Wegvliegen tijdens buitenlaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freyalef

Berichten: 3
Geregistreerd: 17-12-20

Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 19:59

Hallo,

mijn paard vliegt vaak weg op het laatste stukje tijdens het buiten laten wat het erg gevaarlijk voor mij maakt om hem in het land te zetten.
Ik denk dat hij dit puur doet omdat hij er zoveel zin in heeft, jammer genoeg laat ik hem natuurlijk elke keer weer gaan voordat hij de kans krijgt om mij te schoppen.
Wat kan ik hier tegen doen zodat het weer veilig is om hem buiten te laten en ik er meer plezier in heb? :)

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:06

Je kunt heel veel doen: laatste stuk achteruit laten lopen. Op tijd stilzetten en leren wachten. Omdraaien en opnieuw aanlopen en bij drammen weer omdraaien.
Hengstenketting.
Pas loslaten als je in de wei bent en paard omgedraaid met zijn neus naar stal staat! Dat is het veiligste.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:13

Inderdaad. Bij de ingang draaien en achteruit laten lopen zodat jij niet in de gevarenzone zit met loslaten.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:21

Altijd eerst omdraaien met de neus weer naar het hek, dan pas losklikken.
Mijn laatste paard had dit ook heel erg toen ze bij ons kwam, ze is hier 10 jaar geweest en tot de dag van haar dood, moest je haar eerst omdraaien, dan los klikken en dan vloog ze het weiland in.
Maar ze kende de spelregels, ze liep heel rustig mee, liet zich ook rustig omdraaien maar zodra ze de klik hoorde van het touw, was het omdraaien en in galop het weiland in.

freyalef

Berichten: 3
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 20:24

Barbet schreef:
Altijd eerst omdraaien met de neus weer naar het hek, dan pas losklikken.
Mijn laatste paard had dit ook heel erg toen ze bij ons kwam, ze is hier 10 jaar geweest en tot de dag van haar dood, moest je haar eerst omdraaien, dan los klikken en dan vloog ze het weiland in.
Maar ze kende de spelregels, ze liep heel rustig mee, liet zich ook rustig omdraaien maar zodra ze de klik hoorde van het touw, was het omdraaien en in galop het weiland in.



Ik heb dit inderdaad een tijdje gedaan en dat werkte goed maar nu zet hij al gang of rukt zich los als ik nog niet eens bij het land ben dus heb ik niet eens de kans om hem rustig om te draaien en los te klikken.
Ik heb zelf geen ander idee waar dit aan ligt dan enthousiasme, hij is gewoon goed gezond en hij komt vaak alleen niet buiten als het heel koud of slecht weer is.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:27

Tja, persoonlijk zou ik eens een zweep mee nemen. Zulk gedrag tolereer ik absoluut niet.

Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:23

Pas loslaten als hij helemaal rustig is. Mijn deed dit ook van blijdschap, maar een naschop kan hard aankomen. Ik deed me even lastig maken tot hij rustig was , zeker niet loslaten op dat moment. Vervolgens draaide ik hem om en dan pas halster uit. Eerder stond ik vaak 5 min met mijn paard in mijn hand maar hij mocht pas los als hij rustig was. Nu is het omdraaien routine en is die altijd rustig.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:30

Pas loslaten als hij rustig is is leuk, maar volgens mij gaat dit paard van te voren al en trekt hij zich los.

Hengstenketting om zijn neus of een hoofdstel omdoen. Zodat jij wat hebt om hem te kunnen houden

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:37

Mijn merrie doet dit ook.
Gaat ze niet rustig mee de wei op?

Dan heeft ze pech. Dan mag ze mee de bak in voor een sessie "grondwerk".
(Wegdrijven en naar je toe laten komen en volgen)

Daarna weer een poging. Nog niet? Weer terug.

Ik vond het pokke veel werk.
Maar ik was hoog zwanger en heb er dus al eens achteraan op de grond gelegen en ze heeft een paal uit de grond geschopt.

Dus voor mij was de maat vol.
En heb ik engelen geduld moeten hebben. :+

Nu weet ze dat ze rustig mee moet lopen en dat ze niet weg mag stormen. :P

Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:42

EmptyWords schreef:
Pas loslaten als hij rustig is is leuk, maar volgens mij gaat dit paard van te voren al en trekt hij zich los.

Hengstenketting om zijn neus of een hoofdstel omdoen. Zodat jij wat hebt om hem te kunnen houden

Als je voelt dat hij spanning opbouwt omdraaien en nog even wandelen tot hij terug rustig is. Kan even duren , maar hij moet wel manieren hebben . En niet zodra hij een wei ziet helemaal loco gaat . Zweepje hengstenketting kan idd als je hem anders niet kan houden. Maar toch blijven oefenen tot je die hulpmiddelen niet meer nodig hebt.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:52

Hengstenketting over de neus. Hij kan de komende uren gek doen in de wei, die paar meter dat hij mee moet lopen heeft ie maar normaal te doen. Vaak is licht drukken zetten al genoeg dus niks zieligs aan imo.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:59

Ik denk dat dergelijke methoden vast wel helpen voor tijdelijk.

Maar het is verstandiger om het probleem aan te pakken ipv symptoom bestrijding.

Maargoed dat is aan tv natuurlijk.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:00

Eerst zorgen dat het hek naar het weiland dicht is.
Dan kan je paard ook niet knijterhard door rennen de wei in.
Dan je paard aan het hoofdstel meenemen naar de wei.
Voor het hek weer omdraaien en terug lopen naar de stal.
Je paard moet leren dat het met rust gebeurd.
Daarna hetzelfde doen, maar dan met een halster om.
Bij het open van het hek zorgen dat je paard niet met zijn hoofd naar voren staat,
om de wei in te stormen. Verder je paard draaien met zijn hoofd van de wei af.
Dan je touw losklikken en moet je paard zich eerst omdraaien en dan kan jij ondertussen een paar stappen achteruit zetten.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:03

Maar dan stormt hij toch nog steeds weg?

Mijn merrie doet dat niet meer. Die blijft braaf staan totdat ik losklik en dan loopt ze rustig weg.
Ik hoef geen stap meer opzij te zetten.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:06

Simpel met grondwerk op te lossen. De paarden die dat doen staan heel hoog in hun spanningslevel. De ontspanning opzoeken voordat je aanloopt. Het is de adrenaline om daarheen te lopen die hiervoor zorgt. Die moet je dus wegnemen, eenmaal dat aangeleerd is je probleem voor altijd weg. Zoek een grondwerk instructeur die bijv. Volgens de TT methode werkt en dan heb je in 1 les alle informatie die je nodig hebt.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:08

Maak het jezelf makkelijk, doe 'm even twee weekjes een hoofdstel om als je 'm wegbrengt, draai 'm eerst om, en leer 'm dat ie een snoepje krijgt van je als hij netjes stilstaat op' ho'. Ook oefenen buiten het naar de wei brengen om. Mag hij daarna z'n hoofdstel af en weg.
Duurt niet lang en dan kan het hoofdstel af voor je het snoepje geeft. Daarna kan het weer gewoon aan het halster.
Vervolgens snoepje afbouwen door het in te ruilen voor een beloningswoordje.
Hoef je geen strijd aan te gaan, geen enthousiasme af te straffen, je krijgt toch je zin, en hè hebt er de rest van z'n leven plezier van.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:16

Matheno schreef:
Tja, persoonlijk zou ik eens een zweep mee nemen. Zulk gedrag tolereer ik absoluut niet.

En dan zou het paard rustig worden, met een zweep erbij?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wegvliegen tijdens buitenlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:43

Dat soort acties beginnen al veel eerder dan het moment dat jij problemen krijgt met trekken en stuiteren. Aandacht paard moet bij jouw zijn vanaf het moment dat je de box in stapt om halster om te doen. Zet hem dus aan het werk, halt, achterwaarts, opzij, weer terug naar box, ... aandacht moet bij jouw zijn ipv weide fixatie.