Veilig wandelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Veilig wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 22:32

Hallo ik heb een vraag, ik ben nu met mijn anderhalf jarige bijna 2 jarige aan het wandelen, maar als hij een ander paard ziet draven of galopperen wil hij mee doen met rennen, dan gaat de staart omhoog en draaft die wat naast me, toen begon dat paard te galopperen en rende die de wei er tegen over in, ik heb de hengstenketting al om met wandelen over zijn neus, zodat ik net iets meer te zeggen heb, ik had ook mijn brave merrie mee, die bleef wel rustig, hebben jullie tips hoe ik dit kan afleren?
Zo is die super braaf en nergens bang voor.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:50

Hoeveel komt hij buiten op een dag? Loopt hij in de kudde? Wat voor voer en hoeveel krijgt hij. Is hij nog hengst? Wat doe je behalve wandelen nog meer met hem?
Zomaar wat vragen die van belang kunnen zijn. Jonge paarden willen spelen en niet saai wandelen. Heel normaal gedrag wat hij vertoond als er een ander paard langs komt rennen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Veilig wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:53

Mg ik vragen waarom je gaat wandelen met een 2-jarige?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:55

Dat is doodnormaal gedrag en de kunst zit hem in de opvoeding thuis.
Zorg dat je thuis opwindende situaties nabootst die niet groter zijn dan jij kunt controlleren (het mag immers niet mis gaan) en dan werk je aan alle punten die ook voor een paard onder het zadel relevant zij: aan de hulp, met de gedachte bij jou, ho is ho, vertrouwen en doorzettingsvermogen.
Die basis werkt daarna ook buiten als er iets onverwacht gebeurd.

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:07

Kendra schreef:
Mg ik vragen waarom je gaat wandelen met een 2-jarige?


Waarom niet? De ideale manier om ze gauw verkeersmak te krijgen. En een stukje wandelen kan echt geen kwaad.

Behalve zelf rustig blijven, en blijven praten heb ik geen tips TS, sorry :)
Wellicht kun je wel op stal trainen met de aandacht op jouw houden door middel van stem en beloningen.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Veilig wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 23:34

Dankjewel voor de tips, ik ga er aan werken op stal, hij is geen hengst meer nu een maand gecastreerd ongeveer, hij komt nu alleen overdag buiten, is een nieuwe stal, straks als de schuilstal af is komen ze 24 jaar rond buiten :)

Die van mij vinden het ook leuk om te doen als ze iets goed doen worden ze ook trots haha :=

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 23:35

KittyDylan schreef:
Kendra schreef:
Mg ik vragen waarom je gaat wandelen met een 2-jarige?


Waarom niet? De ideale manier om ze gauw verkeersmak te krijgen. En een stukje wandelen kan echt geen kwaad.

Behalve zelf rustig blijven, en blijven praten heb ik geen tips TS, sorry :)
Wellicht kun je wel op stal trainen met de aandacht op jouw houden door middel van stem en beloningen.


De aandacht op mij richten is wel een goede, hoe ga ik zoiets aanpakken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:23

Ik wandel ook met een jonkie van 3 (en nog wel hengst). Die ging ook met mij aan de loop en ik heb hier hulp bij gehaald van een man die van aanpakken weet. We zijn nu drie keer samen naar buiten geweest en nu hij wordt aangepakt snapt hij beter dat het niet de bedoeling is dat ie gaat sleuren.
Nu heb ik gister zelf met hem gewandeld en het gaat stukken beter al!
Dus mijn tip is; als je hem zelf niet de baas kan, vraag dan iemand anders om hulp om even het goede voorbeeld te geven en hem op zn plek te zetten.
Ohja en grondwerk les nemen.
Succes!

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Veilig wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:30

Doe mee met de opstapchallenge van Celine van der Stroom op fb, gratis online cursus en je leert veel over grondwerk.
Uiteindelijk is het doel dat je je paard kunt inparkeren om op te stappen, maar dat opstappen hoef je natuurlijk nog niet te doen. ;)

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:16

MirandaMalik schreef:
Doe mee met de opstapchallenge van Celine van der Stroom op fb, gratis online cursus en je leert veel over grondwerk.
Uiteindelijk is het doel dat je je paard kunt inparkeren om op te stappen, maar dat opstappen hoef je natuurlijk nog niet te doen. ;)


Dankjewel!

Hihi nee arm paardje dan :=

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:28

Niet wandelen voorlopig. Hij is jong, fris, het is winter, hij moét stappen terwijl een ander wel hard mag.

Braaf meelopen aan het touw op eigen terrein is voor nu voldoende.

Wil je echt graag op pad, overweeg dan zelf op een braaf paard te zitten en deze als handpaard meebrengen. Dan kan je gestuiter en overtollige energie namelijk opvangen met een fikse draf.

Maar hij is twee, ik zou zeggen, lekker spelen met vriendjes. Dit voorjaar is vroeg genoeg om met mooi weer eens te gaan oefenen met grote paarden activiteiten.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Veilig wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 20:55

Ik had een ander paard mee, maar op eigen terrein zelf is die wel braaf, maar klopt ik zei ook misschien ligt het ook wel een beetje aan het weer :o

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:57

Nou als ze drie of vier zijn heb je dat probleem nog steeds, (veel paarden van rond de 20 hebben nog steeds veel energie :):) ) dus je kan er best rustig mee aan de gang.
Wel rekening houdend met het concentratievermogen, dus niet teveel in ene willen.
Maar gewoon een stukje wandelen op een rustige manier moet kunnen en dan mag hij later weer rennen met zijn vrienden.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:27

Zo te zien staan er al een aantal goed bruikbare adviezen hierboven! Wat ik zelf nog eventueel kan aanraden is; op de momenten van opwinding stil gaan staan en pas weer verder lopen als er netjes kan worden stilgestaan en de opgewondenheid wat afzakt. Het ene paard snapt dit sneller/beter dan de andere.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Veilig wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 10:22

Dank jullie wel allemaal hier heb ik wel wat aan!

Nee klopt ik wandel dan ook niet zo lang, meestal alleen maar de straat heen en terug :)