Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

weigerachtige Belg

 
Profiel   

Goedenavond,

Ik heb een Belgisch trekpaard, karakter is goed, dik 2 1/2 jaar oud, merrie laat zich goed inspannen en wil wel werken,
maar weigert te werken , zodra zij een beetje moe wordt, ze verzet zich soms ook als ze aan de halster wordt meegenomen en blijft dan stokstijf staan, we willen haar leren slepen in het bos, eerst heel bereidwillig maar ook dan weigert ze. Niet vervelend of gemeen, gewoon in staking. We slaan het paard niet en het paard heeft in ieder geval van ons geen klappen gehad, we hebben haar nu een half jaar. Wie kan ons goede tips geven?
mvg Geert
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:06 



 
Profiel   

Het paard is pas 2,5.
Die zijn na 15 minuten mentaal gewoon leeg. Ofwel, gewoon nog even terug op de wei, volgend voorjaar nog eens proberen.

Ik heb overigens wel sterk het idee dat dit alvast een pre-lock-down ik-verveel-me topic is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:16 



 
Profiel   

De belg is er mentaal en lichamelijk nog niet aan toe. Lekker weer op de wei zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:18 



 
Profiel   

Idd, dier is pas 2.5 dus nog een kleuter. Die moet eerst nog eens goed uitgroeien en mentaal er aan toe zijn voor ze aan het werk kan.
Dus lekker de wei op en over een half jaar weer eens proberen. Je hebt tijd zat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:18 



 
Profiel   

Ik ken niets van trekpaarden.
Maar rijpaarden lopen dikwijls nog in de opfok an 2,5 jaar. Werken is er helemaal nog niet bij.

Volbloeden en dravers zijn dan wel.. al serieus bezig, die zijn ook gefokt op vroegrijpheid en het werk is van heel andere aard. Hun carrière is ook kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:21 



 
Profiel   

Lekker wegzetten.. Hi jis er duidelijk nog niet aan toe..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:21 



 
Profiel   

Denk idd nog teveel. Ik werk momenteel ook met een Belgische merrie. Als zij het mentaal niet trekt slaat ze ook dicht en in de staak. Geef je haar dan even de ruimte, en vraag ik het daarna opnieuw, doet ze het gevraagde wel. Ze is absoluut werkwillig, maar gewoon snel vol in haar koppie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:22 



 
Profiel   

Ik ben niet tegen inspannen en licht werk op 2.5 jaar leeftijd. Maar er zijn genoeg paarden die dat mentaal nog niet kunnen bolwerken. Dus lekker laten staan. Af en toe even inspannen en een rondje erf of een rondje als 2 slepen in de bak met iets lichts. In de zomer in kleine stappen opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:25 



 
Profiel   

Ik begrijp de opmerkingen over leeftijd en spanningsboog maar het gaat er mij met name om dat ze soms bij voorbaat al weigert om mee te gaan aan het halster een handje brok doet wonderen maar zonder dat moet het toch ook gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 09:48 



 
Profiel   

dan denk ik dat je paard niet goed heeft leren mee lopen en zul je daar dus aan moeten gaan werken?
eventueel les nemen er in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 09:52 



 
Profiel   

Ik denk dat je eerst moet leren lopen voordat je wilt rennen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 09:54 



 
Profiel   

Ooh, ik dacht slepen en dat ze dan weigert als ze aan het halster wordt meegenomen ;)

Meelopen aanleren. Niet alleen in negatieve situaties (ze moet aan het werk of terug naar de box), maar neem haar ook vaak op pad om ergens een hapje gras te halen oid. Dat kost tijd, dat weet ik.
En als ze meeloopt: belonen. Al is het van de box naar de wei ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 09:58 



 
Profiel   

En heel consequent zijn ook. De Belgische merrie hier liep eerst ook slecht mee, of trok zich los (bij teveel spanning). Maar door steeds dezelfde vraag te herhalen en alleen goede antwoord te belonen, had ze vrij snel door wat de bedoeling was. En ik werk bij haar veel met de clicker en voerbeloning ook veel gebruikt in het begin. Inmiddels snapt ze dat ik haar niet overvraag, en doet ze het ook prima zonder voer (tenzij spannende situatie, daar hebben we nog werk te doen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 11:00 



 
Profiel   

geertvk schreef
Ik begrijp de opmerkingen over leeftijd en spanningsboog maar het gaat er mij met name om dat ze soms bij voorbaat al weigert om mee te gaan aan het halster een handje brok doet wonderen maar zonder dat moet het toch ook gaan?


Eens met bovenstaande opmerkingen, juist over leeftijd en spanningsboog/concentratie.

Als het werk haar mentaal al te zwaar is (en die kans acht ik erg groot, gezien haar leeftijd), vind ze het misschien ook niet altijd "leuk"; zo'n conditionering sluipt er zó in "oh, halster --> meegenomen --> = werken, geen zin " --> dus staken.

Probeer haar niet alleen te pakken om te gaan werken/leren, maar ook gewoon eens "voor de gezelligheid, voor iets leuks". Even een fijne poetsbeurt, wat gekroel, en gewoon weer terug de wei in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 16:30 



 
Profiel   

Ik heb trouwens even geTEMd, aangezien dit bij AR hoort ipv AR-ITP. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 02:06 



 
Profiel   

darkadia schreef
Denk idd nog teveel. Ik werk momenteel ook met een Belgische merrie. Als zij het mentaal niet trekt slaat ze ook dicht en in de staak. Geef je haar dan even de ruimte, en vraag ik het daarna opnieuw, doet ze het gevraagde wel. Ze is absoluut werkwillig, maar gewoon snel vol in haar koppie.


Dit heb ik ook gehad met een trekpaard,het dier was dan wel ouder 6 maar totaal groen. desondanks was ze met een time out soms meerdere wel de meest overmatige beste werker! niet handig met wedstrijden maar recreatief een topper die letterlijk alles deed wat je vroeg,als je naar haar luisterde...deed je dat niet dan kon je inpakken met hollen of stilstaan! Helaas te vroeg overleden aan koliek en het was een echte once in a life time Horse...wees er zuinig op verpest het niet door te veel te eisen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 05:30 



 
Profiel   

Paard geeft duidelijk aan dat meegenomen worden nog niet aan haar besteed is, waarschijnlijk omdat ze al te veel heeft moeten doen en dat nu met elkaar associeert.
Laat r een tijdje staan, pak r later weer eens voor alleen een poetsbeurt of wat lekkers en begin weer met werken in de zomer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 08:06 



 
Profiel   

Bedankt voor je oplettendheid JoyCiej007, ik heb het topic verplaatst naar [OPG] Omgang en Paardengedrag :)



Laatst bijgewerkt door Pistasche op 16-12-20 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

In overleg toch beter op zijn plek op [OPG]


Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 10:28 



 
Profiel   

Paard heeft geen goede associaties met het werk, als ze eerst heel werkwillig is en dan staakt denk ik ook dat ze overvraagd wordt. Ze is ook nog erg jong, met een 2.5 jarige zou ik nooit langer "werken" dan 10 min.

In ieder geval is het belangrijk dat dit paard het werken en meegaan gaat associeren met leuk, dat je haar positief gaat stimuleren. Dus kijk eens wat ze leuk vind om te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 10:38 



 
Profiel   

geertvk schreef
Ik begrijp de opmerkingen over leeftijd en spanningsboog maar het gaat er mij met name om dat ze soms bij voorbaat al weigert om mee te gaan aan het halster een handje brok doet wonderen maar zonder dat moet het toch ook gaan?

Grote kans dat het paard dit associeert met 'moeten werken' of 'verwachtingen'. Zet het dier nog een half jaar (op z'n minst) op het land en haal het er hooguit af en toe van af om te borstelen en verder niets. Vooral die grotere dieren moeten goed de kans krijgen om uit te groeien. Wij pakten op mijn vorige werk een trekpaard met 4 jaar op en dan ook nog maar korte 'lessen'. Pas met viereneenhalf jaar gingen we echt meer vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 10:51 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacies, met name met de reacties van Darkadia kan ik wat. Het paard is idd erg jong en bovendien nog speels ook, voortdurend uitdagen en op zoek naar een lolletje, maar ook met een dominant karakter en ik twijfel nog steeds of het weigeren een uiting is van dominantie of inderdaad nog te jong. Ik houd me nog steeds ook aanbevolen voor tips voor de omgang met een dominante Belg

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 23:10 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd waarom jij denkt dat dit paard dominant is en hoe zich dat uit.

Ik kan namelijk nergens uit je verhaal opmaken dat dit paard dominant is. Ik denk overigens ook dat mensen heel snel dominatie roepen bij paarden terwijl ze nooit een echt dominant paard hebben gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 23:47 



 
Profiel   

geertvk schreef
Bedankt voor alle reacies, met name met de reacties van Darkadia kan ik wat. Het paard is idd erg jong en bovendien nog speels ook, voortdurend uitdagen en op zoek naar een lolletje, maar ook met een dominant karakter en ik twijfel nog steeds of het weigeren een uiting is van dominantie of inderdaad nog te jong. Ik houd me nog steeds ook aanbevolen voor tips voor de omgang met een dominante Belg


Fijn dat je er iets aan hebt. Mag ook altijd PB sturen hoor :)
Ik denk niet zozeer dat ze dominant is, eerder onzeker. Niet weten wat er verwacht wordt, en daarom zich afsluit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 08:39 



 
Profiel   

Heeft niets met dominantie te maken, vergeet dat woord maar, maar met jongheid en nog opvoeding moeten krijgen. Weigeren is over het algemeen onzekerheid; ze snapt (nog) niet wat je van haar wilt en blokkeert. Je kunt van een jong paard niet verwachten dat ze alles al begrijpt, laat staan werken, als de basis nog afwezig is. En tuurlijk werkt het met een handje lekkers wel. Alle kinderen willen wel wat lekkers. Alleen mag ze het pas hebben als ze netjes volgt omdat ze snapt wat je van haar vraagt. Dan is het een beloning. Laten meelopen omdat je haar wat voor de neus houdt, daar leert ze niets van. Zodra ze een meter meeloopt op jouw vraag, dan is ze al braaf. En dan met twee meter, etc etc. Begin bij het begin, eerst opvoeden, zodat ze begrijpt wat je van haar wilt, en als dat goed zit, kun je rustig verder opbouwen. Ga maar eens kijken wat R+ of Clickertraining inhoudt. Daarmee leer je een paard, mits je de techniek snapt, op een vlotte en leuke manier wat je van het dier vraagt. Je legt een brugje tussen de mensen en dierentaal. Inge Teblick is er goed in, en er zijn nog wel meer clickeraars. Helemaal bij sterke dieren wordt het wereldwijd gebruikt als trainingsmethode. Maar laat het dier nog lekker spelen en groeien. Ze zit nog maar in de groep 4 van de basisschool en moet nog een paar jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 08:50 



 
Profiel   

geertvk schreef
Ik begrijp de opmerkingen over leeftijd en spanningsboog maar het gaat er mij met name om dat ze soms bij voorbaat al weigert om mee te gaan aan het halster een handje brok doet wonderen maar zonder dat moet het toch ook gaan?


Het werk vind ik te vroeg, net zoals alle anderen hier. Uitzondering voor 1 of 2 rondjes spelenderwijs op een moment dat alles lukt. Je hebt zo van die dagen dat iedereen er zin in heeft.

Maar als het gaat over gewoon meekomen aan het halster, heb ik veel minder geduld. Ik ga zeker niet met een snoepje staan zwaaien, klikkeren of andere hocus spocus. Gewoon een tikje met het halstertouw achter mij door, als het niet helpt een tik van de dressuurzweep en als dat nog niet genoeg is, zou ik het ook wel eens goed uitleggen wie de leider is met een of andere variant van een join-up.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 09:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen