Haflinger stijgert en trapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Haflinger stijgert en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:38

Hoi, ik heb sinds ongeveer 2 maanden een verzorghaflinger. Ik kon toen die tijd aan de hand wel veel doen zoals stappen aan de hand, stilstaan en achteruit. Doorgegaan naar longeren linksom perfect, rechtsom wat minder, maar daar gaat het nu niet om.

Als ik bij haar in de wei kom rijkt ze rijkt eerst met haar oren in de nek met haar hoofd naar mij toe, ze liep overigens ook zelf naar mij toe. Ik aaide haar op het hoofd en was bezig met haar op de hals aan het kriebelen, opeens draaide ze om en probeerde ze mij te trappen, ik was snel over het hek geklommen en heb er verder ook niks aan gedaan.
Daarna ging ik haar pakken en poetsen dat ging prima, ze kan wel lastig stil staan tijdens poetsen, maar dat vind ik nog niet zo'n groot probleem en dat zal ze vast wel leren. Ik wilde daarna met haar wandelen (in de wei) en maakte haar los. Ik liep weg ze probeerde me eerst half te trappen daarna stijgerde ze erg hoog. Had het probleem genegeerd. Ze liep weer mee. Ze deed tijdens het lopen wel haar oren ook hele tijd in de nek en ze luisterde niet goed meer naar mij. Ik werd er een beetje angstig van maar was wel doorgegaan. Uiteindelijk wel gestopt.

Overigens om erbij te vermelden is ze altijd wel erg lomp geweest. Maar ze had nooit echt geprobeerd om mij gericht te trappen. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed hoe ik verder moet. Heeft iemand tips of wat handig is om te doen als dit gebeurd? Of hoe ik het kan oplossen?

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Haflinger stijgert en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:43

Kun je vertellen hoe oud ze is en wat er allemaal al met haar gedaan is? Is ze ingereden? Staat ze pas net op die plek waar jij komt? Is er wat veranderd voor haar? Was ze hengstig?

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:49

Het ligt er een beetje aan, je verzorgt der pas twee maanden. Is het een schop uit angst? Is het uit pijn? (Verschil kún je zien\merken) dan moet je even aankaarten bij de eigenaar. Maar als je merkt dat t dominatie is, dus dat zij denkt; ik probeer jou uit en kijken wie de baas is, Moet je even goed op je grenzen gaan staan. En daarmee zou ik best een schop terug geven, hoeven mijn paarden namelijk niet te flikken... Zou kunnen dat ze erna hardstikke beledigt is, maar dat zij dan maar zo. Het laatste wat je wil is een haflinger die door je heen banjerd, :+ . Als zij lief kan doen, kun jij weer leuk aan de slag met der en ook op de grond zou ik je verder met haar ontwikkelen ivm respect, grenzen en jouw ruimte.
Wel uitkijken voor jezelf natuurlijk, en zoals ik al zei, ga even na of het niet uit angst of pijn is.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Haflinger stijgert en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:54

Ik zou sowieso eerst overleggen met de eigenaar, maar persoonlijk zou ik bij zo'n paard niet meer zonder zweep in de wei gaan. Bij opdringerig of dreigend gedrag paard uit jouw ruimte zetten, desnoods een opdoffer als ze hierin niet gehoorzamen. Nu heeft ie de leiding overgenomen.

Werk je vaak met snoepbeloning? Daar kunnen sommige paarden hondsbrutaal en dominant van worden.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:09

Zoek een grondwerkjuf! Die heeft jullie in een paar lessen op het goede pad. Klinkt als een typisch dominant paard. Niet gemeen maar wel 1die moet weten wie de baas is

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 20:12

Monique1963 schreef:
Kun je vertellen hoe oud ze is en wat er allemaal al met haar gedaan is? Is ze ingereden? Staat ze pas net op die plek waar jij komt? Is er wat veranderd voor haar? Was ze hengstig?


Ze is 6 jaar. Ze is laatst naar een mensen geweest waar ze voor de kar is beleerd. Van daarvoor weten we niet zo veel. Alleen dat ze bij de vorige mensen ooit voor de kar een klein beetje had gelopen en een paar keer een zadel op. Toen ze bij ons kwam was ze een paar weken bij ons geweest en daarna na het mencentrum gegaan. Ik had niet het idee dat ze hengstig was want ze rijkt altijd met de oren in de nek naar me toe (ze plaste ook niet!) wat ook wel beetje raar is maar ik had er nooit zo veel van gedacht omdat ze dat altijd deed.

Er is misschien wel wat veranderd. Ze stond altijd met 2 andere paarden, maar 1 paard heeft wat aan haar borst waarvoor de dierenarts al is langsgeweest. Die 2 paarden zijn al wat ouder en daarom staan ze nu naast elkaar in de wei en niet meer bij elkaar. Omdat de Haflinger nog wel eens druk kan zijn.
Ze staat al sinds augustus ongeveer denk ik bij ons.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 20:15

Anastasia24 schreef:
Het ligt er een beetje aan, je verzorgt der pas twee maanden. Is het een schop uit angst? Is het uit pijn? (Verschil kún je zien\merken) dan moet je even aankaarten bij de eigenaar. Maar als je merkt dat t dominatie is, dus dat zij denkt; ik probeer jou uit en kijken wie de baas is, Moet je even goed op je grenzen gaan staan. En daarmee zou ik best een schop terug geven, hoeven mijn paarden namelijk niet te flikken... Zou kunnen dat ze erna hardstikke beledigt is, maar dat zij dan maar zo. Het laatste wat je wil is een haflinger die door je heen banjerd, :+ . Als zij lief kan doen, kun jij weer leuk aan de slag met der en ook op de grond zou ik je verder met haar ontwikkelen ivm respect, grenzen en jouw ruimte.
Wel uitkijken voor jezelf natuurlijk, en zoals ik al zei, ga even na of het niet uit angst of pijn is.



Ik denk niet dat het uit pijn is aangezien ik niet hard kriebelde en bij het poetsen een kwartier erna kon ik aan haar hals en schoft zitten zonder dat ze bewoog. Ik denk inderdaad dat het dominantie is maar ik weet niet zo goed hoe ik dat goed moet oplossen.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 20:16

hwn schreef:
Ik zou sowieso eerst overleggen met de eigenaar, maar persoonlijk zou ik bij zo'n paard niet meer zonder zweep in de wei gaan. Bij opdringerig of dreigend gedrag paard uit jouw ruimte zetten, desnoods een opdoffer als ze hierin niet gehoorzamen. Nu heeft ie de leiding overgenomen.

Werk je vaak met snoepbeloning? Daar kunnen sommige paarden hondsbrutaal en dominant van worden.


Ik werkte haast nooit met snoepbeloning meestal alleen als ik haar uit de wei had gehaald en vaststond en aan het einde als ze weer terug de wei in ging.

Wat bedoeld u met met een opdoffer?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:18

Een Paard wat naar mij toe gericht gaat trappen. Krijgt van mij een godsgruwelijk harde knal met een zweep.

Bij hun doet het even zeer misschien.. Maar als die merrie jouw een keer goed raakt lig jij straks tussen zes plankies met een tuintje op je buik...

Dus gelijk er boven op en afleren dat gedrag.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:20

Lizderksen schreef:
hwn schreef:
Ik zou sowieso eerst overleggen met de eigenaar, maar persoonlijk zou ik bij zo'n paard niet meer zonder zweep in de wei gaan. Bij opdringerig of dreigend gedrag paard uit jouw ruimte zetten, desnoods een opdoffer als ze hierin niet gehoorzamen. Nu heeft ie de leiding overgenomen.

Werk je vaak met snoepbeloning? Daar kunnen sommige paarden hondsbrutaal en dominant van worden.


Ik werkte haast nooit met snoepbeloning meestal alleen als ik haar uit de wei had gehaald en vaststond en aan het einde als ze weer terug de wei in ging.

Wat bedoeld u met met een opdoffer?


Flinke mep met de zweep/stick. Niet leuk wel even noodzakelijk.

Maar neem vooral de tip aan dat je iemand moet zoeken die in grondwerk les geeft.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:27

Ik denk dat de merrie liever blijft grazen en helemaal geen zin heeft in poetsen en wandelen of longeren.
Misschien heeft ze ook nooit echt goed geleerd hoe ze zich moet gedragen.
Zo'n paard is voor jou best gevaarlijk om dan te verzorgen in de wei.

Wat is de bedoeling wat jij in de toekomst met de merrie gaat doen, dat je haar kunt gaan rijden of zo?
Maar als de merrie nu al zo lomp en gevaarlijk is.
Dan heb je 2 keuzes denk ik:
1. stoppen met deze merrie.
2. iemand met veel ervaring erbij die je helpt totdat de merrie veilig genoeg is om er alleen verder mee te gaan.
Daarmee bedoel ik niet dat jij niet kundig genoeg zou zijn, maar dat het sowieso bij zo'n merrie beter is om met zijn 2en te zijn.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:31

Ze is recent weg geweest om te beleren voor de kar, kan het zijn dat er daar iets gebeurd is?
Vertoonde ze bij die mensen ook zulk gedrag?
Misschien is het allemaal wat veel geweest en probeert ze onder het werk uit te komen. Jij stelt je wat angstig op en dat voelt ze maar al te best...

Je moet dit zeker ook melden aan de eigenaars zodat jullie samen consequent kunnen optreden/opvolgen/opvoeden en er niemand gewond raakt!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Haflinger stijgert en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:47

Ik denk dat je haflinger gewoon geen zin in heeft en zich zelf ziet als de baas.

Kunnen geweldige leuke dieren zijn, maar zijn niet echt geschikt voor beginners.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Haflinger stijgert en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:10

Ik heb er een gekend die soortgelijk gedrag vertoonde. Met de tijd werd ze steeds agressiever, DA erbij gehaald en bleek een tumor te hebben bij de neusrug.

Ik zeg niet dat het het is, maar zulk gedrag kan door pijn komen.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 21:52

Thomas5 schreef:
Ze is recent weg geweest om te beleren voor de kar, kan het zijn dat er daar iets gebeurd is?
Vertoonde ze bij die mensen ook zulk gedrag?
Misschien is het allemaal wat veel geweest en probeert ze onder het werk uit te komen. Jij stelt je wat angstig op en dat voelt ze maar al te best...

Je moet dit zeker ook melden aan de eigenaars zodat jullie samen consequent kunnen optreden/opvolgen/opvoeden en er niemand gewond raakt!


Bij de mensen waar ze naar toe is geweest was een aardig stevige en grote man hij deed ook alles best streng dus ik gok dat ze wist dat hij de baas is en ze daar niks durfde te doen.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 21:54

Barbet schreef:
Ik denk dat de merrie liever blijft grazen en helemaal geen zin heeft in poetsen en wandelen of longeren.
Misschien heeft ze ook nooit echt goed geleerd hoe ze zich moet gedragen.
Zo'n paard is voor jou best gevaarlijk om dan te verzorgen in de wei.

Wat is de bedoeling wat jij in de toekomst met de merrie gaat doen, dat je haar kunt gaan rijden of zo?
Maar als de merrie nu al zo lomp en gevaarlijk is.
Dan heb je 2 keuzes denk ik:
1. stoppen met deze merrie.
2. iemand met veel ervaring erbij die je helpt totdat de merrie veilig genoeg is om er alleen verder mee te gaan.
Daarmee bedoel ik niet dat jij niet kundig genoeg zou zijn, maar dat het sowieso bij zo'n merrie beter is om met zijn 2en te zijn.


Als ze er geen zin in had vind ik het ook beetje gek dat ze dan wel uit zich zelf naar mij toekomt.
Ik ga daar niet stoppen, omdat er ook nog andere paarden zijn daar die ik ook verzorg. Ik ben ook vaak met nog iemand anders en dan ging het wel beter en ze had ook nooit echt dat gedrag getoond alleen die dag maar ik ga er morgen weer heen en ik denk eerst vooruit laten galloperen en draven en daarna kijken hoe het er dan voor staat.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Haflinger stijgert en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:59

Ik zou de eigenaren vragen eens mee te kijken en tips laten geven. En/of, grondwerk les nemen.
Mijn pony heeft dat gedrag ook, bij onzekerheid nemen ze dan de leiding over. Les is dan handig, want dan krijg je tools mee die je kunt toepassen om zo sterker in je schoenen te komen te staan.

Anoniem

Re: Haflinger stijgert en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:15

Ik denk dat het paard zich de baas voelt. Overleg eens met de eigenaar van het paard hoe dit op te lossen. Ik zou zelf geen 14 jarige verzorgster bij mijn paard in zetten als ik weet dat het paard gevaarlijke streken uit kan halen.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 22:40

Mindim schreef:
Ik denk dat het paard zich de baas voelt. Overleg eens met de eigenaar van het paard hoe dit op te lossen. Ik zou zelf geen 14 jarige verzorgster bij mijn paard in zetten als ik weet dat het paard gevaarlijke streken uit kan halen.


Het paard had dit overigens nog nooit gedaan dit was de eerste keer.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Haflinger stijgert en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:42

Dat maakt niet uit. Paard zal het alleen maar meer gaan doen als er niet opgetreden wordt. Echt, investeer in een lesje. Kan je alleen maar beter van worden!

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:48

Blussem schreef:
Ik denk dat je haflinger gewoon geen zin in heeft en zich zelf ziet als de baas.

Kunnen geweldige leuke dieren zijn, maar zijn niet echt geschikt voor beginners.


Je moet zelf op de goede manier leiding geven, anders nemen zij het. Deze is jong en moet nog veel leren.
Of hulp van de eigenaar vragen, grondwerkles nemen, of een ander paard zoeken die rustiger en beter opgevoed is om te beginnen voordat je je echt bezeert.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:44

Blussem schreef:
Ik denk dat je haflinger gewoon geen zin in heeft en zich zelf ziet als de baas.

Kunnen geweldige leuke dieren zijn, maar zijn niet echt geschikt voor beginners.


Dit is zo een dooddoener.
Het ras maakt geen donder uit in dit geval. Het gaat om het gedrag. En dit gedrag is niet typerend voor een doorsnee haflinger.
Sterker nog het is niet typerend voor welke pony dan ook.

En het is zeer zeker op te lossen.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:49

Klopt het ras maakt niks uit,maar snel vluchten over het hek moet je niet doen. Je moet duidelijk zijn en haar aan pakken.Neem ook een zweep mee.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 14:11

Lindsey_99 schreef:
Blussem schreef:
Ik denk dat je haflinger gewoon geen zin in heeft en zich zelf ziet als de baas.

Kunnen geweldige leuke dieren zijn, maar zijn niet echt geschikt voor beginners.


Je moet zelf op de goede manier leiding geven, anders nemen zij het. Deze is jong en moet nog veel leren.
Of hulp van de eigenaar vragen, grondwerkles nemen, of een ander paard zoeken die rustiger en beter opgevoed is om te beginnen voordat je je echt bezeert.


Ik ga het inderdaad tegen de eigenaar zeggen en daarna kijken wat er dan gaat gebeuren.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 14:12

marleen_usar schreef:
Klopt het ras maakt niks uit,maar snel vluchten over het hek moet je niet doen. Je moet duidelijk zijn en haar aan pakken.Neem ook een zweep mee.


Ja ik ga er vandaag heen, en dan eerst alle energie eruit laten, en daarna weer bezig met veel dingen aan de hand en dan zien hoe het gaat!