Extreme angst voor hoefsmeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 17:46

Zoals de titel al doet vermoeden, is mijn paard als de dood voor hoefsmeden.
Ik kocht hem een jaar geleden als braaf bij de hoefsmid, echter was hij daar nog niet naar de smid geweest.
Toen mijn vaste smid op stal kwam, was hij heel benieuwd naar mijn nieuwe aanwinst, dus kwam even langs gelopen om te kijken. Nog voor hij bij zijn stal was, schoot mijn paard naar achter in de stal en raakte in paniek.
De smid grapte, ik zou vooral oefenen met voetjes geven.
Hij heeft hem trouwens niet aangeraakt of een poging gedaan. Hij kwam alleen even bewonderen.

Met veel oefenen en geduld, kon ik vrij snel alle hoeven uitkrabben en werd het tijd voor een afspraak. Bij het ruiken van de smid, schoot ie de gang door en wilde hij alleen maar weg. Blinde paniek in zijn ogen en we zijn direct gestopt. Hij heeft ook geen poging gedaan om zijn benen op te tillen. Mijn smid wilde het eigenlijk niet meer proberen, dus op stal aan de smid die daar wekelijks kwam, gevraagd of hij iets voor ons kon betekenen. De situatie uitgelegd en in overleg hebben we een datum geprikt en de veearts gevraagd te sederen. Zijn hoeven moesten echt gedaan worden, dus dat was de enige optie voor dat moment.

Daarna heb ik steeds aan andere gevraagd ook zijn benen op te tillen en eigenlijk lukt dat met iedereen. Achter vind ie bij vreemde eng, maar voor geeft hij netjes en raakt op geen enkel moment in paniek of is angstig. Dit alles kan gewoon los en in vrijheid. Bij mij tilt hij 1 voor 1 zelf netjes zijn voetjes op en kan ik alles uitkrabben.

Laatst kwam de hoefsmid voor een stalgenoot en ik had afgesproken dat we hem gewoon zouden laten kennis maken. Zodat hij er een beetje aan went. Even in de gang, hij gaf een snoepje. Zodra hij ook maar richting de schouders probeert te komen schiet ie er in paniek vandoor. Hij ziet niemand meer staan, hij wil alleen maar weg. Ik vind het voor hem vooral vreselijk sneu en wil hem ook niet elke keer moeten sederen. Ik weet alleen niet meer hoe ik hem daarin nog verder kan helpen. Het is puur en alleen de hoefsmid, de geur die hij direct ruikt. Ik denk dat er in het verleden iets gebeurd is, maar wat weet ik natuurlijk ook niet. Het maakt niet uit of het een man of een vrouw is, hij wil weg zodra hij het ruikt.
Het is trouwens wel uiteindelijk in zijn stal gelukt om de voorhoeven een beetje te schaven, al waren ze niet echt nodig. Het was alleen alles behalve ontspannen. Hij heeft 4x gemest in 5 minuten tijd.

Nu op stal komt er elke week een hoefsmid, die de manege paarden bekapt en beslaat die nodig zijn. Dit gebeurt in de gang waar hij ook staat, al is dat wel een flink eind weg. Enerzijds vind ik dat wel fijn, zodat hij eraan went, maar het geeft hem wel stress. Al komt de smid niet eens in de buurt, de geluiden of de rook/geur maken hem vreselijk angstig.

Heeft iemand nog tips, wat ik nog zou kunnen proberen??

Hij raakt echt in blinde paniek, hangt zichzelf op als hij vast staat of trekt alle touwen aan gort. Hij loopt je dan ook omver, om maar weg te kunnen komen. In een kleinere ruimte, bijv stal, staat hij meer stil maar nog steeds in flinke angst

Met sedatie
Afbeelding

Zonder sedatie (we hebben hem heel veel snoepjes toegestopt om te belonen)
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:06

Wat vervelend zeg. Het lijkt me een kwestie van heel rustig oefenen en geduld hebben.
Is het een idee om zelf een cursus bekappen te doen, zodat je de hoeven tussen de bekapbeurten door zelf kan bijhouden, zodat er bij het bekappen zelf ook niet te veel werk meer aan is?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:14

Heb je de mogelijkheid om te "grondwerken" (laat ons zeggen basisoefeningen te doen) terwijl er een hoefsmid aan het werk is? Dat je hem aan hoefsmeden (geluid en reuk) kunt laten wennen zonder dat die hoefsmid met hem aan de slag moet.

Het vervelende aan dit probleem is dat je na deze eerste fase best met een hoefsmid aan de slag zou gaan met pressure en release, maarja, een hoefsmid is nu eenmaal niet iemand die even een paar uur uitrekt om samen met jou te oefenen. Die heeft werk te doen. Daarom zou ik wel gebruik maken van iedere gelegenheid wanneer er een hoefsmid op stal is om te oefenen. En kleine beetjes oefenen.

Ik zou tijdens training ook niet meer met snoepjes werken. Je wilt namelijk niet dat het paard alleen maar braaf is wanneer afgeleid is en suiker in zijn mond krijgt geduwd. Je wilt dat het paard ten volle beseft wat er aan de hand is én daar braaf onder blijft omdat die er oké mee is.

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:16

Vragen of de smid schone kleren mee wil nemen en een oud schort. Dan als eerst evan de dag zodat de geur niet zo aan hem zit.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:25

8nnemiek schreef:
Wat vervelend zeg. Het lijkt me een kwestie van heel rustig oefenen en geduld hebben.
Is het een idee om zelf een cursus bekappen te doen, zodat je de hoeven tussen de bekapbeurten door zelf kan bijhouden, zodat er bij het bekappen zelf ook niet te veel werk meer aan is?


Hier heb ik wel aan gedacht en is zeker een optie als ik het niet kan verbeteren

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:32

Spanjaard? Heeft hij een brandmerk?
Welicht legt hij de link aan brandmerken en de geur van de smid door het warm beslaan oid.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:35

Gini schreef:
Heb je de mogelijkheid om te "grondwerken" (laat ons zeggen basisoefeningen te doen) terwijl er een hoefsmid aan het werk is? Dat je hem aan hoefsmeden (geluid en reuk) kunt laten wennen zonder dat die hoefsmid met hem aan de slag moet.

Het vervelende aan dit probleem is dat je na deze eerste fase best met een hoefsmid aan de slag zou gaan met pressure en release, maarja, een hoefsmid is nu eenmaal niet iemand die even een paar uur uitrekt om samen met jou te oefenen. Die heeft werk te doen. Daarom zou ik wel gebruik maken van iedere gelegenheid wanneer er een hoefsmid op stal is om te oefenen. En kleine beetjes oefenen.

Ik zou tijdens training ook niet meer met snoepjes werken. Je wilt namelijk niet dat het paard alleen maar braaf is wanneer afgeleid is en suiker in zijn mond krijgt geduwd. Je wilt dat het paard ten volle beseft wat er aan de hand is én daar braaf onder blijft omdat die er oké mee is.


Het grondwerken heb ik gister geprobeerd, terwijl de hoefsmid op ruim 20 meter afstand bezig was. Hij was volledig afgesloten en hing zichzelf op. Hij stond toevallig al tussen de touwtjes, voor de smid begon met werken. Ik was hem aan het poetsen. Heb hem losgemaakt en hij wilde graag zijn stal in. Daar geprobeerd verder te gaan met poetsen en het touw in handen te houden. Hij bleef in grote stress en met zijn benen te stampen, ook zijn achterbenen. Hij wilde niet aangeraakt worden. Ik ben uiteraard pas gestopt toen hij daarmee stopte. Pas bij de dekens opdoen, werd hij rustiger.

Normaal train ik niet met snoepjes, maar voor dat moment was het een alternatief. Hij nam ze ook niet telkens aan hoor, het was mijn poging tot hem door te dringen op dat moment. Hij is dan namelijk ook niet meer bereikbaar.

Je tip vwb het aan de slag gaan met een hoefsmid, is wat ik ook graag wil. Ik loop echter tegen precies dat probleem aan dat je beschrijft. Ze hebben gewoon de tijd niet. Ik voel me ook bezwaard om steeds een afspraak te maken en ze na onverrichte zaken weer te zien vertrekken. Ik ben idd bezig met zo vaak mogelijk kennis te laten maken, zodra er een smid op stal is. Ik zal sowieso degene vragen die er elke week is. Die manege is ook eerste stop van de dag, dus kan vragen om eerst even bij hem langs te gaan, voor hij met andere aan de slag gaat

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:37

imaudy schreef:
Vragen of de smid schone kleren mee wil nemen en een oud schort. Dan als eerst evan de dag zodat de geur niet zo aan hem zit.


De smid die elke week op de manege komt, heeft die als eerste stop. Ik zal hem vragen elke keer eerst even bij hem langs te gaan, voor hij met de rest bezig is

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:39

Esther_r20 schreef:
Spanjaard? Heeft hij een brandmerk?
Welicht legt hij de link aan brandmerken en de geur van de smid door het warm beslaan oid.


Wel een Spanjaard, maar geen brandmerk. Hij is mogelijk hier in Nederland geboren, maar dat weet ik ook niet zeker

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:40

Hoe is hij bij andere mannen? Kan een vreemde wel gewoon zijn hoeven vastpakken?
Denk je dat het echt aan de geur van de ijzers/verbrande hoorn ligt?
In dat geval zou je eens een natuurlijk bekapper kunnen vragen. Die hebben die geur niet, dus wie weet scheelt dat.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:43

Vraag de smid om gedragen werkkleding, en neem die steeds mee als je iets leuks met je paard doet. Zo leert hij de geur associëren met iets niet engs. Ik denk dat hij ooit erg geschrokken is van de hoefsmid, of toch slechte ervaringen ermee heeft.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:54

8nnemiek schreef:
Hoe is hij bij andere mannen? Kan een vreemde wel gewoon zijn hoeven vastpakken?
Denk je dat het echt aan de geur van de ijzers/verbrande hoorn ligt?
In dat geval zou je eens een natuurlijk bekapper kunnen vragen. Die hebben die geur niet, dus wie weet scheelt dat.


Bij andere mannen is hij normaal, mijn man (die niets met paarden heeft) kan ook zijn hoeven optillen en uitkrabben. Andere vreemde mannen ook trouwens. Als hij iemand niet vertrouwd, tilt hij zijn achterbenen niet op. Hij raakt echter niet in paniek of in de stress.

Een natuurlijk bekappen is al eens bij een vorige eigenaar geweest en ook dat wilde niet lukken. Uiteindelijk alleen de voorbenen heb ik begrepen. Bij haar was het probleem er ook al.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:59

Hevonen schreef:
Vraag de smid om gedragen werkkleding, en neem die steeds mee als je iets leuks met je paard doet. Zo leert hij de geur associëren met iets niet engs. Ik denk dat hij ooit erg geschrokken is van de hoefsmid, of toch slechte ervaringen ermee heeft.


Ik kan het vragen, wie weet wil hij eraan meewerken.
Mijn dochter heeft al gezegd dat ze bij een hoefsmid gaat stage lopen (doet mbo dierverzorging). Dan gaat ze elke dag even bij hem langs, gaat ze alleen niet doen.
Wel kan ik zelf in de rook gaan staan, zodat het in mijn kleding trekt en dan iets met hem gaan doen

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:46

Ik lees graag mee. Ons veulen heeft dezelfde angst. Veulen is eind juni bij ons gebeuren en heeft netjes alles geleerd wat een veulen moet kennen. Geeft ook netjes zijn voetjes op commando.
Maar toen de smid hem de eerste keer wilde bekappen kon hij niet in de buurt komen. Tweede poging onder Tranquigel verongelukte hij bijna doordat hij in blinde paniek zo het hek van zijn paddock oversprong (ging natuurlijk niet zo gecontroleerd) en met een achterbeen bleef hangen aan het schrikdraad. Smid was op dat moment nog op afstand en stond rustig op mij te wachten :(

Derde poging heeft de VA hem in het bloed gespoten en lukte het natuurlijk wel.

Dan ga je denken, waar is dit mis gegaan?
Veulen is zeer mensgericht en ook niet bang van mannen. Smid heeft hem nooit iets gedaan, dus slechte ervaring kan helemaal niet.
Het enige dat ik bedenken kan is dat hij angst ontwikkeld heeft doordat bij ons de poetsplaats naast zijn (en mama's) stal is en hij idd door de handelingen/geluiden de geur (rook van ijzers branden) en het onbekende dit als ontzettend eng is gaan ervaren. Onze merrie is ook wel een Miepje hoor, maar laat zich verder wel netjes bekappen (staat alleen wel snel te snuiven als ze iets spannend vind).


Dus een bijna gelijksoortig gevalletje als jouw paard alleen 5 maanden oud nu.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 19:56

Jeetje mirranda, klinkt idd wel als een zelfde geval. Ik hoop dat je ook tips vind hier

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:15

Nou vond ik ook. Kon zijn kleine broer zijn ;)

Hoop dat iemand de tips voor ons heeft om dit om te buigen.
Ons veulen is wel al verkocht en gaat volgende week naar een opfokadres.
Neemt niet weg dat ik toch heel betrokken blijf en het graag opgelost zie.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:20

Ik denk dat je in deze situatie 3 opties hebt (en het liefst een combi van deze).

- Zelf leren bekappen, het is geen rocket science en bijvijlen (zolang er geen afwijkende stand is kan iedereen het leren). Zo kan je zowel het bezoek van de smid uitstellen als het paard leren wennen aan de handelingen, zoals been langer opgetild houden, het gevoel van de vijl, het naar voren brengen van het been, etc.

-Verdiep je in clickertraining, dit is heel anders dan snoepjes in de mond proppen (en hier zijn ook voldoende suikervrije opties voor;) ). Clickertraining is bewezen de meest effectieve manier om langdurig gedrag aan of af te leren. Ook bij angst kan het heel goed ingezet worden.

-Zoek (tijdelijk) een bekapper die niet met ijzers werkt. Dit om uit te sluiten dat het enkel gaat om de geur van ijzer/smeulende hoef. En dan bij voorkeur eentje die ook met angstige paarden goed kan werken.


Super lastige situatie voor jullie, hopelijk komt er een oplossing.
Mijn paard was ook lastig met bekappen (gelukkig niet angstig), vervolgens ben ik het zelf gaan doen (na een cursus + zelf verdiepen in de stof natuurlijk) omdat ik me bezwaard voelde tegenover de bekapper :')
Vervolgens ben ik het zo interessant gaan vinden dat ik het nog steeds volledig zelf doe en is mijn paard ook steeds makkelijker ermee geworden :)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:25

Ik heb er ook zo een gehad. die moesten we ook door de DA laten sederen om te bekappen.
Waarschijnlijk nooit iets meegemaakt, want ik had hem vanaf 7 maanden. Het kleine Shetland veulen veranderde gewoon in een wilde rodeo stier.

Het is goedgekomen met veel geduld. Hij is niet meer bij mij, maar de nieuwe eigenaar laat nog steeds mijn smid komen voor de shetlander, omdat een andere smid er niet bij mag.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:25

Wij hebben op stal (in China, geschiedenis waarschijnlijk niet al te best) ook een hele bange. Daar konden we niet eens bij de benen komen in het begin. Hij is niet zomaar bang, maar probeert je ook gericht te slaan. Zelfs als hij daarvoor op twee linkervoeten moet leunen mept hij met zijn achterbeen naar voren als je de voorvoet pakt.


Die laten we ongeveer zes maanden gewoon lopen en zodra de voeten echt te lang zijn sederen we flink. Hij is ook bang voor injecties.... dat is dan al een beetje een onderneming maar zoiets als tranquigel werkt onvoldoende. Sterker nog, de intraveneuze sedative was vorig jaar te laag en dat liep uit op drama. Paard werd alsnog paniekerig en sloeg de smid zo hard dat ik bang was dat hij het ziekenhuis in moest. Het leer van zijn schort was een gelukje.

Goed gesedeerd kan de smid zijn voorvoeten knippen en vijlen. Achter lukt nog steeds niet. Gelukkig slijt de achtervoet genoeg om niet te hoeven bekappen.

Intussen oefen ik bijna dagelijks met de benen aanraken en voorvoeten optillen. Mij lukt dat na maanden met veel koekjes en beloning, maar bij anderen nog altijd moeizaam. En de smid... Die ruikt natuurlijk al vreemd en hij herkent de man uit duizenden.
We zetten hem daarom wel eens naast de paarden waar de smid mee bezig is en dan is het arme dier constant bezig met weg willen, zweten en paniekerig.
Of ik pak de vijl en raak hem ermee aan, dat levert nog altijd veel stress op, duurt lang voor het zakt en makkelijker gaat.


Wij hebben helaas geen Annemarie vd Toorn in de buurt. Maar als ik in NL was had ik haar gebeld. Deze mensen kunnen goed desensibiliseren. Hebben tijd en een smid die geduldig mee wil oefenen.
Als jij denkt op de goede weg te zijn en vooruitgang boekt, en ook je smid is geduldig. Dan kan je natuurlijk zelf verder oefenen.
En als de nood heel hoog is, alsnog een keer sederen.


Intussen ga ik verder met oefenen en vrees ik dat ik ooit zelf moet gaan bekappen. Maar ik ben voorzichtig, een verkeerde beweging en het paard trapt. Je hoofd en eigenlijk je hele lijf zit op een kwetsbare plek als je een voet vast hebt.

Schat dus ook de risico's in, je wil niet door een foutje in het ziekenhuis belanden. Een professionele gedragstrainer maakt sowieso minder fouten en werkt veilig.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 03-12-20 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Extreme angst voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:26

Oh, er zijn trouwens paarden die rustig en makkelijker worden in een travaille. Maar het kan ook andersom, dat ze banger worden. Dus dat is ook een gok....

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:27

Ach wat sneu, je ziet de angst in zijn ogen inderdaad. Ik zou een fijne bekapper zoeken die geduldig te werk gaat. En zelf heel veel gaan desensitizen!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:39

marion82 schreef:
Het grondwerken heb ik gister geprobeerd, terwijl de hoefsmid op ruim 20 meter afstand bezig was. Hij was volledig afgesloten en hing zichzelf op. Hij stond toevallig al tussen de touwtjes, voor de smid begon met werken. Ik was hem aan het poetsen. Heb hem losgemaakt en hij wilde graag zijn stal in. Daar geprobeerd verder te gaan met poetsen en het touw in handen te houden. Hij bleef in grote stress en met zijn benen te stampen, ook zijn achterbenen. Hij wilde niet aangeraakt worden. Ik ben uiteraard pas gestopt toen hij daarmee stopte. Pas bij de dekens opdoen, werd hij rustiger.


Uit het feit dat je vaststaan tussen twee touwen terwijl jij aan het poetsen bent, grondwerk noemt, trek ik de conclusie dat je niet echt helemaal weet wat ik met grondwerken en basisoefeningen bedoel. Ben ik daarin juist?

Ik bedoel dat jij het touwtje in handen hebt en oefeningen als wijken voor druk, achterhand wegzetten, voorhand wegzetten, achteruit, halthouden, hoofd laag etc. gaat vragen.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 20:54

Bedankt voor alle reacties. Het wordt erg veel quoten om op iedereen persoonlijk te reageren, dus ik probeer het op deze manier te reageren.

Ik weet zeker dat het de geur is die de smeden meedragen. Of ze nu bij ons beslagen hebben of al eerder ergens anders. De geur zit al in het schort en ik wil zeker proberen om te zien hoe hij reageerd op de smid als hij nog geen paard aangeraakt heeft en ook zijn schort niet om heeft. Hij hoeft niet direct te bekappen, maar aanraken is al een hele stap.

Clickertraining ben ik mee bekend en gebruik ik ook. Ik wissel meerdere methodes af, zo vind ik een fijne manier om met een paard aan de slag te kunnen. Elk paard is weer anders. Ik heb trouwens wel suikervrije snoepjes, er gaat bij hem sowieso weinig suiker in. Hij wordt alleen super vervelend van voerbeloning, dus ik probeer dat zoveel mogelijk te vermijden.

We wandelen veel op het harde, dus zijn hoeven slijten daarbij ook al netjes. Het is vaak net een randje dat weg moet, als hij lang op het land geweest is bijv of als we in de winter niet zoveel wandelen.
Zelf bekappen is nog steeds een optie. Hij is trouwens niet bang voor vijlen of snijden. Ik kan er zelf ook gewoon een vijl langs halen en hij kan zijn benen ook lang optillen.

Ik denk wel dat ik al vooruitgang geboekt heb. Hij is dan nog niet ontspannen, maar hij laat het uiteindelijk wel gebeuren. Niet dat dat de manier is dat ik voor hem wil hoor, ik wil dat hij ook rustig kan staan, zonder angst.

Desensibiliseren doe ik al met hem, maar ik ben geen idee hoe ik hem hiermee kan helpen. Hij is niet snel onder de indruk, maar als hij echt bang is dring je niet meer door en wil hij weg.

Het gekke is dat hij verder nergens om geeft, wat betreft zijn benen. Peeskappen, springschoenen, uitkrabben, gehurkt zijn benen poetsen maakt hem allemaal niet uit. Daarin is hij dan weer heel nuchter.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 21:01

Gini schreef:
marion82 schreef:
Het grondwerken heb ik gister geprobeerd, terwijl de hoefsmid op ruim 20 meter afstand bezig was. Hij was volledig afgesloten en hing zichzelf op. Hij stond toevallig al tussen de touwtjes, voor de smid begon met werken. Ik was hem aan het poetsen. Heb hem losgemaakt en hij wilde graag zijn stal in. Daar geprobeerd verder te gaan met poetsen en het touw in handen te houden. Hij bleef in grote stress en met zijn benen te stampen, ook zijn achterbenen. Hij wilde niet aangeraakt worden. Ik ben uiteraard pas gestopt toen hij daarmee stopte. Pas bij de dekens opdoen, werd hij rustiger.


Uit het feit dat je vaststaan tussen twee touwen terwijl jij aan het poetsen bent, grondwerk noemt, trek ik de conclusie dat je niet echt helemaal weet wat ik met grondwerken en basisoefeningen bedoel. Ben ik daarin juist?

Ik bedoel dat jij het touwtje in handen hebt en oefeningen als wijken voor druk, achterhand wegzetten, voorhand wegzetten, achteruit, halthouden, hoofd laag etc. gaat vragen.


Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Niet het vast staan, maar het bezig zijn in stal valt bij mij ook onder grond werk. Juist daar waar ik het touwtje in handen heb. Ik doe juist heel veel grondwerken met hem, oa alles wat je hier aangeeft.

Op het moment dat hij tussen de touwen staat en hij in paniek schiet, dring je al niet meer door. Dus op het moment van flippen heb ik de touwen uit de knoop gehaald en in stal aan de hand verder gegaan. Ik ben doorgegaan tot ik wel doordrong en hij rustiger was. Toen heb ik de dekens opgedaan en heb ik hem zijn hals laten zakken en wat laten eten vanaf de grond, zodat hij meer kon ontspannen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:09

marion82 schreef:
Desensibiliseren doe ik al met hem, maar ik ben geen idee hoe ik hem hiermee kan helpen. Hij is niet snel onder de indruk, maar als hij echt bang is dring je niet meer door en wil hij weg.


Weet je wel wat desensibiliseren inhoud? Wat je hier schrijft lijkt nog niet op voldoende kennis en kunde in dit onderwerp.


Wat denk je over het inschakelen van een gedragstrainer? Daar ga je namelijk (nog) niet erg op in.