Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard heeft ineens geen respect meer voor de draad

 
Profiel   

Dag bokkers,

Sinds jaren heb ik een superleuke fjord, inmiddels is hij 9. Het is een ruin. Een lief en sociaal dier maar een echte lekker lompe fjord.

Het probleem is het volgende. Sinds een week of twee is hij niet meer in de wei te houden, gaat door alle draden heen en sloopt alles op zijn weg. Ik kan niet precies aanwijzen waarom dit is begonnen, afgezien van het feit dat een weidemaatje (dat nu alweer weg is) hem heeft laten zien hoe het moet. Hij is hoe dan ook niet meer te stoppen. Het begon met gras eten in de wei direct ernaast, maar ineens heeft hij door dat je ook 4 weiden verderop kunt gaan staan (en sloopt dus alle draden daartussenin). Andere paarden vinden hem dan ook niet zo leuk dus dat geeft een hoop onrust. Om het hele complex heen staat wel een stevig houten hek, waar hij zeker wel respect voor heeft.

De stalhouder heeft inmiddels (begrijpelijk) aangegeven dat hij niet meer op de wei mag, normaal staat hij 24/7 buiten in de kudde. Dat is dus een probleem. (Ook even voor de duidelijkheid: zijn clubje is de enige 24/7 buiten-kudde, de rest staat alleen overdag buiten. Als hij dus 's nachts aan de wandel gaat is dat rot voor de draden, maar zijn er geen paarden in gevaar). Verder is het een superfijne plek dus ik wil eigenlijk niet verhuizen, plus – wie zegt dat het probleem dan opgelost is…

Wie o wie heeft de gouden tip?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 23:48 



 
Profiel   

Een klap stroom op de draad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:03 



 
Profiel   

Heb je hem al een keer opnieuw laten kennismaken met de stroomdraden? (Lees: pak hem aan het halster en duw de handgreep op zijn lijf/ hoofd) bij onze Houdini Shetlander is het dan weer ff over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:04 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Een klap stroom op de draad?

Die staat er inmiddels wel op, maar hij heeft het nu door.


danamuts schreef
Heb je hem al een keer opnieuw laten kennismaken met de stroomdraden? (Lees: pak hem aan het halster en duw de handgreep op zijn lijf/ hoofd) bij onze Houdini Shetlander is het dan weer ff over.

Vanmorgen inderdaad geprobeerd. Vol op zijn neus en hij vloog bijna! En toch krijg ik dan een paar uur later een appje: hij is weer overal doorheen gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:07 



 
Profiel   

draagt hij een deken? Dat zijn vaak boosdoeners, daardoor hebben ze er minder last van

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:09 



 
Profiel   

Nee, sterker nog: zijn borst is geschoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:14 



 
Profiel   

Dikke bos manen?
Als hij er niet over springt, zal een goede klap hem sowieso wel tegen houden. Desnoods even wat ijzerdraad of alu folie mee in de manen en/of rond het halster gewikkeld. Al eens gemeten hoeveel spanning er juist op staat? En hoeveel rijen draad zijn het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:18 



 
Profiel   

Het zijn drie rijen draad. Ik heb het zelf (nog) niet nagemeten, maar de staleigenaar is het hele weekend met de draad bezig geweest en geeft aan dat er een beste klap op staat. Ik moet ook zeggen dat er wel reactie kwam toen ik het handvat op zijn neus hield.
Het is een fjord met een fjordenkapsel, dus mohawk. Dat aluminiumfolie is inderdaad nog wel een heel goed idee.
Hij springt er niet overheen, maar duikt onder de bovenste door en sloopt daarbij de onderste twee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:25 



 
Profiel   

Bij mijn terror shet hielp ijzerdraad inderdaad wel goed, eerste 2 dagen ook nog nat gemaakt zodat de knal wat harder aan komt. Ene kant wel zielig, maar na 2 uurtjes gras was ie alweer hoefbevangen dus eigenlijk geen andere keuze.

Staat die van jou alleen of samen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:29 



 
Profiel   

Kan je de stroom zo aanpassen dat voor even alleen zijn stukje onder spanning staat? Dus dat het echt de beste klap is die je kan krijgen? Dan zou ik zeggen... goed in het zweet werken of natmaken en dan eens vol tegen de draden laten lopen.

Hier weten ze het goed als de stroom af staat. Wat dan ook altijd voor een paar weken/maanden werkt is stroom af laten... wachten tot er een ongeduldigaard tegen komt staan/over komt leunen (gebeurt vanzelf als ik In de stallen bezig ben) en dan direct de stroom opzetten. Dan krijgen ze ook opeens een klap, schieten ze naar achter en blijven ze er weer een hele tijd braaf vanaf.

Maar wel zien dat je minstens 6/7 kV op je draden hebt staan, liefst meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:33 



 
Profiel   

Hoe ver kan dat hoofd tussen bovenste en middelste draad door? Omslagpunt om druk naar voren op te lossen ligt stukje voor de schoft, dus als hij flink ver komt voor hij die tik krijgt, dan zal hij het naar voren oplossen.
En hoe makkelijk gaat hij uberhaupt naar achteren om iets op te lossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:34 



 
Profiel   

JackieLuca schreef
Bij mijn terror shet hielp ijzerdraad inderdaad wel goed, eerste 2 dagen ook nog nat gemaakt zodat de knal wat harder aan komt. Ene kant wel zielig, maar na 2 uurtjes gras was ie alweer hoefbevangen dus eigenlijk geen andere keuze.

Staat die van jou alleen of samen?

In een groepje. IJzerdraad is dus wat link, maar ik denk dat aluminiumfolie net zo goed geleidt.


Poekkie schreef
Kan je de stroom zo aanpassen dat voor even alleen zijn stukje onder spanning staat? Dus dat het echt de beste klap is die je kan krijgen? Dan zou ik zeggen... goed in het zweet werken of natmaken en dan eens vol tegen de draden laten lopen.

Hier weten ze het goed als de stroom af staat. Wat dan ook altijd voor een paar weken/maanden werkt is stroom af laten... wachten tot er een ongeduldigaard tegen komt staan/over komt leunen (gebeurt vanzelf als ik In de stallen bezig ben) en dan direct de stroom opzetten. Dan krijgen ze ook opeens een klap, schieten ze naar achter en blijven ze er weer een hele tijd braaf vanaf.

Maar wel zien dat je minstens 6/7 kV op je draden hebt staan, liefst meer.

Mogelijk als ik een stroomapparaat neer zou zetten, maar niet op het ‘systeem’ zelf, denk ik. Het is een doorlopend systeem. Ik ga er even naar kijken!


tamary schreef
Hoe ver kan dat hoofd tussen bovenste en middelste draad door? Omslagpunt om druk naar voren op te lossen ligt stukje voor de schoft, dus als hij flink ver komt voor hij die tik krijgt, dan zal hij het naar voren oplossen.
En hoe makkelijk gaat hij uberhaupt naar achteren om iets op te lossen?

Daar zou een oplossing voor het probleem kunnen zitten. Ik denk dat zijn hoofd en hals er helemaal doorheen kunnen. Hij is op zich netjes opgevoed met achteruit stappen voor mij als dat nodig is, maar hij is wel van nature wat dominant en naar voren gericht (met name als er eten te zien is - grassssss!).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:40 



 
Profiel   

Als je denkt dat de tip van tamary het probleem aankaart, zou je met wat plastic prikpaaltjes een extra draad kunnen maken. Stroom kan er op door verbinding te maken met de middelste draad dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:45 



 
Profiel   

Dat is zeker ook nog een optie. Ik ga morgen in overleg met de staleigenaar en kom erop terug!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 00:50 



 
Profiel   

Misschien een dag met een deken laten lopen, desnoods een vliegendeken als het anders te warm is en daar een hoop stroomdraden aan vastmaken aan de binnenkant, zodat zn hele lijf een klap stroom krijgt als ie ertegenaan gaat?
Hier gaan ze er ook wel eens doorheen maar als ik dan het draad tegen hun neus doe hebben ze er weer een paar maanden respect voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 07:33 



 
Profiel   

Of tijdelijk een draad voor de draad spannen op een meter afstand. Kan gewoon simpel met prikpaaltjes. Dan oogt de te nemen horde breder. Dat hielp bij mijn welsh die over alle draden sprong. Die ging over 1.40 heen met haar 136.

Zelf zou ik eens een middag in de wei verstoppen om te zien hoe hij het aanpakt en daarop een plan maken. Is het steeds dezelfde plek? Staat er overal voldoende stroom op? Lekt het nergens weg? Mijn shet voelt met zijn snorharen en heeft het meteen door als er een zwakke plek zit. Ik heb toen alle draad vervangen en de aardpen gecontroleerd. Toen was het gedonder over

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 08:01 



 
Profiel   

Je kan ook een soort teletubbie van hem maken, dat ie van ijzerdraad een soort antenne heeft, waardoor hij daarmee tegen de bovenste draad komt zodra hij z'n hoofd er doorheen steekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 08:02 



 
Profiel   

Als een paard eenmaal weet hoe het trucje gaat dan is er bijna geen houden aan. Ik was ook echt flink pissig toen ik erachter kwam dat op een vorige stal alleen op de bovenste draad stroom stond, daardoor had ik ook ineens een verpest paard.
De enige manier dat het weer oploste was serieus flink koeienstroom en een ijzerdraad antenne aan het halster, zoals een soort gewei zodat het altijd de draad raakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 08:03 



 
Profiel   

Poe das mooi waardeloos! Dit gedrag is natuurlijk enorm bevestigd geraakt doordat hij gras kon eten na zijn ontsnappingsactie. Ik zou, naast de tips hier, ook je stalhouder vragen of je eea kan vergoeden(stroomdraad is duur) en of jij kan bijdragen door bijvoorbeeld te helpen met de aanpassingen. Zo'n paard vraagt enorm veel extra tijd en geld van je pensionhouder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 08:16 



 
Profiel   

Wij hadden een ontsnappen, die kreeg een boogje ijzer aan zijn halster geknoopt. Als hij onder het draad door wou dan kreeg hij alsnog de klap.
Nu doet hij het niet meer :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 08:36 



 
Profiel   

Vanmorgen een goed gesprek gehad met de stalhouder en mijn WO-elektrotechnisch opgeleide echtgenoot er even op losgelaten en we kunnen die stroom nog wel aardig verbeteren. Dan inderdaad even de zilveren unicornhoorn erop en hopen dat hij dan genoeg klap krijgt om het weer even te laten. Bedankt voor jullie tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 15:50 



 
Profiel   

Als hij die klap krijgt met die hoorn voor hij "tussen de draden zit" leert ie het wellicht ook nog wel af. Ik hoop het iig voor je Blue_Eyes want het is echt doffe ellende als ze dit trukje eenmaal doorhebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 16:04 



 
Profiel   

Sommige stroom tips vind ik wel heftig! Het arme beest valt er dadelijk nog bij neer :+

Fijn dat jullie het vanmorgen goed besproken hebben!
Mijn ervaring is ook dat het toch wel weer in orde is als er echt voldoende stroom op staat, 6000v of meer, voor sommige paarden is 2000v of 4000v niet voldoende.
Ik hoop dat jullie het zo kunnen oplossen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 16:08 



 
Profiel   

Ik denk dat dat moet lukken. We gaan hoe dan ook het bovenste lint vervangen (want dat is niet overal meer even goed) en een extra lint tussen de bovenste en wat nu de middelste is, op een eigen stroomapparaat, aanbrengen. Dan kan hij ook eigenlijk nergens meer zijn hoofd tussendoor steken zoals hij nu doet (hoofd tussen de bovenste twee door en doordouwen tot de onderste twee kapot zijn).
En ik ga ook nog even kijken of ik voorlopig iets van stroomdraad in zijn manen kan bevestigen, dat zal wel met elastiekjes worden want vlechten is een beetje ingewikkeld met zijn mohawk :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 16:08 



 
Profiel   

Neervallen zal hij niet zo gauw doen Temeraire, hij is nogal stevig van bouw en tamelijk moeilijk ergens van onder de indruk te krijgen :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 16:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen