Ik zou met hem gaan trainen op geluid. Mobiele telefoon erbij, lange lijn eraan, eerst in een veilige omgeving zoals de bak bijvoorbeeld. Geluid waarvoor hij angstig is opzetten op zijn zachts. Je paard aaien/ aanraken met je gsm en weghalen/ uitzetten als hij 'rustig' blijft staan. Dit steeds opbouwen in volume en onverwachtheid. Tussendoor een rondje stappen om de spanning af te laten vloeien. Dit kan met alle geluiden. Je kunt ook vragen of iemand wil helpen met bijvoorbeeld een bladblazer, hegge schaar, radio met cd met vuurwerk geluiden e.d. Ben creatief.
Je kunt de symptomen wel bestrijden maar beste is om aan zijn angst te werken door middel van shaping. Je paard zal echt dapperder worden en geruster door positieve ervaringen en herhaling. Het kost alleen wel tijd ;-)


Het zijn echt alleen de knallen van vuurwerk en de regen/wind op het dak waar hij bang van is. Bladblazer, traktor, veegmachine en alle andere dingen die een hoop geluid maken doen hem niets en kan ik vlak langs lopen. Ook als er harde klappen zijn die niet veroorzaakt worden door vuurwerk, lijkt hij niet te reageren (bijv. als de mestboer komt, knalt deze soms keihard met de kraan tegen de vrachtwagen aan wat ook een doffe klap is, maar op de een of andere manier weet hij dan dat het geen vuurwerk is). Vuurwerkgeluiden uit de telefoon doen hem dan ook vrij weinig, omdat het van dichtbij komt en hij dus ziet wat het is. Hij reageert echt pas als er in de buurt wat wordt afgestoken.. Dit is niet echt op te zoeken dus, want ik kan het niet 'langzaam opbouwen'. Ik krijg of een heftige reactie, of niets. Ik ga het wel een keer proberen, maar ik heb er een hard hoofd in..

Deze jaarwisseling heeft hij in de binnenstallen in zijn oude box mogen staan, zodat het geluid wat minder hard was. Gelukkig maar, want ze hebben zwaar vuurwerk afgestoken op onze parkeerplaats.... Dat was echt niet goed gekomen als hij buiten stond. Ik weet nu dus niet precies hoe het hem vergaan is, maar 's ochtends stond hij er super rustig bij en zijn stal was niet overhoop gehaald.