Trappen in buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:08

tengeltje11 schreef:
daarnaast slaat het ook nergens op, want paarden kunnen elkaar toch niet in de buik meppen?



Natuurlijk kan dat. Heb je wel eens een paard zien uithalen? Die schoppen mensen voor hun hoofd, dus een paardenbuik is gemakkelijk.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:22

Zo hard schoppen dat ze er medisch iets van oplopen is natuurlijk zwaar overdreven. Het schrik effect is veel sterker als correctie dan langdurige pijn.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 18:52

petra8 schreef:
anjali schreef:
Nee,ik heb deze post zelf geplaatst en inderdaad staat er een typefout in. Maar het is iets waar ik al lang mee zit omdat ik dit wel eens zie,en niet uit zelfverdediging van de mens,dan is soms elke actie geoorloofd, maar puur onterecht.Eigenlijk had ik voornamelijk het medische aspect willen weten,of het fysieke schade kan veroorzaken. Maar ik kon bij Medisch het niet geplaatst krijgen om een of andere reden.



Ik heb jaren geleden mijn trailer aan iemand verkocht die vertelde dat de hoefsmid haar puberende en vervelende paard met zijn schoenen met stalen neuzen een trap in de buik had gegeven. Aan de buitenkant was er aan het paard niets te zien maar het paard is een paar dagen later overleden omdat er inwendige schade was. Het precieze verhaal ken ik natuurlijk niet maar ik was er zo van onder de indruk dat ik sindsdien nooit meer een hoefsmid alleen laat met mijn paard.

Zie je,net wat ik vermoedde,dat het ernstige schade kan veroorzaken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:26

anjali schreef:
petra8 schreef:

Ik heb jaren geleden mijn trailer aan iemand verkocht die vertelde dat de hoefsmid haar puberende en vervelende paard met zijn schoenen met stalen neuzen een trap in de buik had gegeven. Aan de buitenkant was er aan het paard niets te zien maar het paard is een paar dagen later overleden omdat er inwendige schade was. Het precieze verhaal ken ik natuurlijk niet maar ik was er zo van onder de indruk dat ik sindsdien nooit meer een hoefsmid alleen laat met mijn paard.

Zie je,net wat ik vermoedde,dat het ernstige schade kan veroorzaken.



Ik vind dit niet écht een wetenschappelijk bewijs, het is té speculatief.
Ja het kán, maar wie zegt niet dat dit paard de dag erna toevallig een flinke trap heeft gehad heeft van een ander paard? Of is het een verhaal van Hendrik Haan die de kraan heeft open laten staan.
Dit is een beetje als het verhaal van de hackamore waarmee je het paard zijn zwevende neusbot kan breken, waarbij ik ook denk: nah erg speculatief, ik kan wel andere situaties bedenken waarbij de kans véél groter is omdat zwevende neusbot te breken.

Overigens kan je intern flink wat schade aanrichten als paard bij je soortgenoot, dat is ook 1 van de redenen dat er vaak niet word gekozen voor natuurlijke dekking, op het moment dat de hengst op de merrie zit is deze onwijs kwetsbaar.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:38

anjali schreef:
Zie je,net wat ik vermoedde,dat het ernstige schade kan veroorzaken.

Iets via via van horen zeggen is nu niet bepaald een betrouwbaar gegeven. ;)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:43

Mijn voeten en knieen komen alleen in werking wanneer ik een persoonlijk veiligheidsrisico loop. Een gemiddeld mens met gemiddelde schoeneb die niet uit ongecontrolleerde woede een paard op z‘n plek zetten zullen echt geen schade toebrengen.
Een ijzersterke hoefsmid met ook nog stalen neuzen die waarschijnlijk zijn geduld niet kon beheersen is een andere situatie en niet goed te praten tenzij er direct gevaar was en hij zich slechts verdedigde.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:53

Schop eigenlijk niet zo snel, meestal een flinke vuist, bijvoorbeeld met willen slaan van achterbeen. Of klem lopen.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:16

Mijn pony's zijn op schophoogte, maar ik heb ze nog nooit een schop in hun buik hoeven geven. Meestal is een 'eheh' wel genoeg voor ze. Als ik mijn handen vol heb, gebruik ik wel een voet hoor om ze zachtjes een duwtje te geven. Ze schoppen elkaar harder bij het spelen. De laatste keer was het alleen iets te ver en schopte ik ponylief zachtjes voor zijn pielemuis ipv zijn kont. _O-

Mijn moeder liep met hem voor mij en hij wilde gaan rollen, maar hij moest schoon blijven en ze had geen overwicht, dus meneer zou gaan liggen. Hij reageerde ook niet op waarschuwen van ons allebei. Dus ik wilde hem toen een schopje onder zijn kont geven zodat hij weer voorwaarts ging ipv omlaag alleen ik schopte iets te ver door. Maar hij begreep de boodschap wel. Uiteindelijk toen het mocht, heeft hij heerlijk liggen rollen hoor, alleen zijn ego was wel lichtelijk gekrenkt :(:)
Dit was inderdaad ook puur voor een schrikeffect zodat ie weer door liep.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 13-12-20 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:22

Mars schreef:
Als het zo ver moet komen dat je een paard in zijn buik meent te moeten schoppen dan heb je als mens een heleboel signalen gemist.



inderdaad

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 09:38

cobiie schreef:
anjali schreef:
Zie je,net wat ik vermoedde,dat het ernstige schade kan veroorzaken.

Iets via via van horen zeggen is nu niet bepaald een betrouwbaar gegeven. ;)

Ik had dan ook op het Medisch forum willen posten omdat ik medische feiten wilde weten. Maar op dat forum kon ik het niet gepost krijgen ,vandaar maar hier.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:01

anjali schreef:
Ik heb jaren geleden mijn trailer aan iemand verkocht die vertelde dat de hoefsmid haar puberende en vervelende paard met zijn schoenen met stalen neuzen een trap in de buik had gegeven. Aan de buitenkant was er aan het paard niets te zien maar het paard is een paar dagen later overleden omdat er inwendige schade was. Het precieze verhaal ken ik natuurlijk niet maar ik was er zo van onder de indruk dat ik sindsdien nooit meer een hoefsmid alleen laat met mijn paard.

Zie je,net wat ik vermoedde,dat het ernstige schade kan veroorzaken.[/quote]

Dit verhaal uit derde hand neem je niet serieus toch hoop ik?

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:12

Hier ook gerust een schop als ze gevaarlijk doen. Als straf (combinatie met uh-uh) of even uit de focus halen.
Als ik zie wat ze hier naar elkaar meppen kan dat schopje echt geen kwaad :Y)
Alleen met dracht krijgen ze een stompje tegen de ribben, geen schop.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:14

anjali schreef:
Ik had dan ook op het Medisch forum willen posten omdat ik medische feiten wilde weten. Maar op dat forum kon ik het niet gepost krijgen ,vandaar maar hier.


Maar je stelt wel een heel open vraag: kan het dat... Tja, alles kan wel eens gebeuren. Zo zal het in een of ander uitzonderlijk geval inderdaad kunnen dat een trap van een mens schade veroorzaakt. Juiste kracht op de foute plek en het zou kunnen. Maar eerder uitzonderlijk.

Een beetje zoals de vraag: kan een mens een vrije val van 30 meter overleven? Heel af en toe zal er inderdaad iemand zijn die het kan navertellen, dus ja, het kan. Maar het merendeel zal zich toch te pletter vallen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:34

Een lompe onbeleerde 2,5 of 3 jarige zal van mij best wel eens een schop kunnen krijgen als ze echt grenzen over gaan. Dat is vaak de enige "taal" die ze nog kennen als ze net uit het weiland zijn geplukt. Met de wreef of de zijkant van de voet kan dat echt geen kwaad. Een tik op t hoofd zal ik een paard niet snel geven. Ik wil ze niet kopschuw hebben.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 12:20

c_alsemgeest schreef:
anjali schreef:
Ik heb jaren geleden mijn trailer aan iemand verkocht die vertelde dat de hoefsmid haar puberende en vervelende paard met zijn schoenen met stalen neuzen een trap in de buik had gegeven. Aan de buitenkant was er aan het paard niets te zien maar het paard is een paar dagen later overleden omdat er inwendige schade was. Het precieze verhaal ken ik natuurlijk niet maar ik was er zo van onder de indruk dat ik sindsdien nooit meer een hoefsmid alleen laat met mijn paard.

Zie je,net wat ik vermoedde,dat het ernstige schade kan veroorzaken.


Dit verhaal uit derde hand neem je niet serieus toch hoop ik?[/quote]
Jawel.Maar ik had graag informatie gehad van iemand die echt veterinair geschoold is.Die akelig trappende hoefsmeden ken ik ook, die bestel ik niet voor mijn paard.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:30

... info van een smid die ik wel vertrouw:
soms - na een serie trucs zoals het ontspannen van de spieren van het standbeen (duw zachtjes in de spieren pal onder het heupuitsteeksel)
... als een dier blijft vervelen (meaning naar doen, niet bang, stijf, pijn etc)

... dan gaf hij het dier met een open hand (maatje kolenschop) een dreun "in de buik"- waar nog ribben zitten.
En hij zei er bij dat het vooral het geluid is dat indruk maakte.


(En veel mensen 'in de paarden' kennen alleen de trucjes. 'Er is iets met de buik', open hand, waar de ribben zitten, geluid - veels te moeilijk...)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:48

Wij mensen zijn geen paarden en ik denk ook dat je een paard niet moet willen behandelen alsof je zelf een paard bent (paarden schoppen elkaar ook in de kudde) want dan kan het dus ook voorkomen dat je zelf een trap krijgt en geloof me, daar zijn wij niet sterk genoeg voor om dat te incasseren.
Ik corrigeer eerlijk en direct (echt wel eens een pets tegen het hoofd of een vuist tegen de schouder of flank.

Vooral gevaarlijk gedrag geeft bij mij een reflex om te corrigeren.. Maar zal nooit een paard schoppen. Vind het been daarvoor ook te sterk en bovendien breng je jezelf uit balans. Ik vind het laag en niet getuigen van respect. Kan me niet voorstellen dat mijn jongens iets doen dat die correctie verdiend.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:56

Ik liep eens een stuk met een paard langs de weg (bij de snelweg). Paard liep steeds tegen me aan met benen en/of borst en liep me op de hielen. De omgeving was spannend en dat mag, maar dat betekent niet dat het respect voor mij ineens foetsie mag zijn. Ik was bang dat ze me een keer omver zou lopen en dan los zou lopen bij de snelweg. Toen het na de zoveelste correctie nog een keer gebeurde, trapte ik achteruit, zoals een geïrriteerd paard zou doen. Het hielp goed en daarom heb ik er geen spijt van, maar ik een fietser zag mij de trap uitdelen en schreeuwde boos naar me. Of ik even normaal wilde doen tegen dat paard. Dat voelde wel oliebol. Ik vond het desondanks goed dat die man er wat van zei. Ik vond het gerechtvaardigd, maar dat kon die man niet weten. Hij zag alleen mijn schop achteruit, terwijl ik met een paard liep.

*edit: misschien niet helemaal relevant, want dit was niet de buik, maar ergens borst/bovenbeen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 14-12-20 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:00

Pfoeh, verwondert me wel hoeveel mensen hier hun paard weleens een schop of klap met en vuist oid hebben gegeven. Ik heb een stalgenootje één keer haar paard zien schoppen en daar was ik wel van geschrokken.

Ik geloof niet dat een gemiddelde mens met normale schoenen een paard dusdanig kan bezeren. Een flinke schop met een scherpe spoor lijkt me minstens net zo kwalijk en daar zie ik paarden ook geen inwendige bloedingen van hebben.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 14:26

DreamGuide schreef:
Pfoeh, verwondert me wel hoeveel mensen hier hun paard weleens een schop of klap met en vuist oid hebben gegeven. Ik heb een stalgenootje één keer haar paard zien schoppen en daar was ik wel van geschrokken.

Ik geloof niet dat een gemiddelde mens met normale schoenen een paard dusdanig kan bezeren. Een flinke schop met een scherpe spoor lijkt me minstens net zo kwalijk en daar zie ik paarden ook geen inwendige bloedingen van hebben.

Volgens mij word je in geval van "doorsporen"op een concours gedisqualificeerd. Terwijl dat dan om huidverwondingen gaat. De ingewanden zitten meer onder de buik denk ik.

Anoniem

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:43

Ik corrigeer mijn paarden echt wel. Ze krijgen een tik als ze durven bijten en een mep of een elleboog als ze niet opzij willen gaan of tegen mij aan komen leunen tijdens het wandelen. Heb mijn shet 1 keer een trap onder zijn kont gegeven nadat hij eerst zelf met uithalen dreigde. Doe ik nooit meer, je staat idd op 1 been en zij zijn heel snel in reageren. :x
In de buik stampen zou ik nooit doen en ik schrik ook wel van het aantal mensen hier die dat wel OK vinden.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:03

Mars schreef:
Als het zo ver moet komen dat je een paard in zijn buik meent te moeten schoppen dan heb je als mens een heleboel signalen gemist.


Of je hebt gewoon een jonge hengst gekocht die iets te veel bluf heeft en net te weinig nette subtiele omgangsvormen. :j

Been there, done that, twice

Super lieve schatjes van paarden geworden.


Over schade aan het paard: ik trap nog geen deuk in een pakje boter. Tenzij het gesmolten boter is. Dus nee, daar komt geen schade bij kijken.

Overigens heeft mijn paard ooit een flinke klap op zijn ribben gehad van een ander paard. Die hoefvorminge bult heeft zelf 2 dagen bewogen... Ik denk een spier die heel boos was. Dat moet een flinke dreun zijn geweest.

Omgekeerd heb ik per ongeluk wel eens aan het ontvangende eind van een trap van het paard gestaan. Beide keren gericht op een ander paard. Gewoon zo'n 'donder op jij kwal' schopje. Daar ben ik toch 3 weken blauw van geweest #) Dat is echt een 'maatje meer' dan wat ik onder een acceptabel skupje versta.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:17

Nabster schreef:
tengeltje11 schreef:
daarnaast slaat het ook nergens op, want paarden kunnen elkaar toch niet in de buik meppen?



Natuurlijk kan dat. Heb je wel eens een paard zien uithalen? Die schoppen mensen voor hun hoofd, dus een paardenbuik is gemakkelijk.


Mijn merrie heeft bijna 10 jaar geleden een trap in de buik gekregen van een haflinger toen ze samen los in de piste stonden. Eigenaar van de haflinger stond met wortels te gooien.
Medisch heeft ze er niks aan overgehouden, maar sindsdien moet ze niks meer van andere paarden weten. Ze schiet steevast op voorhand al in de verdediging.

Los daarvan heb ik mijn huidige paard (ik heb haar bijna 10 jaar) nooit geslagen of geschopt.
Mijn vorige paard heeft wel eens een mep gekregen, maar dan in de hals, platte hand. Meer voor het "schrik-effect" dan hem pijn te doen, hij woog om en bij de 700kg dus zal er niet veel van gevoeld hebben :+

Schoppen en slaan vind ik niet oké. Ik snap wel dat het een reflex kan zijn in een gevaarlijke situatie, of in een situatie waarin je erg schrikt van iets, maar het mag imo niet standaard bij de opvoeding horen. Dan doe je iets fout. Ik geloof niet in opvoeden op basis van angst of kracht - er zal altijd iets zijn waar je paard nog meer bang van heeft dan van jou, en ze zullen ook altijd sterker zijn.

Edit: nu ik er over nadenk, heb ik het wel al zién gebeuren. Ik kan het niet aanzien. De vorige eigenaar schopte mijn paard in de buik toen ze nog van hem was omdat ze haar buik opblies bij het opzadelen. Walgelijk. En toen mijn vorige paard werd verkocht en niet meteen de trailer op wilde, kreeg die ook een schop van degene die vervoerde (niet de nieuwe eigenaar). Ik heb toen gezegd dat als het op die manier moest, ik hem wel gewoon zou houden.

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:35

Ik heb geen verstand van medische zaken of van het beleren van paarden, maar een paard schoppen bij het singelen? Alle paarden zetten hun buik op bij het zadelen, daarom moet je ook één of twee keer extra aansingelen voordat je opstapt. Dat leer je al zodra je op de manege zelf moet zadelen - al héél vroeg dus. En als een paard echt vervelend doet (happen en zo), dan volstaat een tik op de schouder. Of meerdere.

Hoe weinig geduld moet je hebben om je paard in de buik te schoppen als de singel niet meteen goed past?

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:40

Ik heb 1.5 jaar geleden een echt hele hele harde ruk aan het halster gegeven met een klap met de vlakke hnd op de zijkant van haar neus.
We waren met beide ponnies naar het strand gewandeld en ineens bedacht de mijne oh lekker ik zie gras.
Sleurt mij een drukke kruising over en denkt te mogen gras eten.

Nu Was mijn reactie niet netjes. Maar sindsdien heeft ze het nooit weer gedaan.