Mijn paard valt me aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:47

Emmer met voer vind ik een gevaarlijke.
Dat heb ik een tijdje bij mijn shets gedaan, gewoon zo eten geven in de wei en verder niets van vragen (onder het mom van ‘die kleine mormels hebben toch geen kracht dus manieren zijn niet zo nodig’ :+ ). Na een tijd zouden ze je bijna omver lopen en respect was ver te zoeken. Dat heb ik echt wel een halt moeten toeroepen door vanaf een dag het eten voor mij te zetten en idd te verdedigen zoals iemand hiervoor al eens met hooi had voorgesteld. Wachten en ik bepaal wanneer de ruimte er is. En dat ging in het begin wel gepaard met eens een goede tik of stamp van mij voor ze terug wisten dat ik wens niet geduwd of genegeerd te worden.
Voer geef ik nog steeds in de wei, maar vanaf toen wel nog altijd steeds bewust en zonder ooit nog van mijn ‘beleefdheidsregels’ af te wijken. Een strenge ‘nee’ is nu genoeg om ze afstand te laten houden, zelfs als ik 3 m verder sta.
Maar bij een al problematisch dominant paard zou ik echt niet met voer gaan klooien. Hoogstens een worteltje eens hij zijn halster braaf aan deed of zo.

Met de groten (hier staan er 6) wordt er ook nooit eten gegeven in de wei, dat is altijd halster aan en meekomen. Juist om ze in de hand te houden en gemanierd te houden. En als ik toch eens takken of bieten bij heb... no way dat iemand dat uit mijn handen mag opeten. Wachten tot alles klaar ligt.

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 03:46

Voer is echt een no go in de wei, tenzij je dat wilt blijven doen en als je het een keer niet doet een moeilijk of zelfs geirriteert paard wilt hebben.

Als je de wei in gaat, komt je paard dan vanzelf naar je toe of loop je naar hem toe? Is hij zo dominant dat hij dus naar je toe komt en aanvalt?

In dat geval zou ik eerst dus met longeerzweep de wei in gaan en zorgen dat hij niet zomaar bij je in de buurt komt. Gewoon met zweep op afstand houden, weg jagen. Reageert hij niet op de zweep dan mag je best wat meer druk zetten of in het laatste geval een mep geven. Het moment dat hij van je weg loopt of stil staat en kijkt wat jij doet dan loop jij naar hem toe en pak je hem om hem uit de wei te halen. Dit laatste ook zonder twijfel. Tenzij je ziet dat hij zich zomaar wilt keren naar jou dan begin je weer van voor af aan. Het kan zijn dat het zelfs een paar dagen duurt voordat je hem kan pakken dan ga je gewoon de wei uit nadat je hem de laatste keer hebt weggestuurd en ga je de volgende dag verder. Er zal een moment zijn dat hij respect voor je heeft en wacht tot je hem pakt. Wil je belonen met voer doe dat dan pas als je hem uit de wei hebt en op de poetsplek staat bijvoorbeeld of achteraf na het werken maar niet tijdens het pakken.

Ik doe dit ook met paarden die zich moeilijk laten pakken, die er een spel van maken. Natuurlijk is er een verschil als een paard echt angstig is of ergens pijn aan heeft en zo de druk wilt voorkomen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:34

Ik ben absoluut van de categorie zweep/touw/bezem in dit soort situaties.

Maar dan moet je wel precies weten wanneer wel, wanneer niet.
Goed kunnen lezen wat de intentie is van je paard. (spreekwoordelijke) Oortjes naar voren is niet altijd positief en oortjes naar achter niet altijd negatief. Als je de grote grijze gebieden hier tussen leert herkennen kun je wel goed timen wanneer je de engel en wanneer de duivel moet uithangen. En daar heeeeel snel in te leren schakelen. En dan ook oprecht. Niet alleen aan de oppervlakte.
Dus niet al beginnen in onzekerheid en defensief gedrag. Maar al helemaal niet blijven hangen in boos/dominant gedrag.
En niet met bijeengeknepen billen, knijpende ademhaling en opgetrokken schouders braaaaf roepen.

Dus in dit geval: doe je je paard maar vooral jezelf waarschijnlijk een heel groot plezier met die lessen in omgang. Daar heb je de rest van je paarden carrière plezier van. Want dit komt altijd terug en is wat mij betreft de basis van alles.
Voor mij hoeft dat niet een gedragsdeskundige te zijn perse. Als je iemand in je omgeving hebt die je heel fijn met zijn paarden om vindt gaan kun je die ook vragen. En anders inderdaad een 'prof' op dit gebied.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:47

Ik vind dat TS hier weinig echt geholpen wordt.

De longeerzweep zou ook, net zoals bij bijna iedereen mijn eerste actie zijn.

Geen voeremmertje meenemen. Wil je toch iets met voer doen, zorg dan dat er altijx wat voer klaar ligt in de eetbak van de stal als hij binnenkomt.

Ik probeer mijn paarden ten vroegste na 3 u weer uit de weide te halen. Je moet de problemen ook niet zoeken. Die ene keer dat de veearts onverwacht komt, lukt dan ook wel zonder probleem.

Maar verder moet TS nog veel bijleren. In mijn eerdere post gaf ik al een paar oefeningen. Dit zou ze ook best doorlezen en ermee aan de slag gaan.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... oinup.html

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:00

pol013 schreef:
Ik ben absoluut van de categorie zweep/touw/bezem in dit soort situaties.

Maar dan moet je wel precies weten wanneer wel, wanneer niet.
Goed kunnen lezen wat de intentie is van je paard. (spreekwoordelijke) Oortjes naar voren is niet altijd positief en oortjes naar achter niet altijd negatief. Als je de grote grijze gebieden hier tussen leert herkennen kun je wel goed timen wanneer je de engel en wanneer de duivel moet uithangen. En daar heeeeel snel in te leren schakelen. En dan ook oprecht. Niet alleen aan de oppervlakte.
Dus niet al beginnen in onzekerheid en defensief gedrag. Maar al helemaal niet blijven hangen in boos/dominant gedrag.
En niet met bijeengeknepen billen, knijpende ademhaling en opgetrokken schouders braaaaf roepen.

Dus in dit geval: doe je je paard maar vooral jezelf waarschijnlijk een heel groot plezier met die lessen in omgang. Daar heb je de rest van je paarden carrière plezier van. Want dit komt altijd terug en is wat mij betreft de basis van alles.
Voor mij hoeft dat niet een gedragsdeskundige te zijn perse. Als je iemand in je omgeving hebt die je heel fijn met zijn paarden om vindt gaan kun je die ook vragen. En anders inderdaad een 'prof' op dit gebied.


Klopt helemaal! Als je dit soort dingen niet al doende hebt geleerd of van huis uit hebt meegekregen is het best lastig om een paard te begrijpen. Het gedrag wat TS benoemt is absoluut foute boel, maar het maakt nogal wat uit hoe de situatie is ontstaan. Kennis over gedrag en omgang is de basis en kan heel veel problemen voorkomen.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:05

Ik ben zelf ook nog van de "oude" stempel (boerderij) en ik zou m ook 1 goede klap geven met de lange zweep. Verder altijd met een dressuurzweep oid de wei ingaan als je hem gaat pakken totdat het zo goed gaat dat het niet meer hoeft.

Les nemen om een paard uit de wei te halen vind ik echt onzin. Les nemen voor jezelf om zelfvertrouwen te krijgen is dan wél weer een goede stap maar daar hoeft paardlief verder niks van mee te krijgen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:13

TS, sleutel eerst eens aan jezelf. Onzeker gedrag kan allerlei zeer ongewenste effecten hebben, of ongewenste effecten oproepen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:28

koend schreef:
Ik vind dat TS hier weinig echt geholpen wordt.

De longeerzweep zou ook, net zoals bij bijna iedereen mijn eerste actie zijn.

Geen voeremmertje meenemen. Wil je toch iets met voer doen, zorg dan dat er altijx wat voer klaar ligt in de eetbak van de stal als hij binnenkomt.

Ik probeer mijn paarden ten vroegste na 3 u weer uit de weide te halen. Je moet de problemen ook niet zoeken. Die ene keer dat de veearts onverwacht komt, lukt dan ook wel zonder probleem.

Maar verder moet TS nog veel bijleren. In mijn eerdere post gaf ik al een paar oefeningen. Dit zou ze ook best doorlezen en ermee aan de slag gaan.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... oinup.html


Echt geholpen worden, kan met les, waarbij er iemand naast staat, die haar de juiste handvatten geeft om te kunnen reageren naar de situatie en timing.

Dat kan niet vanachter een beeldscherm.

Er is geen beeld bij, wat er gebeurt.
Er is geen beeld bij, hoe ts zich gedraagt.
Er is geen beeld bij, hoe de pony zich gedraagt.

Nuttige tips, vind ik dan zeker les!

Want, misschien is die mep of lel wel nodig, maar misschien ook niet.

Dat is vanaf hier, niet te beoordelen.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:40

TS, neem gewoon les. Een keer slaan is een vieze pleister op een open wond. Jij en je paard hebben een communicatieprobleem dat niet opgelost gaat worden door hem een keer hard te slaan. Als je les neemt leer je hoe je in alle situaties een assertieve leider kunt zijn voor je paard.

Daarbij weten we zoals hierboven al wordt genoemd nog helemaal niet wat het probleem precies is. Het paard kan ook onzeker of bang zijn en geleerd hebben dat deze reactie hem dan helpt, dan maak je met het de wei uit meppen/jagen het probleem alleen maar erger.

Dus in conclusie, neem les van iemand die jullie communicatieprobleem kan analyseren en vervolgens jou de handvatten kunt geven om het op te lossen, zonder geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:53

HopeMyDay schreef:
Ik ben zelf ook nog van de "oude" stempel (boerderij) en ik zou m ook 1 goede klap geven met de lange zweep. Verder altijd met een dressuurzweep oid de wei ingaan als je hem gaat pakken totdat het zo goed gaat dat het niet meer hoeft.

Les nemen om een paard uit de wei te halen vind ik echt onzin. Les nemen voor jezelf om zelfvertrouwen te krijgen is dan wél weer een goede stap maar daar hoeft paardlief verder niks van mee te krijgen.
En op het moment dat je paard doorheeft dat jij hem niets meer kan maken omdat je die zweep niet meer bij je hebt, begint het feestje weer van voor af aan als je nog steeds die onzekerheid hebt.

Ik denk dat het juist goed is om wél het paard te betrekken in zekerder van jezelf worden. Al is het alleen maar om onder begeleiding te zien wat je lichaamstaal doet met je paard. Dan hoeft het niet eens specifiek om het “uit de wei” halen te gaan, maar wel over de verstandhouding als geheel. Op het moment dat je je paard niet fatsoenlijk uit de wei kunt halen, zit daar immers iets niet goed, en daar moet je wel aan werken.

Ik ben zelf ook niet kinderachtig, maar ik heb ook genoeg resultaat gezien van mensen die met paarden omgaan die een maatje te groot voor ze zijn en alles maar op proberen te lossen door met allerhande voorwerpen te gaan slaan. Sterker nog, een bekende heeft er een hele stal vol mee staan omdat ze zelf zo’n pushover is, tot ze het zat is en het dan “oplost” met een paar tikken. Erg inconsequent en niemand weet waatc hij aan toe is. Zijn geen fijne paarden om mee te werken: ze zijn stuk voor stuk respectloos, drammerig, maar ook erg gespannen en op het moment dat ze dénken een tik te krijgen, vliegen ze bijna door het plafond.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:02

Eigenlijk vind ik het best maf dat je hier géén les in zou willen nemen.

Dressuur les vinden we allemaal maar helemaal normaal. Want dat is de basis.
Maar de basis van de basis van de basis is toch wel een normale omgangsvorm met je paard. Nog ver vóór je er op gaat zitten. Dat dat heel vaak vanzelf goed gaat is fijn. Maar als het niet vanzelf gaat is hulp inschakelen toch heel gewoon?!

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:41

Waarom zou hierin les nemen onzin zijn? TS heeft een probleem met haar paard. Wij kunnen van achter onze computer niet zien wat er gebeurt, wat het probleem precies is. Dat kan iemand die les geeft wel en kan TS begeleiden in hoe het probleem aangepakt kan worden, met de juiste timing. De adviezen die hier gegeven worden als zweep meenemen en emmertje met voer kunnen werken, maar kunnen het ook gevaarlijk maken als je het niet op de juiste manier of het juiste moment toepast. Hoe je best op welk moment reageert, kan je niet overbrengen via of leren van een forum. Dat kan wel met behulp van les door iemand die weet waarmee hij of zij bezig is.
Je paard uit de weide halen, lijkt simpel, maar zo simpel is dat niet. Veel factoren spelen een rol. En je kan altijd bijleren. Ik leer ook nog regelmatig bij over kleine simpele dingen zoals bv mijn pony meenemen aan het halster en het gebruik van mijn lichaam hierbij. Dat leer je deels door ondervinding, maar evenzeer door nieuwe inzichten op te doen door literatuur door te nemen, les te nemen enz.

Mijn eerste paard was ook agressief bij het uit de weide halen. Ik durfde dat ook niet (alleen). Met de zweep de weide ingaan had bij ons averechts gewerkt, evenals met een emmertje voer. Hij beet en stampte echt gericht en schrok echt niet terug voor de zweep. Wij hebben daar begeleiding bij gezocht en maar goed ook want op die manier hebben we erger kunnen voorkomen en kunnen voorkomen dat er nog eens iemand in het ziekenhuis belandde .

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:48

koend schreef:
Ik vind dat TS hier weinig echt geholpen wordt.

De longeerzweep zou ook, net zoals bij bijna iedereen mijn eerste actie zijn.

Geen voeremmertje meenemen. Wil je toch iets met voer doen, zorg dan dat er altijx wat voer klaar ligt in de eetbak van de stal als hij binnenkomt.

Ik probeer mijn paarden ten vroegste na 3 u weer uit de weide te halen. Je moet de problemen ook niet zoeken. Die ene keer dat de veearts onverwacht komt, lukt dan ook wel zonder probleem.

Maar verder moet TS nog veel bijleren. In mijn eerdere post gaf ik al een paar oefeningen. Dit zou ze ook best doorlezen en ermee aan de slag gaan.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... oinup.html


En hoe zie jij dat echt helpen dan wel?

Join-up gaat m niet worden, werkt niet bij onzeker iemand (heb de link niet gezien maar de tekst join-up zegt mij genoeg, ben er niet zo'n voorstander van zonder begeleiding)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:21

TS, ben je van België? Ik heb wel een trainer in gedachten die aan huis komt en echt fijn is om mee te werken, maar als je van Nederland bent, is het zinloos om haar gegevens aan je door te geven.

Er is vast wel iemand om jullie te helpen. Kop op en niet opgeven.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:24

Voor je een link afkeurt moet je hen toch op zijn minst geopend hebben, toch?

Het is een heleboel tekst over omgang met paarden, basiskennis. Join-up is er een klein onderdeeltje van, maar het gaat ook over leiderschap, over een paard leiden en belonen enz.
Het komt uit de hoek van het natural-horsemanship, volgens mij moet je die dingen flexibel toepassen ( en niet tot een nieuwe religie verheffen)

Ik heb niet gezegd dat dit haar probleem zomaar gaat oplossen, maar het zal haar hier en daar een beetje achtergrond bezorgen.

Verder "les" ... ja, als je van les houdt en geld geen probleem vindt, dan is dat een uitstekend idee.

Maar loopt er daar nergens een opa rond die het je gratis gewoon een tijdje voordoet?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:36

Heb de link geopend, effies door de enorme lap tekst gescrold en weer gauw gesloten.

Ik ben terdege bekend met NH dus niks nieuws onder de zon. Maar voor de TS kan het interessant zijn maar niet om zonder les uit te gaan voeren.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:09

Als je geld wel een probleem vindt, betreft les, in welke vorm dan ook, ben je ongeschikt om een paard te houden, vooral met een beetje karakter.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:26

maralyn schreef:
Als je geld wel een probleem vindt, betreft les, in welke vorm dan ook, ben je ongeschikt om een paard te houden, vooral met een beetje karakter.


Dit vind ik grof!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:28

Ik heb niet alle reacties gelezen, hier en daar wel een stukje opgepikt.

Ik zou zelf de vader én de zweep meenemen.
Ik had zelf vroeger ook een héél dominant paard - ik ben een schijtlaars, dus dat was de meest foute combo ooit. Ik had 10 jaar ervaring op zak, stiefpapa ongeveer een half uur. Maar hij kon mijn paard zonder enig probleem meenemen aan de hand, terwijl ik er maar wat bij hing, dat paard ging met mij aan de wandel ipv andersom. Stiefpa was zelfzeker en dominant, ik was onzeker en daardoor onderdanig.

De zweep - ik zou niet slaan om raak te slaan, maar wel om mijn persoonlijke ruimte af te schermen.

Daar bovenop is les geen slecht idee - ik heb zelf longeerles genomen (met mijn huidige paard) :+ Mijn houding was tijdens het longeren nogal fout én tegenstrijdig, en daar reageerde mijn paard uiteraard op.

Die houding, die neem je overal mee. Die pikken paarden op. Mijn huidige merrie is naar mij toe niet héél dominant - ze komt wel vragen om haar te krabbelen ed, maar houdt daar ook mee op als ik "nee" zeg. Met mijn lichaam dan, want Nederlands is haar sterkste kant niet haha. Ik voer mijn paard trouwens dagelijks op de wei, al jaar en dag. Ze krijgt haar bak voer, en als die op is, poets ik haar. Daarbij loopt ze niet te schooien oid, en ik kan haar ook gewoon weg sturen als ik haar te opdringerig vind - wat overigens bijna nooit is, we hebben enkele basisregels afgesproken en daar houden we ons aan (zoals dat ik rustig de wei moet op kunnen lopen zonder dat zij mij omver loopt, en dat ik niet een half uur mag staan kletsen met haar eten in mijn handen :+ )
Bij mijn vriend en mama is mijn paard veel pusheriger - die twijfelen nogal aan zichzelf in omgang met paarden, en dat pikt mijn paard uiteraard op. Bij hen dramt ze wel, bij mij niet. Bij stiefpapa ook niet - die heeft nog steeds niet echt veel ervaring, maar is wel een natuurlijke leider, en daar schikt mijn paard zich dan ook naar.

Neem idd les - gewoon het idéé al zal je zelfvertrouwen boosten! En daarbij komt dan ook nog alles wat je leert :j

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:33

koend schreef:
maralyn schreef:
Als je geld wel een probleem vindt, betreft les, in welke vorm dan ook, ben je ongeschikt om een paard te houden, vooral met een beetje karakter.


Dit vind ik grof!


Mag je grof vinden.
Maar het houden van een paard, brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee, en vraagt soms om een behoorlijke kundigheid.
Dat kun je niet altijd met "boekjes" en "teksten" oplossen.

Als je daar geen geld aan uit wilt geven? Dan heb je in mijn ogen niks met een paard te zoeken.

Evenals rijtechnische problemen, evenals trailer laden, evenals medische kant.

Paarden kosten geld, en dat hoor je voor aanschaf te realiseren.

En les hoeft niet maandenlang, soms is het in één of twee lessen bekeken.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:44

Even rustig aan, TS heeft nog geen enkele keer iets over geld gezegd...

Over 'les' gesproken, of je dat nu onzin vindt of niet, als je zelf geen ervaring met het houden van paarden is het belangrijk dat er een ervaren iemand in de buurt is om te helpen en jou iets bij te brengen over de omgang met paarden. Dat is wel iets anders dan 'les nemen om je paard uit de wei te halen'.
Er zijn steeds meer mensen die dat niet van huis uit hebben meegekregen. Dus dan is 'les' helemaal niet zo vreemd. Uiteindelijk wil vrijwel iedere eigenaar op een prettige manier omgaan met het wezen waar hij zich krom voor werkt en waar hij zielsveel van houdt. En dat bereik je vaak niet met alleen een 'flinke lel' of een emmertje voer.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:49

Citaat:
Ik ben zelf ook nog van de "oude" stempel (boerderij) en ik zou m ook 1 goede klap geven met de lange zweep. Verder altijd met een dressuurzweep oid de wei ingaan als je hem gaat pakken totdat het zo goed gaat dat het niet meer hoeft.

Jaren lang stond ik bij een boer die paardenman was in hart en nieren en ziel.

ZOU een paard zich misdragen, 'kon die een knal krijgen', en meestal maakte hij vooral het gebaar.
Dwz: de kant waar het beest heen moest was duidelijk, dat lag open en als er eerst geklierd kwam er een hand als een kolenschop en een messcherpe instelling 'ik wil dat je NU dáár heen gaat' en de klap zelf was tamelijk zacht want het beest ging al.
Citaat:
Les nemen om een paard uit de wei te halen vind ik echt onzin.

Deze zelfde man had een kleine manege en had veel begrip voor het feit dat de meeste mensen wat minder konden dan hijzelf.
Citaat:
Les nemen voor jezelf om zelfvertrouwen te krijgen is dan wél weer een goede stap maar daar hoeft paardlief verder niks van mee te krijgen.

Juist communicatie, je dier kunnen lezen en een serie technieken 'als dit, dan kan ik dat of dat of dat' geven het zelfvertrouwen.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:51

ER zijn ook wel mensen die een ander gratis van hulp of adviezen willen voorzien hoor.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:55

maralyn schreef:
Als je geld wel een probleem vindt, betreft les, in welke vorm dan ook, ben je ongeschikt om een paard te houden, vooral met een beetje karakter.

Als je en stukje terug leest, heeft TS al contact gezocht voor instructie/hulp.
Ik heb haar via pb ook nog een tip gegeven
Ik denk zelf dat dat soort dingen haar meer helpen, dan dit soort opmerkingen....

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:57

Kendra schreef:
Even rustig aan, TS heeft nog geen enkele keer iets over geld gezegd...

Over 'les' gesproken, of je dat nu onzin vindt of niet, als je zelf geen ervaring met het houden van paarden is het belangrijk dat er een ervaren iemand in de buurt is om te helpen en jou iets bij te brengen over de omgang met paarden. Dat is wel iets anders dan 'les nemen om je paard uit de wei te halen'.
Er zijn steeds meer mensen die dat niet van huis uit hebben meegekregen. Dus dan is 'les' helemaal niet zo vreemd. Uiteindelijk wil vrijwel iedere eigenaar op een prettige manier omgaan met het wezen waar hij zich krom voor werkt en waar hij zielsveel van houdt. En dat bereik je vaak niet met alleen een 'flinke lel' of een emmertje voer.


Rustig... rustig... Blijf ademhalen :') ik reageer alleen op koend.

Zoals ik lees wil ts juist wél les.

En daar heb ik alleen maar respect voor <3