Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dominante merrie trapt naar andere paarden

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Mijn 4 jarige Friese merrie is enorm dominant richting andere paarden.
In de wei zorgt dit ervoor dat veel paarden bij haar uit de buurt blijven omdat ze wel eens kan trappen.
Sinds kort vertoont ze dit gedrag ook tijdens het rijden. Zodra er een paard te dicht in de buurt komt, kan ze gericht gaan schoppen naar het andere paard. Naar mensen trappen doet ze nooit.
Heeft iemand tips hoe dit verholpen kan worden?
Bedankt alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 14:58 



 
Profiel   

Jonge merries doen dit wel vaker. Als er veel paarden bij haar uit de buurt blijven heeft ze misschien het gevoel dat ze in de wei heeft 'gewonnen' en nu gaat ze dat ook uitproberen als jij er op zit.
Dat gebeurt hier ook wel eens. Ik zet zo'n paard direct bij onze oude merrie in die onbetwistbaar de baas is en dat heel goed duidelijk kan maken aan jonge paarden (door bijvoorbeeld een oor te bewegen :o ). Jonge paarden snappen dat vaak goed en leren zo hun plaats.
Als je er op zit - ik ben zelf redelijk resoluut, word echt boos en zet acuut mijn spoor er in. Desnoods rijd ik 10 minuten zo op druk dat ze geen kant op kan, om haar aan het verstand te peuteren dat ik bepaal wat er gebeurt. Het is wel fijn als je dit kunt oefenen met iemand anders (met paard) samen - maar dan moet je wel eerlijk zijn over de reden.
Als je fijn en ontspannen samen met anderen wilt rijden is dit wat mij betreft de enige manier.

Daarnaast moet je natuurlijk wel zeker weten dat je paard niet ergens last van heeft. In het vroege voorjaar doen jonge merries bijvoorbeeld ook wel eens raar als ze hengstig worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 15:09 



 
Profiel   

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik ga ermee aan de slag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 20:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen