Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 15:42

Hye iedereen!

Mijn jong paard (2,5 jaar) had altijd veel respect , grondwerk ging goed en los bij haar op de weide zijn en rondlopen was geen probleem en zelfs plezierig. Maar het is nu al meer dan een maand dat haar gedrag van respectvol naar het tegenovergestelde is gegaan. Het begon met naar mij bokken als ze zich geïrriteerd voelde tot lichtjes steigeren als ik me voor haar groot maak en nu als ik wegstap en mijn rug keer komt ze agressief op me af gerent en moet ik echt weglopen of ze zou me omver lopen en bokken naar mij. Ik ben echt het vertrouwen aan het verliezen en wat ik ook probeer , niks lijkt te helpen.
De dierenarts is al langsgeweest en ze heeft nergens een kwaal waardoor ze pijn kan hebben fzo en voor de rest is ook niets veranderd van omgeving of voeding. Ik heb al meerdere jonge paarden gehad en helpen trainen en dat waren sportparken met veel bloed , deze jonge merrie is half quarter en half Arabier.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen alvast bedank!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:45

Lijkt me alsof ze aan het testen is hoe de verhoudingen staan en of jij voor haar opzij gaat.
Dat doe je blijkbaar dus tenzij je dit grappig vindt zou ik maar weer rap met grondwerk gaan beginnen/doorzetten voordat er erger gebeurt.
Quarters en Arabieren staan bekend om hun intelligentie, zeker cutting gefokte Quarters.
Leadrope mee de wei op en haar daarmee op afstand houden tot ze normaal kan doen.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:58

Neem les! Dit kan meestal in 5 min opgelost zijn, maar dan moeten wel de goede stappen gevolgd worden. Anders wordt het vaak alleen maar erger

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 16:02

cissy schreef:
Lijkt me alsof ze aan het testen is hoe de verhoudingen staan en of jij voor haar opzij gaat.
Dat doe je blijkbaar dus tenzij je dit grappig vindt zou ik maar weer rap met grondwerk gaan beginnen/doorzetten voordat er erger gebeurt.
Quarters en Arabieren staan bekend om hun intelligentie, zeker cutting gefokte Quarters.
Leadrope mee de wei op en haar daarmee op afstand houden tot ze normaal kan doen.


Het vreemde is dan dat als ik grondwerk en oefeningen doe ze op alles luistert en reageert, dan heeft ze wel nog respect voor mijn persoonlijke ruimte en zal ze zich makkelijk verzetten. Maar vanaf het halster afgaat is het weer wat anders. Daarnet stond ik iets te repareren op de weide en stond ze iets verder te grazen en uit het niets gaat ze dan dominant af komen gestapt alsof ik haar iets misdaan heb.

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 16:03

Caira schreef:
Neem les! Dit kan meestal in 5 min opgelost zijn, maar dan moeten wel de goede stappen gevolgd worden. Anders wordt het vaak alleen maar erger


Dit lijkt inderdaad wat waarschijnlijk te beste oplossing is , maar ik heb geen piste dus ik weet wel niet of een trainer dit zou zien zitten om het op haar weide te doen of wel?

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:05

Luna_S schreef:
Caira schreef:
Neem les! Dit kan meestal in 5 min opgelost zijn, maar dan moeten wel de goede stappen gevolgd worden. Anders wordt het vaak alleen maar erger


Dit lijkt inderdaad wat waarschijnlijk te beste oplossing is , maar ik heb geen piste dus ik weet wel niet of een trainer dit zou zien zitten om het op haar weide te doen of wel?


Voor een goede instructeur maakt dat niet uit, voor mij niet in elk geval

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:12

Luna_S schreef:
cissy schreef:
Lijkt me alsof ze aan het testen is hoe de verhoudingen staan en of jij voor haar opzij gaat.
Dat doe je blijkbaar dus tenzij je dit grappig vindt zou ik maar weer rap met grondwerk gaan beginnen/doorzetten voordat er erger gebeurt.
Quarters en Arabieren staan bekend om hun intelligentie, zeker cutting gefokte Quarters.
Leadrope mee de wei op en haar daarmee op afstand houden tot ze normaal kan doen.


Het vreemde is dan dat als ik grondwerk en oefeningen doe ze op alles luistert en reageert, dan heeft ze wel nog respect voor mijn persoonlijke ruimte en zal ze zich makkelijk verzetten. Maar vanaf het halster afgaat is het weer wat anders. Daarnet stond ik iets te repareren op de weide en stond ze iets verder te grazen en uit het niets gaat ze dan dominant af komen gestapt alsof ik haar iets misdaan heb.


Hup een stuk touw mee (of longeerzweep) en haar in beweging zetten tot ze normaal kan doen. Simpelweg haar niet toestaan jou te benaderen tot dat respectvol gaat. Helemaal eens met wat cissy zegt. Ze is aan het verkennen of jouw regels wel overal gelden en of ze ermee weg komt om jou eens te domineren. Blijkbaar ga je voor haar aan de kant en slaagt ze in haar plannetje om te stijgen in de rangorde. Overigens volkomen natuurlijk instinctief gedrag. Daar is niks gemeens aan

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:20

Je hebt een paard met hersenen gekocht deze keer :D
Je paard maakt de ontwikkeling door van gehoorzame kleuter naar een volwassen paard die zijn plek in de wereld ontdekt. Heel eerlijk vind ik persoonlijk de makkelijkste oplossing om gewoon even niets te doen met 2 jarigen, meestal is het overdreven baldadige daarna al weer vanzelf opgelost MITS ze in een kuddeverband staan waar ze niet de baas is.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:25

Uit je woorden maak ik op dat je opzij gaat? Neem iets mee om haar tot orde te roepen , touw, zweep , desnoods ook je cap op en ga niet opzij. Behandel haar als paard en deel uit, zo zacht als kan en zo hard als het moet. Meestal is de eerste optie al ruim voldoende.

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 16:37

Sizzle schreef:
Je hebt een paard met hersenen gekocht deze keer :D
Je paard maakt de ontwikkeling door van gehoorzame kleuter naar een volwassen paard die zijn plek in de wereld ontdekt. Heel eerlijk vind ik persoonlijk de makkelijkste oplossing om gewoon even niets te doen met 2 jarigen, meestal is het overdreven baldadige daarna al weer vanzelf opgelost MITS ze in een kuddeverband staan waar ze niet de baas is.

Mijn vorige jonge paarden waren ook wel slim maar toen stond ik er nooit alleen voor en waren we met meerdere voor het trainen. Nu sta ik er wel alleen voor en ik denk dat dat voor mij dus ook wat moeilijker is om haar te laten gehoorzamen enz en spijtig genoeg staat ze alleen , er staan wel meerder paarden in de buurt maar niet bij haar op de weide al weet ik dat het beter zou zijn moest ze een maatje hebben

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:40

Oei, dan maak je het jezelf echt heel moeilijk.
Jij moet dus nu het speelse opzoeken van grenzen in de kudde (wat heel hard tegen hard kan gaan) opvangen door afwezigheid van soortgenoten. Dan moet je echt goed stevig in je schoenen staan en geen milimeter nageven anders wordt jij de speelbal.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 20-12-20 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 16:40

Hup een stuk touw mee (of longeerzweep) en haar in beweging zetten tot ze normaal kan doen. Simpelweg haar niet toestaan jou te benaderen tot dat respectvol gaat. Helemaal eens met wat cissy zegt. Ze is aan het verkennen of jouw regels wel overal gelden en of ze ermee weg komt om jou eens te domineren. Blijkbaar ga je voor haar aan de kant en slaagt ze in haar plannetje om te stijgen in de rangorde. Overigens volkomen natuurlijk instinctief gedrag. Daar is niks gemeens aan[/quote]

Ja dacht wel al dat ze mij inderdaad aan het uittesten is, het is soms moeilijk voor mij om streng te reageren al weet ik dat dit wel het beste zou zijn inderdaad

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 16:41

Sizzle schreef:
Oei, dan maak je het jezelf echt heel moeilijk.
Jij moet dus nu het speelse opzoeken van grenzen in de kudde (wat heel hard tegen hard kan gaan) opvangen door afwezigheid van soortgenoten. Dan moet je echt goed stevig in je schoenen staan en geen milimeter nageven anders wordt jij de speelbal.


Ja inderdaad , vroeger had ik meerder paarden maar door financiële redenen moesten ze weg en nu heb in deze ene merrie gekocht voor de zomer

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 16:42

bigone schreef:
Uit je woorden maak ik op dat je opzij gaat? Neem iets mee om haar tot orde te roepen , touw, zweep , desnoods ook je cap op en ga niet opzij. Behandel haar als paard en deel uit, zo zacht als kan en zo hard als het moet. Meestal is de eerste optie al ruim voldoende.


Ik probeer het zo veel mogelijk maar ik ben van nature niet echt streng dus het is niet altijd even makkelijk om dit aan te houden

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:09

Heb je ook geen mogenlijkheid iemand anders te vinden die er een paard bij kan zetten?
Je paard kan nu zijn speel en uitdaag energie niet uitleven en dat wreekt zich vroeger of later altijd. Nog afgezien van een verstoorde sociale ontwikkeling.

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 17:41

Sizzle schreef:
Heb je ook geen mogenlijkheid iemand anders te vinden die er een paard bij kan zetten?
Je paard kan nu zijn speel en uitdaag energie niet uitleven en dat wreekt zich vroeger of later altijd. Nog afgezien van een verstoorde sociale ontwikkeling.


Iedereen dat ik ken met paarden woont hiervoor te ver weg , zelf huur ik de weide dus ik kan er niet zomaar een paard bijzetten. Ik wil er inderdaad een maatje bij zetten , een fokmerrie of een paard dat echt enkel als weidemaatje bedoeld is maar de eigenaar van de weide is het grootste probleem. Er zijn heel veel weides achter mijn huis maar bijna allemaal van dezelfde persoon dat niets wil verhuren of verkopen ondanks dat er met de meesten niets gedaan wordt...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:45

Dat zijn allemaal goede redenen geen paard te houden.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:51

Waarom kun je er geen paard bij zetten? Jij huurt die weide, dan moet je toch zelf weten of je er 1 of 3 op zet? Een paard alleen houden is een dikke no-go, ik snap niet dat mensen dit gewoon nog doen en denken dat het wel ok is. En zeker zo'n jong ding... komop zeg, wees eens diervriendelijk en geef je paard wat het nodig heeft! Dan zullen je problemen ook al een stuk opgelost zijn.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:07

Je paard is dan wel lichamelijk in orde gebleken maar als ze alleen staat is er natuurlijk wel iets belangrijks wat mist.
En dat kan gemakkelijk dit gedrag veroorzaken, ze heeft geen soortgenoot om dingen op uit te proberen/zich uit te leven dus doet ze dat op jou.
Een paard alleen houden is gewoon niet eerlijk voor het beestje, de sociale behoefte is voor paarden heel groot.
Je kan wel het probleem oplossen dat ze jou beter respecteerd met grondwerkles maar dan heeft ze zelf nog steeds een probleem van eenzaamheid.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:11

Misschien is ze dan wel gestresst of op zijn minst niet echt op haar gemak doordat ze alleen staat.
Dat lijkt voor voor zo'n jong paard ook niet fijn.
Het kan zijn dat het gedrag daar vandaan komt, haar 'negatieve gevoel' zal ze onbewust kwijt willen raken.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:20

Luna_S schreef:
bigone schreef:
Uit je woorden maak ik op dat je opzij gaat? Neem iets mee om haar tot orde te roepen , touw, zweep , desnoods ook je cap op en ga niet opzij. Behandel haar als paard en deel uit, zo zacht als kan en zo hard als het moet. Meestal is de eerste optie al ruim voldoende.

Ik probeer het zo veel mogelijk maar ik ben van nature niet echt streng dus het is niet altijd even makkelijk om dit aan te houden

Dit paard is dus een maatje te groot voor jou en maakt daar gebruik van.

Grondwerk 'doen' en dan alleen in de bak is het m niet, dat moet bij alles wat je doet. Stal in/uit, op de poetsplaats etc. Niet slechts trainen alsof je een dressuurproefje gaat rijden maar altijd in de buurt van je paard gebruiken.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:26

Het heeft geen nut om zelf wat te gaan doen als je niet handig genoeg bent, zeker niet zolang er geen maatje bij staat. Want dan is het dweilen met de kraan open.Wat ze nu doet, zou ze waarschijnlijk normaal in een kudde ook doen. Alleen dan wordt dat door de alfa merrie waarschijnlijk direct gecorrigeerd. En jij kunt haar niet die stabiele alfamerrie bieden die ze nodig heeft. Dus je kunt allerlei mitsen en maren noemen, maar zolang je haar alleen hebt staan, wordt het gedrag alleen maar erger en gevaarlijker.
Dus imo is de enige optie dat je haar in een groep zet.

pateeke
Berichten: 2214
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:39

Ik zou dit niet alleen proberen oplossen, maar zoek een goede instructeur die jou kan begeleiden, jou kan leren hoe je grenzen kan stellen en consequent kan zijn.
Je schrijft dat ze bij het grondwerk doen, alle oefeningen doet en ze goed reageert. Grondwerk is echter meer dan een paar oefeningen wanneer je paard aan het halster is. Grondwerk stopt niet wanneer het halster af gaat... Ik zou dus ook aan ede slag gaan met situaties waarin het halster niet aan is. Je regels en grenzen horen er niet alleen te zijn als je paard een halster aan heeft, maar gewoon altijd.

Wat betreft een weidemaatje: je kan toch gewoon op zoek gaan naar iemand die op zoek is naar een weide met ander paard om zijn paard op te zetten?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:59

Sizzle schreef:
Je hebt een paard met hersenen gekocht deze keer :D
Je paard maakt de ontwikkeling door van gehoorzame kleuter naar een volwassen paard die zijn plek in de wereld ontdekt. Heel eerlijk vind ik persoonlijk de makkelijkste oplossing om gewoon even niets te doen met 2 jarigen, meestal is het overdreven baldadige daarna al weer vanzelf opgelost MITS ze in een kuddeverband staan waar ze niet de baas is.

Nou,slim vind ik het nooit als een dier zijn eigenaar die hem tenslotte voedert en verzorgt gaat bedreigen.Bijt nooit in de hand die je voedt zeg maar. Natuurlijk weet ik wel dat een 2-jarig paard veel te groen is om zoiets zelf te snappen. Nu dus de taak van ts om dit zeer vervelende gedrag om te buigen of op te lossen.Ik zou het zonder begeleiding niet kunnen en ook niet durven.Een gedragskundige erbij halen zal nodig zijn.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:17

Je jonge paard staat alleen. Leert geen kudde taal, kan niet spelen, dus verveelt zich te pletter en de enige afwisseling van de dag is jouw aanwezigheid.
Ik vind het niet gek dat ze dat op jou projecteert. Je paard is eenzaam en verveelt zich. Ik sluit me bij mijn voorgangers bij: zorg dat er gezelschap bij komt en laat je paard paard zijn.