Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:18

Wij hebben echt al heel lang paarden maar dit is toch wel nieuw voor ons.

Merrieveulen gekocht van fokker. Is naar de keuring geweest maar verder in kudde grootgebracht en in groepsverband gespeend. Ze is twee weken geleden hier afgeleverd, so far so good. Aangezien ik niet houd van halsters aan op stal zei ik tegen de fokker: Doe maar af.
Had ik dit maar nooit gedaan! Ze is zeer bang, liet zich nauwelijks aanraken. Heb al een voorbeen voorbij zien komen, rakelings langs me. Ze is vliegensvlug en is duidelijk bang of extreem gestresst of kopschuw. Of alles tegelijk. Ik ben iedere dag bezig om haar door het voergat brokjes uit de hand te geven, dat gaat goed. Ik mag zelfs het halster over de neus brengen (ik laat haar DOOR het halster eten) maar trekt zich snel terug. Probeer allerlei truukjes te verzinnen om haar hoofd door het halster te laten zakkken tijdens het voeren, maar tot vandaag nog geen succes.
Manlief is wat rigoreuzer: We gingen al met een groot schot de stal in, proberen haar in de hoek klem te zetten maar man man..wat een strijd! Ook nog niet gelukt. Ze wordt er ook niet ontspannender van, wij ook niet, dus met buikpijn de stal weer uit.
Het ligt ook wel een beetje aan mij, sinds die uithalen voor en ook 1 keer achter, pak ik niet meer door. Ben ook de jongste niet meer hahaha.
Ik weet zeker dat als dat rotding eenmaal omzit (met een kort touwtje eraan) en je hebt haar vast (ze stond vast in de trailer) is er niets aan de hand. Ja, een hele lange weg om aan dingen te wennen dat wel, maar jeetje wat valt dit tegen. Madame staat goed in het ruwvoer maar ze moet echt eens naar buiten. Zucht... met dierenarts al gehad over sedatiepasta door het voer. Dit is echt mijn laatste redmiddel, al kan dat ook niet meteen veilig zijn volgens haar.

Iemand nog een gouden tip? :D
Laatst bijgewerkt door Noblesse00 op 19-12-20 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:20

Halsriem ook een idee?

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:22

Kookaburra schreef:
Halsriem ook een idee?


Misschien, maar hoe krijg ik die om? Lasso?

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:24

Haha, als je zo kunt lasso-gooien, count me in :D
Voordeel van halsriem is dat het niet over de oren gaat en niet langs de ogen. Dus daar hoef je niet te prutsen. Kun je wel bij het veulen in de buurt komen? Krabbelen op schoft, omkopen met brokjes...

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:25

Het halster omlaten en dan met een ander halster het omdoen oefenen?

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:29

Kookaburra schreef:
Haha, als je zo kunt lasso-gooien, count me in :D
Voordeel van halsriem is dat het niet over de oren gaat en niet langs de ogen. Dus daar hoef je niet te prutsen. Kun je wel bij het veulen in de buurt komen? Krabbelen op schoft, omkopen met brokjes...


Daar ben ik mee bezig, het in de buurt komen, maar is echt heel moeilijk. Even voor de reacties: Ze heeft nu GEEN halster om en dat is dus nog niet eens gelukt! Als ik mijn handen richting oren/ogen /nek doe gaat het al fout.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:29

amaniblauw schreef:
Het halster omlaten en dan met een ander halster het omdoen oefenen?


Had ze maar een halster om... :(

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:31

Kookaburra schreef:
Haha, als je zo kunt lasso-gooien, count me in :D
Voordeel van halsriem is dat het niet over de oren gaat en niet langs de ogen. Dus daar hoef je niet te prutsen.



Oo wacht even, je bedoelt een touw om de hals en niet zo'n nekding?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:31

Maar als ik het goed begrijp staat het veulen nu dus afgespeend in een box en komt er niet uit want het heeft geen halster om?

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:32

Het enige wat me nu gelukt is, is uit mijn hand brokjes eten. Doe ik ook maar een beweging naar voren, is ze alweer weg.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:32

_Nelleke_ schreef:
Maar als ik het goed begrijp staat het veulen nu dus afgespeend in een box en komt er niet uit want het heeft geen halster om?


YUP

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:32

amaniblauw schreef:
Het halster omlaten en dan met een ander halster het omdoen oefenen?



veulen staat nu zonder halster in de box....dat is het probleem :Y)

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:32

Ik zou voor de sedatie pasta gaan: minste stress voor iedereen. En daarna rustig gaan oefenen met een tweede halster

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:33

Ik denk dat je het beste even versterking erbij kunt halen. Misschien de hoefsmid? Als je een goede paardenman hebt ten minste. Andere ervaren paardenmannen/fokkers die in de buurt wonen en al veel veulens gezien hebben? Met een paar man, niet miepen. Touw om dr hals, vast houden en 1 doet dat halster vlug om. En dan wat meer in de hand gaan houden zodat ie wat meer went. En halster maar even omhouden voorlopig ;)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:33

Liefhebb68 schreef:
Kookaburra schreef:
Haha, als je zo kunt lasso-gooien, count me in :D
Voordeel van halsriem is dat het niet over de oren gaat en niet langs de ogen. Dus daar hoef je niet te prutsen.



Oo wacht even, je bedoelt een touw om de hals en niet zo'n nekding?

Ik bedoel zo'n brede band; ook wel koeienriem genoemd.

Bijvoorbeeld:
https://www.agradi.nl/pfiff-halsriem-bl ... h_EALw_wcB

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:34

Heb je iemand in je omgeving die handig is met jonge paarden en lef heeft? Zo ja, vraag deze persoon om een halster om te laten doen. Dit is meestal gewoon even een kwestie van doorpakken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan :+

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:34

Ik zou kijken-vragen of er bij https://www.E-quine.com nog een derdejaars een trainingspaard zoekt voor zijn dossier, of dat ze iemand weten die de opleiding al afgerond heeft in jouw omgeving. Dit is met de juiste techniek en handigheid behoorlijk snel op te lossen, maar dan moet je wel echt weten wat je moet doen.

Flico, een onbenaderbare shet van toen 15 maanden, is in een trainingsweekend gegaan van "klimt tegen de muren op om weg te komen" naar "bij correct handelen kan je hem een halster aan doen en blijft hij kalm". Hij is ondertussen 8 jaar en hoewel het voor vreemden nog steeds een lastig paardje is, hij is extreem gevoelig en blijft wat mensenschuw voor vreemden als hij los loopt, is het halster aandoen nooit meer een echt probleem geweest.

Mocht je het toch zelf proberen, dan is als lasso een bamboestok met aan het einde een touw vastgemaakt en je met een lus om de bamboestok heen gewikkeld afrolt de manier. Nadat je zo het touw om zijn hals hebt gedaan, kan je daarna de lus nog verder omdraaien om de neus heen, eerst oefenen bij een mak paard uiteraard.

Qua aanraken een kortere bamboestok met een (met stro gevulde) handschoen en mouw eraan/over. Daarmee kan je hem aanraken op de schoft terwijl je zelf veilig staat en kan je gemakkelijker contact blijven houden totdat het paard stil blijft staan en je hem daarvoor dus kan belonen door de aanraking te stoppen.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:34

Misschien toch 1x een sedatie zodat je in ieder geval een halster om kunt doen.
En van daaruit verder oefenen met idd heel veel geduld.
Kort touwtje eraan wat evt in de box er ook aan kan blijven ????

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:35

Komt ze nu de box helemaal niet uit? Want ik kan me zomaar voorstellen dat voor een veulen wat is opgegroeid in de kudde, en nu 24/7 binnen staat zonder het vertrouwde contact met andere paarden, dat dat zo veel stress oplevert dat ze er ook niet beter van wordt...

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:35

Waarom staat dit dier niet gewoon in de opfok met andere paarden? Vind het triest om te horen dat ze alleen in een box staat, in de hoek wordt gedreven met schot en er verder niet uit komt. Vind je het gek dat ze zich niet laat vangen, beest is totaal overstuur. Nieuwe omgeving, in een hok niet groter dan je eigen draaicirkel, zonder mama of vriendjes.

Ik zou dit veulen verkopen en gewoon een volwassen paard kopen die al helemaal beleerd is want ik zie hier niet echt de kennis en kunde om een veulen verantwoord te laten opgroeien tot een goed volwassen paard.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:36

_Nelleke_ schreef:
Waarom staat dit dier niet gewoon in de opfok met andere paarden? Vind het triest om te horen dat ze alleen in een box staat, in de hoek wordt gedreven met schot en er verder niet uit komt. Vind je het gek dat ze zich niet laat vangen, beest is totaal overstuur. Nieuwe omgeving, in een hok niet groter dan je eigen draaicirkel, zonder mama of vriendjes.

Ik zou dit veulen verkopen en gewoon een volwassen paard kopen die al helemaal beleerd is want ik zie hier niet echt de kennis en kunde om een veulen verantwoord te laten opgroeien tot een goed volwassen paard.



Dit is een nette versie van wat ik wilde zeggen.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:40

Even snel, inderdaad dat sederen lijkt me op dit moment de beste optie. En eventueel een potige hoefsmid erbij de tweede optie. Geloof me, als ze niet zo schuw en vliegensvlug (en GROOT) was, had ze allang een halster om.

Er staat een veulen naast! Ze hebben een week samen in 1 box gestaan, maar vanwege de schuwheid van het ongehalsterde veulen uit elkaar gehaald.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:41

Oh gelukkig ze heeft een buurmeisje, aan de andere kant van een muur.

|o


Was beter geweest om ze samen te laten staan. Als die ander wel naar mensen komt wordt sxhuw veulen vanzelf nieuwsgierig.


Ben je al eens gewoon in de stal gaan staan zonder bijbedoelingen/ verwachtingen?
Laatst bijgewerkt door Onali op 19-12-20 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:42

Liefhebb68 schreef:
Even snel, inderdaad dat sederen lijkt me op dit moment de beste optie. En eventueel een potige hoefsmid erbij de tweede optie. Geloof me, als ze niet zo schuw en vliegensvlug (en GROOT) was, had ze allang een halster om.

Er staat een veulen naast! Ze hebben een week samen in 1 box gestaan, maar vanwege de schuwheid van het ongehalsterde veulen uit elkaar gehaald.


Het punt is dat ik denk dat je hiermee dit gedrag niet oplost... Kun je niet vanuit de box naar een paddock of bak met wat touwen/hekken een sluis maken zodat ze iig eruit kan om haar benen te strekken (bij voorkeur samen met het andere veulen) en gewoon een paar uur buiten kan lopen?

Vind het niet echt redelijk om te verwachten dat het veulen op deze manier gaat doen wat je verwacht...

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:43

_Nelleke_ schreef:
Waarom staat dit dier niet gewoon in de opfok met andere paarden? Vind het triest om te horen dat ze alleen in een box staat, in de hoek wordt gedreven met schot en er verder niet uit komt. Vind je het gek dat ze zich niet laat vangen, beest is totaal overstuur. Nieuwe omgeving, in een hok niet groter dan je eigen draaicirkel, zonder mama of vriendjes.

Ik zou dit veulen verkopen en gewoon een volwassen paard kopen die al helemaal beleerd is want ik zie hier niet echt de kennis en kunde om een veulen verantwoord te laten opgroeien tot een goed volwassen paard.


Och, bokt op z’n smalst weer hoor.

Zullen we de TO ajb in haar waarde laten en normale tips geven waar ze wel wat aan heeft?