Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie introduceren in kudde.

 
Profiel   

Normaal gesproken zou ik niet snel een berichtje plaatsen met dit soort vragen, omdat het voor buitenstaanders erg lastig is om mee te kijken en te zien wat er allemaal precies gebeurd via een geschreven stukje tekst, maar omdat ik dit gedrag nog nooit gezien heb wil ik toch proberen de situatie zo goed mogelijk te schetsen en wie weet komen er goede tips of tricks.

Ik heb een boerderij met een prachtige paddock Paradise. Een grote track, 3 weilanden en een grote open inloopstal. Ik heb 4 paarden. 3 ruinen en 1 merrie. 1 van mijn ruinen staat nog niet thuis, die staat op een trainingsstal en komt over een maand of wat thuis. De 2 ruinen lopen al een tijdje thuis en waren onafscheidelijk. Echt 2 handen op 1 buik. Leek het...
Nu is gister mijn merrie thuis gekomen. Ik heb ze geïntroduceerd zoals altijd. Even draadje ertussen, ging eigenlijk prima. Na een paar uur ze bij elkaar gelaten en toen ging het mis. De oudste ruin sloeg als een blad aan een boom om en begon de jongste ruin aan te vallen. Gelukkig is die onderdanig en laat hij zich makkelijk wegsturen maar dit was niet even een bokje of 1 rake trap. De oude ruin werd echt moordlustig, dreef hem in een hoekje en zette het op een bijten en trappen. Ik ben niet snel onder de indruk want ik weet dat dit kan gebeuren, de oude ruin werd terretoriaal en wilde de jonge merrie claimen. Het ging alleen zó ongelofelijk hard en gemeen dat ik ze uit elkaar heb gehaald.

De boel is nu gebarricadeerd met dubbele draden, zodat ze elkaar echt ook niet meer kunnen aanraken anders vermoord hij mijn jonge ruin. Dat dat niet in een keer gaat lukken is dus duidelijk. Ik heb de merrie erbij weg gehaald, de 2 ruinen lopen nu weer samen omdat die beide écht maar dan ook écht niet alleen kunnen, en de merrie staat apart. Haar boeit het voor nu even allemaal niet, dus zo konden we even rustig de nacht in. Het gevecht tussen de beide ruinen was ook gelijk over. Staan nu weer samen alsof er nooit iets aan de hand is geweest.

Het liefst zou ik ze gewoon allemaal bij elkaar hebben, alleen vraag ik me ten eerste af of dit gedrag over gaat. Ik heb genoeg introducties in kuddes gezien en soms gaat dat nou eenmaal niet zonder slag of stoot, maar zó hard trappen, bijten, meppen heb ik nog nooit meegemaakt.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken dan? Even een paar dagen wachten en dan 1 van de dubbele draden weghalen en dan kijken wat ze doen zit ik aan te denken. En dan als de “rang” bepaald is toch weer bij elkaar? Of denk ik dan echt te makkelijk?

Als het echt niet wil dan is 2 aan 2 ook nog een optie, dan moet ik het zo gaan maken dat als mijn derde ruin thuis komt ze gewoon in paren kunnen staan, maar het liefst wil ik de paddock Paradise intact laten en ze allemaal samen hebben. Als laatste toevoeging, samen op een land gooien zodat ze gras hebben wil niet. Eentje is net hoefbevangen geweest en die andere is IR dus dat komt ook niet goed :+

Grondwerk doe ik al met ze, ongevoelig maken, gevoelig maken, etc. en heel veel ook. Maar dit gedrag is zo extreem dat iemand anders dit misschien beter kan inschatten dan ik. Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 10:19 



 
Profiel   

Tja een vrouw tussen de mannen veroorzaakt wel vaker trouble in paradise ;) de oude ruin is zo te lezen een Matcho. Was mijn ruin ook. Die kon met alle paarden samen maar niet tegelijk met ruinen en merries. De merries waren van hem en als je daar een ruin bij in deed zelfs als hij daar normaal goed mee kon dan was het vechten op leven en dood. Dus bij ons werd de regel: maakt niet uit waar hij bij in staat, maar het wordt of merries, of ruinen. Niet beide..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 10:26 



 
Profiel   

Tja, 3 ruinen en 1 merrie is vragen om problemen. Dit ga je niet oplossen. Jonge hengsten worden door de kuddehengst uit de kudde gejaagd. Ook al is die kudde maar 1 merrie groot, jouw oudere hengst (ruin dus, maar weet hij veel) zegt dat het zijn kudde (zijn merrie) is en dus moeten de jonge mannen pleite en een vrijgezelle kudde gaan vormen. Dat instinct ga je er niet uit trainen, zeker niet in een beperkte ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 10:31 



 
Profiel   

Nou ja, het gaat hem niet worden, nu niet en nooit niet is natuurlijk ook gewoon een helder verhaal hè :+ dan weet ik wat me te doen staat, het zo aanpassen dat ze 2 aan 2 kunnen lopen. Dan heb ik er gelukkig wel 4 en geen 3 :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 10:40 



 
Profiel   

Dat het nooit goed gaat vind ik niet, ik heb vroeger een hele mooie groep gehad met twee ruinen en een merrie. Waarvan 1 ruin toch best een portret was. De ander was wel super makkelijk sociaal gezien.

Ook genoeg gemengde kuddes met ruinen en merries gezien waar het echt fijn loopt.

Of het bij TS goed komt, ik weet inderdaad niet of ik dat nog eens bij elkaar zou durven zetten. Dus als splitsen een oplossing is, zou ik dat doen.

Maar dat het altijd gedoemd is om te mislukken, dat denk ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 10:55 



 
Profiel   

Ik heb hier thuis een groep van 5 ruinen (2 mini's) en 1 merrie.
Het is 2 jaar een stabiel groepje van 4 ruinen geweest en bij de introductie van de merrie ging het echt compleet mis. Mijn oudste ruin, de leider van het groepje, begon te jagen als een malle, écht heel lelijk en moordlustig. We hebben het even laten gaan, maar toen hij echt niet van plan leek te stoppen hebben we ze uit elkaar gehaald (de merrie eruit). We hebben het wennen toen wat langer de tijd gegeven, eerst met dubbele draden en een meter verder nog een paar draden, want met snuffelen werd mijn ruin al woest. We zijn toen gaan wandelen met die ruin en de merrie, elke dag. Uiteindelijk 1 van de draden weggehaald en ook gaan wandelen met de andere ruin en de merrie en een paar keer met alle 3. Uiteindelijk is mijn ruin 's nachts door de draden heen gegaan en stond de merrie nietsvermoedend in de schuilstal de volgende ochtend. Ik heb de camera beelden teruggekeken en het leek echt alsof de ruin heel bewust dacht van; oke, nu mag jij erbij dus ik galoppeer even rustig door de draden (het ging heel gemoedelijk en er was voor zover ik kon zien geen aanleiding voor paniek) en er is ook niets lelijks meer gebeurd die nacht. Het was voor hem gewoon te snel gegaan en hij zag haar echt als bedreiging voor zijn kudde.

Later nog een paard erbij, een ruin, en ook dit ging weer met jagen, ontblote tanden, en dreigen aan te vallen door de draden heen (ze stonden toen nog gewoon apart). Ook toen weer meerdere keren gaan wandelen met beide paarden en uiteindelijk samen terug op het land gezet, en later samen terug in de paddock. Nooit meer ellende gehad ;)

Dus ja, hier wel een succesverhaal met 5 ruinen en 1 merrie, maar het heeft wel tijd en wat moeite gekost om ze rustig aan elkaar te laten wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 11:17 



 
Profiel   

Hoe stonden ze voordat je ze aan huis had?
Ook apart of gewoon in een gemengde kudde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 11:18 



 
Profiel   

monsera schreef
Hoe stonden ze voordat je ze aan huis had?
Ook apart of gewoon in een gemengde kudde?


2 van de paarden zijn opgegroeid in een gemengde kudde met jong & oud. De jonge ruin (die dus het bokje was nu) heeft in een grote hengstenkudde gelopen en daarna heb ik hem gekocht. De oude ruin zou ik je niet durven vertellen. Ik heb hem nog niet zo lang. Zijn vorige eigenaar zegt dat hij altijd heel sociaal was daar. Maar ik weet zijn verleden verder niet en hij is ook al 18.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 19:18 



 
Profiel   

mooney schreef
Dat het nooit goed gaat vind ik niet, ik heb vroeger een hele mooie groep gehad met twee ruinen en een merrie. Waarvan 1 ruin toch best een portret was. De ander was wel super makkelijk sociaal gezien.

Ook genoeg gemengde kuddes met ruinen en merries gezien waar het echt fijn loopt.

Of het bij TS goed komt, ik weet inderdaad niet of ik dat nog eens bij elkaar zou durven zetten. Dus als splitsen een oplossing is, zou ik dat doen.

Maar dat het altijd gedoemd is om te mislukken, dat denk ik niet.

Ja, het KAN wel, maar ik ga met Ibbel mee dat het in dit geval waarschijnlijk niet gaat werken.

Ik heb het ooit nog wat sterker mee gemaakt: een groep paarden die elkaar kent EN altijd samen loopt, komt op een ander terrein en opeens claimt een van de ruinen alle merries en drijft het hele spul in twee groepen en gaat er zelf tussenin staan. ZIJN Merries!

Dat mijn merrie de eigenwijze trut is die uit de groep loopt en er ook ergens tussenin gaat staan grazen zegt iets over dat paard, niet over de rest.
Die ruin ging daar overigens compleet van over de zeik en mijn merrie.... die at gras en liet zich de pis niet lauw maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 19:34 



 
Profiel   

Ik heb eigenlijk de hoop al opgegeven om dit nog een keer te gaan proberen. Het was echt niet even de rang bepalen maar meppen tot de ander er letterlijk bij neergevallen was. Ik heb er over nagedacht en ik ga ze 2 aan 2 koppelen. Ik ben ook bang dat als er nóg een ruin bij komt het alleen maar erger gaat worden. De ruimte is er, moet alleen even opzoek naar een tweede schuilplek maar dat valt ook wel weer op te lossen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 19:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen