Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nijdig paard

 
Profiel   

Hoi! Ik zit voort met mijn handen in mijn haar omdat ik niet meer weet wat ik met mijn paard aan moet..
ik zal even kort uitleggen wat de situatie is. Ik heb een 14 jarige merrie die voorheen hoog in de sport heeft gelopen (zz zwaar) bij haar oude eigenaresse. Ze heeft een tijdje stilgestaan (paar maanden) en daarna heb ik haar overgekocht. Ik ben weer aan de slag gegaan met haar en alles verliep goed. Alleen sinds 2 maanden is ze extreem nijdig naar mij toe, ik ben erg consequent voor haar maar hierdoor lijkt het alleen maar erger te worden. Ze is altijd in de omgang wel echt een merrie geweest maar niet zo extreem.. wat ze nu bijvoorbeeld doet is met opzadelen en dekens wissel hard naar achter slaan en proberen te bijten en als ik de stal in kom of haar uit de wei wil halen dreigt ze naar mij toe en draait ze zich om met haar oren plat naar achter, ik hoef maar een andere beweging te maken en haar oren liggen al plat in haar nek. Met rijden is er verder niks aan de hand en is ze ook echt enthousiast ( trainen op Z1 niveau). Ook loopt ze sinds de tijd dat dit gedrag is begonnen ook absoluut niet meer de trailer op (we hebben echt alles geprobeerd) ik weet niet of iemand enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn of iemand met dit gedrag ervaring en tips heeft? Ik vind het lastig om in te schatten of het dominant gedrag is of dat ze echt ergens pijn heeft... stel het is dominant gedrag wat zou ik hier aan kunnen doen ? ze is namelijk nergens van onder de indruk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 00:15 



 
Profiel   

Eerst eens uitsluiten of het wel/geen pijn is.
Dus haal hier maar eens een DA bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 00:25 



 
Profiel   

Hoelang heb je haar? Is er een grote verandering in hoeveelheid voer, hoeveelheid weidegang of soort stal geweest tussen nu en bij de oude eigenaar?

Is het bij de dekenwissel ook het moment dat je de buiksingels doet, of gewoon al tijdens 'alles'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 00:32 



 
Profiel   

Dierenarts heb ik bloedonderzoek en nog een keer mest onderzoek laten doen, daaruit kwam niks. Volgende stap is evt foto’s laten maken van haar rug en nek maar vind dat lastig omdat we niet precies weet waar het kan zitten.. er is ook al een osteopaat bij geweest die heeft haar behandeld en in haar gedrag is ze niks veranderd, hij kon verder ook niet iets vinden wat nou echt het probleem zou kunnen zijn. Ik vind het heel lastig waar ik moet beginnen met zoeken waar de pijn vandaan kan komen.

Wij hebben haar sinds april, en tot aan 2 maanden geleden niks aan de hand. We hebben alles geprobeerd hetzelfde te houden zoals bij de oude eigenaresse zodat ze een fijne overgang heeft. Qua stalling staan wij op een hele rustige prive stal en staat ze van sochtends tot smiddags buiten met onze andere pony waar ze overigens totaal niet dominant naar is en krijgt ze ruim voldoende ruwvoer. Nou zijn er de laatste tijd wel wat paarden weg gegaan en nieuwe bij gekomen maar ik had niet het idee dat ze daar moeite mee had.
Bij het dekenwisselen is het al als ik aan kom lopen met een andere deken dat ze begint te trappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 00:37 



 
Profiel   

Weet je toevallig ook wat je deed toen het de eerste keren gebeurde?

Bij aansingelen kun je bijvoorbeeld denken aan een maagzweer. Buiksingels van een deken zitten niet strak maar komen ook langs de buik waardoor die associate gelegd kan worden.

Of geen pijn maar juist een uiting van: 'ik begrijp je niet' waarvan je de eerste signalen over het hoofd zag.

Lastig, het kunnen veel dingen zijn als je gaat nadenken en brainstormen. Maar wat het nu echt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 00:43 



 
Profiel   

Ben je meteen met haar aan de slag gegaan? Of heeft ze eerst mogen wennen? Mijn merrie werd na 2 a 3 maanden ook ineens heel narrig, 2 weken vrij gehad en daarna was ze gewoon weer zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 01:00 



 
Profiel   

Hoihoi321 schreef
Wij hebben haar sinds april, en tot aan 2 maanden geleden niks aan de hand. We hebben alles geprobeerd hetzelfde te houden zoals bij de oude eigenaresse zodat ze een fijne overgang heeft. Qua stalling staan wij op een hele rustige prive stal en staat ze van sochtends tot smiddags buiten met onze andere pony waar ze overigens totaal niet dominant naar is en krijgt ze ruim voldoende ruwvoer. Nou zijn er de laatste tijd wel wat paarden weg gegaan en nieuwe bij gekomen maar ik had niet het idee dat ze daar moeite mee had.
Bij het dekenwisselen is het al als ik aan kom lopen met een andere deken dat ze begint te trappen.


Ik vind het wel een typische 6 maanden mark, een verhuizing hakt er nogal in bij een paard en de eerste maanden krijg je vaak een meer ingetogen versie te zien. Na aftasten hoe alles en iedereen in elkaar steekt laten ze steeds meer zichzelf zien.

Ik zou dus eigenlijk denken dat het een verstandsverhouding is die scheef loopt, met name omdat je zegt dat het paard rijden (waar hij goed voor opgeleid is) wél prima doet.
En ze 'altijd wel merrie gedrag' vertoonde en 'nergens van onder de indruk is' (blijkbaar dus ook niet van jou, snap je?).
Ik zou er eens een goede trainer op het gebied van grondwerk bij halen om mee te laten kijken.

Dominantie vind ik vaak een stom woord bij paarden, het zijn de meest toegeeflijke en welwillende dieren om mee samen te werken (bedenk maar eens hoe het eruit zou zien als ze je écht op je plek zou willen zetten).
Ik denk dan eerder in termen van hoe duidelijk, kalm en zelfverzekerd ben je voor je paard?
Een paard moet op je kunnen vertrouwen, begrijpen wat er van ze gevraagd wordt en iemand kunnen volgen die weet wat ze willen en dit kunnen communiceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 11:04 



 
Profiel   

Sassol schreef
Ik zou dus eigenlijk denken dat het een verstandsverhouding is die scheef loopt, met name omdat je zegt dat het paard rijden (waar hij goed voor opgeleid is) wél prima doet.
En ze 'altijd wel merrie gedrag' vertoonde en 'nergens van onder de indruk is' (blijkbaar dus ook niet van jou, snap je?).
Ik zou er eens een goede trainer op het gebied van grondwerk bij halen om mee te laten kijken.

Ik ben het heel erg eens met Sassol. Hoeveel ervaring heb je zelf met paarden van heel verschillende karakters?

Je staat op een stal, dus er zullen ook anderen met het paard werken? Bijvoorbeeld de staleigenaar m/v tijdens het buiten- en binnen zetten. Hoe is ze naar die personen toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 11:14 



 
Profiel   

Hoe is haar hengstigheid, is dat gewoon normaal of merk je het heel erg als ze hengstig is?

Naast veel verschillende dingen die hier al genoemd zijn zoals verhuizing, gebrek aan duidelijke communicatie, maagzweer enz kan het ook hormonaal zijn. Een cyste op een eierstok bijvoorbeeld kan de liefste merries omtoveren tot hele nijdige wezens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 11:26 



 
Profiel   

Deed ze dit niet bij de vorige eigenaresse? En waarom heeft het paard een tijd stilgestaan voor jij haar kocht?Dit soort gedrag komt vaker voor,ik ben benieuwd hoe jij dit gaat oplossen en volg je vorderingen met belangstelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 11:30 



 
Profiel   

Klinkt voor mij alsof ze niet zo blij is met haar vrije leven. Heeft ze misschien een nieuwe buur waar ze niet goed mee kan? Of nieuwe drukte, iemand die haar niet mag die dr uitmest.. Zoiets?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 11:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen