Extreme angst voor hoefsmeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:20

marion82 schreef:
Jessix schreef:
Kun je zelf de hoeven uitkrabben?


Ja alle 4, hij geeft ze zelf als ik het vraag

Kun je dan zelf niet gaan vijlen, kijken hoe dat gaat?
Misschien een bekapcursus doen en dan zelf bijhouden. De bekapper er bij voor advies.

Ik ben mijn paarden ook zelf gaan doen omdat ik er één paard had die zich niet wilde laten bekappen door de hoefsmid. We hebben veel geprobeerd, maar elke keer als de smid wat meer wilde gaan doen dan een wortel geven was ik weer terug bij af. Het duurde dan ook weer een tijdje voordat ik zelf weer op het oude niveau van vertrouwen was. Gelukkig kon ik al bekappen dus ben het zelf weer gaan doen.

edit typfout
Laatst bijgewerkt door Jessix op 10-12-20 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Berichten: 832
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:24

Naast alle tips om hem aan de hoefsmid te laten wennen zou je ook zelf eens met een rasp aan de gang kunnen gaan. Dan went hij aan gedoe aan zijn voeten. Dat kun je ook uitbreiden en combineren met bovenstaande tips.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:45

Ja zelf bekappen is ook een uitkomst, ik heb ook een bekap cursus gedaan en als ik deze smid niet had gevonden, was ik me er verder in gaan verdiepen om het onder begeleiding zelf te doen.

Sure_lee

Berichten: 10423
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:49

Mocht je nog een rustige bekapper zoeken die echt fantastisch is met paarden? Dan kan ik Arno Gouw aanraden. Geen idee of jij op 1 van zijn routes ligt en of hij tijd voor je heeft.
Maar als iemand de rust zelve is en fijn communiceert met je paard dan is hij het wel.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 12:50

Ik heb zelf een vijl voor zijn hoeven en dat kan ik ook gewoon doen, zonder enige spanning. Ik heb echter geen cursus gevolgd, dus doe ik dat niet te vaak. Verder slijten ze met wandelen op het harde ook netjes, alleen doen we dat in de winter minder.

Het is net als bij solistar, dat ik ook veel grondwerk en alles met hem kan doen.

Of ik inmiddels onbewust ook dat gene uitstraal, zou best kunnen. Al doet hij het ook als ik er niet ben en de andere weten niet dat hij zo bang is. Wel wordt hij zelf onrustig, als een ander ook onrustig is, druk in zijn doen en laten. Ik denk dat dat ook zeker meespeelt. De hoefsmeden die ik ken, willen graag snel weer door en zijn soms wat gehaast. Dat werkt bij hem niet en dan is hij al snel te ver in paniek modus.

Ik neem al jullie tips mee en kijk wat voor ons werkt. Ik ga zeker kijken naar extra hulp en overleggen met de smid van stal. Deze man is wel rustig en hij heeft de tijd, dat scheelt ook al.

Het hoeft niet morgen opgelost te zijn, we hebben de tijd. Elke stap in de goede richting is er 1

Rubs

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:54

Ik dacht ook meteen 'oh een spanjaard, vandaar'. Je paard is hoogstwaarschijnlijk meerdere keren verschrikkelijk behandeld door o.a. hoefsmeden. En de geur kent je paard maar al te goed. En paarden hebben de neus van een speurhond, die laten zich echt niet foppen. Ik zou ook voorlopig sederen, ook Confidence in de neus smeren,
zelf hoefjes een beetje bijhouden zodat ze minder vaak gedaan hoeven worden,
Als hoefsmid op stal is bij anderen iedere keer er langs wandelen een paar keer, en daarna iets dien wat je paard fijn vindt, bijv borstelen/kriebelen/masseren,
En een echt goede gedragstrainer is denk ik ook het geld wel waard.
Ik heb zelf een hond uit Spanje die hele bizarre angsten had maar die zijn allemaal verdwenen. Heel veel succes. Met liefde en geduld kom je heel ver.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:18

Je zegt dat er elke week een hoefsmid komt bekappen en beslaan? Is dat op een vaste tijd en dag waar jij bij kunt zijn?

Want als je wilt gaan desensibiliseren, is het wel zaak dat je paard niet elke week in z'n eentje staat te stressen in de stal om dezelfde trigger waarbij jij de associatie ontspanning wilt maken.

En als je dan toch al bezig bent met grondwerk zou ik van die tijd je training maken en kun je wellicht met kleinere dingen de rest vd week oefenen. En dan kan het inderdaad goed zijn dat je grondwerk van het erf af begint, dat hangt er maar net af welke afstand er voor nodig is om ontspannen met de prikkel om te kunnen gaan. Je hebt namelijk wel een soort 'safe zone' nodig waar ze heen kunnen om te verwerken na het laten zien van het juiste gedrag.

Belangrijk is dat je vanuit ontspanning begint, dus vóór de hoefsmid angst erin zit. En van daaruit juist de angst op gaat zoeken, om te ervaren dat ontspannen niet gelijk staat aan sterven (want zo dramatisch denkt een paard wel).

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:33

Ik zou de smid eens vragen of hij smorgens eerste werk kan komen, met schone kleren en zonder werkschort. Eerst maar eens op die manier kennis maken en voeten oppakken. Wij hadden er ook zo 1. Eerste jaar smorgens eerste werk was er niks aan de hand. Op een gegeven moment kent zo'n paard de smid en dan wordt het steeds makkelijker. Buiten natuurlijk zelf blijven oefenen.... Sommige doen het gewoon echt op de geur en je zult ergens moeten beginnen.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:07

Als het een reactie op de geur is zou je wat afgekapte randen van andere paarden op stal kunnen verzamelen en daar een trainingssessie van maken. Met een gasbrander een stukje verbranden en in een blikje stoppen en die aan 1 kant van de bak zetten. Dan allerlei grondwerkoefeningen doen in de bak, beginnen aan de kant het verste weg van het blikje en steeds stapje dichterbij. Dan kun je ook heel nauwkeurig het moment opzoeken waarop er minimale stress ontstaat en daar al mee gaan werken. Zodat je de angst verwerkt voor het voor hem al uit de hand loopt.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 10:02

Iedereen weer bedankt voor de tips.

De smid komt idd elke week op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip. Meestal ben ik daar dan ook en met hem bezig. Hij is dan vaak niet in de gang, maar dat is meer toeval. Ik hou hem niet bewust daar weg. De smid is er in de ochtend en ik vind in de ochtend naar stal gaan elke dag het fijnst.
Nu heb ik ook een verzorgster en ben ik er dus niet elke week op de dag van de smid. Zij is net met hem bezig, lees vandaag de 2de keer, dus ik laat hen eerst samen elkaar ontdekken.

Nu met de nieuwe maatregelen, laat ik het allemaal ook even rusten. Er is nu even niet zoveel mogelijk op stal en daar heb ik ook respect voor.

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:18

tjaakje schreef:
Als het een reactie op de geur is zou je wat afgekapte randen van andere paarden op stal kunnen verzamelen en daar een trainingssessie van maken. Met een gasbrander een stukje verbranden en in een blikje stoppen en die aan 1 kant van de bak zetten. Dan allerlei grondwerkoefeningen doen in de bak, beginnen aan de kant het verste weg van het blikje en steeds stapje dichterbij. Dan kun je ook heel nauwkeurig het moment opzoeken waarop er minimale stress ontstaat en daar al mee gaan werken. Zodat je de angst verwerkt voor het voor hem al uit de hand loopt.


Dit, en een oud schort vd smid lenen en in of net buiten de stal hangen. Als het de geur is dan moet dat dus normaal voor hem worden.
Handoek oid is ook prima, hang die maar daar waar jullie wekelijks smid zijn werk doet en dan heb je zo elke week 'verse' lucht.
Verder er zelf geen issue van maken en er zo nuchter mogelijk onder blijven. Paarden lezen feilloos jouw spierspanning en ruiken je 'angst' of als iets anders dan anders is.

Veel succes met proberen wat werkt.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 19:58

Een update leek me wel leuk.

Ik heb alle tips meegenomen en nu in het nieuwe jaar aan de slag gegaan. Vandaag de smid gesproken en hij is bij hem geweest, voor hij aan het werk ging en zonder schort. Hij heeft er blijkbaar veel ervaring mee en wil me heel graag helpen en er alle tijd voor nemen. Pres was in het begin angstig, maar na een minuutje kwam hij zelf kijken en snuffelen. De smid bleef in de deur opening staan en liet hem zelf komen. Op een gegeven moment stond de smid met te kroelen en hij de smid, ook bij gewoon alleen de benen aaien, begon hij ze voor hem op te tillen. Ik was zo ontzettend trots. Ik ben ook bewust niet bij ze in de stal gegaan en ben gewoon in de gang gebleven. Hij gaat nu elke woensdag ochtend, eerst bij hem langs om zijn vertrouwen te winnen en dan gaan we het steeds een beetje uitbreiden.

Ook heb ik les geregeld in het grondwerken en dan vooral voor de spannende situaties. Zodat ik kan leren, om hem te begeleiden zodat hij zich niet af sluit en naar mijn aanwijzingen blijft luisteren. Dus een heleboel stappen in de goede richting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:08

marion82 schreef:
Een update leek me wel leuk.

Ik heb alle tips meegenomen en nu in het nieuwe jaar aan de slag gegaan. Vandaag de smid gesproken en hij is bij hem geweest, voor hij aan het werk ging en zonder schort. Hij heeft er blijkbaar veel ervaring mee en wil me heel graag helpen en er alle tijd voor nemen. Pres was in het begin angstig, maar na een minuutje kwam hij zelf kijken en snuffelen. De smid bleef in de deur opening staan en liet hem zelf komen. Op een gegeven moment stond de smid met te kroelen en hij de smid, ook bij gewoon alleen de benen aaien, begon hij ze voor hem op te tillen. Ik was zo ontzettend trots. Ik ben ook bewust niet bij ze in de stal gegaan en ben gewoon in de gang gebleven. Hij gaat nu elke woensdag ochtend, eerst bij hem langs om zijn vertrouwen te winnen en dan gaan we het steeds een beetje uitbreiden.

Ook heb ik les geregeld in het grondwerken en dan vooral voor de spannende situaties. Zodat ik kan leren, om hem te begeleiden zodat hij zich niet af sluit en naar mijn aanwijzingen blijft luisteren. Dus een heleboel stappen in de goede richting



complimenten, hoe jij - en de smid - er in staan en het aanpakken , chapeau
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-21 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11974
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:14

Daarnaast ook complimenten voor hoe de hoefsmid dit aanpakt!

Fijne update, hoop dat de positieve lijn zich zo doorzet.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:19

Sympathieke smid !

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:21

Wauw, bofbips met zo'n smid!
En paardje ook nog eens bofbips met zo'n sympathiek baasje.

Gaat helemaal goed komen. *\o/*

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 20:46

Ik ben ook echt heel erg blij dat de smid er voor openstaat en ons wil helpen. Ik ben vooral ook opgelucht en heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

Bedankt voor jullie complimentjes. Mede door jullie tips heb ik nu een plan van aanpak om mee te starten.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:48

Was een stille meelezer, wat fijn om te lezen dat het zo goed ging vandaag!
Ga zo door :D

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:50

Wat een goede update, en super fijn zo'n smid!

Tal1980

Berichten: 2
Geregistreerd: 12-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:49

@Marion82

Mag ik vragen wie je hoefsmid is?

Ik verzorg nu een Percheron (Frans Trekpaard) en die heeft trauma's overgehouden aan 2 hoefsmeden. Voetjes geven gaat erg moeilijk, heb er nu zelfs een gebroken voet aan over gehouden omdat ze het beu was en stampte.
Ze staat nu op ijzers dus die moeten vervangen worden maar de eigenaar (en ik ook) zijn echt op zoek naar een hoefsmid met geduld en ervaring met trauma paarden.
Groetjes Chantalle

Ir111

Berichten: 11974
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:54

Tal1980 schreef:
Ik verzorg nu een Percheron (Frans Trekpaard) en die heeft trauma's overgehouden aan 2 hoefsmeden. Voetjes geven gaat erg moeilijk, heb er nu zelfs een gebroken voet aan over gehouden omdat ze het beu was en stampte.
Ze staat nu op ijzers dus die moeten vervangen worden maar de eigenaar (en ik ook) zijn echt op zoek naar een hoefsmid met geduld en ervaring met trauma paarden.
Groetjes Chantalle

Kun je wel zelf de voeten optillen en wat langere tijd vasthouden?

Zo nee, vraag hier een gedragsdeskundige bij. Ik heb zeer goede ervaringen met http://www.paardenmensen.nl/wat-ik-doe/ ... -oplossen/ in dit soort gevallen.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:57

Ben wel benieuwd hoe het inmiddels gaat ? :)

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:24

Tal1980 schreef:
@Marion82

Mag ik vragen wie je hoefsmid is?


Dat is een goeie vraag. Ik weet alleen dat hij bas heet, ken de man al jaren, maar weet zijn achternaam niet. Ik ga voor je kijken of ik het kan vinden.

De smid was vorige week eerst bij een andere stal geweest en toen was het dus bij pres geen succes. Vandaag was hij daar weer eerst en heeft pres overgeslagen. Volgende week gaat ie weer bij hem langs, dan hoeft hij niet eerst ergens anders heen. Hij kan hem nu prima aaien en hij geeft ook braaf zijn voorhoeven. Hij heeft vorige week wel even met mij meegekeken, maar hij staat nog goed op zijn hoeven, dus we hebben geen haast.

Tal1980

Berichten: 2
Geregistreerd: 12-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:01

Ir111 schreef:
Tal1980 schreef:
Ik verzorg nu een Percheron (Frans Trekpaard) en die heeft trauma's overgehouden aan 2 hoefsmeden. Voetjes geven gaat erg moeilijk, heb er nu zelfs een gebroken voet aan over gehouden omdat ze het beu was en stampte.
Ze staat nu op ijzers dus die moeten vervangen worden maar de eigenaar (en ik ook) zijn echt op zoek naar een hoefsmid met geduld en ervaring met trauma paarden.
Groetjes Chantalle

Kun je wel zelf de voeten optillen en wat langere tijd vasthouden?

Zo nee, vraag hier een gedragsdeskundige bij. Ik heb zeer goede ervaringen met http://www.paardenmensen.nl/wat-ik-doe/ ... -oplossen/ in dit soort gevallen.


Voetjes geven is al een probleem, voor geeft ze met genoeg geduld haar voetjes maar niet voor lang. Achter is het me nog niet gelukt, gisteren geprobeerd en zit nu met mijn voet in het gips...

Vind het lastig, ze is wel vriendelijk maar dit is echt een dingetje... Zeker omdat ze met voetjes geven al te lang hebben aangekwakkeld en niet consequent zijn met oefenen... Verzorg haar nu ongeveer 3 weken.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:13

marion82 schreef:
Tal1980 schreef:
@Marion82

Mag ik vragen wie je hoefsmid is?


Dat is een goeie vraag. Ik weet alleen dat hij bas heet, ken de man al jaren, maar weet zijn achternaam niet. Ik ga voor je kijken of ik het kan vinden.

De smid was vorige week eerst bij een andere stal geweest en toen was het dus bij pres geen succes. Vandaag was hij daar weer eerst en heeft pres overgeslagen. Volgende week gaat ie weer bij hem langs, dan hoeft hij niet eerst ergens anders heen. Hij kan hem nu prima aaien en hij geeft ook braaf zijn voorhoeven. Hij heeft vorige week wel even met mij meegekeken, maar hij staat nog goed op zijn hoeven, dus we hebben geen haast.


Fijn dat het zo vooruit gaat!