Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gespannen na brand

 
Profiel   

In dit topic zoek ik tips, maar vooral de gelegenheid om even deze ervaring van me af te schrijven. De ervaring verwerken heeft tijd nodig bij zowel mijn paard, als bij mij. Indien dit verkeerd staat, excuses.

Vorige week kreeg ik de schrik van mijn leven.. De nachtmerrie van elke paarden eigenaar. Thuis op de bank zie je op social media razend snel berichten langs komen over een brand op een boerderij.. In de straat waar je paard staat. Vervolgens wordt een foto geplaatst waarop de stalling zichtbaar is, waar je paard staat. Accuut zonk de vaste bodem onder mijn voeten vandaan. Binnen 1 minuut belde een stal genoot met de mededeling van de ramp en dat mijn paard godzijdank in veiligheid was gebracht. Ik kon dus redelijk normaal richting stal rijden.

Ivm aangifte en dergelijke , ga ik niet teveel info geven. Het komt er op neer dat mijn paard langs het vuur en de rook af is gevlucht samen met 8 andere paarden tijdens het evacueren. Ze zijn naar de weide gevlucht waar ook 1 stal genoot erbij is gebleven. Ivm kans op overslag naar de stallen, bleef mijn paard met de andere 8 overnachten buiten. Ze konden op veilige afstand echter alles zien, ruiken en horen. Toen ik uiteindelijk bij hem mocht kijken, stond hij alert maar rustig te kijken. Ik ben met tranen om zijn nek gevallen en na 1 minuutje draaide hij zich ineens om met de kont naar al het gebeuren, en begon te grazen. Er viel een last van ons allebei af.

De brandweer heeft ruim 16 uur geblust, en de paarden mochten weer naar hun veilige stal. Die avond alles gecheckt en alles stond er best rustig bij, uitgeput van de ervaringen. Echter is mijn paard zeer begrijpelijk enorm alert nu. Een week later, smeult het stro nog steeds waardoor de brandlucht enorm aanwezig blijft. Met rijden is hij braaf, maar ook enorm alert en snel gespannen. Het is best sneu om hem zo te zien.. 3 jaar geleden verloor hij zijn linkeroog door trauma en ondanks hij hier totaal geen last van heeft, ken ik hem goed genoeg om te weten dat hij zo nu en dan een andere aanpak nodig heeft om iets goed te begrijpen.

Door de hele gebeurtenis en wat erna nog gebeurd is, doet het emotioneel heel veel met mij. Brandweer bevestigde dat met 10 a 15 minuten later reageren, de ramp enorm groter was geweest.. We hebben extreem geluk gehad dat het vuur zo snel opgemerkt is en de brandweer binnen 5 Minuten terplekke was. Dit heeft het leven van deze 9 paarden zeker gered.. De andere pensionpaarden stonden verder van het gevaar af en konden gewoon op stal blijven. Ik slaap er nu nog slecht van en krijg er nu nog kippenvel van..

Dit is iets wat we beiden moeten verwerken en ook zeer zeker gaat lukken. Maar heeft er iemand nog tips over wat ik nog zou kunnen doen? Magnesium voor ontspanning?
Werkt dat bij zoiets?

Uiteraard krijgt hij ruimte om dingen te onderzoeken en wordt hij ook gewoon aan het werk gezet, zodat we terug gaan naar ons oude ritme. Ik begrijp dat in het moment hangen, ons niks brengt..

3 dagen na de brand, drogen onder solarium nadat ze hem zeiknat van de weide hebben gehaald omdat hij bleef rennen...
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 18:57 



 
Profiel   

Magnesium kan helpen. Anders misschien rescue remedy druppels. Die kunnen ook wat rust bieden bij shock en trauma :)

Heeft je paard lichamelijk niets over gehouden aan die avond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 19:09 



 
Profiel   

Ik zou hem vooral tijd gunnen, een paar weken 'lekker niks'. Net zoals je zelf dit moet verwerken moet hij dat ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 19:14 



 
Profiel   

Wat een nachtmerrie. Ik zou het ook tijd geven. Ga lekker met hem knuffelen, wandelen, poetsen..
Rescue remedy geven kan nooit kwaad, baat het niet dan schaadt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 19:22 



 
Profiel   

Kan er niet zoveel mogelijk gedaan worden om alvast de herinnering aan de brand minder vers te maken? Nu snap ik dat er niet binnen een week een volledig nieuw opgebouwde stal kan staan, maar nasmeulend stro waardoor de brandlucht er nog steeds hangt, is natuurlijk een zintuiglijke waarneming die zowel jou als jouw paard rechtstreeks terugbrengt naar die avond. Het is moeilijk om over een trauma te raken terwijl het trauma nog best wel heel erg aanwezig is.

Daarnaast zou ik voor mezelf afspreken dat er een tijd is waarin je aan verwerking kan doen. Hoe je dat bepaal je helemaal zelf (waar jij je goed bij voelt). Wil je iedere dag je gevoelens neerschrijven in een dagboek, of wil je eens bellen met een goede vriendin/stalgenoot of misschien wil je het wel hier op Bokt ventileren, maakt niet uit. Geef jezelf die tijd en ruimte om ermee bezig te zijn, probeer niet te doen alsof er niets is, want er is wel iets. MAAR spreek met jezelf af dat die afgebakende tijd en ruimte ook alles is. Want dat wat je voedt, groeit. Als jij naar je paard gaat en constant denkt: "Zie, ocharm, hij is nog steeds zo alert. Oh jeetje, zweet die nu weer. Ben je nog steeds zo opgejaagd? Kijk daar, het stro smeult nog. Ruik ik nou brandlucht? etc. etc." Dan zit je vast in een spiraal van gedachten en je paard voelt dat aan. Blijf ook niet focussen op wat had kunnen gebeuren (10 minuten later en die was dood). Als die niet daar naartoe was gelopen, was die dood. Etc.). Wat er gebeurd is, is al erg genoeg, waarom jezelf dan kwellen met nadenken over NOG ergere scenario's die helemaal niet gebeurd zijn. Op dat vlak kan relativeren ook helpen. Wat is er gebeurd? Nou, exact dat wat er gebeurd is. Niet iets leuker, niet iets erger, maar exact dit.

Veel sterkte met de verwerking hiervan! Het is inderdaad de nachtmerrie van iedere paardeneigenaar, maar je bent wakker nu, het is voorbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 19:39 



 
Profiel   

Dilan93 schreef
Magnesium kan helpen. Anders misschien rescue remedy druppels. Die kunnen ook wat rust bieden bij shock en trauma :)

Heeft je paard lichamelijk niets over gehouden aan die avond?


Nee gelukkig geen enkel paard. Omdat de brand zo snel opgemerkt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 19:51 



 
Profiel   

Ik zou het ook de tijd geven. Mocht het niet minder worden, zou ik me eens verdiepen in de methode van Tristan Tucker. Dan kun je je paard leren te ontspannen, dat doe ik wel eens met andere paarden en dat werkt echt super geod.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 21:28 



 
Profiel   

Ik zou hem evt op de magnesium zetten en hem lekker even een weekje vakantie geven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 21:31 



 
Profiel   

Ik denk dat het beter word als de brandlucht verdwijnt. En als het stro nu nog smeult zal dat nog wel even duren.

Brandlucht vinden paarden van nature heel eng (en terecht).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 21:43 



 
Profiel   

Wij hebben dit ook meegemaakt jaren terug. Toen stond een grote landbouw schuur van de buren in de brand. Bij ons stonden de paarden gelukkig op het land toen het gebeurde. Maar de paarden waren wel in paniek. En dan zie je pas hoe hecht zo’n kudde is. We hebben een week gehad dat als je 1 paard uit de wei haalde dat de hele kudde erg onrustig werd. Wat bij ons gewoon hielp was de paarden zoveel mogelijk een aantal dagen met rust laten. Ze werden toen vanzelf rustiger. En konden we later gewoon weer rustig ons paard uit de kudde halen.
En inderdaad de brandlucht die er nog hangt helpt ook niet echt mee om je paard zich te laten ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 08:21 



 
Profiel   

Ik denk ook dat dit beter zal worden wanneer de brandlucht helemaal weg is.
Maar dat zal nog wel even duren.
Geef hem lekker een maand of langer vrij om dit te verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 08:26 



 
Profiel   

O Orsje wat een nachtmerrie. ik zou ook geen nacht meer rustig slapen zelf. Zal best even duren eer je dit hebt verwerkt. Ik heb geen tips voor je behalve dat Bach Rescue misschien zou kunnen helpen voor de rust in t koppie zowel bij jezelf als bij je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 08:31 



 
Profiel   

Ik vind dit een lastige. Opzich is de normale gang van zaken (rijden/longeren) aanhouden niet verkeerd. Als een mens een trauma heeft is routine ook fijn. Je kunt hm natuurlijk ook stil zetten weet alleen niet in hoeverre dat helpt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 09:04 



 
Profiel   

ik vind het best wel snel om na 1 week al te verwachten dat hij alles heeft verwerkt.
eerst maar even rust en ontspanning en daarna pas weer rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 09:18 



 
Profiel   

de resterende brandlucht is dan denk ik het probleem.
en hoe ben jij zelf?
ben jij zelf wel kalm en rustig bij jouw paard?
kan best zijn dat jouw paard jouw onrust nu oppikt en daar op reageert .
doe dus iets waar jullie beiden rustig van worden.

oh ja en voor een supplement, kijk naar valdispert rust.
is voor jou zelf dan wel geschikt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 09:29 



 
Profiel   

diesuus schreef
ik vind het best wel snel om na 1 week al te verwachten dat hij alles heeft verwerkt.
eerst maar even rust en ontspanning en daarna pas weer rijden.


Er staat nergens dat ik dit al verwacht?
Maar dat ik juist weet dat dit tijd nodig heeft.. Ik zoek enkel tips die ons hierbij kunnen ondersteunen.

Helaas zal het smeulen nog even aanhouden en mag alles pas verwijderd worden als dit gestopt is. Nu is de kans op opnieuw aanwakkeren enorm groot, als ze willen weghalen.

Momenteel gaat het al iets beter. Hij staat rustiger op de weide en ook in stal. Hij vindt lavendel olie lekker, dus smeer hem nu hiermee in. Werkt het niet, deert het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-20 20:15 



 
Profiel   

Jemig! Dat is inderdaad een nachtmerrie geweest. Fijn dat de paarden veilig en ongedeerd zijn gebleven. Je hebt zelf de Lavendel olie al gevonden en Bach is zeker een goed middel. Heb je het idee dat je paard minder vertrouwen heeft gekregen in jou of juist in zijn omgeving? Beide kun je op een verschillende manier oplossen. Maar alles staat en valt met het vertrouwen in en van jou. Wat je nu vooral kan doen is werken aan de hand en spelletjes doen. Vooral hersenwerk kan helpen om hem weer te ontspannen. Maak de stappen wel heel klein. Door dat hij dan kleine succes kan behalen groeit zijn zelfvertrouwen. Begin bijvoorbeeld met het verstoppen van stukjes mandarijn, wortel en of komkommer in het hooi. Of ga op zoek naar verse kruiden die helpen bij stress zoals; munt, brandnetel, rozemarijn en tijm. Begin met wat blaadjes of takjes. Rozemarijn en Tijm zijn beide zeer krachtig en te veel is niet goed. Maar begin vooral langzaam met introduceren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 16:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen