ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:26

Vaak worden ze dan beleerd en gaan ze in dat stadium ook grenzen af tasten. Want dat is weer iets heel anders.

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:28

Exact. Paarden tasten hun grenzen af en testen graag uit hoe ver ze kunnen gaan

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:42

Maartje1990 schreef:
Cuteponygirl schreef:
Hallo, bedankt voor al je berichten. Ik ben niet van plan om de pony direct terug te doen. Ik wil eerst proberen. En ik heb wel redelijk veel ervaring, maar gewoon niet met jonge paarden. Toen ik haar testte was er direct een klik en dit is nu een beetje weg. Op een of andere manier kan ik gewoon niet blij zijn met haar. Ik denk dat dat is omdat ik constant naar het financiële kijk... en dat wil ik niet. Ik heb nu een instructrice doe mij elke dag komt helpen enzo en dit lukt redelijk goed. Ik wil gewoon dat mijn pony mij vertrouwd. Gisteren en eergisteren had ze rust en ben ik gewoon geweest om te borstelen. Vandaag ga ik gewoon eens stappen met haar met zadel. Ik krijg eerder een band met rijden dan grondwerk heb ik ondervonden. Ik vind het wel rot om de reacties te lezen om haar direct terug te sturen. Het beestje verdient ook een kans en het is ook niet makkelijk voor haar.



Jammer dat je er voor kiest om toch weer direct te gaan rijden en niet grondwerk te gaan doen en hierin les te nemen, tevens jammer dat je geen andere instructie zoekt.




Change3x schreef:
Een 4 jarige wil je ook braaf houden. ;)
Het beestje wordt echt niet beter van alleen maar niks doen.


Het is maar goed dat ik dat laatste ook niet zei dan ;) ik zei grondwerk ipv rijden, in zei niet "doe er niks mee"

TS, fijn dat je ook grondwerk les hebt. Heb je er eigenlijk nog voor gekozen om iemand anders te zoeken als instructie?

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:53

Puberteit is al jaren uitgesloten bij paarden.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 04:06

Ik geloof inderdaad niet zozeer in de puberteit maar wel gedragsverandering door hormonen. Zo is mijn merrie een week voor de hengstigheid vrij voorwaarts (voorheen veel springen en valpartijen) en bij hengstigheid wat slomer en een iets korter lontje naar andere paarden. Mijn ruin is daarin tegen weer niet weg te krijgen bij de hengstige merries.

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:15

MaNdiii Ha ha, herkenbaar, mijn merrie ook! Met ruinen heb ik geen ervaring. We hebben nu een jong hengstje 1,5 jr (hier geboren) staan. Ik twijfel erg. Castreren of niet. Vooral betreft gedrag dus. Hij is nu nog best braaf maar groeit als kool en als stoere hengst met flink hormoontjes is dat misschien minder handelbaar straks. Maar ja, voor dressuur is hengst wel vaak exoressieven dat ruin. hmmm...

Sarah999
Berichten: 39
Geregistreerd: 06-11-20
Woonplaats: Leuven

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:49

Hoe gaat het nu met je pony?

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:52

Als je even een kijkje neemt in de wereld van 'paard zijn' dan begrijp je wellicht wel waarom jouw paardje zich nu heel anders gedraagt dan in de vorige omgeving.

Paarden zijn prooidieren en daarmee kijken ze naar elk klein verschilletje, want dat zou zomaar een teken kunnen zijn van de aanwezigheid van een roofdier. En dat is levensgevaarlijk! Je kunt nu misschien wel bedenken hoe onveilig je paard zich voelt nu alles anders is! Z'n hele wereld staat op z'n kop.

Longeren/rijden, grondwerk, poetsen, rondwandelen whatever je doet, je doel nu zou echt vertrouwen opbouwen en rust creëren moeten zijn. Verwacht niks, geef veel. Het ene paard kan na een week alweer lekker aan het werk, het andere paard doet daar maanden over. Dat heeft heel veel te maken met hoe zeker ze van zichzelf zijn en hoe fijn ze zich voelen op hun nieuwe plek, hoe goed ze in de kudde liggen en hoe goed ze het kunnen vinden met de mensen waarmee ze om moeten gaan.

Leer je paard kennen, weet wat hem helpt en niet. Dat is veel waardevoller dan snel een rondje door de bak kunnen rijden.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:58

Al dan niet een schaduwaccount: Een beetje basisadvies is voor niemand weg toch?

Laat het beestje eerst even een beetje bijkomen. Poetsen, elkaar leren kennen, even in de rust komen. Dan komt die band ook wel. Wanneer je merkt dat ze meerdere dagen op rij rustiger is kun je rustig beginnen met grondwerk. Kijken wat ze doet en hoe ze op jou reageert. Gaat dat goed? Dan begin je met rustig rondrijden in de bak. Niet direct helemaal 100% het perfecte plaatje en tig oefeningen. Gewoon lekker de basis: stap, draf, galop, minuutje of 20 en dan weer lekker de wei in.

Als jij zomaar verhuist dan wil je ook even bijkomen en onderzoeken wat er op je pad komt. Dan is direct aan het werk gezet worden niet de beste optie. Rust en vertrouwen geven, dan komt het wel goed!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:29

Hoe gaat het nu?

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:36

Hoi iedereen, ik heb even van account gewisseld doordat ik mijn wachtwoord niet meer weet, oeps! Ik heb een nieuwe begeleider gezocht en heb haar twee weken op rust gezet deze winter door het slechte weer. Daarna zijn we langzaam terug begonnen, ze was na haar rust natuurlijk super pittig dan heb ik de knop moeten omdraaien om veel strenger te zijn. Nu heb ik haar inmiddels bijna drie maanden en momenteel gaat het echt super goed. Ik ben zo blij met haar en heb totaal geen spijt meer. Een nieuwe lesgeefster heeft er ook echt veel gedaan, zij rijdt haar ene keer in een week en ik doe dan de andere dagen rijden wandelen of grondwerk onder begeleiding met haar. Vandaag zijn we voor het eerst terug begonnen met gallop en dat ging echt goed. Ze heeft geleerd om mij te vertrouwen en te respecteren. 11 april wordt ze inmiddels al 5 jaar. Morgen gaan we naar ruiterkoopjes voor een passend zadel voor haar deze zomer helemaal in te rijden. We gaan voor een Wintec en woensdag komt de osteopaat checken. Over een jaartje gaan we beginnen met trainen voor wedstrijden doordat ze heel snel leert en dit mijn droom is. Bedankt voor alle toffe reacties en ik ben heeeeeel blij dat ik niet heb op gegeven en verder heb gedaan.

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:46

Wauw super om te horen dat het nu veel beter gaat! Fijn dat je een instructrice hebt gevonden die jullie begeleidt in het traject. Knap van je dat je toch niet hebt opgegeven. Heel veel plezier nog met je pony! :D

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:47

ToosxHorses schreef:
Wauw super om te horen dat het nu veel beter gaat! Fijn dat je een instructrice hebt gevonden die jullie begeleidt in het traject. Knap van je dat je toch niet hebt opgegeven. Heel veel plezier nog met je pony! :D



Super dankjewel!

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:54

Ayasha schreef:
Vaak worden ze dan beleerd en gaan ze in dat stadium ook grenzen af tasten. Want dat is weer iets heel anders.


Of wordt er meer gevraagd, krijgen ze een keer spierpijn of snappen het niet en voila: puberteit.
Als t al bestaat bij paarden dan rond een jaar, anderhalf wanneer ze geslachtsrijp worden en de hormonen gaan rommelen.

Tevens ben ik van mening dat paarden geen grenzen aftasten, maar simpelweg instinctief gebruikt maakt van de ruimte die hij krijgt.

@ts, wat fijn dat het zoveel beter gaat! Fijne, duidelijke begeleiding is zoveel waard.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:58

Cuteponygirl schreef:
Ik begrijp niet waarom jullie een discussie beginnen over het woord appreciëren. Als ik een schaduwaccount zou zijn waarom reageer ik dan bijna op elk bericht. In Nederland en België is de woordenschat best wat verschillend. Dank aan de mensen die dit woord wel in hun woordenboek hebben staan.


Vind het een heel gewoon woord (Nl), ook voor een veertien- of vijftienjarige (ben vergeten hoe oud je was). Trek het je niet aan.

Plus, de ene tiener is de andere niet.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:09

Ik was een beetje een stille meelezer,
Wat fijn om te horen dat het nu beter gaat TS!
Hopelijk kan je nu lekker vooruit met je nieuwe lesgever.
Laat je wel zeker nakijken of je nieuwe zadel goed past, dat is wel zo belangrijk bij een jong paard (elk paard eigenlijk) ;)

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:39

BillyJ schreef:
Ik was een beetje een stille meelezer,
Wat fijn om te horen dat het nu beter gaat TS!
Hopelijk kan je nu lekker vooruit met je nieuwe lesgever.
Laat je wel zeker nakijken of je nieuwe zadel goed past, dat is wel zo belangrijk bij een jong paard (elk paard eigenlijk) ;)


Donderdag komt ruiterkoopjes het winteczadel passen. Als het past koop ik h. Het is een Wintec pony 2000 16inch

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:24

TisMO schreef:
BillyJ schreef:
Ik was een beetje een stille meelezer,
Wat fijn om te horen dat het nu beter gaat TS!
Hopelijk kan je nu lekker vooruit met je nieuwe lesgever.
Laat je wel zeker nakijken of je nieuwe zadel goed past, dat is wel zo belangrijk bij een jong paard (elk paard eigenlijk) ;)


Donderdag komt ruiterkoopjes het winteczadel passen. Als het past koop ik h. Het is een Wintec pony 2000 16inch


Is dat ook echt een zadelpasser? Of gewoon een winkel die even langs komt om te kijken of het redelijk ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:13

Ik zou een echte zadelpasser erbij halen in plaats van een ruiterwinkel. Één die een heleboel verschillende zadels bij zich heeft om te testen zodat je echt het verschil kunt voelen hoe je paard erop reageert.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:27

Fijn dat het beter gaat! Hopelijk kunnen jullie nog lang van elkaar genieten. :)

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:40

[***] schreef:
Ik zou een echte zadelpasser erbij halen in plaats van een ruiterwinkel. Één die een heleboel verschillende zadels bij zich heeft om te testen zodat je echt het verschil kunt voelen hoe je paard erop reageert.


Daar is het wat te laat voor, heb al een afspraak enzo gemaakt. Heb een maand zitten zoeken achter een zadelpasser met tweedehand ponyzadels en NIKS. heb op hun website gekregen en ze hebben een speciale pas service voor zadels, bitten en hoofdstellen. Het is nu aan hun om hun job goed te doen. Kan dat nu niet meer afzeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:43

TisMO schreef:
[***] schreef:
Ik zou een echte zadelpasser erbij halen in plaats van een ruiterwinkel. Één die een heleboel verschillende zadels bij zich heeft om te testen zodat je echt het verschil kunt voelen hoe je paard erop reageert.


Daar is het wat te laat voor, heb al een afspraak enzo gemaakt. Heb een maand zitten zoeken achter een zadelpasser met tweedehand ponyzadels en NIKS. heb op hun website gekregen en ze hebben een speciale pas service voor zadels, bitten en hoofdstellen. Het is nu aan hun om hun job goed te doen. Kan dat nu niet meer afzeggen.


Dan ga ik voor je duimen dat het een goede passervice is :) de meeste zadelpassers hebben ook tweedehandszadels.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:13

[***] schreef:
Ik zou een echte zadelpasser erbij halen in plaats van een ruiterwinkel. Één die een heleboel verschillende zadels bij zich heeft om te testen zodat je echt het verschil kunt voelen hoe je paard erop reageert.




Ja ik hoop het, heb daar persoonlijk niet zoveel kennis van. In mijn regio heb ik gezocht en alleen zadelpassers om op te meten en met nieuwe zadels. Zal wel wat toe kijken hoe het gedaan wordt en vragen stellen zodat ik het zeker weet. Toch bedankt voor je reactie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:16

TisMO schreef:
[***] schreef:
Ik zou een echte zadelpasser erbij halen in plaats van een ruiterwinkel. Één die een heleboel verschillende zadels bij zich heeft om te testen zodat je echt het verschil kunt voelen hoe je paard erop reageert.




Ja ik hoop het, heb daar persoonlijk niet zoveel kennis van. In mijn regio heb ik gezocht en alleen zadelpassers om op te meten en met nieuwe zadels. Zal wel wat toe kijken hoe het gedaan wordt en vragen stellen zodat ik het zeker weet. Toch bedankt voor je reactie :D



Mocht je ooit nog zo'n situatie tegenkomen, dan kun je ook een zadelpasser met nieuwe zadels langs laten komen. Je betaalt sowieso voor het consult en je hoeft niet per se iets te kopen. Dan kun je testen wat fijn is en vervolgens zelf zoeken naar diezelfde zadels maar dan tweedehands.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:01

[***] schreef:
Ik zou een echte zadelpasser erbij halen in plaats van een ruiterwinkel. Één die een heleboel verschillende zadels bij zich heeft om te testen zodat je echt het verschil kunt voelen hoe je paard erop reageert.



Ik dacht dat dat ook kon, maar blijkbaar niet volgens de passer doordat die vervormt kon zijn en die niet zou passen