Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 76 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Extreme angst voor hoefsmeden

 
Profiel   

Kelly_ann schreef
marion82 schreef
Desensibiliseren doe ik al met hem, maar ik ben geen idee hoe ik hem hiermee kan helpen. Hij is niet snel onder de indruk, maar als hij echt bang is dring je niet meer door en wil hij weg.


Weet je wel wat desensibiliseren inhoud? Wat je hier schrijft lijkt nog niet op voldoende kennis en kunde in dit onderwerp.


Wat denk je over het inschakelen van een gedragstrainer? Daar ga je namelijk (nog) niet erg op in.


Ik bedoel waarmee kan ik hem desensibiliseren voor de hoefsmid.
Voor mij houd desensibiliseren in, dat je een paard met veel verschillende dingen kennis laat maken en ze daarbij ook kunnen ontspannen. Als ik dat dan gericht op de hoefsmid doe, kom ik op de werkmaterialen uit. Hier heeft hij geen problemen mee, voor de kleding ga ik vragen en ik wil ook zelf in de rook gaan staan om hem er daarna mee te laten ontspannen. Echter ben ik niet altijd op stal als er een smid is, dus is ook niet altijd mogelijk om te doen.

Ik heb niets gelezen over een gedragstrainer, daar zal ik dan overheen gelezen hebben. Ik sta overal voor open en ben ook nooit te oud om bij te leren. Ik vraag me wel oprecht af wat zij kunnen doen, aangezien het enkel dit probleem is dat hij heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 20:21 



 
Profiel   

Is het een optie om een keer de hoefsmid jou als eerste van de dag te laten komen. En dan in schone kleding en zonder de beenlappen. Dan ruikt hij naar ‘gewoon’ mens ipv. smid. Als dit wel gaat zou je kunnen vragen of de vaste smid van stal een handdoek mee kan nemen en die te laten doordringen van smid geur. Dan kun je je paard met de handdoek aan de geur van een smid laten wennen (wel twee handdoeken gebruiken. 1met de smid mee en 1 om te oefenen. En dit dan iedere week omwisselen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 20:21 



 
Profiel   

Of omgekeerd : een oude deken meegeven met de smid om een weekje in de laadbak van zijn auto te leggen? Eens dit deken behoorlijk naar smid ruikt je paard snoepjes vanop dit deken laten aannemen?
Gaat het bij de veearts wel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 20:28 



 
Profiel   

Handdoek en deken zijn beide ook een goeie tip om te proberen.

Bij de veearts is hij braaf, ook bij de tandarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 20:34 



 
Profiel   

Handdoek is zeker goede tip! IK heb direct even een appje gestuurd naar mijn hoefsmid :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 20:41 



 
Profiel   

Is er wat in zijn verleden gebeurd, waardoor de geur of beeld van de smid een angstig gevoel opwekt? Klinkt zeker vervelend dat jouw paard zo reageert. Heb je wel geprobeerd met een ander hoefsmid als die hetzelfde reactie krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 22:22 



 

Ik denk ook gelijk 'oh een spanjaard'.
Misschien kun je nagaan waar hij geboren is. We hadden er hier ook een op stal, die was zo slecht behandeld in Spanje, zo angstig ook. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Lastig te verhelpen, dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 23:28 



 
Profiel   

Ik weet dat onze vaste smid nieuwe manege paarden met spanning bij de smid er vaak bij pakt met een berg hooi voor de neus als ze een ander paard bezig is. Hele kundige vrouw met enorm veel kennis van gedrag.

Ik snap dat dat in dit geval geen optie is. Maar desensibilisatie kan je ook doen door te beginnen op een afstand die het paard nog net okay vind.

Ergens tussen "er is geen smid op het terrein" en "de smid staat naast het paard" zal het punt zijn vanaf waar hij spanning opbouwt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 00:09 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik zou tijdens training ook niet meer met snoepjes werken. Je wilt namelijk niet dat het paard alleen maar braaf is wanneer afgeleid is en suiker in zijn mond krijgt geduwd. Je wilt dat het paard ten volle beseft wat er aan de hand is én daar braaf onder blijft omdat die er oké mee is.

Paard dat zo stijf staat van de stress dat hij geen snoepjes aanneemt is ook ernstig ver over zijn grenzen heen en niet meer in staat tot leren. Voer is daarmee al een goede indicator of paard zelfs maar in de buurt van leermodus zit en er dus getraind kan worden. Net als voer belangrijker vinden dan dat andere waar hij onzeker over is een goede indicatie geeft van hoe de prioriteiten liggen. Het heeft zeker nut, maar het koppelen aan bv een clicker zodat paard meer moet nadenken en zich concentreren op jouw (veiligheid, antwoorden op wat moet ik doen en lekkers), dan op wat er nog meer gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 00:25 



 
Profiel   

Ik zou in jouw geval een gedragstrainer én een hoefsmid laten komen zodat jullie met z'n 3en aan dit probleem kunnen werken. Hoefsmid betaal je dan per uur/tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 01:35 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Oh, er zijn trouwens paarden die rustig en makkelijker worden in een travaille. Maar het kan ook andersom, dat ze banger worden. Dus dat is ook een gok....


Wat is een travaille?

Jouw tip om de gedragstrainer van het niveau Annemarie van den Toorn (of vergelijkbaar) in te schakelen deel ik... dit los je denk ik niet op met wat bokt tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 04:59 



 
Profiel   

Wauw opeens weer een heleboel reacties.

Ik weet niet waar hij geboren is en wat er tot zijn eerste 1,5 jaar is gebeurd. Daarna weet ik het wel en was dit ook al aanwezig.

Hij heeft inmiddels al meerdere verschillende hoefsmeden gezien en bij iedereen dezelfde reactie.

Ik ben er uiteraard mee bezig en probeer alle opties af te wegen en ook wat wel of niet haalbaar is voor ons.

De spanning begint, zodra de smid binnen de 10 meter van hem komt. Hij vind het oke als de smid op 20 meter een ander bekapt, hij kan dan ontspannen blijven staan en doet wat hem gevraagd wordt. Op het moment dat een paard op diezelfde afstand gebrand wordt, dan gaat het mis. Maar dan maakt de afstand ook niet uit hoor.

Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar hoe moet ik het voor me zien dat een gedragstherapeut hierbij gaat helpen? Het is alleen op dit gebied

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 15:30 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Kelly_ann schreef
Oh, er zijn trouwens paarden die rustig en makkelijker worden in een travaille. Maar het kan ook andersom, dat ze banger worden. Dus dat is ook een gok....


Wat is een travaille?

Jouw tip om de gedragstrainer van het niveau Annemarie van den Toorn (of vergelijkbaar) in te schakelen deel ik... dit los je denk ik niet op met wat bokt tips.


Dat is toch zo’n bekap “hok” waar je je paard inzet en dat hij rondom vast staat? Wat ze voor trekpaarden wel eens gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 15:32 



 
Profiel   

Ja klopt. Zou ik zelf NOOIT een zeer angstig paard in zetten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 15:38 



 
Profiel   

Mijn hoefsmid die ik al 20 jaar had en mijn nieuwe paard waren ook geen match. Aanraken lukte niet en mijn paard trok zich telkens los. Uiteindelijk een nieuwe vrouwelijke hoefsmid gevonden en na maanden voorzichtig zijn gaat het nu goed.
De eerste 5 minuten vindt hij het vaak nog spannend maar met geduld en rust begrijpt hij nu snel wat de bedoeling is.

Wat ik heb gedaan is een oud bekapschort en handschoenen van de hoefsmid lenen. De eerste keren dat ik die aanhad was ik ook erg "eng". Steeds wat dichter in de buurt komen staan en wat langer aangehouden. Toen dat niet eng meer was ben ik zelf een maand lang iedere dag de hoeven gaan krabben met bekapschort en handschoenen aan.

De eerste maanden heb ik iedere 4 weken een afspraak met de smid gemaakt en dan deed ze wat lukte.
Als de (vrouwelijke) hoefsmid kwam zorgde ik dat ik al een kwartiertje daarvoor met bekapschort om zijn benen kon afstrijken ed.
Dus met geduld en een fijne meewerkende hoefsmid heb ik nu een paard wat eigenlijk "bijna normaal" naar de smid kan.

Misschien in julllie geval beginnen met alleen bekappen en wennen aand de smid en als dat lukt pas met ijzers beginnen (als dat nodig is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 22:48 



 
Profiel   

Dank je wel voor je reactie. Beslaan is gelukkig helemaal niet nodig, hij hoeft alleen bekapt te worden.
Ik ga kijken wat ik met de smid kan regelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 08:09 



 
Profiel   

Kun je geen bekapper zoeken die echt alleen bekapt en dus geen geur bij zich draagt van beslaan?
Verder vind ik een gedragstrainer geen gek idee. Lastig probleem, wat je niet even oplost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 08:27 



 

een vrouwelijk hoefsmid /bekapper al geprobeerd??

als het paard altijd op en stal heeft gestaan waar nooit warm is beslagen kent het de rook/geur ook niet en dat kan paniek geven

voorlopig de meest rustige manier is licht sederen dat geeft voor allen de minste stress,

kun je altijd op een andere manier met het paard kijken als er een hoefsmid aan het werk is en op afstand eerste proberen de stress bij het paard af te laten wegvloeien,

pas als het paard rustig is een stapje verder in de richting van de smid, dan kun je het zelf rustig opbouwen en het paard het vertrouwen terug geven

als het kan - je moet er natuurlijk wel zijn als er hoefsmeden/bekappers op stal zijn - steeds even korte momentjes pakken, door van heel verschillende kanten er op aan/langs te lopen

niet te veel snoepjes, een schouderklopje of met je stem belonen, zelf de rust uitstralen dat is wat het paard nodig heeft,

als ik lees hoe u het al bereikt hebt met de benen opbeuren denk ik dat dit u ook gaat lukken, rust en geduld en steeds weer herhalen en het goede belonen,

niets iets willen afleren maar nieuwe dingen aanbieden werkt in veel gevallen beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 08:58 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Maar ik ben voorzichtig, een verkeerde beweging en het paard trapt. Je hoofd en eigenlijk je hele lijf zit op een kwetsbare plek als je een voet vast hebt.

Altijd belangrijk om goed aan te denken: een mensenlichaam is best kwetsbaar en een hoofd al helemaal. Geen enkel paard is het waard om tussen zes plankjes te belanden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 10:23 



 
Profiel   

Ook ik heb een paard dat doodsbang is voor de smid. Sederen helpt ook niet helaas en de smid wil haar niet meer doen.

Nou heeft ze een krampbeen, dus daar ligt wel de oorzaak. Ik vermoed dat het niet geven van voeten in het verleden stevig bestraft is, niet wetende dat ze een krampbeen heeft en haar voet gewoon moeilijk kan geven.
Al met al zit ik met de gebakken peren, want voeten geven is nog steeds een no go.
Als ik alleen met haar ben maken we wel vorderingen, maar zodra ik iemand vraag om haar even vast te houden en het gaat over voeten geven dan flipt ze al.

Wat wel gaat en zoals we het nu dus noodgedwongen doen is dat ik haar in het zand zet en met een hoefmes zelf kleine stukjes per keer eraf sla. Op zich gaat dat redelijk als ik maar niet te veel van haar geduld vraag. Gelukkig slijten haar hoeven grotendeels ook wel vanzelf en groeien ze niet al te gek.

Overigens heb ik dit paard zwaar verwaarloosd gekocht ruim 2 jaar geleden met nog wel wat meer issues :
überhaupt grote angst voor mensen, broodmager, onder de wonden en niet te beroerd om te bijten.
Wat dat betreft staat ze er nu top bij, blijkt het een vreselijk lief dier waarmee ik verder redelijk kan lezen en schrijven inmiddels.

Nu alleen dat laatste issue van de voeten optillen zodat de hoeven fatsoenlijk gedaan kunnen worden.

Ik heb dus niet de oplossing voor je helaas, maar geduld héél veel geduld doet toch vaak een hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 11:01 



 
Profiel   

Een vrouwelijke bekapper en natuurlijk bekapper is bij de vorige eigenaar geweest, hierbij toonde hij hetzelfde gedrag. Bij mij is er ook geen verschil in mannen of vrouwen, iedereen kan hem benaderen en zijn aan zijn hieven zitten, optillen en uitkrabben.

Hij heeft, voor zover ik weet, op grotere stallen gestaan en daar werd beslagen en bekapt. Of hij dat ook altijd kon zien of ruiken, dat weet ik niet. Nu ziet hij sowieso wekelijks de hoefsmid van stal, die bekapt en beslaat in zijn gang. De stallen hebben tralies, dus hij kan alles zien en ervaren.

De eerste keer bij mij is hij ook verdoofd, via het bloed. Toen is hij ook rustig gebleven, de vorige keer was het niet de bedoeling om te bekappen, maar alleen kennis maken en dat was zonder sedatie. Alle andere keren dat ik hem heb laten kennis maken, was ook zonder sedatie, maar dan liet ik ook niet zijn voeten optillen. Ik wil juist dat hij zonder paniek te benaderen is.

Op de huidige stal zijn ook veel mensen die verschillende dingen gestudeerd hebben of trainingen hebben gevolgd. Ik denk dat er ook wel een gedragstherapeut tussen zit, ik zal hier naar informeren en vragen of zij iets kan betekenen hierin

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 11:03 



 
Profiel   

Kun je zelf de hoeven uitkrabben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 11:08 



 
Profiel   

Jessix schreef
Kun je zelf de hoeven uitkrabben?


Ja alle 4, hij geeft ze zelf als ik het vraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 11:15 



 
Profiel   

Kan het ook zijn dat jullie nu onbewust angst overbrengen daar dat je weet hoe hij in het verleden flipte bij de Smit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 11:17 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Ik wist het probleem, een traumatische ervaring bij de hoefsmid en daarna met geen mogelijkheid dat er een hoefsmid bij in de buurt kon komen. Iedereen kon zijn hoeven optillen, raspen, etc etc, behalve een hoefsmid.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, natuurlijk bekapper die niet besloeg en grondwerk met m deed omdat ik hoopte dat er geen geur omheen hing (werkte niet), tot aan sederen met domosedan als hij echt bekapt moest worden.

Ik had op mijn vorige stal een oplossing dat iemand hem vasthield, ik zijn hoef optilde en vasthield alsof ik zijn hoef uitkrabte, en de hoefsmid ondertussen heel geleidelijk zijn hoef overnam terwijl ik tussen zijn hoef en hoofd bleef staan. Is veel geduld voor nodig maar het werkte, mede omdat die hoefsmid een kalme persoonlijkheid had.

Na mijn verhuizing begon alles weer van voren af aan, de zoektocht naar een hoefsmid.. Na 2 jaar problemen en weer sederen kwam er een rustige, vriendelijke maar wel nuchtere ('niets aan de hand') vrouw met een lik-it bakje, en zij kan alles met hem. De eerste keer was hij nog wat afwachtend en wantrouwend, maar nu staat hij er sinds kort echt ontspannen bij. Ze bekapt ook nog goed, ik ben dolblij :)

Alle grondwerk reacties etc, ik weet niet, ik kan alles met mijn paard, doe veel grondwerk, iedereen kan zijn hoeven tillen, maar als er nu een nieuwe smid komt flipt hij eerst weer. Misschien minder, en misschien duurt het korter om te wennen, maar het is bij hem echt persoonsgebonden lijkt het.

Gelukkig weet ik de geschiedenis en de reden voor zijn gedrag, maar het is heel lastig op te lossen. Het is nu 5 jaar geleden sinds het trauma, en nu pas is hij wat ontspannen bij deze hoefsmid.

Beslaan gaat nooit lukken, dat schat mijn huidige hoefsmid ook zo in, tenzij onder sedatie.

Edit: ik begrijp de reacties van grondwerk en oefenen wel, maar dat werkte bij mij niet, zodra er een echte hoefsmid kwam ging de paniek modus aan en kon die persoon niet meer in zijn buurt komen. En een hoefsmid komt over het algemeen gewoon om te bekappen. Ik heb weleens een bekapper betaald om uiteindelijk alleen te grondwerken met als resultaat dat hij zijn voorhoeven kon optillen. De x erop heeft hij de voorhoeven bekapt. Helaas was ik niet tevreden over zijn bekap-kunsten. Met de komst van de volgende hoefsmid begon alles weer van voren af aan. Het ligt ook heel erg aan het type hoefsmid hoe mijn paard reageert en hoe geduldig ze het zelf op willen lossen, in het algemeen verwachten ze een paard die netjes voetjes geeft (en terecht) en je hebt er die het met kracht op willen lossen (vasthouden, werkt averechts). Ik heb op beide stallen uiteindelijk veel hoefsmeden geprobeerd tot ik er 1 vond met rust en geduld met wie het wel werkte. Mijn conclusie is dat paarden gewoon heel erg slim zijn en het verschil precies weten/aanvoelen in type persoon, maar bij mij paard heeft tijd (5 jaar :') ) en kleine, goede ervaringen alles ook wel wat beter gemaakt


Laatst bijgewerkt door Solistar op 10-12-20 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 11:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 76 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen