Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:16

Fijn om te horen! Lekker doorgaan met haar leven leuk maken!

Je weet het soms gewoon niet. Wij hebben landgeiten gefokt. Op een gegeven moment hadden we 3 geitlammeren en 3 boklammeren uit drie door ons gefokte moeders. De geiten zijn er puur voor ons plezier. Ze hoeven niks en zijn eigenlijk heel tam. Vinden het vooral gezellig als we bij ze rondhangen en met ze spelen.
Toch was een van de geitlammeren veel schuwer dan de andere. Ze werden gelijk behandeld, liepen vrij rond in dezelfde weitjes en stallen en er is niets met haar gebeurt. Toch is ze haar hele leven wantrouwiger en schuwer gebleven dan de rest. Geen idee waarom.
kan dus ook zo zijn bij jouw veulen; het hoeft niet per se een trauma te zijn.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:18

Netjes opgelost en goed dat jullie de 'kracht' van het andere veulen inzetten.
Wel fijn dat ze zo een mooi voorbeeld heeft aan haar maatje en op deze manier hopelijk gaat leren dat ze geen reden heeft om bang te zijn.

En voor wat betreft de gevoeligheid: de één is daar nu eenmaal vatbaarder voor dan de ander en er hoeft niet altijd een specifieke oorzaak voor te zijn. Er kan altijd eentje tussen zitten die wat heter is in de omgang en dan is het goed dat ze een maatje heeft dat koeler in de kop is waar ze het dus van kan afkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:19

Toen ik je openingspost las, dacht ik: hoe gaat dat ooit nog goedkomen?
Maar zie nou: mooie stappen vooruit! Wat fijn!

Ik wens je succes bij de hoefsmid. Of vooral: ik wens de hoefsmid sterkte. :=

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:20

Chapeau, netjes opgelost! En een fundamentele oplossing dan met 3 man erop springen.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 17:21

Saar4 schreef:
Ik had ook zoiets. Mijn veulen werd gebracht en we hebben haar gelijk met haar nieuwe vriendin in een stuk land van 3 hectare gezet. In mijn oneindige wijsheid zei ik doe dat halster maar af. Vervolgens niet meer om te krijgen natuurlijk. En in een enorm weiland parkeer je ze ook niet even handig ergens tegenaan.


Precies dat dus! Je gaat er van uit dat ze is zoals je jouw eigen dieren in de hand hebt, ze stond vast, in een trailer, met een halster om. Je wil geen ongelukken op stal, of wei dus af dat ding!
Je blijft altijd leren! :j

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 17:23

Caira schreef:
Chapeau, netjes opgelost! En een fundamentele oplossing dan met 3 man erop springen.


Thanks! Onze dierenarts vertelde welke barbaarse praktijken ze is tegengekomen in het verleden: Het water afsluiten, zodat ze wel MOET komen. Of met een touw erachteraan jagen om ze te 'breken'. Brrrrrr. Afschuwelijk!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:11

Liefhebb68 schreef:
Ok, hier de langverwacht update. De mensen met kritiek in de trant van "als je al 25 fokt, moet je toch weten hoe dit aan te pakken" mogen van mij nu wegzappen. Die hebben zelf de wijsheid in pacht en zijn alleen geinteresseerd in hun eigen superioriteit. Ook hebben ze waarschijnlijk niet gelezen wat er hieraan voorafging, noch waarmee ze wel of niet op stal stond. Mijn motto is: Domme vragen bestaan niet, ook niet na 25 jaar.


Nou, ok, slik. Dank je wel. Dat zijn wel de mensen die jouw verhaal gelezen hebben en jouw verhaal zelfs zo belangrijk genoeg vonden om de tijd te nemen een advies neer te schrijven. Een advies waarbij je uiteraard helemaal vrij bent om op dat op te pakken of langs je neer te leggen. Maar om die mensen dan nu zo van antwoord te dienen zoals je in deze alinea doet, vind ik echt niet netjes. Zeker niet nadat je die "25 jaar" zelf juist op een bepaalde toon het topic hebt ingegooid om je eigen kunde richting _Nelleke_ te etaleren. Je had ervoor kunnen kiezen om de kritiek inhoudelijk te pareren. Vind ik echt jammer van een heel interessant topic.

Maar goed, veel succes nog met het veulen.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:20

Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan ts & dat je je van sommige reacties gelukkig weinig hebt aangetrokken. Ik heb helaas net zo'n veulen hier staan als maatje voor mijn eigen veulen. Ook al heeeeeel veel geprobeerd, en veel sessies gedaan, maar tot op heden nog niet echt een succes...

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:56

Netjes opgelost. Je hebt er altijd aparte tussen zitten, die net een andere benadering nodig hebben.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:04

Wauw, ik verbaas me om bokt. Als het niet lukt heeft iedereen zijn/haar mening klaar, ook over de methoden en ervaringen van de topicstarter... En nu het halster om is is het gros van de bokkers vol lof? Bijzonder...

Afijn, niet om topicstarter, want ik ben blij dat je het halster om hebt gekregen :D Veel plezier met het handmak maken van deze kleine ondeugd :D En uhm... Succes bij de hoefsmid :P

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:33

Fijn!

Veulens zijn allemaal heel verschillend en verhuizen kan ook best een trauma geven. Vanaf hier kan je weer verder en wellicht gaat het nu wel heel snel ineens.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:00

Super opgelost TS ,
Ik heb ook zo’n veulen gehad een aantal jaar geleden , heel angstig en zonder erover na te denken het halster afgedaan .. ook uren bij gestaan .. uit de hand eten ging heel vluchtig .. kon er niet aankomen , na 3 mnd toch maar de DA laten komen en hem in een hoek “ gedreven” en gesedeerd.. halster om gedaan en vanaf dat moment was het een totaal ander veulen , ook knuffelig en naar je toe komen .

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:21

Ik ben blij dat het halster erom zit, fijn dat het alsnog rustug gelukt is

Wil wel kwijt dat een touw om de nek doen zo zo een halstertje maken of klem zetten met een rek echt niet traumatiserend is of barbaars. Alles rustig doen, belonen en ze leren overal van. Vaak is het onwetendheid en angst en je hebt niet altijd alle tijd om dagen op rij rustig te proberen, als er 1 ziek is en je moet hem uit een groep halen doe je wat effectief en veilig is maar geen dagen duurt

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:13

Kookaburra schreef:
Wauw, ik verbaas me om bokt. Als het niet lukt heeft iedereen zijn/haar mening klaar, ook over de methoden en ervaringen van de topicstarter... En nu het halster om is is het gros van de bokkers vol lof? Bijzonder...

Afijn, niet om topicstarter, want ik ben blij dat je het halster om hebt gekregen :D Veel plezier met het handmak maken van deze kleine ondeugd :D En uhm... Succes bij de hoefsmid :P

heel normaal, men kan beoordelen door een paar woorden te lezen of je wel of niet goed in hun ogen bent. als je dat niet bent dan kan bokt je doen geloven dat je de paardenwereld maar beter gedag kan zeggen ;) Niemand mag immers zijn eigen pad doorlopen, fouten maken en leren. Dit is gelijk zielugh.....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:39

Ik vraag me altijd af waarom mensen die zó gefrustreerd zijn over bokt dat ze degelijke Posts moeten maken die niet eens kloppen het zichzelf aan doen van op bokt te blijven. :=

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:46

Bedoel je daarmee mijn post?
Niet gefrustreerd, maar gewoon iets wat mij op viel ;) Het sloeg van de ene kant plots naar de andere kant.
Als ik gefrustreerd was had mijn mobiel al in een hoekje gelegen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 02:07

Kookaburra schreef:
Bedoel je daarmee mijn post?
Niet gefrustreerd, maar gewoon iets wat mij op viel ;) Het sloeg van de ene kant plots naar de andere kant.
Als ik gefrustreerd was had mijn mobiel al in een hoekje gelegen.

Drie pagina’s commentaar naar wat... 10 positieve reacties? Da’s een hele omslag ja.

Gezien het gelukt is, heeft verder reageren in minder bejubelende stijl weinig zin dus die bokkers zwijgen nu inderdaad verstandig. Het valt mij dan weer op in dit type topics dat men dan toch degelijke reacties lijkt te willen uitlokken. Er us nog een topic waar om deze manier uitgedaagd wordt (want dat is het.) dat meteen in mijn hoofd komt en ook daar zwijgen de meeste vooral omdat ze inmiddels weten dat het trekken aan een dood paard is. Niet omdat ze ineens in een hoekje zitten te huilen om het succes van TS.

In dít topic is het doel dan ook nog eens gewoon bereikt dus is het gewoon klaar. In het andere topic dat ik volg is het echt gewoon geen moeite meer doen. En tóch zit er altijd eentje tussen die precies graag wil dat het topic terug verpest wordt net als hier.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 08:43

Je ben niet de enige hoor :(:) ik herken je frustratie. Bij ons heeft het gelukkig achteraf een paar dagen geduurd. Rust, vertrouwen en een flinke dosis doorzettingsvermogen. Heb hetzelfde gedaan, brokjes door het halster. Steeds verder over haar hoofd. Haal zelf het halster eraf voordat zij met haar hoofd omhoog gaat. Succes, je kan het!

Edit: je hebt hem al om gekregen _/-\o_

Oh en ik had haar ook als veulen gekocht en stond alleen in een box (uiteraard wel naast soortgenoot) de eerste dagen liep ze zonder halter achter haar buurman aan naar de bak. Ging prima. We hebben haar nu bijna een jaar, een groot blij ei is ze geworden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:45

lailapri schreef:
Kookaburra schreef:
Wauw, ik verbaas me om bokt. Als het niet lukt heeft iedereen zijn/haar mening klaar, ook over de methoden en ervaringen van de topicstarter... En nu het halster om is is het gros van de bokkers vol lof? Bijzonder...

Afijn, niet om topicstarter, want ik ben blij dat je het halster om hebt gekregen :D Veel plezier met het handmak maken van deze kleine ondeugd :D En uhm... Succes bij de hoefsmid :P

heel normaal, men kan beoordelen door een paar woorden te lezen of je wel of niet goed in hun ogen bent. als je dat niet bent dan kan bokt je doen geloven dat je de paardenwereld maar beter gedag kan zeggen ;) Niemand mag immers zijn eigen pad doorlopen, fouten maken en leren. Dit is gelijk zielugh.....


Wat een negatief beeld. Ik vind echt wel dat er met meer respect gepraat mag worden over "de Bokkers".

Iemand komt met een vraag op Bokt. Verschillende mensen nemen de tijd om dat verhaal te lezen en nemen ook nog eens de tijd om hun advies neer te schrijven. (Uiteraard moet een verhaal beoordeeld worden voordat je een deftige reactie kan geven. Als een vraag gesteld wordt door een professionele springruiter behandel je die vraag ook anders dan wanneer die gesteld wordt door een tienjarig kind dat haar eerste sprongetje gaat maken.) En iedere Bokker doet dat advies geven zoals die gebekt is. De ene brengt het wat zalvender, de ander is meer 'slik, dat is wel heel recht voor de raap'. We zijn grotendeels volwassen mensen, we kunnen met elkaar praten. De kritiek kan inhoudelijk gepareerd worden en een ongezellige toon kan besproken worden (Hé, ik weet niet of je het zo bedoelt, maar jouw bericht komt best hard bij me binnen....").

Maar die berichten die erop gebouwd zijn om een wij versus zij gevoel te creëren en de andere groep te kleineren, dat vind ik zo onnodig en sfeerverpestend. Wat voor toegevoegde waarde heeft het om die Bokkers als het ware "terug te willen pakken"? Moeten we straks bang zijn om een kritische noot te plaatsen, want er gaat altijd wel iemand zijn die ons achteraf na komt trappen?

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:01

Je hebt hem al te pakken lees ik, goed zo. Ik heb ook ooit zo’n angstig veulen gehad en die had ik nog zelf gefokt ook. Heel raar, die moest ik elke dag vangen in de box. Sloeg nergens op want ze was vanaf dag 1 in de hand geweest. Die moest ik rustig benaderen en dan nam ik een snoekduik om de hals en drukte haar met de kont een hoek in en dan deed ik de riem om de hals. Pas dan kon ik het hele halstertje omdoen. Maar hoe groter de veulens zijn hoe moeilijker dit gaat natuurlijk. Dan kan je beter een halsriem omlaten inderdaad. En goed oefenen. Met deze is het ook goed gekomen, zat veel tijd in.