Trappen in buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:51

musiqolog schreef:
Ik heb geen verstand van medische zaken of van het beleren van paarden, maar een paard schoppen bij het singelen? Alle paarden zetten hun buik op bij het zadelen, daarom moet je ook één of twee keer extra aansingelen voordat je opstapt. Dat leer je al zodra je op de manege zelf moet zadelen - al héél vroeg dus. En als een paard echt vervelend doet (happen en zo), dan volstaat een tik op de schouder. Of meerdere.

Hoe weinig geduld moet je hebben om je paard in de buik te schoppen als de singel niet meteen goed past?


It wasn't me. Ik singel zelf idd in meerdere keren aan. Ik zou nooit schoppen, dat vind ik echt not done. Ik geloof niet in opvoeden dmv geweld.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:55

Ik slingerde wel eens het uiteinde van het halstertouw naar de buik toe. Verzorgpaard had eens gesteigerd bij het uit de wei halen en deed het de dagen erna weer. Ik hoef dus geen maaiende hoef tegen mijn hoofd. Ze hebben zich maar te gedragen. Hun buik willen ze beschermen, dus na een tik komen ze omlaag. Maar het gaat zo snel dat dat bijna geen doen is.

Voor de rest schop of sla ik een paard alleen als het gevaarlijk wordt. Laatst nog een ongeduldige merrie die mij bijna omver liep. Dan is het een tik geven waar ik kan en een brul geven.
Maar een soortgelijke situatie? Pfoeh, denk alweer een dik jaar geleden.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:56

De uitdrukking 'dom geweld' komt ergens vandaan hè.

Voluit trappen ? Zolang het niet om zelfverdediging gaat, niet doen !!
Al helemaal niet als een paard de buik uitzet bij het aansingelen, want dan maakt trappen dat alleen maar erger. Singeldwang = Angst

En natuurlijk kan je makkelijk kneuzingen en bloeduitstortingen veroorzaken door te trappen in de buik (of ergens anders) maar schade aan de dieper liggende organen zal niet heel snel gebeuren.

Ik heb het dan natuurlijk niet over een tik met de wreef, alleen zou ik dan niet snel voor de buik kiezen.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:58

Als je een paard trapt omdat hij zijn buik uit zet ben je imo echt niet goed bij je hoofd.

De mijne heeft wel een keer een schop onder zijn kont van me gehad, omdat hij niet oplette en met zijn speelbal langs kwam wanderen en mij daarbij bijna plette tegen de muur. Maar dat is echt een veiligheidskwestie. Toen hij nog heel jong was had hij niet echt besef van zijn eigen gewicht en de persoonlijke afstand die er soms tussen ons hoort te zijn.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:00

Ik denk niet dat eender welke vorm van straf helpt tegen opzetten van de buik bij het aansingelen, of dat nu fysiek of verbaal is. En waarom het nodig zou zijn is me ook een raadsel... naar de piste stappen en gewoon even verder aansingelen daar?

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:45

hagelslag schreef:
Ik heb 1.5 jaar geleden een echt hele hele harde ruk aan het halster gegeven met een klap met de vlakke hnd op de zijkant van haar neus.
We waren met beide ponnies naar het strand gewandeld en ineens bedacht de mijne oh lekker ik zie gras.
Sleurt mij een drukke kruising over en denkt te mogen gras eten.

Nu Was mijn reactie niet netjes. Maar sindsdien heeft ze het nooit weer gedaan.


Misschien was jou reactie niet netjes, maar ik zou precies hetzelfde gedaan hebben. Voor hetzelfde geld werden jullie aangereden toen zij jou meesleurde de weg over. Liever een harde ruk en een harde klap dan dat jullie onder een auto komen te liggen. Gelukkig dat ze het wel meteen begrepen heeft.
Laatst bijgewerkt door Pindabear op 15-12-20 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:59

Als een paard mij probeert te raken kan hij inderdaad een trap krijgen. Hij heeft zich aan 3 regels te houden.

1: tussen tanden verdwijnt alleen eten
2; voeten blijven aan de grond tenzij ik erom vraag
3: mijn lichaam(sdelen) mogen niet geplet worden.

Als er een schop voor nodig is om dat duidelijk te maken dan gebruik ik mijn rechtervoet. Daarna volstaat HEY wat eraan vooraf gegaan is weer prima.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:11

Ik vind dat gezeur omdat het zielig is gewoon jammer. Iedereen doet het op zijn eigen manier, en van een goed getimede maatje 39 gaat een paard echt niet dood aan. Ik vind dat hard aan het halster omlaag rukken schadelijker, want daar kun je meer schade mee doen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:36

Vroeger gedaan, ook omdat het in mijn mileu veel gebeurde en ik als klein meisje dit voorbeeld ook zag.

Op een manege waar ik veel was, werd en wordt dit nog vaak toegepast, me stalen neus en niet een maar meerdere trappen.

Toen ik in begon te zien, dat het totaal geen meerwaarde heeft.

Opvoeding mag best met corrigerende tik, maar schoppen en doelbewust hard slaan is not done.

Stemgebruik en houding zijn vaak al voldoende, helemaal omdat er -lees- vaak van te voren signalen zichtbaar zijn.

Bij mijn merrie hoef je dit ook niet te flikken.
Of...
Ze is bang voor je.
Of... Ze mept je daarna terecht de tent uit (of stal).
Maar zij is een keurig opgevoede merrie die doet wat je vraagt.

Eenmaal een instructeur zien meppen met een longeerlijn herhaaldelijke keren, omdat ze niet snel genoeg stond. Echter waren zijn hulpen tegenstrijdig en voor haar niet duidelijk.
Deze instructeur is dan ook verleden tijd. (Omdat ik er wat van zei en niet gewaardeerd werd. En nog andere dingen waar ik niet achter sta)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:41

Ik heb in het begin met mijn merrie wel veel moeite gehad. Ik was behoorlijk onervaren en dame in kwestie was dominant. In zulke mate dat het gewoon gevaarlijk werd. Ze heeft me 2 keer echt flink (heb weken een blauwe bovenarm gehad) gebeten. Dat is toch echt wel een pets waar ik op dat moment bij kan.

Of inderdaad als ze me dreigt te pletten/te trappen of te bijten. Heb er ooit commentaar op gehad omdat ze me wilde bijten en ik dus uithaalde. Toen heb ik duidelijk uitgelegd dat ze nooit hoeft te bijten. Heb later wel een excuus gekregen.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:57

Veel jonge en opgeleide projectielen in handen, en ja die worden hier flink onder handen genomen.
Opvoeding opvoeding opvoeding. En ja die krijgen een tik tegen de billen of een schop in de buik.

Een dier van paar 100 kilo moet je niet de overhand laten nemen. En ik zie veel die met fluwelen handschoenen zijn aangeraakt en ik vind dat 8 van de 10 on opgevoede pony's.

Ze krijgen wel echt stof tot nadenken. Op het hoofd doe ik dan absoluut niks daar zit vooral not en je maakt ze kopschuw.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:12

Sosha schreef:
Al helemaal niet als een paard de buik uitzet bij het aansingelen, want dan maakt trappen dat alleen maar erger. Singeldwang = Angst


Mijn ervaring is dat singeldwang veel oorzaken kan hebben maar angst is daar niet 1 van.
Soms kunnen maagproblemen of rugproblemen een rol spelen soms is het gewoon merriegedrag.
Mijn merrie had nooit last van aansingelen. Nadat ze een veulen heeft gehad wel wat lastig. Naar je bijten heeft ze wel afgeleerd nu maar zuur zwaaien met haar hoofd doet ze nog. En singelen doen we gaatje voor gaatje. Ik heb haar voor de zekerheid (omdat ze het dus eerder niet had) een gastrocopie gedaan om zeker te zijn dat ze geen maagzwaar o.i.d. zou hebben. Rugproblemen zijn niet aan de orde. Ook geen wormen dus echt niets aan de hand. Conclusie veearts, merrie gedrag na krijgen van veulen.

Ben het verder eens met StalNollie. Jonge paarden zijn lomp en ongeleide projectielen. Die moeten gewoon opgevoed en goed hun plek leren en dat gaat soms met opvoedkundige schop of knal. Gewoon netjes met de wreef of zijkant voet of een klap Niet heel hard maar hij moet wel onder de indruk zijn en even "terug zn hok" in.
Onze 3 jarige is nog erg veel hengst alhoewel van de zomer gecastreerd maar die is op zn tijd nog zo brutaal dat dat met alleen positieve bekrachtiging en clickeren je grote kans loopt op ernstige consequenties :D .

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:45

Positieve bekrachtiging is toevoegen van iets. Negatief bekrachtiging is weghalen van iets. Of dit nu positief of negatief is voor het paard.

Een paard en lel geven is iets toevoegen, dus een positieve bekrachtiging op een negatieve manier.

Het is verwarrend, dat klopt. Maar wilde het wel even kwijt, omdat je laatste stuk verwarring kan zaaien.

Ondanks dat, ben ik niet met je eens, dat een hengst "geweld" nodig heeft om te luisteren.
Maar dat is een hele andere discussie, waar we het waarschijnlijk nooit over eens zullen raken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:42

Babootje schreef:
Conclusie veearts, merrie gedrag na krijgen van veulen.


Ik zou een ander DA zoeken, bij de klinieken waar ik kom, zeggen ze dat paarden dat soort dingen niet verzinnen. Die reageren primair op wat ze voelen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:19

Babootje schreef:
Conclusie veearts, merrie gedrag na krijgen van veulen.


Sosha schreef:
Ik zou een ander DA zoeken, bij de klinieken waar ik kom, zeggen ze dat paarden dat soort dingen niet verzinnen. Die reageren primair op wat ze voelen.


Geen haar op mn hoofd :D :D

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:06

maralyn schreef:
Positieve bekrachtiging is toevoegen van iets. Negatief bekrachtiging is weghalen van iets. Of dit nu positief of negatief is voor het paard.

Een paard en lel geven is iets toevoegen, dus een positieve bekrachtiging op een negatieve manier.

Het is verwarrend, dat klopt. Maar wilde het wel even kwijt, omdat je laatste stuk verwarring kan zaaien.

Ondanks dat, ben ik niet met je eens, dat een hengst "geweld" nodig heeft om te luisteren.
Maar dat is een hele andere discussie, waar we het waarschijnlijk nooit over eens zullen raken.


Het klopt niet helemaal wat je zegt.
Een paard een lel verkopen is geen positieve bekrachtiging, maar positieve straf. Je wil dat het gedrag vermindert en daarvoor voeg je een onaangename prikkel toe, positieve straf dus.
Bij positieve bekrachtiging is het doel juist dat het gedrag toeneemt, bijvoorbeeld door je paard een koekje te geven om bepaald gedrag te stimuleren.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:14

Nou mijn vorige merrie heeft me een keer keihard in mijn schouder gebeten en binnen een sec kreeg ze van mij een rotschop onder haar buik
Daar was mevrouw goed van onder de indruk en ze heeft het ook nooit weer gedaan.
Ik heb weken met tandafdrukken gelopen.

En mijn huidige paard schopte 1x gericht naar mijn stalhouder die de dekensingel vast wilde maken onder zijn buik.
Die heeft ook maatje 46 van stalhouder onder zn pens gehad.

Bijten en gericht trappen is not done, klaar.
Ik heb hem nu 11 jaar en in al die jaren heeft hij dus 1x een schop gehad.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:18

Eileen_ schreef:
maralyn schreef:
Positieve bekrachtiging is toevoegen van iets. Negatief bekrachtiging is weghalen van iets. Of dit nu positief of negatief is voor het paard.

Een paard en lel geven is iets toevoegen, dus een positieve bekrachtiging op een negatieve manier.

Het is verwarrend, dat klopt. Maar wilde het wel even kwijt, omdat je laatste stuk verwarring kan zaaien.

Ondanks dat, ben ik niet met je eens, dat een hengst "geweld" nodig heeft om te luisteren.
Maar dat is een hele andere discussie, waar we het waarschijnlijk nooit over eens zullen raken.


Het klopt niet helemaal wat je zegt.
Een paard een lel verkopen is geen positieve bekrachtiging, maar positieve straf. Je wil dat het gedrag vermindert en daarvoor voeg je een onaangename prikkel toe, positieve straf dus.
Bij positieve bekrachtiging is het doel juist dat het gedrag toeneemt, bijvoorbeeld door je paard een koekje te geven om bepaald gedrag te stimuleren.


Dan zou ik graag willen dat je deze tekst met een onderbouwing van een link toevoegt.

Mij is geleerd: positieve bekrachtiging is iets toevoegen, of dit nu positief of negatief is.
Negatieve bekrachtiging is iets weghalen, of dit nu positief of negatief is.

Alvast bedankt

Edit

Zie dat mij dit verkeerd is aangeleerd. Best schaamtelijk voor een erkende opleiding van niveau vier :')

Edit edit.

Tussen het toevoegen van een beloning, clickeren en een paard een schop in de pokkel geven vind ik ook een grijs gebied.
Om die reden ben ik het absoluut niet eens met de stelling van babootje, juist vanwege het grote grijze gebied.

Het is namelijk makkelijk pakken tussen twee uitersten.

Het niet willen of zelfs werken met "geweld" betekent niet per direct dat er met positieve bekrachtiging of clickeren wordt gewerkt.

Juist door die uitersten, is het zinloos om te discussiëren in mijn ogen, vanwege het grote grijze gebied.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:42

Het klopt dat positief betekent iets toevoegen en negatief iets weghalen. Dit heb je helemaal correct begrepen/ geleerd. Echter is er verschil tussen bekrachtigen en straffen.
Er is ontzettend veel over te vinden, zoek maar eens op operante conditionering.
Misschien niet de meest betrouwbare/ goede bronnen maar deze 2 kon ik zo snel even vinden op google:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/p ... olgen.html
https://www.doggo.nl/artikelen/hondentr ... tionering/
Ik heb het even snel doorgenomen (niet heel goed) en wil erbij zeggen dat ik het voorbeeld van een schokhalsband bij negatieve bekrachtiging niet heel goed vind. Het wordt vrij negatief gebracht, plus een schokhalsband kan ook heel goed positieve straf zijn als het anders wordt gebruikt dan beschreven in het artikel. Dus dat kan een beetje verwarrend zijn.
Bij het beleren (of gewoon rijden) van een paard is negatieve bekrachtiging al teugeldruk om te vertragen: Je houdt de druk totdat het paard langzamer gaat. Wanneer het paard langzamer gaat, verminder je de druk of haal je het helemaal weg. Je haalt iets onplezierigs weg -> paard leert van de "release". Is dus negatieve bekrachtiging, maar zeker geen harde manier om iets aan te leren (wat mensen wel vaak denken bij negatieve bekrachtiging).

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:45

Eileen_ schreef:
Het klopt dat positief betekent iets toevoegen en negatief iets weghalen. Dit heb je helemaal correct begrepen/ geleerd. Echter is er verschil tussen bekrachtigen en straffen.
Er is ontzettend veel over te vinden, zoek maar eens op operante conditionering.
Misschien niet de meest betrouwbare/ goede bronnen maar deze 2 kon ik zo snel even vinden op google:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/p ... olgen.html
https://www.doggo.nl/artikelen/hondentr ... tionering/
Ik heb het even snel doorgenomen (niet heel goed) en wil erbij zeggen dat ik het voorbeeld van een schokhalsband bij negatieve bekrachtiging niet heel goed vind. Het wordt vrij negatief gebracht, plus een schokhalsband kan ook heel goed positieve straf zijn als het anders wordt gebruikt dan beschreven in het artikel. Dus dat kan een beetje verwarrend zijn.
Bij het beleren (of gewoon rijden) van een paard is negatieve bekrachtiging al teugeldruk om te vertragen: Je houdt de druk totdat het paard langzamer gaat. Wanneer het paard langzamer gaat, verminder je de druk of haal je het helemaal weg. Je haalt iets onplezierigs weg -> paard leert van de "release". Is dus negatieve bekrachtiging, maar zeker geen harde manier om iets aan te leren (wat mensen wel vaak denken bij negatieve bekrachtiging).



Helemaal goed!
Dit had ik zelf ondertussen ook gevonden :D

Voor elke bekrachtiging is er iets te zeggen natuurlijk!

Grappig hoe kort door de bocht het dan is uitgelegd toentertijd.

Neemt niet weg dat ik achter de rest van mijn post voor 100 procent blijf staan :)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:35

maralyn schreef:
Positieve bekrachtiging is toevoegen van iets. Negatief bekrachtiging is weghalen van iets. Of dit nu positief of negatief is voor het paard.

Een paard en lel geven is iets toevoegen, dus een positieve bekrachtiging op een negatieve manier.

Het is verwarrend, dat klopt. Maar wilde het wel even kwijt, omdat je laatste stuk verwarring kan zaaien.

Ondanks dat, ben ik niet met je eens, dat een hengst "geweld" nodig heeft om te luisteren.
Maar dat is een hele andere discussie, waar we het waarschijnlijk nooit over eens zullen raken.


Ik vind 'geweld' echt altijd een heel grappige benaming voor als ik mijn paard een een trap of klap zou geven.
Dit is namelijk in mijn ogen ook geen geweld:
https://www.facebook.com/10000078423662 ... 112944494/

En gaat er veel harder aan toe dan wat ik kan verzinnen. Want ja, die happen zijn raak. En die laatste klap kwam ook ergens aan. En ja, deze 2 zijn dikke vrienden. Hebben net nog vers gras bij gehad, kennen elkaar al 6 jaar en hebben ook subtiele communicatie vormen samen. Maar nu even niet :+
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-12-20 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Trappen in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:36

Daarom zet ik "geweld" ook tussen haakjes.
Want wat geweld is, is geheel persoonlijk!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:37

maralyn schreef:
Daarom zet ik "geweld" ook tussen haakjes.
Want wat geweld is, is geheel persoonlijk!


Per persoon, per paard en misschien nog belangrijker; per situatie.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:38

Ik dacht dat dit over zwangere merrie zou gaan met een veulentje in de buik die aan het trappen zal zijn.

Maar een paard trappen snap ik niet. Waarom zou je dit überhaupt doen?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:50

Blussem schreef:
Ik dacht dat dit over zwangere merrie zou gaan met een veulentje in de buik die aan het trappen zal zijn.

Maar een paard trappen snap ik niet. Waarom zou je dit überhaupt doen?


Pol helemaal mee eens.

Maar ik sta er in zoals blussen, want ik zie de meerwaarde er niet van in, om een/mijn paard een maatje 41 in de buik te geven.

Maatje 41 onder de billen hebben ze wel eens gehad.
Meer dan dat, en een tik op de borst, vind ik niet nodig.