Trappen in buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 13:58

Ik zie en lees geregeld dat mensen het opvoedkundig juist vinden om een paard te corrigeren door in zijn\haar buik te trappen.Met als axcuus dat paarden in de wei elkaar ook trappen! Ja dat klopt maar daar ontstaan ook vaak blessures door,soms heel ernstige.Mijn vraag is nu of jullie ooit hebben meegemaakt dat een paard ten gevolge van een trap van een mens in zijn buik gewond is geraakt ,ik denk dan aan inwendige bloeding of iets dergelijks.Ikzelf schop dus echt helemaal nooit iemand in zijn buik.Er zijn betere methodes ter correctie. Daar komt ook nog bij,stel dat een paard koliek krijgt,als die vantevoren in zijn buik is geschopt dan zegt de dader dat echt niet en de DA weet dan ook niet de oorzaak.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:01

Terzijde of het wel of niet ok is, dan moet je wel echt verdomd hard schoppen. Denk niet eens dat je dat voor elkaar krijgt.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:04

waar hoor jij dat? wat eerlijk waar,nog nooit gehoord of zelfs maar gezien...?

zoals hierboven ook gezegd, ik geloof zelfs niet dat een mens(mocht hij het echt doen), schade kan aanrichten door te schoppen?
daarnaast slaat het ook nergens op, want paarden kunnen elkaar toch niet in de buik meppen?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:13

Goh, ik geef eerlijk toe dat als een paard voor mij absoluut onaanvaardbaar gedrag vertoont (bijten, me over denken te lopen, lelijk doen naar anderen die ik vast heb, ...) dan slaag of trap ik waar ik hem maar kan hebben samen met een hoop gebrul. Ze leren het heel snel af.

Moest die toevallig met zijn buik naar mij toe staan, dan zou die van mij dus ook gerust een trap daar krijgen. Maar heel eerlijk is dat in al die jaren nog nooit voorgekomen, het is meestal borst / hals / billen / bovenbenen en soms hoofd (bij bijten). Ik denk dat je echt al verdomd hard zou moeten trappen met een stalen punt om een paard inwendige bloedingen of koliek te geven. Met mijn 47 kg en rubber botjes zie ik dat niet snel gebeuren.

De stelling dat paarden elkaar niet in de buik meppen... toch al regelmatig gezien in een kudde... merries die gewoon naar achter trappen en eentje die dan net niet snel genoeg was met omdraaien.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:15

Een paard schopt vele malen harder dan een mens, dus nee geloof niet dat een paard daar schade van kan krijgen. Ik zou alleen schoppen als het paard zich zo onacceptabel gedraagt maar dat is nog nooit voorgekomen. Wat poekkie zegt eigenlijk

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:18

tengeltje11 schreef:
daarnaast slaat het ook nergens op, want paarden kunnen elkaar toch niet in de buik meppen?

Jawel hoor.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:23

Ik denk niet dat een paard snel inwendige bloedingen kan krijgen van een trap van een mens. Wel keur ik het gericht trappen in de buik van een paard af. Er zijn andere manieren om ongewenst gedrag te straffen. Dan liever een tik op de hals oid.

Weet nog vroeger op de manege dat er tegen d buik getrapt werd als een paard de singel niet vast wilde hebben. Veel kinderen trapten de paarden zodra het zadel erop lag. :n

Ook lees ik op Bokt vaak da er stevig in de buik wordt getrapt. :n Dat kan ook anders, denk ik dan. Tuurlijk hoef je ze niet met fluwelen handschoentjes aan te pakken, een tik en een brul kan in mijn ogen best, maar niet tegen de buik.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:47

Heel enkele keer krijgen die van mij ook wel eens een schop. En of dat onder hun kont of buik is, dat is net hoe ze staan.
Feit blijft, bij onacceptabel gedrag lossen ze het onderling op met een rechtse van achter. Die krijgen ze van mij dan net zo goed. Denk dat ze die van mij dan beter kunnen hebben, die komt niet zo hard aan en statement is duidelijk.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:48

Ik kom dit anders echt niet tegen alsof het dagelijkse gang van zaken is

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:25

Ik geef een paard ook rustig een keer een knietje in de buik. Geen volle schop.
Maar zoek naar eens op Fortune Cookie. Dat ineen paard dat onlangs toch echt is overleden aan een gescheurde milt door een trap van een ander paard. Het kan dus wel degelijk!

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:32

Toen Hercule een hengst was en net bij ons, deed hij teveel wat God verboden heeft. Toen heb ik hem ook wel eens een knietje gegeven (tamtam dus echt super snel). Het was al gauw over en ik zag het respect voor mij groeien in zijn ogen. Ik gaf ook wel eens heel snel, een kabouterstompje op zijn neus (pampam) . Toen was hij al braaf en vergistte zich nog wel eens. Dat was niet eens hard, maar wel heel snel en dan zag je hem eventjes opschrikken. Altijd met alles wat ik deed werd dit vergezeld met een streng uhuh. Al na paar maanden was enkel een "uhuh". Genoeg.
Toen hij al ruin was en super bevestigd, was zelfs op afstand streng kijken met opgeheven vinger of nee schudden al genoeg (Dan probeerde hij mijn gasten uit cq in het begin mijn man).

Natuurlijk is vol trappen onder de buik of in de buik, not done. Nooit in mijn ogen.

Hercule zette ik ook vaak paar stappen achteruit, met streng "terug". Maar daar was ik erg zuinig mee, want dat voelde hij als vernederend. En ik wilde heel graag een trots fier paard houden, maar wel eentje die super goed luisterde. Dominante doerak, dat was het tot op het einde toe <3 , en dat was hij en mocht hij zijn, alleen wist hij dat ik boven hem stond.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:37

Met mijn reactie ga ik vast heel bokt over me heen krijgen, maar ik zeg het toch.
Ik heb ook wel eens een trap gegeven hoor. Soms is het gewoon een keer klaar. Kan me niet herinneren wanneer de laatste keer is (hele tijd geleden dus), het is niet iets wat ik dagelijks doe. Ik denk dat het vooral iets is als je je handen vol hebt maar wel op een manier moet ingrijpen.
Maar er is verschil tussen trappen en trappen natuurlijk. Een harde trap met de punt van je schoen komt natuurlijk hartstikke hard aan, terwijl een tik met je wreef al heel anders is. Ik zie veel knietjes voorbij komen, maar denk dat een knietje al snel harder aankomt dan een 'schop' met je wreef.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:42

Wat ik bedoel met een knietje, is dat je met je gezicht naast het paard staat en naar voren gericht. Dan kun je ook vanuit je knie een zwaai geven vanuit je knie zodat de onderkant van je voet, de buik raakt. Het is een onhandige beweging en kan daarom nooit te hard zijn. Maar Hercule verwachtte die nooit en het werkte bij hem super. BV als je gebukt staat hoeven uit te krabben, kan die ook.
Elleboog deed ik ook wel eens in zijn buik. Vond hij ook niet tof. MAAR voordat bokt over me heen valt, Hercule en ik waren echt zielsmaatjes en dat al heel erg snel. Alleen werden we hechtere zielsmaatjes toen ik heel duidelijk de regels bepaalde.
Bv piafferen bij het zicht van een merrie als hij naar de wei gebracht werd mocht, maar lijntje bleef slap en hij bleef braaf. Zelfs mijn (kleine en jonge) kinderen konden hem langs de dames naar de hengstenweide achter brengen (ik was er altijd bij natuurlijk).
Met rijden, mocht hij helemaal niets, niente, nada. Niet eens kijken. Oortjes erop en aandacht bij de dochter of bij mij.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:52

Ik weet nog wel, jaren geleden, op mijn eerste ponykamp, dat ik bijna werd getrapt door een paard. Toen kwam de stalmedewerkster aanrennen. Die gaf dat paard 3 of 4 echt harde trappen in de buik. Tegelijkertijd was ze ook echt aan het hoofdstel aan het rukken. Ik vind dit als ik er nu aan terug denk wel een beetje too much.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:55

Hier een keertje een paard gehad dat mij tijdens het zadelen lelijk klem wilde zetten tussen hem en de muur, om vervolgens zijn achterbeen op te tillen om te trappen. Nou, mooi dat die mijn knie in zijn buik heeft gehad hoor. Hij was genoeg verrast dat ik vrij kon komen, maar veel reactie kreeg ik niet echt. Maakte me dan ook niet druk dat ik hem pijn had gedaan. Ging meer om het schrikeffect dan dat ik hem echt een harde schop wilde geven oid.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:00

Urbiezira schreef:
Hier een keertje een paard gehad dat mij tijdens het zadelen lelijk klem wilde zetten tussen hem en de muur, om vervolgens zijn achterbeen op te tillen om te trappen. Nou, mooi dat die mijn knie in zijn buik heeft gehad hoor. Hij was genoeg verrast dat ik vrij kon komen, maar veel reactie kreeg ik niet echt. Maakte me dan ook niet druk dat ik hem pijn had gedaan. Ging meer om het schrikeffect dan dat ik hem echt een harde schop wilde geven oid.

En dat is top gedaan van jou. Er kunnen voorbeelden zijn dat je gewoon voor eigen veiligheid echt moet uithalen.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:10

Anjali is je account gehackt? Ik herken deze manier van schrijven totaal niet van je , ook niet de woordfouten. Ook vind ik dit totaal geen vraag voor jou.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:12

Kabayo schreef:
Anjali is je account gehackt? Ik herken deze manier van schrijven totaal niet van je , ook niet de woordfouten. Ook vind ik dit totaal geen vraag voor jou.

Ik was dus niet de enige die dat dacht :')

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:15

c_alsemgeest schreef:
Kabayo schreef:
Anjali is je account gehackt? Ik herken deze manier van schrijven totaal niet van je , ook niet de woordfouten. Ook vind ik dit totaal geen vraag voor jou.

Ik was dus niet de enige die dat dacht :')


Ik heb haar openingspost getemd met vraag of moderators eens kunnen kijken of ze iets verdachts opmerken. Ik vind het ook wat vreemd ook als je posts terug leest van gisteren.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 16:30

Nee,ik heb deze post zelf geplaatst en inderdaad staat er een typefout in. Maar het is iets waar ik al lang mee zit omdat ik dit wel eens zie,en niet uit zelfverdediging van de mens,dan is soms elke actie geoorloofd, maar puur onterecht.Eigenlijk had ik voornamelijk het medische aspect willen weten,of het fysieke schade kan veroorzaken. Maar ik kon bij Medisch het niet geplaatst krijgen om een of andere reden.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:32

Als het zo ver moet komen dat je een paard in zijn buik meent te moeten schoppen dan heb je als mens een heleboel signalen gemist.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:39

Ik geef mijn paard best wel eens een rotschop, vooral toen hij aan het puberen was heeft hij best wel eens een optater gehad, maar ik probeer altijd te richten op de borst. De buik vind ik te kwetsbaar, tenzij je echt in een gevaarlijke situatie komt natuurlijk.
Maar ik geef liever een keer een flinke en duidelijke schop op de borst of kont dan continu te moeten waarschuwen en corrigeren.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:09

anjali schreef:
Nee,ik heb deze post zelf geplaatst en inderdaad staat er een typefout in. Maar het is iets waar ik al lang mee zit omdat ik dit wel eens zie,en niet uit zelfverdediging van de mens,dan is soms elke actie geoorloofd, maar puur onterecht.Eigenlijk had ik voornamelijk het medische aspect willen weten,of het fysieke schade kan veroorzaken. Maar ik kon bij Medisch het niet geplaatst krijgen om een of andere reden.



Ik heb jaren geleden mijn trailer aan iemand verkocht die vertelde dat de hoefsmid haar puberende en vervelende paard met zijn schoenen met stalen neuzen een trap in de buik had gegeven. Aan de buitenkant was er aan het paard niets te zien maar het paard is een paar dagen later overleden omdat er inwendige schade was. Het precieze verhaal ken ik natuurlijk niet maar ik was er zo van onder de indruk dat ik sindsdien nooit meer een hoefsmid alleen laat met mijn paard.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:27

pien_2010 schreef:
Urbiezira schreef:
Hier een keertje een paard gehad dat mij tijdens het zadelen lelijk klem wilde zetten tussen hem en de muur, om vervolgens zijn achterbeen op te tillen om te trappen. Nou, mooi dat die mijn knie in zijn buik heeft gehad hoor. Hij was genoeg verrast dat ik vrij kon komen, maar veel reactie kreeg ik niet echt. Maakte me dan ook niet druk dat ik hem pijn had gedaan. Ging meer om het schrikeffect dan dat ik hem echt een harde schop wilde geven oid.

En dat is top gedaan van jou. Er kunnen voorbeelden zijn dat je gewoon voor eigen veiligheid echt moet uithalen.


Was inderdaad echt voor de veiligheid. :j Was overigens niet mijn paard, dus had ook niet echt veel te zeggen over de opvoeding. Mijn eigen pony was een verschrikkelijk dominant ding, maar die had ik qua opvoeding helemaal naar mijn hand gezet. Die bleef ook testen en uitproberen, maar daar hoefde ik mij maar een keer sneller om te draaien als hij vervelend was en dan was hij al weer braaf. Die heb ik nooit een knietje hoeven geven, terwijl hij toch echt ook wel over de schreef kon gaan.

Het is ook niet mijn voorkeur, paard een trap of knietje verkopen, maar denk wel degelijk dat er gevallen zijn waar je niet meer op een lichtere manier in kán grijpen. Uiteraard moet het niet zo heftig dat het paard er schade van oploopt, dan ga je te ver. Maar dat lijkt me ook niet nodig om duidelijk te maken dat een paard te ver gaat. Net zoals met "terugbijten" met je hand, dat gaat ook om het feit dat je een reactie afgeeft naar het paard dat deze te ver gaat, niet om de pijn die je het dier daarmee aandoet.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:58

Klopt, mijn merrie heeft ooit toen ze net bij me was gedreigd en toen heb ik heel erg streng uhuh gezegd. Het is zo'n floepertje, dat ik haar nooit strenger gestrafd heb.
Want dat speelt natuurlijk ook mee. Hercule was nergens van onder de indruk in het begin, Polie en Chico waren zo'n gevoelige scheetjes dat eventjes stem verheffen (en niet eens te hard) al genoeg was.

Het verhaal van de smid vind ik een hele erger.

Zo ooit gezien dat de verzorgpony van mijn dochter even werd aangepakt door de smid. Ik kwam er per ongeluk langs. Razend ben ik de auto uitgevlogen. Ik heb die 2 mannen ongelooflijk op hun flikker gegeven. Graceje gelijk los gemaakt (ze had claustrofobie was zo gevoelig). De mannen gezegd, dat ze me eventjes een minuutje moesten geven zodat ik de pony weer rustig had gekregen (ze stond te sidderen in mijn armen). Toen zijn de mannen onder mijn leiding verder gegaan en paardje was super en super braaf en ik hield haar gewoon vast.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-12-20 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt