Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damber2
Berichten: 188
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:23

Ik zou gewoon weinig verwachten. Heerlijk in de hoek van de stal gaan zitten. Elke koffie pauze doorbrengen in de stal. Geen verwachtingen.


Heb je internet in stal? Ga anders bokken. Of tv kijken.

Diertje komt snel kijken hoor. Aai haar. Neemt ze afstand,..laat haar die afstand ook pakken.
Zorg wel dat je in de hooiberg zit.

Trek er veel tijd voor uit en verwacht gewoon niets.

Niet naar over maken. Dat werkt zo averechts bij deze snelle veulentjes.

We hebben er ook een tam gemaakt voor de veiling. We konden er niet eens naar kijken. Weken voor uitgetrokken en gewoon erbij gezeten. Niet trekken.. niet duwen.
en dag voor de veiling was ze zelfs iets bij te scheren.

Het is een vluchtdier. Haar argwaan is de natuur.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:41

Twee weken binnen zonder te kunnen spelen etc is natuurlijk heel lang voor zo'n diertje.
Ligt eraan wat je wilt doen, vertrouwen gaat er niet van omhoog als je met twee-drie mensen het veulentje vasthoud en het halster wel om kan krijgen, maar dan kan ze wel naar buiten, heeft ze der halster om, kan ze der ei kwijt en kun je vanuit daar verder.
Of je begint met elke dag even in de stal te zitten, met de tips van hierboven. Maar hoelang dat duurt, tja.
Succes in ieder geval! Is zeker niet makkelijk.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:41

Ik zie eigenlijk geen probleem. Dit veulen is onvoldoende halstermak en onzeker naar vreemde mensen. In mijn ogen zeer normaal gedrag voor ieder veulen dat gespeend en naar een nieuwe plek verhuisd wordt.
Ik zeg dit echt niet om lelijk te doen, maar ik begrijp niet dat dit je met je handen in het haar doet zitten, zeker niet als je al 25 jaar veulens fokt.
Laat haar eens rustig wennen aan jouw aanwezigheid zonder al meteen allerlei verwachtingen.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:18

Ik lees "in kuddeverband gespeend", bedoel je daarmee dat ze afgespeend is en bij anderen gezet is, of met moeder en al een kudde ingegaan en 'natuurlijk' gespeend?
Want in dat laatste geval kan dat zeker het gedrag verklaren.
Is ze bij de fokker wel regelmatig in de hand geweest?

Is ze wel nieuwsgierig naar jou als je bezig bent in de stal of er naast, of dat ook niet?

Als ik jou was zou ik er in ieder geval voor nu iemand bij halen die niet bang is en wel snel.
Paard voelt dat jij weerstand in je hebt en niet tot het gaatje gaat, dus weet ook dat ze er mee weg kan komen.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:48

BarbaLala schreef:
Paard voelt dat jij weerstand in je hebt en niet tot het gaatje gaat, dus weet ook dat ze er mee weg kan komen.


Dat is het niet, het is een jong veulen en is simpelweg doodsbang en probeert het vege lijf te redden zoals haar instinct ingeeft. En dat is slaan, trappen en proberen weg te komen.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:33

Ik had ook zo’n paard dat geen halster wou. En ik heb met longeertouw halstermak gemaakt en nu geen probleem meer. Dus gewoon rustig met longe gooien tot die stilstaat en dan rustig naar het paard komen. Proberen longe rond het nek te krijgen en daarna naar voren voor een halster te maken van longe. Zo regelmatig doen en later echt halster gebruiken. Altijd een beloning als halster vast zit.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:53

Ik heb geen tips, maar vraag me wel af: heeft de fokker hier niet een steekje laten vallen? Mag toch aannemen dat een veulen enigszins handmak gemaakt wordt? Of is dit gewoon en gaat het bij meer fokkers zo?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:01

Het dier heeft ooit een halster om gehad en is zelfs naar een keuring geweest dus ze is niet bang. Ze kent dit. Bij deze zou ik even doorpakken. Men neme een lang halstertouw of een longe als je en beetje een zachte/soepele hebt en gooien dat zo voorzichtig als mogelijk over de schoft/hals heen. Wel zo dat het blijft liggen als ze ook een paar rondjes doet. Daarna moet je enkel nog het andere eind pakken (dat hopelijk ver genoeg naar beneden gezakt is. En je hebt een provisoire nekband waarmee je enige controle hebt. Eindjes kruisen en desnoods eentje over de neus. En je hebt snel een provisoir halster.
Nu neem je een halster waarvan je de nekband los maakt en je doet het om. Klaar.

Niet zoveel trutten. Je maakt het eng door er zelf zoveel poespas rond te maken.
Daarna kan je haar nog met rust laten en laten wennen. Maar het lijkt me wel vrij belangrijk dat je dat dier kan pakken in geval van nood. Tenzij je DA een verdovingsgeweer heeft.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:32

elke 10 min. in de box komen, vooral niet voorzichtig zijn, veulen niet zelf benaderen of ze moet naar je toekomen... verder nix willen. Niet alleen in de box komen om het halster om te willen doen ff snel in je koffiepauze... maar paar dagen 100x box binnenkomen en nix met veulen doen, desnoods het hooi in 10 porties verdelen en steeds gaan brengen. Trouwen ook bij het andere veulen hetzelfde doen, ze hebben ook door dat ze anders zijn als het bij hun gebeurt en bij de ander niet. Voor het veulen moet het routine worden, na paar dagen de tijden tussen de bezoekjes langer laten worden, dus bv eerste elke 10 min, dan elke 20 min. Je zal merken dat na 10 min het veulen al gaat kijken van waar blijft ze? Het veulen krijgt op deze manier meer interesse in je. Wil het snuffelen even erbij blijven en wat kriebelen, maar wel weg gaan wanneer het veulen nog interesse heeft... (timing heel belangrijk) mag je het borstelen, doe dat, niet 1x op een dag maar 100 x (nog nooit zo schoon veulen gehad)... stoppen wanner veulen nog in de roes is van het is lekker... als je stopt wanneer het veulen er geen zin meer in heeft en geen interesse meer dan ben je te laat.. (weer timing)

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:37

truus1957 schreef:
Ik heb geen tips, maar vraag me wel af: heeft de fokker hier niet een steekje laten vallen? Mag toch aannemen dat een veulen enigszins handmak gemaakt wordt? Of is dit gewoon en gaat het bij meer fokkers zo?


Hoeft niet. Een veulen kan ook heel eenkennig zijn. Ze is ook nog niet zo lang bij TS. Kan heel goed zijn dat ze de kat uit de boom is aan het kijken. En zich daardoor af schermt voor alles wat ze doet. Meestal krijg je dit door gewoon rustig en steeds op dezelfde manier iets te doen op een gegeven moment het vertrouwen van een veulen of ouder paard.

Hier een aantal jaren geleden ook een ponyveulen gehad. Wat het eerst heel erg spannend vond bij ons. Maar doordat ze bij haar vriendinnen zag dat het niet erg was wat we deden. Werd ze steeds makkelijker. In het begin gaven we haar bij het naar binnen brengen alleen een aai over haar rug. En dit ging steeds makkelijker, totdat het zover was dat we haar normaal konden pakken in de wei. Daarvoor liep ze gewoon achter 1 van haar vriendinnen aan, als ze naar binnen kwamen.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:46

Er zijn halsters met gesp op hoofddeel en op neusdeel.

Misschien dat dat je iets kan helpen.

Alles los.
Eerst om hals vastmaken, kan zelfs vlak voor schoft evt.

Het hangt dan dus om de hals, je hoeft niet dicht bij oren te komen.

Je hebt op dat moment wel al iets om het veulen een heel klein beetje in de buurt te houden.

Dan het halster iets naar voren schuiven, zodat het wat dichter achter de oren komt.
Laatste deel is dan alleen riem over neus nog vastgespen.
Wellicht dat het veulen achteruit loopt, maar je hebt al iets achter de oren.
Met meelopen en handigheid zou dit wellicht haalbaar zijn.


Los van alle andere dingen die genoemd worden, combinatie van het veulen leren dat mensen niet eng zijn en wel durven doorzetten wanneer nodig.

(Te onzeker benaderen kan het veulen nog sterken in zijn idee dat mensen onbetrouwbaar zijn namelijk...)

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:06

Als ie al 14 dagen niet uit de box k komt om deze reden zou ik even doorpakken. Eventueel met een ervaren sterke persoon erbij. In alle rust, maar wel doorpakken. Even geen aai poesje aai behandeling, dat beestje moet er gewoon uit met de rest. Hoe langer op stal, hoe meer opgekropte energie. Vraag iemand, maak een plan van aanpak en zet door. Succes!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:56

Eerst maar een vertrouwen winnen door in de stal te gaan zitten. Zak met biksen of snoepjes mee. Elke keer bij toenadering belonen. En daarna weer weggaan. Volgende dag het zelfde alleen nu sta je een keer op van je krukje. Veel belonen.

Daarna neem je het halster mee en hang het gewoon ergens op in de stal of leg het op de grond.

Zo elke keer een stapje verder.belangrijk ook om niet direct aan de slag te gaan met het halster maar eerst dat je naast haar hoofd mag komen. Aai haar, poets haar, kam de voorpluk etc. Eerst dat randje van de kopschuwheid eraf. Gevaarlijk gedrag corrigeren met een duidelijke tik of een ferme 'nee'. En weer opnieuw beginnen.

Als je aan haar hoofd mag komen ga je haar 'aaien' met het halster. Veel belonen. En niet te snel willen gaan.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:41

Hutcherson schreef:
Eerst maar een vertrouwen winnen door in de stal te gaan zitten. Zak met biksen of snoepjes mee. Elke keer bij toenadering belonen. En daarna weer weggaan. Volgende dag het zelfde alleen nu sta je een keer op van je krukje. Veel belonen.

Daarna neem je het halster mee en hang het gewoon ergens op in de stal of leg het op de grond.

Zo elke keer een stapje verder.belangrijk ook om niet direct aan de slag te gaan met het halster maar eerst dat je naast haar hoofd mag komen. Aai haar, poets haar, kam de voorpluk etc. Eerst dat randje van de kopschuwheid eraf. Gevaarlijk gedrag corrigeren met een duidelijke tik of een ferme 'nee'. En weer opnieuw beginnen.

Als je aan haar hoofd mag komen ga je haar 'aaien' met het halster. Veel belonen. En niet te snel willen gaan.


Prima tips hoor, maar als het veulen al die tijd op stal moet blijven staan, denk ik dat het te lang gaat duren.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:10

Helpt het misschien om een halster te hebben wat los kan aan de onderkant zodat dat neusje er niet in hoeft.
Ik had precies zo’n pony (van 1 jaar oud) en die hebben we met veel vertrouwen, ook van zijn ponyvriend die wel heel mak is, het geleerd.

Na 2 daagjes oefenen hadden we dit:

Afbeelding

Daarna vast maken en lekker naar buiten doen :)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:20

Eerst touwtje om de hals en dan even doorzetten. Wij hebben een 3 jarige die niet te benaderen was, ik gooi nogsteeds eerst een touwtje om haar hals, dan pas halster. Het ligt vaak ook aan je lichaams houding. Staan interessante stukje op internet over.

JMJ

Berichten: 277
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:07

Als je een touw over de hals kunt krijgen, kun je hier een noodhalster van maken, misschien dat dat ook wat minder stres oplevert

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:19

Soms heeft het even tijd nodig, mijn Pietertje kwam uit een kudde waar geen enkel paard het halster of wat dan ook van kent.
Heb hem samen met zn moeder opgehaald, merrie was na paar dagen te aaien, Pietertje pas na 6 weken, is nu de grootste knuffelkont, dat zn moeder weer weg ging was geen probleem, nadat ik hem kon aaien en overal aan kon raken, ben ik het halster mee gaan nemen en hem daarmee gaan aaien en vervolgens om zn nek om gedaan en daarna over de neus. Pietertje is nu 8 maanden, toen hij bij mij kwam was hij 2,5 maand.
Zelfs bij de hoefsmid is hij hartstikke lief.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:58

Heb je hem inmiddels te pakken?

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:48

Ik had ook zoiets. Mijn veulen werd gebracht en we hebben haar gelijk met haar nieuwe vriendin in een stuk land van 3 hectare gezet. In mijn oneindige wijsheid zei ik doe dat halster maar af. Vervolgens niet meer om te krijgen natuurlijk. En in een enorm weiland parkeer je ze ook niet even handig ergens tegenaan.

Ik ben vervolgens een paar keer per week gaan oefenen. Eerste oefening was überhaupt halster aanraken. Als ze naar het halster toe bewoog ipv ervan af heb ik het halster weggehaald en kreeg ze iets lekkers. Stap voor stap opgebouwd tot ze haar neus er iets in durfde te doen. Na een aantal weken kreeg ik het weer makkelijk om en af. Nu staat ze weer bij huis voor de winter en is het halster ineens weer enger dus even stapje terug en weer oefenen. Ik krijg het wel om maar ze is me net iets te wantrouwig. Gewoon stug blijven oefenen, spelletje van maken met veel kriebels en lekkers en dan komt het helemaal goed. Bij jou veulen zal je nog een paar stappen terug moeten en beginnen bij aanraken en in de buurt komen zonder stress.

En onthoud ook dat ze in schokjes leren. Net als je denkt dat het nooit wat wordt, blijken ze toch wat opgepikt te hebben en ben je ineens twee stappen verder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:12

Als je al 25jr fokt en zo ervaren bent, zou je het echt niet hier vragen. Dan herken je gedrag en weet je ook hoe je dingen moet oplossen. Dan weet je wat basis behoeften zijn en hoe jonge dieren in elkaar steken.

Met 8 maanden moeten beginnen met opvoeden is niet de beste leeftijd. Beestje is jong, maar heeft al wat meegemaakt en gezien en is afgespeend en verhuisd. Je spreekt gewoon Chinees voor haar en moet dat vertalen naar iets wat ze begrijpt en haar vertrouwen winnen. Dingen die ze niet echt kent en niet begrijpt of als eng ervaart, kan je niet voor straffen.

Heeft de merrie wel met andere merries en veulens samen gelopen? is er veulen abc gedaan? dat soort dingen weet je toch als je een paardje koopt? Hoe is er afgespeend?

Met wie moet ze nu buiten lopen? Een veulen heeft speelmaatjes nodig, maar ook volwassen opvoeders.

Haal de focus van het halster af. Dat lukt je niet, dus gaat alleen van kwaad tot erger worden zo. Laat ze lekker samen in een groep lopen, desnoods 24/7 een goede opfok plek waar de kudde stabiel is en de mens die ze elke dag controleert ervaring heeft.
Als dat thuis kan, begin je gewoon met aanwezig zijn en de persoon te zijn die niet eng is, haar geen pijn doet etc. Begin met aanraken en daarna kan ze naar haar voer bijv. Niet uit de hand gaan voeren. Daarna begin je met een touw om dr hals en aanraken en weer los. Steeds het goede moment pakken. Dus niet wanneer ze los wil trekken, weg wil duikden etc. Dus je moet heel goed kunnen aanvoelen qua timing wat je doet. Niet te lang bezig zijn.

Als dat goed gaat, knoop je van je touw ene halster als je met haar bezig bent. Daarna laat je haar meelopen naar het voer bijvoorbeeld. En dat ga je allemaal opbouwen. Het zijn ontzettend veel kleine stapjes. Niet teveel gedoe, maar heel basic houden.
Niet willen poetsen of vastzetten als ze net 1 dag het halster om heeft.

En karakter is 1 ding, maar het zegt niks over het vermogen van een paard om te leren en mee te werken. Je hebt karakter paarden waar je onwijs fijn mee kan werken, als je weet wat je doet en hoe.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 16:50

janna schreef:
Heb je hem inmiddels te pakken?

Ja! Update volgt :-)

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 17:10

Ok, hier de langverwacht update. De mensen met kritiek in de trant van "als je al 25 fokt, moet je toch weten hoe dit aan te pakken" mogen van mij nu wegzappen. Die hebben zelf de wijsheid in pacht en zijn alleen geinteresseerd in hun eigen superioriteit. Ook hebben ze waarschijnlijk niet gelezen wat er hieraan voorafging, noch waarmee ze wel of niet op stal stond. Mijn motto is: Domme vragen bestaan niet, ook niet na 25 jaar.

Enfin! Nu de update:

Omkopen. Inderdaad heel veel sessies in de box gezeten, brokjes uit de hand gevoerd. Het halster over haar neus en gezicht vond ze dan geen probleem. Dat was al een zekerheidje. Maar ging ik met met lichaam naar voren stond zij alweer achteraan. Haar maatje (waarvoor ze aanvankelijk was aangeschaft) was inmiddels goed gespeend en er weer bij gezet op stal. Dat andere veulen was veel makkelijker dus die buiten gedaan met het moeilijkere merrieveulen los mee. Zo konden ze beide eindelijk wat energie kwijt, ookal was het takkeweer, lekker knetterhard racen door de wei. Na 2 dagen, gisteren, hebben we het nogmaals geprobeerd. Het touw over de hals gooien was geen succes, dat hadden we al eerder geprobeerd en dat werd em niet. Mijn ega hield het makke veulen vast en ik ben met een te groot halster rustig richting het angstige veulen gegaan en heb het omgedaan. Jaaaaaa! Nu hadden we haar vast en konden het kleinere halster om haar hoofd doen. Kort touwtje eraan gelaten voor de zekerheid maar dat hoeft eigenlijk niet meer. Ze laat zich in de box al zo vangen.

We hebben echter nog nooit zo een angstig en vlug veulen gehad. Vandaag is ze gevaccineerd en haar oog rolde er bijna uit! Not amused.

Is het de 'schuld' van de fokker? Ik weet het niet. Er is gewoon echt niks mee gedaan, behalve 1 x naar de keuring in de trailer. Daarna hup de kudde weer in met mams en spenen in de groep andere veulens bij de fokker.

Vast staan en leiden met het halster gaan dus goed, dat kende ze al. Het contact met mensen, dat is een ander verhaal maar ze vertrouwt me nu wel.

Hoefsmid is fase 2, wish me luck! Hahaha.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:11

Netjes opgelost +:)+

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 17:14

superpony schreef:
Heeft de merrie wel met andere merries en veulens samen gelopen? is er veulen abc gedaan? dat soort dingen weet je toch als je een paardje koopt? Hoe is er afgespeend?


Graag even vanaf het begin lezen ipv vragen stellen.