Opnieuw de baan op na ongeluk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Opnieuw de baan op na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 10:30

3 weken geleden is mijn pony overkop gegaan over een auto. Iedereen heeft veel veel geluk gehad. Pony enkel pijnstillers en zalf voor de wondes en pijnlijke rug. Nu is dit niet gebeurd omdat hij schrok van een auto. Iemand stapte ermee aan de hand aan de weide. Hij sloeg in blinde paniek en vertrok van de weides naar de autoweg. Waarom hij in paniek sloeg is onbekend. Wij zijn gevolgd met de auto. Het was redelijk druk omringd met auto's en hij gaf geen kick terwijl hij net ervoor over een van de auto's was geklapt. We denken dat hij ook in shock was omdat hij zo rustig bleef op dat moment .
Maar nu is mijn volgende vraag. Zou hij nu een angst hebben , hebben jullie tips ? Zondag willen we graag een stapritje doen , dan moeten we voorbij het stuk waar het gebeurd is.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Er komt nog iemand met paard mee. Hij is altijd verkeersmak geweest maar van zichzelf wel nerveus/snel bang.
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Opnieuw de baan op na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:32

Ik zou het dier rust gunnen. 3 weken is niets. En alles in rust en trek er tijd voor uit. Het is echt het investeren waard.

Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 11:08

Knert schreef:
Ik zou het dier rust gunnen. 3 weken is niets. En alles in rust en trek er tijd voor uit. Het is echt het investeren waard.

DA gaf 2 weken rust aan. Wanneer zou ik volgens u terug kunnen gaan wandelen? En graag tips ook

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Opnieuw de baan op na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:16

Samen met een ander rustig paard aan de hand er langs wandelen. Hoofdstel aan zodat je eventueel wat meer te zeggen hebt. Als hij geen blessure heeft zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht hoe spannender jij het gaat vinden.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:18

Ik zou op zijn vroegst na oud en nieuw gaan. Ivm vuurwerk.
En dan op een moment dat het heel erg rustig is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:18

Ik denk dat je vooral moet zorgen dat je zelf rustig blijft. Als jij gaat lopen stressen en zenuwen heeft dat absoluut effect op je pony.
Dus wanneer je gaat niet teveel er bij nadenken. (Is moeilijk).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:19

pillow schreef:
Samen met een ander rustig paard aan de hand er langs wandelen. Hoofdstel aan zodat je eventueel wat meer te zeggen hebt. Als hij geen blessure heeft zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht hoe spannender jij het gaat vinden.

Dit is een goeie tip. Heeft ie een vriendje die nergens bang voor is en die er destijds ook niet bij was?

Verder is het ook belangrijk dat je zelf kalm bent. Daar moet je echt op voorbereid zijn, dat je zelf misschien weer onrustig wordt, en dat gaat je pony merken. Zorg dus ook zelf dat je op de plek van het ongeluk rustig kan rondlopen zonder dat bijv je ademhaling versnelt of je je paniekerig begint te voelen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:20

Allereerst wat is dat schrikken geweest! Gelukkig is hij er 'goed' vanaf gekomen.

Als de dierenarts hem gezond heeft verklaard, dan zie ik weinig problemen om aan de hand wat buiten te gaan stappen. Ik zou gewoon aankijken hoe het gaat. Als je zelf rustig bent dan zal hij ook wel rustig blijven. En merk je dat hij er toch een angst voor ontwikkelt tijdens het stappen, neem je pauzes en kleine stapjes. ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:23

Hoe ben je er zelf onder? Ben je zelf al eens terug geweest op de plaats waar het is gebeurd? Anders zou ik dit eerst zelf doen. De eventuele spanning die puur het bezoeken van de plek je zou kunnen geven, wil je niet krijgen als je met je pony bent.

En wat betreft je pony. Geeft het je veel spanning om op hem/naast hem die plek te gaan bezoeken? Een optie zou dan kunnen zijn om er iemand anders op te zetten. Wel iemand die jij goed kent en die bij voorkeur eerst een paar keer in de bak op je pony rijdt.

Mocht je toch zelf erop of ernaast willen, dan zou ik eerst zorgen dat je zelf al eens rustig op die plek terug bent geweest. Verder zou ik ervoor zorgen dat er 1 of 2 zeer verkeersmakke rustige pony's meegaan. Misschien aangeven aan de ruiters waar het gebeurd is en zorgen dat jullie ter ontspanning wat kletsen. Dat zij mee in de gaten houden of het niet te spannend wordt.

Een losse helper wandelend met longeertouw in een rugzak kan ook fijn zijn. Dan heb je altijd iemand bij de hand die jouw pony mee kan helpen begeleiden.

Mij lijkt het ook moeilijk hoor. Wellicht loopt je pony er gewoon voorbij alsof er niets gebeurd is. Maar je weet het niet. Ben je trouwens op je pony al weer eens buiten geweest maar dan op een andere route?

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Opnieuw de baan op na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:46

Tsja... je kan natuurlijk niet voorspellen hoe het gaat. Eigenlijk vind ik veel tips hierboven wel goed.
Belangrijk is dat jij rustig bent en hem begeleid. Ik zou inderdaad ook aan de hand stappen met nog iemand met een paard waar hij close mee is. En misschien nog een extra persoon om jou te helpen, mocht het misgaan. En dat hoofdstel vindt ik ook een goeie.

Veel succes in ieder geval! Wat moet dat schrikken zijn geweest. Blij dat de lichamelijke schade meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:53

De da heeft hem lichamelijk gezond verklaard, wil niet zeggen dat het tussen de oren bij het paard ook is opgelost.

Je twijfelt zelf, anders open je geen topic, dus ga er stiekum vanuit dat je toch wat onzeker bent. Nou onzeker en onzeker is geen goeie combi.

Als je het perse het paard er stante pede langs wilt hebben, misschien moet je het dan uit handen geven aan een zeker iemand, die weet wat te doen? En het tijdstip zou ik verschuiven na de jaarwisseling.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Opnieuw de baan op na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:27

Eerst even zelf er heen in verband met je eigen spanning... en dan eventueel met een ander braaf paard er heen om te kijken of de spanning wegblijft...

Gaat dat goed... dan ga je met een tweetal super brave bomproofpaarden en jouw paardje er heen... eentje voor en eentje achter :)

Kauwen is een ontspannen iets... neem een lekker koekje voor jezelf en je paard mee... en let op je eigen ademhaling.


En jeeminee... wat een vreselijk moment moet dat voor jullie geweest zijn...

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Opnieuw de baan op na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:46

Ik denk dat het ook belangrijk is om jezelf af te vragen of je kundig genoeg bent om in te grijpen wanneer het fout gaat. Zo niet, zou ik toch overwegen om dit preventief uit handen te geven, zodat eventuele escalatie van trauma voorkomen wordt.

Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 21:16

Allereerst bedankt voor de reacties ! Ik zelf ben heel rustig, niet snel in paniek oid . Ik ken mijn pony en weet hoe snel hij in paniek slaat. Onzeker ben ik niet, wel zou ik graag tips willen hoe ik kan handelen . Bv ter afleiding idd wat snoepjes geven. Dit ga ik ook zeker doen ! Als er nog zulke tips zijn, zijn die meer dan welkom. Ik weet dat wanneer hij angst vertoont ik hem moet afleiden. eerder deed ik dat in de bak door bv veel oefeningen te rijden en buiten doe ik hem dan even laten concenteren op mij. Kleine oefening ook even vragen met de teugels bezig zijn en niet lange teugel geven dan. Als hij echt angstig is deed ik aan de hand bv even kort trekje aan halstertouw en met stem laten horen dat ik er ook nog ben. Hij is super lief maar 'vergeet' vaak dat aan het andere eind van de teugels/ touw nog een persoon zit en dat ie dus niet alleen is. Dus zulke soort tips zijn altijd welkom! Ik was eventueel aan het denken er iemand bij te halen die hiermee kan helpen . Maar liefst met mij erlangs /erop. Hij zoekt heel veel steun/vertrouwen bij mij en een nieuw persoon vind hij altijd even onwennig want dat klopt niet. Hij is erg baasgericht.

meisie94

Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Re: Opnieuw de baan op na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:09

Wat heftig! Wat een geluk dat het zo goed is afgelopen.

Ik zou inderdaad proberen om er met een tweede paard/persoon samen te gaan dat hij daar ook steun van heeft. Wel goed dat je zelf rustig eronder kan blijven. Maar kan me wel voorstellen dat je toch een eraan denkt en misschien iets reageert dan is dat wel goed om te doen.

Goed dat je al weet hoe je paard reageert en hoe je hem kan afleiden! :)