Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 130 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn paard valt me aan

 
Profiel   

Hey bokkers

Sinds mijn paard aan huis staat laat hij dominant gedrag zien in de weide. Wanneer je bij hem ging hij drijgen met bvb kont draaien maar vandaag was het raak. Toen ik hem wilde pakken vloog hij half steigerend op me af.

Ik weet al dat het probleem bij mij ligt. Ik heb niet genoeg zelfvertrouwen om op die momenten geen stap naar achteren te zetten of consequent te kunnen zijn, ik kan mijn grenzen op zulke momenten niet goed aangeven. Mijn vader heeft hem eruit kunnen krijgen, maar ik zit erg met dit probleem en hoe ik het voor mezelf zou kunnen oplossen. De situatie van vandaag was erg gevaarlijk. Moet ik volgende keer met een (longeer) zweep naar hem toe gaan evt met extra hulp of moet ik eens van te voren met hem in de weide wandelen en dan wat 'oefeningen' doen? Laat me weten wat jullie oplossingen zouden kunnen zijn! Zit echt met mijn hand in mijn haar.

In de paddock kan ik trouwens alles bij hem doen en luistert hij ook naar mij, het is enkel echt alleen met het grazen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 19:17 



 
Profiel   

Staat hij alleen of met andere paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 19:23 



 
Profiel   

Met een lange zweep naar hem toe gaan en zodra hij dreigt een enorme lel uitdelen. Vervolgens jaag hem met die zweep het land uit en flink meppen als hij omdraait oid. Flink optreden en aanpakken, goed laten zien dat jij bepaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 20:02 



 
Profiel   

Hoe staat hij dan bij jou gehuisvest, is dat dan heel anders dan je paard gewend was op zijn vorige plek?
Hij zal ook wel moeten wennen natuurlijk.
Heeft je paard wel soortgenootjes waar hij samen mee staat?

Is je vader ervaren met paarden, hij kan je misschien vaker helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 20:06 



 

Een paard die dat bij mij doet, krijgt een verschrikkelijke lel met een halster aan het touw.

Barbet, je moet gewoon fatsoenlijk de wei in kunnen lopen, punt. Ongeacht of een dier met andere dieren staat of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 20:16 



 
Profiel   

NEEM LES!! Ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen bij dit soort topics. Niet zelf aanklooien, want als je timing niet goed is krijg je echt gevaarlijke situaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 20:18 



 
Profiel   

Mijn jonge paard deed t ook nadat ik op vakantie geweest was en na een week weer terug bij mn paard kwam.
Recht op me af stormen met oren in dr nek. Niet grappig.

Direct een paardengedragskundige erbij gehaald. Mijn paard deed het uit onzekerheid. Ze verdedigde haarzelf.

Na 1 sessie heeft mn paard nooit meer lelijk gedrag vertoont. En is ze altijd vriendelijk naar me toe gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 20:55 



 
Profiel   

Zoek hulp bij een goede instructeur die paardengedrag begrijpt. Op die manier kun je een goede relatie met je paard opbouwen zonder dat je paard bang voor je wordt of jij voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:07 



 
Profiel   

Neem les, zeker omdat je aangeeft dat je niet genoeg zelfvertrouwen hebt. Hem het land uitmeppen, tikken uitdelen met een zweep.. dit gaat niet werken als je er niet zelf 100% achter staat.

Ga dus niet zelf aankloten, laat je helpen. Want hij weet nu dat hij jou de baas kan zijn. De kans dat hij het gevecht met je zal aangaan is er dus zeker bij aanwezig. Levensgevaarlijk dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:08 



 
Profiel   

Caira schreef
NEEM LES!! Ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen bij dit soort topics. Niet zelf aanklooien, want als je timing niet goed is krijg je echt gevaarlijke situaties.

Les nemen om je paard uit de wei te halen? Dan moet je naar mijn mening helemaal geen paard hebben. Neem mij niet kwalijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:20 



 
Profiel   

pillow schreef
Caira schreef
NEEM LES!! Ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen bij dit soort topics. Niet zelf aanklooien, want als je timing niet goed is krijg je echt gevaarlijke situaties.

Les nemen om je paard uit de wei te halen? Dan moet je naar mijn mening helemaal geen paard hebben. Neem mij niet kwalijk.


Niet iedereen is kundig genoeg om paarden gedrag dat afwijkt van het normale op een goede adequate manier te kunnen lezen. En dat is helemaal niet erg, liever dat iemand daar hulp bij vraagt dan dat er ongelukken gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:22 



 
Profiel   

Ik ga mee met les nemen! Als je rij technisch tegen problemen aan loopt wordt altijd les aangeraden dus waarom niet als je problemen in de omgang ervaart.

Mijn pony liep mij in het begin omver bij het pakken in de paddock. Was met een paar lessen ook opgelost, beste keuze ooit om te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:26 



 
Profiel   

Les nemen voor dit soort kleine dingen is juist verstandig. De basis is zo belangrijk...
Iemand die vanaf de zijlijn mee kijkt, bijv je vader, is al een goede stap vooruit. Bij paarden moet je echt leren om de leider te zijn, vanuit daar kun je samen verder.
Dus ik zou of je vader vragen erbij te blijven die je paard op z'n plek kan zetten wanneer nodig, en hiervan leren natuurlijk of les nemen. In ieder geval moet jij ook een beetje aan de slag. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:28 



 
Profiel   

Mijn paard staat met twee pony's van een vriendin. Hij staat nu 24/7 op een paddock met schuilstal en staat daarnaast dus soms een uur of 1/2 in de weide, vroeger wel in een stal. Ik zit er ook zeker over na te denken om eens les te nemen in 'leiderschap' of dergelijke. Mijn vader heeft geen ervaring met paarden in principe, maar hij deed het op de goede manier vanmiddag. Ligt puur aan het feit dat mijn vader wel die consequentie en zelfvertrouwen heeft en niet aarzelt. Misschien is het handiger om eerst weer mijn (zelf)vertrouwen met hem op te bouwen en hem daarna weer zelf van de weide proberen te halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:30 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Les nemen voor dit soort kleine dingen is juist verstandig. De basis is zo belangrijk...
Iemand die vanaf de zijlijn mee kijkt, bijv je vader, is al een goede stap vooruit. Bij paarden moet je echt leren om de leider te zijn, vanuit daar kun je samen verder.
Dus ik zou of je vader vragen erbij te blijven die je paard op z'n plek kan zetten wanneer nodig, en hiervan leren natuurlijk of les nemen. In ieder geval moet jij ook een beetje aan de slag. :)


mijn vader en ik hebben inderdaad besloten om het vanaf vandaag samen te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:32 



 
Profiel   

Veel stallen doen ook gelijk na het paard eruit halen brok klaarleggen.. nu zie ik wel het nut ervan. Ik geef dat normaal een half uur later. Zou dit ook een optie kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:33 



 
Profiel   

Ik weet niet waar jij woont maar ik ben een gedrags instructeur en woonachtig in Amsterdam. Ik zou jou heel goed kunnen helpen met. Je mag mij altijd een bericht sturen! Mocht je niet in de buurt wonen kan ik je vast met iemand in contact brengen. Ik ben opgeleid door Annemarie van der Toorn bij e-quine.com

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:35 



 
Profiel   

LexLester schreef
Ik weet niet waar jij woont maar ik ben een gedrags instructeur en woonachtig in Amsterdam. Ik zou jou heel goed kunnen helpen met. Je mag mij altijd een bericht sturen! Mocht je niet in de buurt wonen kan ik je vast met iemand in contact brengen. Ik ben opgeleid door Annemarie van der Toorn bij e-quine.com


heel erg bedankt voor je aanbieding, maar helaas is dat wel beetje aan de verre kant. Ik woon op de Veluwe :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:39 



 
Profiel   

pillow schreef
Caira schreef
NEEM LES!! Ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen bij dit soort topics. Niet zelf aanklooien, want als je timing niet goed is krijg je echt gevaarlijke situaties.

Les nemen om je paard uit de wei te halen? Dan moet je naar mijn mening helemaal geen paard hebben. Neem mij niet kwalijk.


Nou zeg, ik vind het juist heel verstandig om les te nemen.

Je kunt wel met een zweep gaan zwaaien, maar als jij je onzeker voelt ipv met een gevoel erheen loopt van: dit pik ik niet, merkt een paard direct op dat dit niet congruent is. Daar zijn paarden meesters in.

Daarom inderdaad, zoek hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:44 



 
Profiel   

Loesjexo schreef
Veel stallen doen ook gelijk na het paard eruit halen brok klaarleggen.. nu zie ik wel het nut ervan. Ik geef dat normaal een half uur later. Zou dit ook een optie kunnen zijn?


Je bedoelt het brok in de box doen direct bij het binnen halen?
Ik zou dat juist niet doen, gevolg daarvan kán zijn dat paard haast krijgt om naar binnen te gaan en nog minder respect voor je gaat hebben.
Dat kán heel handig werken voor een paard wat zich niet laat vangen bij binnen zetten want die leert dat binnen brokjes zijn. Maar als je paard al brutaal is met binnen zetten zal dit het eerder erger maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 22:18 



 
Profiel   

siskeh schreef
Loesjexo schreef
Veel stallen doen ook gelijk na het paard eruit halen brok klaarleggen.. nu zie ik wel het nut ervan. Ik geef dat normaal een half uur later. Zou dit ook een optie kunnen zijn?


Je bedoelt het brok in de box doen direct bij het binnen halen?
Ik zou dat juist niet doen, gevolg daarvan kán zijn dat paard haast krijgt om naar binnen te gaan en nog minder respect voor je gaat hebben.
Dat kán heel handig werken voor een paard wat zich niet laat vangen bij binnen zetten want die leert dat binnen brokjes zijn. Maar als je paard al brutaal is met binnen zetten zal dit het eerder erger maken.


Bij de stal waar hij tijdelijk stond had hij het ook altijd en gedroeg zich toen gewoon voorbeeldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 22:20 



 
Profiel   

Waar moet de ts dan les in nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 22:24 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Waar moet de ts dan les in nemen?


Ik haar paard uit de wei halen en hoe ze moet reageren. Van iemand die doorziet wat het probleem is en tips kan geven hoe dat op te lossen. Is het waarschijnlijk zo opgelost.

Ik heb, toen ik mijn paard net had, weleens een halve les besteed aan mijn paard in de paddock zetten. Klinkt grappig, maar het lukte me niet alleen als er een grote plas voor lag waar hij door/over moest, dan had ik altijd iemand erbij nodig die m even van achter bij tikte. Dat was ik zat. En eigenlijk leek de les een beetje op trailerlaad training maar dan anders. Met de kennis van nu had ik die les niet nodig gehad. Maar was ik onervaren toen? Nee, helemaal niet. Gewoon nieuwe situatie met nieuw paard. Na die les was het opgelost (sterker nog, het heeft bij veel meer dingen geholpen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 22:38 



 
Profiel   

Loesjexo schreef
LexLester schreef
Ik weet niet waar jij woont maar ik ben een gedrags instructeur en woonachtig in Amsterdam. Ik zou jou heel goed kunnen helpen met. Je mag mij altijd een bericht sturen! Mocht je niet in de buurt wonen kan ik je vast met iemand in contact brengen. Ik ben opgeleid door Annemarie van der Toorn bij e-quine.com


heel erg bedankt voor je aanbieding, maar helaas is dat wel beetje aan de verre kant. Ik woon op de Veluwe :j

Ik ben ook opgeleid door Annemarie, wss bij dezelfde opleiding als LexLester (E-quine). Ik woon in de buurt van Arnhem. Je mag mij pb'en, wellicht kan ik je helpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 22:49 



 
Profiel   

Hier ook het advies om het paard een keer flink op zijn plek te zetten en er daarna actief mee bezig te gaan, het liefste onder begeleiding. Gezien dit probleem enkel in de weide afspeelt zou ik dan ook erg de focus leggen op het in de weide zetten/eruit halen en met hem door de weide kunnen lopen, hier mis je nu een gigantisch groot stuk basis. Gezien je aangeeft zelf wat minder sterk in je schoenen te staan zou ik er zeker hulp bij zoeken. Hoop dat je snel verbetering gaat zien, een dominant paard kan nogal beangstigend zijn :o.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 22:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 130 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen