Paard springt uit zichzelf over dingen heen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Paard springt uit zichzelf over dingen heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 22:40

Hoi, ik heb voor een paar maanden terug mijn eerste eigen paard gekocht. Een schat van een merrie waar verder qua achtergrond maar heel weinig over bekend was. Ik wist dus niet wat ze in het verleden gedaan heeft. Nu heeft ze sinds een tijdje de neiging om wanneer het haar zo uitkomt over dingen heen te springen, zonder dat ze op wat voor manier dan ook gestimuleerd wordt. Tot nu toe was het 2x de omheining (relatief laag gelukkig) en 1x een kruiwagen(!). Daar komt bij dat het ook nog keurige, gecontroleerde sprongen zijn. Ze weet duidelijk precies wat ze doet! Is dit normaal gedrag voor paarden die in het verleden veel gesprongen hebben? Is er een manier om het gedrag enigszins binnen de perken te houden? Van ruimtegebrek is geen sprake, ze staat met 2 andere paardjes in een ruime paddock met uitloop naar een stuk wei, en ze heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking. Ten slotte: ik zou het zo leuk vinden om met haar te gaan vrijspringen, omdat ze het springen oprecht leuk lijkt te vinden. Nu twijfel ik of we het gedrag hierdoor juist gaan stimuleren, of dat het juist zal afnemen doordat er min of meer aan de "behoefte" wordt voldaan. Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierover!

Groetjes

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard springt uit zichzelf over dingen heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:50

Uit mijn ervaring is dat inderdaad normaal gedrag bij sommige paarden die sterk spring gefokt zijn. Vrijspringen zou ik dan ook alleen doen in een binnenbak. Mij is het in iedergeval wel eens overkomen dat een koper perse een losse sprong wilde zien en het paard na de sprong rustig doorgaloppeerde en de omheining er ook even bij pakte richting de wei _O-
Ik kende ook een 28 jarig dampig paard dat zelf wel bepaalde waar hij wilde staan, die sprong alles met 2 hoeven in zijn neus als hij terug wilde naar stal of ergens beter gras zag. Helaas hebben de jaarlingen waar hij bij stond dat toen ook geleerd :+

Hoog hekwerk heb je dan nodig :))

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard springt uit zichzelf over dingen heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:54

Ja voor sommige paarden is dit normaal. De enige oplossing is een hoog! Hek. Het gaat volgens mij niet per se om de behoefte om te springen, wel dat bv het gras aan de andere kant van het hek groener is. Vrijspringen kan wel, mits het hek van je bak hoog genoeg is om haar binnen te houden.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard springt uit zichzelf over dingen heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:26

Dit is een gevalletje elk voordeel heb zijn nadeel... Hier ga je onder het zadel veel springplezier van hebben maar je zult een stal moeten zoeken die hoog hekwerk heeft overal.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard springt uit zichzelf over dingen heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:35

Ik heb een ooit springgefokt (Zangersheide) paard gehad die dat ook deed. Als er een geultje was gegraven in de buitenbak om overtollig water weg te laten lopen maakte hij er een spelletje van om erover heen te springen. Alhoewel ik geen springaspiraties had ben ik met hem wel voor de fun gaan springen. Kon hij goed. Het was een enorm leuk goudeerlijk dier. Ik heb hem uiteindelijk aan een springruiter verkocht omdat hij mij te groot werd. Hij heeft t volgens mij ook heel goed gedaan daarna nog. T dier bleef maar groeien en was inmiddels al 175 (ik kocht hem met 3 op 165 stokmaat) :D :D

meisie94

Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Re: Paard springt uit zichzelf over dingen heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:18

Ik denk persoonlijk wel dat komaf te maken heeft met een stukje gedrag..

Als het zij uit de springlijn komt, kan het goed zijn dat zij dat meegekregen heeft. Zeker als je zegt dat zij heel gecontroleerd springt. Leuk om daarop door te pakken maar het lijkt me wel goed om haar inderdaad op wei/paddock te zetten waar ze niet kan ontspannen/overheen springen. :)

sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 12:46

Babootje schreef:
Ik heb een ooit springgefokt (Zangersheide) paard gehad die dat ook deed. Als er een geultje was gegraven in de buitenbak om overtollig water weg te laten lopen maakte hij er een spelletje van om erover heen te springen. Alhoewel ik geen springaspiraties had ben ik met hem wel voor de fun gaan springen. Kon hij goed. Het was een enorm leuk goudeerlijk dier. Ik heb hem uiteindelijk aan een springruiter verkocht omdat hij mij te groot werd. Hij heeft t volgens mij ook heel goed gedaan daarna nog. T dier bleef maar groeien en was inmiddels al 175 (ik kocht hem met 3 op 165 stokmaat) :D :D


Toevallig heeft mijn merrie ook (verre) Zangersheide voorouders, onder andere Grosso Z, en daar natuurlijk weer de voorouders van. Ze is inderdaad springgefokt

sammy15
Berichten: 226
Geregistreerd: 29-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 12:52

Beetje laat, maar bedankt voor de reacties allemaal. We hebben wat te laag was een flink stuk verhoogd, en sindsdien zijn er geen voorvallen meer geweest. Ik weet ook niet zeker of ik het springen met haar nog echt wil gaan oppakken, aangezien ik zelf eigenlijk geen springruiter ben, en mevrouw inmiddels toch al 18 jaar oud is... :o