Hersenwerk ideeën gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 23:46

Hoi allemaal,

Ik ben er over aan het denken over het maken van een mentale uitdagingen voor m’n merrie. Ze staat in de winter op een hele ruime paddock maar verveelt zich snel. (PP onbetaalbaar ivm dikke klei helaas). Snoepjes verstoppen doe ik al (wel gezonde snoep ;) ) Ik zag ergens op FB iemand met een eierdoosje met daarin wortel etc. Dat soort dingen.

Verschillende hooiplekken zijn er al. Ze is een binnenvetter en heeft een flink verleden met luchtzuigen (behandeld en zo goed als dat mogelijk is genezen). Ze staat het jaar door 24/7 buiten. Ze krijgt voldoende beweging maar ik zie dat ze zich verveelt.

Ook wil ik een snuffelmat en zag laatst ook op FB een slinger van wortels voorbijkomen met strotouwtjes en een rubbermat met daaromheen boomstammetjes en banden zodat daar wat lekkers tussen kan (zag ik in een ander topic post van BrittS
Afbeelding

Wat hebben jullie?

Of heb je een leuk idee of tip?

Misschien handig om die in 1 topic te verzamelen?

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:59

Mijn lieve Winnie op de foto :D

Ik heb inderdaad ook een snuffelmat! Echt leuk om te zien hoe ze daarop reageren. Ik had echt verwacht dat Winnie dat hele ding door de lucht zou slingeren, maar ze is er heel voorzichtig mee :D

Je kan dit natuurlijk ook doen in een bak met met bijv flesjes/stenen etc waar ze dan iets tussenuit moeten zien te vissen.

Volgens mij is er ook een hele Facebook groep van.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 00:11

Oh ja vergeet ik jou te taggen Jets, tis notabene jouw knappe fjord!

Heb je een foto van je mat? Ik ben er nog niet uit hoe ik hem wil hebben. M’n moeder kan alle varianten naaien maar ze zegt; dan moet je wel weten wat je wil :+

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:51


Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:56

Er is een FB groep voor passieve fysio en een voor Hersenwerk. En Ukiespaddockparadise op Instagram is ook leuk.

Herken je probleem, zit hier ook op zeeklei en heb zelf een merrie die zich snel verveelt.
Heb schuilstal van 6 x 10 met zandbodem en een verharde uitloop van ong. 15 x 15. Is onze eerste winter hier, dus nog lang niet ideaal.

Je schrijft dat je verschillende voerplekken hebt, maar wordt het hooi ook op verschillende manieren aangeboden? Hoog, laag, moeilijk en makkelijk eten, dat stimuleert enorm de beweging en traint hun core spieren.

Hier heb ik voor 2 paarden 5 verschillende voerplekken:
- 1 grote kunststof bak met daarin op de bodem een net met maas van 2,5 x 2,5 cm - laag eten
- 1 kliko met een hooinet (op zijn kop) erin met maas van 4 x 4 cm - staat achter onderste helft van een staldeur - voor een idee van de hoogte - ze eten dus over de deur heen zeg maar
- 1 hooitas tegen een muur aan (in een hoek, van 1 meter hoog met achterkant dicht en aan de voorkant maas van ong. 3 x 3 cm - eten op knie-/borsthoogte en als hij draait moeten ze hem zelf terugdraaien om te kunnen eten
- 1 lage bak met hooi erin (al het losse hooi wat ze knoeien hark ik bij elkaar, zeef het zand eruit en gooi ik daarin en dan kunnen ze zelf nog de lekkerste hooisprietjes er uit zoeken, waar we af en toe ook luzerne- of hooibrokjes in strooien/verstoppen
- 1 hooinet met een maas van 4 x 4 cm die los in de ruimte aan het plafond hangt (soort boksbal) met een opvangbak eronder - midden van het net op 1,5 meter - als het net leger wordt, wordt het steeds moeilijker om er uit te eten (net gaat meer bewegen)

En dan leggen we regelmatig ook dikke takken en boomstammetjes neer waar ze de bast af eten.
Ook hangen we af en toe een net met mazen van 10 x 10 cm met wilgentakken erin aan een boom op 1,30 m.

Dan ligt er nog een soort kettlebal en een hele dikke boomstronk.
In de paddock verstop ik regelmatig halve appeltjes, achter/naast de waterton, achter een biels, in een band, etc. Wel zorgen dat ze niet zien dat je ze neerlegt. :D

Verder staan er 2 watertonnen op aparte plekken (dus niet naast elkaar en ook niet naast het hooi).
En er hangen twee zoutblokken/likstenen (ook niet naast het hooi en niet naast het water)

Ik wil graag nog een hoger voerpunt met een vlonder/opstap eronder en een snuffelhoek met een mat als ondergrond, afgebakend met dikke balken en dan een snoepjesbal erin (waar dan luzernebrokjes of hooibrokjes in kunnen, maar work in progress zullen we maar zeggen. ;)

Door het hooi op verschillende manieren aan te bieden zie je dat ze overal even eten en dan weer ergens anders gaan eten. Ook staan er in de paddock nog een aantal stapels met stoeptegels (1 x 2 m), deze heb ik afgezet met draad er om heen en op die manier is er een "rondje" gecreëerd. Aan het begin en einde van het rondje liggen tussen afrastering en de stapels een biels, balk en autobanden waar ze dus overheen moeten stappen.

Als het een paar dagen redelijk droog is dan laat ik ze op een weitje waar ze even hun energie kwijt kunnen of zet ik de voortuin en oprit af en kunnen ze daar de randjes kaal eten (ongeveer 100 meter), dus dan kunnen ze ook beetje meer lekker door hun lijf rechtuit stappen en heuvel op en af (zitten aan de dijk). Maar dan moet ik erbij zeggen dat ze heel braaf zijn en goed los kunnen lopen (doen niet raar en zijn voorzichtig en blijven achter het draad, wat ik optrek om te zorgen dat ze niet bij de auto's kunnen komen, etc., ook al staat er geen stroom op).

En zo probeer ik afwisseling te bieden en te zorgen dat ze zoveel mogelijk bewegen. En zichzelf trainen door verschillende lichaamshoudingen.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:00

Ik heb niet zo zeer veel hersenwerk dingen, maar wel leuk paddock-vermaak.

Snackbakjes door de hele paddock heen die ik vul met gezonde snacks, zo gaan ze regelmatig een rondje lopen om te kijken of er alweer wat te halen valt:
Afbeelding
Afbeelding

Als het seizoen het toelaat gebruik ik veel takken of riet om op te hangen:
Afbeelding
Als het seizoen het niet toelaat dan heb ik deze:
Afbeelding

Deze, die je in je beginpost hebt staan is heel leuk om lekkers op te leggen, dan moeten ze er ook nog moeite voor doen (passive physio):
Afbeelding
Of, als je een lompe fjord of luie shet bent dan stap je gewoon bovenop de band :+

Verder heb ik nog een poel, berg, schuurpaal, boomstampad.. En ze spelen heel veel met elkaar, dat is wel hetgeen waar ze zich het meest mee vermaken :j

Op instagram is @ukiespaddockparadise heel leuk om ideeën op te doen en mijn eigen instagram is @magicdreamerappaloosa, daar deel ik ook veel op :D

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:16

Je kan ook lekkers verstoppen in (gevulde) hooinetten.
Bij warmer weer: flexibele emmer vullen met water en appel laten pakken (moet je wel opbouwen, als je paard eerst liters drinkt is het niet goed). Een fleecedekentje oprollen en snoepjes zo leggen dat je paard het kan afrollen.
Starten met twee kegels, je paard laten zien dat je iets verstopt onder een kegel. Paard moet kiezen onder welke kegel het snoepje zit. Gaat het goed met twee kegels kan je eens proberen de kegels van plaats te wisselen (dus je steekt het snoepje onder de kegel en verschuift daarna de kegels over de grond zodat het snoepje onder dezelfde kegel blijft liggen, maar dus op een andere plaats terecht komt). Gaat ook dat goed kan je gaan uitbreiden naar een derde kegel enz.

Je hebt op facebook trouwens ook een groep: hersenwerk voor paarden. Misschien vindt je daar ook nog leuke ideetjes.

nickee
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-02-07

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:36

tvp

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:36

Veel is hier al genoemd.

Ik overweeg ook nog om van wilgentakken iets te maken om ook hier hooi tussen te steken.
Daar ben ik nog niet gans over uit hoe ik dit ga fiksen :')

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:56

Wat geven jullie om te snacken?
Wortels, appel, mandarijn en wilgentakken zijn hier wel favoriet. Maar ik zie bij jullie nog veel meer. Komkommer volgens mij? En kruiden? Bieten? Bepaalde bessen? Vertel :D

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:34

peer en banaan doen het hier ook goed.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:17

Daihyo schreef:
Wat geven jullie om te snacken?
Wortels, appel, mandarijn en wilgentakken zijn hier wel favoriet. Maar ik zie bij jullie nog veel meer. Komkommer volgens mij? En kruiden? Bieten? Bepaalde bessen? Vertel :D


Op het insta account van magicdreamerappaloosa kun je onder het hoogtepunt snackbakjes veel inspiratie op doen :) Ik had laatst bijv een pompoen en die vonden ze heerlijk!

helmab

Berichten: 827
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Everdingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:33

wat grappig ben wel erg nieuwsgierig naar zeg

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:37

Leuk topic om te volgen!! Leuk om ideeën op te doen.

Ik heb voor m'n merries zo'n voerbal gekocht en op een afgezet stukje gelegd, zoiets als net als begin post. De grotw heeft er 1x tegenaan gefrummeld, werd boos en gaf het op. De shet had soms meer geluk maar die gooit hem over de boomstronken het zand weer in :=

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:19

Heel erg leuk topic dit, ben heel benieuwd! Wij hebben ook van die kleine slowfeeder hayballen waar ik dan naast hooi wat kruiden of wilgentakjes etc in verstop. En die leuke boomstambakjes van Britt gaan wij ook proberen na te maken :D

helmab

Berichten: 827
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Everdingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:21

mijn paarden kunnen uren bezig zijn met wilgentakken, eten alles op en andere schil hem af. (ook erg gezond voor ze)

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:53

Je schrijft een slinger van wortels op FB gezien te hebben. Heb je daar toevallig ook een foto van? Ik kan me er even niet zo goed een voorstelling van maken...

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:59

Afbeelding

Hing deze regelmatig op, soms maar aan 1 kant vast ipv beide kanten om het weer net wat anders te maken. Ze werd er alleen heel snel heel handig in, in het begin was ze er echt wel even mee bezig.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:20

Dat heb ik met die van mij ook dat ze er al snel handig mee wordt. Dan kantelt ze haar hoofd 45 graden, en schuift onder de wortel en tilt dan haar hoofd iets op. Dan ligt de wortel op de zijkant van haar mond en 'hangt' niet meer. Daarna schuift ze haar hoofd met de mond open iets naar achter en valt de wortel zo in haar mond. Totale overlevingstijd per wortel: 3 seconden.
Terwijl ze ervoor leuk aan het "koekhappen" was en er makkelijk 5 minuten over deed per hangende wortel.

Verder sloopt ze vaak mijn constructie, en gaat het dan opeten als het makkelijk op de grond ligt. Dus ik kijk hier ook met veel plezier uit naar goede ideeën.
Heb niet het idee dat ik haar er eigenlijk een plezier mee doe. Volgens mij vindt ze het zwaar irritant.
;(

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:30

Ik ben begonnen met een voer bal met daarin brokjes en manderijn partjes maar ik heb domme paarden haha. Ze zijn er super snel klaar mee en dan ligt hij werkloos te zijn. De shet gaat wat langer door, de grote gooit er 1x mee en vind het dan wel best haha.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:16

Mijn dames moeten nog even leren snuffelen. De worteltjes lagen er 24 uur later nog haha

Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:25

Ik volg! Ik ben wel benieuwd wat er nog komt. Ik wil ook zoveel mogelijk van die dingen gaan verbergen in de paddock.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:04

Tancreda, begeleid je ze er wel een beetje bij in het begin? Dieren die niet van jongs af aan gewend zijn aan dit soort uitdagingen, zijn minder geneigd om er heel onderzoekend in te zijn. Net als dat jonge honden op de hondenschool in de hersenwerk les echt even hulp nodig hebben in het begin. De één heeft het wat sneller door dan de ander, maar dat is altijd even uitvogelen.
Sleutel in het leerproces is, zeker aan het begin, dat de kans op succes heel hoog moet zijn. Dus met bijvoorbeeld de voerbal zorg je dat er altijd een beloning al onder de bal ligt als het paard m wegduwt. Dan wordt de motivatie om met de bal te gaan klooien steeds hoger. En als ie leeg is, er natuurlijk uithalen, anders daalt de motivatie weer.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hersenwerk ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:07

Ik zou ook starten zonder bal. Ik begon ook met een doos met pionnen er in. Mijn haflinger was er na 5 minuten klaar mee. Hij kreeg ze niet te pakken, dus niet interessant genoeg.
Met eerst een open doos, daarna de helft van de boven kant dicht, daarna een keer een stukje karton over de wortel en toen pas de pion er op ging het wel goed. Maar dat moest echt in stappen, hij moest zichzelf echt kunnen belonen voor de gedane inspanning zeg maar. En als hij niet bij een snoepje of wortel kan, geen beloning, dus niet leuk.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:21

Ik heb ze de plekjes laten zien idd. Maar merk dat ze echt moeten wennen, wellicht is het idd te lastig. En ze zijn het ook nog niet gewend dat ze dit kunnen aantreffen. Heb het nof maar een paar keer gedaan. Ik zal de bal weglaten!

Wel leuk het verschil te zien. M'n shet is zoveel sneller dan m'n Gelderse grote. Bij die laatste vond ik laatst in stal ook nog wortels terug in het hooi dat op de grond lag waar ik het in had 'verstopt'. Maar wellicht wat grotere stukken gebruiken om het makkelijker te maken.

Ik heb nu paar dagen wat stukjes in los hooi, in deze band met speelbal erop (kunnen ze langs eten) en in een bak waar allemaal stukjes boomstammetjes in liggen. Die laatste was de eerste dag ook niet volledig leeg qua wortels, maar vanmorgen wel.

Afbeelding

Afbeelding

Verder een voerbal met stukjes erin, maar die bonjourt m'n shet de paddock steeds uit en de sloot in, dus daar moet ik nog wat op verzinnen := En daar gaat ze het zand mee door wat ik ook niet handig vind. Qua nadenken heeft pony het helemaal door. Mijn grote doet er soms 1x boos op stampen en is er dan klaar mee.