Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:22

Een leeftijdsgenootje of misschien een shetje erbij is ook geen optie? Verhuizen naar een gemengde kudde?

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:37

Ai ze staat eenzaam dus |( Geen wonder dat ze al haar energie en speelzigheid op jou richt. Ze heeft simpelweg niemand anders om sociale regels van te leren. En je ziet wat het oplevert. Ik zou als de sodemieter haar in een kudde zetten. Desnoods op een stal. Dit is echt sneu

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 20:11

GamblersCup schreef:
Waarom kun je er geen paard bij zetten? Jij huurt die weide, dan moet je toch zelf weten of je er 1 of 3 op zet? Een paard alleen houden is een dikke no-go, ik snap niet dat mensen dit gewoon nog doen en denken dat het wel ok is. En zeker zo'n jong ding... komop zeg, wees eens diervriendelijk en geef je paard wat het nodig heeft! Dan zullen je problemen ook al een stuk opgelost zijn.


Wees eens diervriendelijk zeg je tegen een diergeneeskunde student die al haar hele leven spendeert tussen jonge paarden hahahaha
We zien genoeg op de faculteiten paarden die alleen staan omdat dit voor veel mensen financieel anders niets mogelijk is. Sociaal contact voor paarden is inderdaad belangrijk maar als op de weide ernaast paarden staan is dit zelfs al genoeg om sociale problemen te vermijden, en dit is ook bij mij het geval dat hiernaast paarden staan.

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 20:14

troi schreef:
Ai ze staat eenzaam dus |( Geen wonder dat ze al haar energie en speelzigheid op jou richt. Ze heeft simpelweg niemand anders om sociale regels van te leren. En je ziet wat het oplevert. Ik zou als de sodemieter haar in een kudde zetten. Desnoods op een stal. Dit is echt sneu

Er staan wel paarden naast haar , en ik zie haar er wel regelmatig mee spelen ook, ook staat ze nog niet lang alleen op de weide en heeft tot heel lang in een kudde gestaan, het gedrag is ook niet gewoon begonnen sinds ze alleen staat het was redelijk wat later en lijkt eerder van een onderliggend probleem te komen dan dat. Ik weet dat het inderdaad niet de beste situatie is waar een paard kan bij staan maar dit ligt spijtig genoeg buiten mijn handen.

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 20:15

Iilssx schreef:
Een leeftijdsgenootje of misschien een shetje erbij is ook geen optie? Verhuizen naar een gemengde kudde?


Heb idd al aan een sheathe gedacht maar deze breken meestal makkelijk uit waar ik wat schrik voor heb De man waarvan ik de weide huurt vraagt ook extra huur als er een paard bij komt , en een andere weide in de buurt is spijtig genoeg geen optie

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:17

"Buiten in jouw handen"? Jij hebt het paard gekocht, en hebt het dier in deze situatie gebracht. Hoe is dit "buiten jouw handen"?

Luna_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 20:20

pateeke schreef:
Ik zou dit niet alleen proberen oplossen, maar zoek een goede instructeur die jou kan begeleiden, jou kan leren hoe je grenzen kan stellen en consequent kan zijn.
Je schrijft dat ze bij het grondwerk doen, alle oefeningen doet en ze goed reageert. Grondwerk is echter meer dan een paar oefeningen wanneer je paard aan het halster is. Grondwerk stopt niet wanneer het halster af gaat... Ik zou dus ook aan ede slag gaan met situaties waarin het halster niet aan is. Je regels en grenzen horen er niet alleen te zijn als je paard een halster aan heeft, maar gewoon altijd.

Wat betreft een weidemaatje: je kan toch gewoon op zoek gaan naar iemand die op zoek is naar een weide met ander paard om zijn paard op te zetten?


Ik heb inderdaad een instructeur gecontacteerd nu en ga wachten op een reactie van haar.
En ik ben echt al hopeloos op zoek gegaan maar vind echt helemaal niemand spijtig genoeg

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:23

Wat spijtig. Net zoals het spijtig is dat je paard alleen staat. "Niets aan te doen".
Pro tip, als je geen faciliteiten hebt een paard te houden, dan hoor je geen paard te houden.

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:25

Helaas vind ik je zeker een voor een student diergeneeskunde vrij onkundig als het gaat om paardenwelzijn. Je snapt toch wel dat spelen en daadwerkelijk interacteren niet kan met een draad ertussen? En ik geloof direct dat je nog een stap verder moet gaan om een volslagen sociaal gestoord paard te krijgen maar een tikkeltje gestoord lijkt me ook al niet de bedoeling..

Overigens snap ik helemaal dat paarden houden duur is voor een student maar dit is wel echt een basisbehoefte. Dubbel zo bij een jong paard!

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:31

Ik sluit me bij troi aan. Een paard is een kuddedier. Ik mag hopen dat je dat tijdens je studie toch wel leert? 1 paard in een wei is geen kudde. Paarden in de buurt maken ook geen kudde met jouw paard. 2 paarden zijn ook geen kudde, maar wel het minste dat nodig is voor sociaal contact en gedrag, zeker bij jonge paarden, maar eigenlijk geldt dat voor paarden in alle leeftijden. Voldoet de omgeving voor een paard niet aan deze basisbehoefte, dan zal deze dus ondeugden gaan vertonen. In dit geval dit ongewenste gedrag naar jou.

Omdat een ander een paard alleen laat staan, maakt het nog niet goed hè.

tamary

Berichten: 29207
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:34

Luna_S schreef:
GamblersCup schreef:
Waarom kun je er geen paard bij zetten? Jij huurt die weide, dan moet je toch zelf weten of je er 1 of 3 op zet? Een paard alleen houden is een dikke no-go, ik snap niet dat mensen dit gewoon nog doen en denken dat het wel ok is. En zeker zo'n jong ding... komop zeg, wees eens diervriendelijk en geef je paard wat het nodig heeft! Dan zullen je problemen ook al een stuk opgelost zijn.


Wees eens diervriendelijk zeg je tegen een diergeneeskunde student die al haar hele leven spendeert tussen jonge paarden hahahaha
We zien genoeg op de faculteiten paarden die alleen staan omdat dit voor veel mensen financieel anders niets mogelijk is. Sociaal contact voor paarden is inderdaad belangrijk maar als op de weide ernaast paarden staan is dit zelfs al genoeg om sociale problemen te vermijden, en dit is ook bij mij het geval dat hiernaast paarden staan.

Een goede basis voor sociale ontwikkeling is de gehele 1e 4! levensjaren van een paard. En juist zo tussen de 2 en 3 jaar leren ze echte grenzen door fysieke correcties ipv enkel genegeerd worden omdat ze dan ook fysiek sterk genoeg zijn om niet meteen permanent stuk te zijn van een tik van een volwassen paard. Je handicapt je paard zo en dat handicapt jouw trainingsbasis, zijnde de fundering onder wat je er verder ooit ook mee wil doen. Zet er zsm een goed sociale volwassen paard/shet des noods bij, niet alleen voor haar welzijn, maar ook voor jouw veiligheid.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:47

Op de opleiding leer je zeker niets over paardenwelzijn? Over kuddegedrag? DAt bedoel ik niet banketstaaf, want dat lijkt me gewoon niet. Dat jij een dierenartsstudent bent hoeft echt niet te zeggen dat je dan ook meteen de kennis en kunde hebt om goed voor je paard te zorgen ;)
Want immers, ze staat alleen en daar krijgt ze gedragsproblemen van. Dan is het toch eenvoudig om te bedenken dat haar gedrag daardoor komt? Daar hoef je geen student voor te zijn, dat is gewoon paardenkennis. En ja dan kun je een trainer inschakelen, maar begin gewoon eens met de basisbehoefte aanbieden aan je paard. Want zo lang ze alleen blijft staan, blijf je wellicht dit probleem houden. Iedere keer dat je wat nieuws met haar gaat doen, krijg je wellicht strijd of ongewenst gedrag die voorkomen kan worden door je paard in de kudde te zetten.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:57

Als er aan de situatie niets te veranderen is dan zul je zelf sterker in je schoenen moeten staan en er een instructeur bij halen. Meer opties zijn er dan niet echt.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:09

De meeste mensen hier hebben het echt goed met je paard voor zo te lezen maar trek je niks aan van al de in de grond borende opmerkingen. Ik zou toch het 'risico' nemen om er een shetje bij in te zetten en een goede grondwerkinstructeur erbij te halen.

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:16

Typisch voor jonge paarden dit gedrag.
Consequent je grenzen aangeven en blijven hanteren. Er mag echt wel eens fysiek een grens aangegeven worden en paard mag op zn plek gezet worden.

Soms kan het helpen om situaties die dit probleem gedrag nu opwekken, even te laten voor wat het is.
Als je het bv over een half jaar weer oppakt is de kans prima aanwezig dat het daarna helemaal geen probleem meer is.
Wel in de hand blijven nemen en dan dus grenzen aangeven.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:19

Het gaat hier om keuzes maken. Jij wil een jong paard, daar hoort een bepaalde verantwoordelijk bij. Een paard moet je niet alleen laten staan. Je geeft zelf aan dat ze speelt met de paarden naast haar, zij geeft daarmee aan dat ze een basis behoefte mist.

Je wil geen weidegenootje, want dan moet je meer weihuur betalen. Deze huur kun je door berekenen in de huur naar je weidegenootje. Ook daar is een oplossing voor. Je wil geen shet erbij want die breken uit, zeg je. Dan neem je een grote pony/e-pony. Voor alles is een oplossing!

Ineke2

Berichten: 33165
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:26

Wat spijtig dat je een paard hebt waar je niet goed voor kunt zorgen. Verkoop het arme dier tot je wel aan die voorwaarden kunt voldoen.

En ja dat meen ik serieus zoals het er staat.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:51

Luna_S schreef:
Er staan wel paarden naast haar , en ik zie haar er wel regelmatig mee spelen ook, ook staat ze nog niet lang alleen op de weide en heeft tot heel lang in een kudde gestaan, het gedrag is ook niet gewoon begonnen sinds ze alleen staat het was redelijk wat later en lijkt eerder van een onderliggend probleem te komen dan dat.


Eerder zei je dat er niks veranderd was aan haar omgeving etc? Hoe lang staat ze nu alleen op de weide?

Welk onderliggend probleem vind jij aannemelijker in deze situatie ter verklaring van het gedrag?

pol013

Berichten: 9011
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:58

Men nemen een kleuter. Men geven de kleuter etiquette les en sturen de kleuter voor wat lesjes naar school, geven de kleuter netjes te eten en zorgen voor een bed. Vanuit de raam kan de kleuter andere kleuters zien. Maar we laten de kleuter niet spelen, niet kleuren, geen tikkertje spelen....En als de kleuter dan vervelend wordt, trekken de de teugels nog wat strakker aan en sturen de kleuter naar méér etiquette les.
Zou dat dan een fijn mens worden? Sommige misschien nog wel. Of zou je het voor de zekerheid niet liever anders aanpakken?

Ik snap dat het lastig schakelen is ts. Maar dit is gewoon een slechte uitgangspositie. En hiermee doe je jezelf én je paard geen plezier mee.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:16

Kan je haar niet toch ergens bij andere paarden in de wei zetten? Mijn jonge welsh leert zoveel van mijn oudere ruin. Dat was eerst echt een dondersteen. Scheelt mij zoveel werk. Naast dat ik het nog doen vind om een paard alleen te zetten, ook al staan er anderen naast

MirandaMalik

Berichten: 9899
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:38

Luna_S schreef:
troi schreef:
Ai ze staat eenzaam dus |( Geen wonder dat ze al haar energie en speelzigheid op jou richt. Ze heeft simpelweg niemand anders om sociale regels van te leren. En je ziet wat het oplevert. Ik zou als de sodemieter haar in een kudde zetten. Desnoods op een stal. Dit is echt sneu

Er staan wel paarden naast haar , en ik zie haar er wel regelmatig mee spelen ook, ook staat ze nog niet lang alleen op de weide en heeft tot heel lang in een kudde gestaan, het gedrag is ook niet gewoon begonnen sinds ze alleen staat het was redelijk wat later en lijkt eerder van een onderliggend probleem te komen dan dat. Ik weet dat het inderdaad niet de beste situatie is waar een paard kan bij staan maar dit ligt spijtig genoeg buiten mijn handen.

Het is dus wel duidelijk dat het komt door alleen staan, natuurlijk duurt het even voordat dat tot uiting komt. Die gevoelens van ontevredenheid worden langzamerhand steeds sterker.
Paarden hebben echt wel meer contact nodig dan over een draadje.
Jammer dat je er niks aan wil doen.
Dat er meer paarden niet op de goede manier worden gehouden is geen goede reden om het ook te doen, eerder het tegenovergestelde.
Juist dit is iets waar je je juist in zou moeten inleven, daar wordt je een goede dokter van.

nikkel
Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:28

Een paard is normaliter een kuddedier. In dit geval doordat er geen andere paarden aanwezig zijn, wordt jij gezien als speelbal.etc. Mij dunkt dat jezelf het dier in de problemen hebt gebracht om het solitair te houden. Het is een jong dier, dat nog alles moet leren over het sociaal omgaan met andere paarden bijv., alleen 1 probleem die zijn er niet. In mijn opinie heb je meer voor jezelf gehandeld, dan het belang van het paard te laten meewegen, of als 1e in de volgorde te zetten.

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Re: Gedrag paard van respectvol naar dominant/ agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:20

Oei, joun paard is waarschijnlijk fysiek gezond maar gaat op deze manier steeds verder mentaal achterlopen. Het zijn kudde dieren en aangezien de leeftijd pak je nu een groot stuk opvoeding af. Een 2 jarig paard leert goed gedrag door in een kudde te staan. Jouw paard leert nu geen correct gedrag en dit kan jij ook niet zo bijdragen zoals het hoort. Jij bent geen paard en kunt dus ook niet het acceptabele gedrag aanleren wat paarden onderling doen. paarden leren elkaar dingen op een vrij ruige manier, iets wat een mens niet zomaar kan aanleren.

Voor op lange termijn is het denk ik belangrijk om jouw paard in een kudde te zetten of oudere maatjes voor hem bij jouw paard neer te zetten.

Voor op korte termijn: neem les, en als je de wei in gaat neem een leadrope en longeerzweep mee en als hij/zij agressief of dominant jaag hem/ haar gelijk bij je weg en ga er een klein stukje achteraan. Maak duidelijk dat jouw paard niet in jouw ruimte mag komen. Wees duidelijk en consequent overal! Kijk wel echt goed naar het gedrag want het is belangrijk dat je de juiste aanwijzingen geeft op de juiste tijd!

Veel succes