Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:15

Temeraire schreef:
Sommige stroom tips vind ik wel heftig! Het arme beest valt er dadelijk nog bij neer :+

Fijn dat jullie het vanmorgen goed besproken hebben!
Mijn ervaring is ook dat het toch wel weer in orde is als er echt voldoende stroom op staat, 6000v of meer, voor sommige paarden is 2000v of 4000v niet voldoende.
Ik hoop dat jullie het zo kunnen oplossen :)



Beter een keer een heftige klap om het af te leren dan je paard op een vrachtwagen geplakt of iemand die er door verongelukt

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:22

Heel herkenbaar probleem. Mijn merrie bleef altijd achter de meest kneuzige omheiningen staan, zolang er maar stroom op stond. Op een nieuw stuk wei stond niet voldoende, en heeft ze dus geleerd dat draden bést willen wijken als er 700 kilo Tinker tegenaan beukt.

Nou ja, ze bleef wel binnen de wei dus tikkie irritant maar toe maar. Het werd gevaarlijk toen ze onder/door het draad door beukte en toen op de 60km weg liep :oo Ze is toen versneld naar stal gehaald. Daar is ze ook nog een keer onder het draad gegaan omdat het hooi op was ( :x :roll: ) en daarna niet meer. Heb haar manen omwikkeld met ijzerdraad en heb gezien dat ze één keer een goede tik heeft gehad.

Maak me wel zorgen om het weideseizoen, dan staan ze op de weilanden die niet bij stal staan en met minder stroom erop. Dan wordt het denk ik ook weer werken met een ijzerdraad teletubbie hengel aan haar halster.

Het is inderdaad ronduit k*t, want het is zo verschrikkelijk zelf belonend. Elke keer er door = succes = aanleiding om het te blijven doen.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 15:13

Plan is gemaakt. De huidige situatie is als volgt. Mick lijkt op deze tekening wel een olifant maar dat ligt meer aan mijn tekenskills :') Hij steekt dus zijn hoofd tussen de bovenste en middelste door en dan is hij zo weg.

Afbeelding

Dit is ons plan. Er komt een extra draad tussen boven en middel en de stroom komt op die twee draden (boven en die direct daaronder). De stroom (9,5 kV) komt erop te staan met een apart apparaat voor alleen die twee draden en alleen ons stukje wei, waarvan 3 kanten met hout afgezet zijn dus er alleen stroom van dat apparaat komt op deze 2 draden van 200 meter (apparaat is voor 14 km ).

Afbeelding

Ik zet hem dan in de wei met een aluminium eenhoorn aan zijn halster.
Ik hoop dat hij dan een keer zo’n klap krijgt dat hij het wel weer even uit zijn hoofd laat.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:16

Strak plan!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:02

Naast de Hoorn naar boven ook een Hoorn aan de onderkant van het halster bevestigen.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:04

Goed idee, kijk ik naar!

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:09

24 uur op de wei? Worden ze wel bijgevoerd ?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:14

Ja natuurlijk. Ze krijgen twee keer per dag een enorme hoeveelheid kuil.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:31

Waneer je met 2 separate apparaten gaat werken, heél goed oppassen dat de draden niet elkaar aanraken of via het paard verbinding maken. Dan zijn alletwee de apparaten namelijk stuk. Ik spreek uiteraard helaas uit eigen ervaring....

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:44

Ik ben heel benieuwd of je plan gaat werken, dus ik volg even!

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 18:35

josien_m_ schreef:
Waneer je met 2 separate apparaten gaat werken, heél goed oppassen dat de draden niet elkaar aanraken of via het paard verbinding maken. Dan zijn alletwee de apparaten namelijk stuk. Ik spreek uiteraard helaas uit eigen ervaring....

Bedankt voor de tip! Dit had mijn persoonlijke techneut gelukkig ook bedacht :)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 16:02

Nou, het mocht even duren maar hier is een update :):) Mick heeft vanaf het begin van mijn post op stal gestaan en overdag in de (houtomheinde) paddock terwijl wij eea uitzochten, bestelden en installeerden. Sinds gisteren staat het hele spul aangesloten. Er staat nu 10-12 kV op, dus stierenstroom :Y) en hij heeft een stroomdraadje in zijn voorpluk gevlochten en om zijn halster heen zitten. Maar hij staat weer op de wei! Hij heeft al een optater te pakken van toen ik hem onder de draad door een koekje gaf O:) en ik denk dat hij het nu wel uit zijn hoofd laat, want hij sprong een meter of vier achteruit. Ik heb er goede hoop op!


Afbeelding

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 15:25

En vanmorgen stond hij nog keurig op zijn plek, dus dat lijkt te werken *\o/*

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:40

Wil je een koekje schatje? En dan PAF bijna geëlektrocuteerd worden _O-

Hij zal je lief vinden :')

Wel de manier om het af te leren.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 15:46

Ja echt... vond mezelf wel een beetje gemeen :') Maar hij had het wel meteen door en nog een paar nachten op stal was nog zieliger geweest, denk ik dan maar :+ Hij heeft dat koekje overigens alsnog gehad hoor :D

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:01

Fijn dat hij nu binnen lijkt te blijven !
En compliment voor jou dat je het probleem van de omheining niet gewoon bij stalhouder neer hebt gelegd . Maar zelf van Alles hebt uitgezocht en geïnstalleerd. Helaas genoeg mensen die het probleem van de stalhouder vinden want ik betaal ervoor .

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:03

Oh dat is wel gemeen zeg := _O- Hopelijk heeft hij het nu afgeleerd!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 07:48

Fijn dat het lijkt te werken, want het is echt een mega lastig probleem. Goede update :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:18

Ach vreselijk he, mijn paard had altijd respect voor de draad, zelfs een strodraadje op kniehoogte (waar dus geen stoom op staat) tot de de nieuwe pony naast haar liet zien dat dat helemaal niet nodig was...

Onze stroom op de wei toen was ook helemaal niet goed - ik heb alle fouten uit de draden er uit gehaald (stalgenoten die de draad rond houten palen draaiden ed), linten vervangen, en toen was het uitbreken gelukkig wel meteen over.

Hopelijk werkt je constructie, je hebt er in ieder geval wel genoeg moeite voor gedaan!

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:08

Fijn dat het zo opgelost lijkt!