Gedragsveranderingen na stalverhuis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Gedragsveranderingen na stalverhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 18:39

Dag Bokkers, ik zit even met de handen in het haar.

Het zit zo dat mijn gewoonlijk ontzettend lieve 7-jarige zet-geen-pas-verkeerd merrie in een levensgevaarlijk paard aan het veranderen is sinds ik van stal verhuisd ben. Ik ben na mijn studie nogal ver uit de buurt gaan wonen, dus paard is eind oktober mee verhuisd. Heb superleuke stal gevonden waar paardenwelzijn op één staat en qua aanpak niet veel verschilt van de stal waar we vandaan komen. In de zomer staan de paarden altijd op de weide, in de winter op stal, maar halve dagen op de paddock, dus hoe dan ook komen ze dagelijks de stal uit. In de momenten dat ze op stal staan is er altijd ruwvoer ter beschikking, ook 's nachts. Krachtvoer bestaat uit een mix die ze zelf hebben samengesteld en waar zorgvuldig over is nagedacht. Hiervan krijgt merrie één schep 's morgens en 's avonds.

In de eerste drie weken dat ik daar stond heeft ze mij het ziekenhuis in geschopt. Dit is gebeurd toen ik haar stond te poetsen op de poetsplaats, de aanleiding was toen iemand met twee paarden door de gang kwam waarvan één paard te dichtbij kwam. Het was waarschijnlijk slechts een reactie op dat ene paard en niet op mij, maar uiteindelijk heeft ze mij wél flink geraakt. Ze heftig reageren op andere paarden heb ik haar in de vier jaar dat ik haar heb nooit weten doen.
Ik heb er een dikke drie weken uitgelegen en ben eigenlijk sinds twee weken terug stilletjes aan het rijden. Dit gaat nog redelijk goed, dacht ik, want gisteren heeft ze mij al haar rodeokunsten bovengehaald en bijna eraf gebokt. Bokken onder het zadel is iets wat zij nooit, maar echt nog nooit heeft gedaan. Er was in mijn ogen ook niet echt een aanleiding, tijdens het inrijden lekker ontspannen gereden, het ging allemaal prima, en toen ik tussendoor haar in stap even op adem wilde laten komen vertrok ze opeens. Het kan best zijn dat ze geschrokken is, maar vind dit wel een heftige reactie omdat ze voordien nooit zo gereageerd heeft.
Ook tijdens grondwerk en het longeren gaat het de laatste tijd grandioos mis. Zo lijkt ze haar respect voor mij ergens verloren te zijn want ze komt zo in mijn ruimte, loopt me omver of loopt van me weg. Aan de longe trekt ze gelukkig niet weg, maar bij het aandraven schiet ze in volle galop en blijft ze echt doorgalopperen tot ze niet meer kan, ik kan haar dan op geen enkele manier doen stoppen, wat ik echt levensgevaarlijk vind.

Ik weet echt niet goed hoe ik hiermee moet omgaan, vooral omdat ze dit gedrag nooit getoond heeft. Op het bokken, omver duwen etc, reageer ik wel boos en consequent, maar dat overdreven rennen aan de longe vind ik echt gevaarlijk. Ik longeer haar gewoonlijk met een touwhalster, hier heeft ze het altijd prima op gedaan, maar was nu toch aan het denken om een bitje erbij te pakken zodat ik wat meer eraan te zeggen heb...

Ik heb zelf al wel enkele hypothesen, zo kan het goed zijn dat ze nog moet wennen, we staan er nu een dikke twee maanden. Wat ik ook denk is dat haar hormonen misschien op hol aan het slaan zijn, zo kwam wij van een heel kleine stalling met amper 7 paarden, en staan we nu op een stal met 20+ paarden. Hoe dan ook weet ik niet zo goed wat ik nu beter wel of niet kan doen. Zou ik haar wat meer moeten werken, of juist meer tijd geven? Ik zit er niet op te wachten dat een paard van 1m80 zulk gevaarlijk gedrag begint te vertonen :(

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Gedragsveranderingen na stalverhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:42

Twee scheppen krachtvoer is best flink, ik zou dat eerst eens halveren en dan kijken hoe het gaat.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 18:51

Anoeska27 schreef:
Twee scheppen krachtvoer is best flink, ik zou dat eerst eens halveren en dan kijken hoe het gaat.


Ze is dan ook een flink paard (1.80m), op de vorige stal deed ze het met drie scheppen krachtvoer per dag en dat ging prima. Dit is weliswaar een andere samenstelling, maar kan ook best dat ze haar energie niet kwijt kan doordat ze minder buiten komen nu.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Gedragsveranderingen na stalverhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:54

Ik ga volgen omdat ik een lichtelijk gelijkaardige ervaring heb met mijn merrie na verhuis (nu 1,5 maand op de nieuwe stal)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:00

Eerste wat ik ook zou uitsluiten is het voer, liefst even een week of 2 hélemaal er af, of over op je oude voer.
Het zou jammer zijn dat er nét iets in het huidige voer zit waardoor ze uit dr panty gaat.

Het gedrag op de wasplaats vind ik wel typisch merrie, zéker op een nieuwe plek.
Ik sta ook niet garant voor mijn dames, wel enorm vervelend hoe dat dan weer afloopt.
De rest van het gedrag, het kan door verhuizing(en misschien wel het ongelukje op de wasplaats) dat ze even helemaal "uit dr doen is" en daardoor nog niet lekker dr draai weer kan vinden.
Maar ik zou beginnen bij het voer.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:10

Ik heb hetzelfde gehad. In 2017 mijn paard naar een grote stal. Eigen boerderij was verkocht, haar vriendin in laten slapen en terecht gekomen op een luxe maar drukke stal. Kreeg voernijd, werd onvoorspelbaar en een heel ander paard. Afgelopen augustus verhuisd naar een stal dichterbij, rustiger en meer weidegang. Heel langzaam begon zij weer haar oude zelf te worden tot zij ergens erg van schrok. De stress is weer terug en er moeilijk uit te krijgen. Ik lees dus graag mee. Mijn paard krijgt veel kuil, 1 schep brok per dag en halve schep muesli met magnesium.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Gedragsveranderingen na stalverhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 19:38

Het rare aan het hele verhaal vind ik dat ze volgens de staleigenaars tijdens het uitlaten altijd de rust zelve is en nooit gek doet in de paddock...

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Gedragsveranderingen na stalverhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:46

In zou het bij stress zoeken.
Laat eens alle krachtvoer vallen voor idd bv 2 weken en kijk of dat veranderd.
Daarnaast zou ik om zeker te zijn eens bloed laten nemen om haar hormoonhuisvesting na te gaan.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:47

Misschien moet ze echt wennen. Ook is het niet zo gek dat ze anders op vreemde paarden reageert. Het is een nieuw soort ‘kudde’ natuurlijk. Ik zou komende tijd en zeker met frisser weer longeren (met bijzet oid niet los iig) voordat je gaat rijden. En gedrag aan de lijn wat niet gewenst is meteen afstraffen. Je eigen veiligheid is het belangrijkst en anders verlies je straks vertrouwen. Als dat goed gaat kun je het longeren afbouwen

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Gedragsveranderingen na stalverhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:14

Zijn er bepaalde dingen toch heel anders of zo, dat ze bv in de oude stal naar buiten kon kijken en nu in een binnen stal staat, of dat ze op stal minder contact kan krijgen met andere paarden, of dat ze op je oude stal een paard had waar ze erg close mee was die ze nu mist.
Ik noem maar wat hoor, omdat ze zich nog niet thuis lijkt te voelen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:21

Zou het sowieso ook in het voer bekijken. Mijn vorige merrie werd staatsgevaarlijk van een bepaald merk biks. Terwijl dat gewoon een onderhoudsbrok was en de hoeveelheid hetzelfde als wat ze daarvoor kreeg. Soms kunnen het ook de kleine dingen zijn die voor ons niet raar zijn maar voor hen een wezenlijk verschil. Mijn huidige paard liet een hele verandering in gedrag zien toen we op dezelfde stal van box wisselde.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Gedragsveranderingen na stalverhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 18:00

We hebben het krachtvoer nu gehalveerd. Hoe lang duurde het bij jullie voor je een verandering merkte in gedrag waarbij voeding aan de oorzaak mag?

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:22

Snollygoster schreef:
Het rare aan het hele verhaal vind ik dat ze volgens de staleigenaars tijdens het uitlaten altijd de rust zelve is en nooit gek doet in de paddock...



Staat ze alleen in de paddock of met meerdere paarden?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 13:56

monsera schreef:
Snollygoster schreef:
Het rare aan het hele verhaal vind ik dat ze volgens de staleigenaars tijdens het uitlaten altijd de rust zelve is en nooit gek doet in de paddock...



Staat ze alleen in de paddock of met meerdere paarden?


Met meerderen

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Gedragsveranderingen na stalverhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:23

Terug op je oude voer proberen. Ik heb er eentje die ook gestoord wordt van bepaalde merken of ingrediënten van voer. Haal ik haar eraf heb ik binnen twee weken m'n bravie weer terug.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:31

Snollygoster schreef:
Anoeska27 schreef:
Twee scheppen krachtvoer is best flink, ik zou dat eerst eens halveren en dan kijken hoe het gaat.


Ze is dan ook een flink paard (1.80m), op de vorige stal deed ze het met drie scheppen krachtvoer per dag en dat ging prima. Dit is weliswaar een andere samenstelling, maar kan ook best dat ze haar energie niet kwijt kan doordat ze minder buiten komen nu.

Daar geef je zelf het antwoord al.

Even los van het feit dat sommige paarden er lang over doen (hier eentje die pas na een half jaar aanspreekbaar werd) is de combi veel voer/weinig buiten een soort van schriftelijke garantie op ellende.

Begin dus eens met half krachtvoer en hele dag buiten, dan wordt je probleem waarschijnlijk al een stuk kleiner.


MyChoice schreef:
Terug op je oude voer proberen. Ik heb er eentje die ook gestoord wordt van bepaalde merken of ingrediënten van voer. Haal ik haar eraf heb ik binnen twee weken m'n bravie weer terug.

Dat is zeer zeker mogelijk. Zelf voer samenstellen is niet zonder risico's.