Angstig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrissyolaf

Berichten: 15
Geregistreerd: 24-06-13
Woonplaats: Haarlem

Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 21:15

Ik heb sinds Een tijdje een eigen paard. Mijn eerste. Super leuk natuurlijk. Maar we lopen tegen dingen aan. Ik zal even vanaf het begin beginnen..

Tijdens het proefrijden waren we eigenlijk gelijk verkocht. Mark is een nuchter paard wat onwijs van knuffelen houd. Hij is 3.5 jaar oud. Dus nog vrij groen. Stappen vind hij moeilijk. Dan staat hij bijna stil. Draf daarin tegen was goed voorwaarts. Als je iets te veel been gaf was je alweer in een hele fijne gecontroleerde galop. Wij hadden het gevoel dat we hier wel wat mee konden. Dus hebben we hem gekocht.

Aan het begin heb ik hem veel gelongeerd. Meestal zon 15 a 20 min. Terug naar stap was vaak lastig. Maar lukte na een aantal rondjes wel. Ook veel in de bak aan de hand een paar rondjes stappen. Na een week ongeveer ben ik erop gegaan. Dat deed hij zo onwijs goed! Wel was hij na 10 min al met moeite vooruit te houden. Zo ben ik 2 weken denk ik door gegaan. Hierbij gingen we kijken wat wel en niet ging. Zo hebben we voorzichtig een zweep erbij gepakt. Eerste keer ging hij draven en heb ik hem weer los gelaten. Daarna mocht ik hem gewoon vasthouden. Hij scheen vroeger met sporen gereden te zijn. Dus we dachten we doen er een klein spoortje aan. Eerste keer ging hartstikke goed. Daarna schrok hij van iets waardoor ik uit balans raakte waar hij natuurlijk weer van schrok.. hij galoppeerde van de hoefslag af en toen lag ik er naast. Iets te veel pijn om weer op te stappen. Daarna een paar keer ging het weer heel goed. Toen was de keer dat hij er vandoor ging op mijn galop hulp. Weer gevallen. Ik er weer op. Rondje gestapt en wil weer gaan draven en daar ging hij weer.. weer gevallen. Als hij dit doet gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat hij gewoon in een rengalop door de bak heen. Dit houd ik helaas niet bij doordat ik vaak niet weet of hij naar links of rechts gaat daarna had ik even tijd nodig om weer even te herstellen van alles. 1.5 week niet gereden. We dachten om het loggeren wat meer op te pakken. Hierbij longeren we hem een half uur. Ook hebben we pavo nervcontrol aangeschaft om hem wat rustiger in zijn hoofd te krijgen. Afgelopen dagen liep hij onwijs goed aan de longeerlijn. Hij kon op een grotere volte en liep onwijs ontspannen. Vandaag wou ik er weer op. Had hem eerst even in de paddock. Hier was hij behoorlijk aan het bokken en rennen. Dat doet hij wel vaker. Ik hem er weer uitgehaald na een tijdje. Gepoetst en opgezadeld. Eerst even gelongeerd zoals altijd. Hierbij was hij onwijs kijkerig en rennerig. Ik na een tijdje naar de bak toe. Ook hier was hij ritseling en kijkerig. Eerst wat rondjes gelopen aan de hand. Hier werd hij rustiger van. Toch er maar op ondanks we besloten het niet te doen. Opstappen ging goed. We gingen stappen met iemand die hem vasthield. Dit ging ook wel. We dachten laat ik hem even kriebelen op zijn hals met mijn hand en hij zat gelijk weer in de stress en als hij niet vastgehouden werd had ik er weer afgelegen. Ook hebben we een paar keer geprobeerd na het rijden hem te kriebelen vanaf bovenaf. Rechtsom ging dit. Links flipte hij weer helemaal.. als je er naast staat mag je overal aanzitten.

Weet iemand hoe ik dit misschien kan doorbreken? Zadel ligt gewoon goed en is bij aanschaf bij een zadelmaker gekocht.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:22

Eerste vraag die eigenlijk in mij op komt is hoe lang komt hij buiten? En met leeftijdsgenootjes? Kan hij een goed sprintje trekken als hij buiten is en zijn energie eruit gooien?
Het is erg moeilijk oordelen vanaf een computer. Stel het is uitproberen, domineren, dan zou ik er iemand opzetten die ook dat rennen uit kan zitten en hem laat weten van he, rennen is niet direct ruiter eraf en heeft geen zin.
Is het echt angst, zul je het rustig op moeten bouwen. Stoppen wanneer ontspannen en even niet de grenzen opzoeken. Rustig een rondje stappen met ruiter en iemand ernaast, afsluiten en volgende keer een rondje draven aan de longeer lijn. Maar misschien gaat dat ook al te snel, weer een pasje terug.
Angst kan ook voortkomen uit pijn. Ook omdat het stappen moeilijker gaat, kan er misschien iets niet helemaal goed zitten. Ik zou hem misschien toch even na laten kijken, het hoeft namelijk niet altijd van een verkeerd liggend zadel te zijn. Kan ook een misstap zijn geweest etc.
In ieder geval, succes..

Chrissyolaf

Berichten: 15
Geregistreerd: 24-06-13
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 21:29

Anastasia24 schreef:
Eerste vraag die eigenlijk in mij op komt is hoe lang komt hij buiten? En met leeftijdsgenootjes? Kan hij een goed sprintje trekken als hij buiten is en zijn energie eruit gooien?
Het is erg moeilijk oordelen vanaf een computer. Stel het is uitproberen, domineren, dan zou ik er iemand opzetten die ook dat rennen uit kan zitten en hem laat weten van he, rennen is niet direct ruiter eraf en heeft geen zin.
Is het echt angst, zul je het rustig op moeten bouwen. Stoppen wanneer ontspannen en even niet de grenzen opzoeken. Rustig een rondje stappen met ruiter en iemand ernaast, afsluiten en volgende keer een rondje draven aan de longeer lijn. Maar misschien gaat dat ook al te snel, weer een pasje terug.
Angst kan ook voortkomen uit pijn. Ook omdat het stappen moeilijker gaat, kan er misschien iets niet helemaal goed zitten. Ik zou hem misschien toch even na laten kijken, het hoeft namelijk niet altijd van een verkeerd liggend zadel te zijn. Kan ook een misstap zijn geweest etc.
In ieder geval, succes..


Wisselt een beetje hoe lang hij buiten komt. In ieder geval 3 kwartier. Paddocks zijn vierkant. Zal een meter of 12 lang en breed zijn denk ik. Ze staan over het algemeen apart. Wisselt ook of er andere paarden buiten staan. Observeer hem vaak. In zijn eentje doet hij vaak eerst gek en als ik zijn stal gemest heb en ga erbij zitten dan loopt hij alleen maar te ijsberen voor het hek en te schrapen met zijn been. Als er andere paarden buiten staan dan is hij rustiger en dan rolt hij altijd wel. Hij kan wel contact maken met andere paarden als hij buiten staat. We hadden inderdaad ook zoiets van we gaan even wat stapjes terug. Plan was voor vandaag uiteindelijk ook om alleen even te stappen. Stappen ging met proefrijden moeilijk. Maar moet zeggen dat het hier veel makkelijker gaat. Misschien omdat zij hem veel vaker reed dan dat wij nu doen.

Dacht misschien heeft iemand hier al ervaring mee gehad en hoe is dat dan opgelost. ;) ieder geval bedankt voor je reactie. :)

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:48

Als mijn jonkie maar 3 kwartier eruit zou gaan, heb ik ook een fret raket. Nu schiet ze er nog wel eens wat vandoor, maar ik weet dat ik haar dan juist naar voren moet rijden in draf, in plaats van moet gaan afwachten en miepen. Je hebt een enorm jong dier, die zijn energie niet goed kwijt kan, met een ruiter die moeite heeft om balans te houden als het even iets anders gaat dan verwacht. Dat is niet altijd even makkelijk, dat zeg ik niet. Je hebt nu wel een heleboel en en ens. Is het een idee iemand te vragen die veel jonge paarden rijdt en die handig is? Dan kan die er misschien een tijdje op, tot dat het voor jou wat makkelijker is. Dan kan diegene jullie samen misschien op weg helpen. De liefde was er, die moet je niet kwijtraken, dat zou jammer zijn.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:51

-O- 3 kwartier buiten voor een 3,5 jarige... Ik snap dat ie fris is ja.
Verder vraag ik me een beetje af hoe jouw evenwicht is. Het klinkt namelijk alsof hij vooral vlug is en eens schrikt en niet alsof hij hele rodeos geeft. Als hij opzij springt bijvoorbeeld en jij raakt uit balans, dan kan jouw onbalans juist de oorzaak van het gaan lopen zijn! Een jong paard heeft echt een ruiter nodig die hem begeleiding bied, als je zo'n dier een beetje loslaat en aan zijn lot overlaat, dus te weinig aanwezig bent als ruiter of onduidelijk bent, worden ze onzeker en angstig.

Chrissyolaf

Berichten: 15
Geregistreerd: 24-06-13
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 21:57

Lithya schreef:
Als mijn jonkie maar 3 kwartier eruit zou gaan, heb ik ook een fret raket. Nu schiet ze er nog wel eens wat vandoor, maar ik weet dat ik haar dan juist naar voren moet rijden in draf, in plaats van moet gaan afwachten en miepen. Je hebt een enorm jong dier, die zijn energie niet goed kwijt kan, met een ruiter die moeite heeft om balans te houden als het even iets anders gaat dan verwacht. Dat is niet altijd even makkelijk, dat zeg ik niet. Je hebt nu wel een heleboel en en ens. Is het een idee iemand te vragen die veel jonge paarden rijdt en die handig is? Dan kan die er misschien een tijdje op, tot dat het voor jou wat makkelijker is. Dan kan diegene jullie samen misschien op weg helpen. De liefde was er, die moet je niet kwijtraken, dat zou jammer zijn.


In principe blijf ik goed zitten als hij gewoon even schrikt. Maar als hij er als een gek vandoor rent met zijn hoofd omhoog kan ik niet goed inschatten wat hij doet. En daar gaat het dan mis. We hebben ook al gedacht om er iemand bij te halen. Alleen het mooiste zou zijn als we het samen op kunnen lossen. De liefde blijft er denk ik ook nog wel hoor. Daar is hij veel te lief voor. ☺️ Je ziet hem met het longeren ook al groeien. Heb nu ook spullen voor horsemanship besteld. Dus dan kunnen we aan de hand ook wat meer vertrouwen op gaan bouwen. Ik hoop dat hij doordat we wat stapjes terug gaan hij het toch weer oppakt. En er alleen opgaan als hij niet zo ril en kijkerig is. Desnoods na een fijne longeerdag erop. Al is het 5 min. Marja dat is natuurlijk uitproberen..

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:00

Je focust je op het rijden, maar ga eens een aantal stappen terug.
Ga je focussen op de behoeften van je paard. Je negeert eerdere opmerkingen; je paard staat 23 uur en een kwartier op stal. Logisch dat hij niet te houden is.

Chrissyolaf

Berichten: 15
Geregistreerd: 24-06-13
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 22:00

0000 schreef:
-O- 3 kwartier buiten voor een 3,5 jarige... Ik snap dat ie fris is ja.
Verder vraag ik me een beetje af hoe jouw evenwicht is. Het klinkt namelijk alsof hij vooral vlug is en eens schrikt en niet alsof hij hele rodeos geeft. Als hij opzij springt bijvoorbeeld en jij raakt uit balans, dan kan jouw onbalans juist de oorzaak van het gaan lopen zijn! Een jong paard heeft echt een ruiter nodig die hem begeleiding bied, als je zo'n dier een beetje loslaat en aan zijn lot overlaat, dus te weinig aanwezig bent als ruiter of onduidelijk bent, worden ze onzeker en angstig.



Hij heeft nog nooit een bok gegeven onder het zadel! Opzich bij een schrikreactie blijf ik goed zitten en kan ik hem er goed doorheen begeleiden. Alleen als hij het echt in zijn kop heeft dan heb ik geen stuur meer en door zijn snelle reactie raak ik wat uit balans. Als ik dan ook niet weet of hij links of rechts gaat, gaat het dus fout. Opzich begeleiden we hem goed. Hij begrijpt wat ik bedoel en pakte het tot de eerste val eigenlijk heel goed op. Overgangen rijden ging goed, voltes (zonder buigen), slangenvolte , Gebroken lijn etc vond hij allemaal goed.

Chrissyolaf

Berichten: 15
Geregistreerd: 24-06-13
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 22:05

Goof schreef:
Je focust je op het rijden, maar ga eens een aantal stappen terug.
Ga je focussen op de behoeften van je paard. Je negeert eerdere opmerkingen; je paard staat 23 uur en een kwartier op stal. Logisch dat hij niet te houden is.


Dat is niet waar. Hij staat ook wel eens langer buiten. En ik geef hem nog een half uur beweging met longeren of rijden. En uiteraard wandel ik ook dagelijks een rondje om het stalgebouw of nog een tijdje in de bak. Ben over het algemeen 3 uur Of meer per dag met hem bezig. Zit er nog wel aan te denken om misschien paddock service te nemen. Dan komt hij nog 3 kwartier langer buiten. Is zo jammer dat ik hem niet langer in een paddock kan zetten. Moet erbij blijven als ik hem in de paddock zet. En kan moeilijk de halve dag op stal blijven helaas.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:07

En een andere stal is geen optie? Het klinkt namelijk alsof het een combinatie is van te veel energie, gebrek aan balans en een vicieuze cirkel.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:09

Chrissyolaf schreef:
Goof schreef:
Je focust je op het rijden, maar ga eens een aantal stappen terug.
Ga je focussen op de behoeften van je paard. Je negeert eerdere opmerkingen; je paard staat 23 uur en een kwartier op stal. Logisch dat hij niet te houden is.


Dat is niet waar. Hij staat ook wel eens langer buiten. En ik geef hem nog een half uur beweging met longeren of rijden. En uiteraard wandel ik ook dagelijks een rondje om het stalgebouw of nog een tijdje in de bak. Ben over het algemeen 3 uur Of meer per dag met hem bezig. Zit er nog wel aan te denken om misschien paddock service te nemen. Dan komt hij nog 3 kwartier langer buiten. Is zo jammer dat ik hem niet langer in een paddock kan zetten. Moet erbij blijven als ik hem in de paddock zet. En kan moeilijk de halve dag op stal blijven helaas.


Dan staat hij nog ruim 20 uur in een box. Ik snap dat hij schrikt en rillerig is.

Mijn advies: zoek een andere plek voor je paard en begin opnieuw.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:14

MalaQ schreef:
Dan staat hij nog ruim 20 uur in een box. Ik snap dat hij schrikt en rillerig is.

Mijn advies: zoek een andere plek voor je paard en begin opnieuw.


Mee eens. Daarnaast heb ik vanuit je OP het idee dat je erg veel verschillende dingen van je paard vraagt: longeren, rondje aan de hand stappen, o nee toch erop, spoortje erom, zweepje erbij, toch maar draven. Als je zelf niet goed weet waar je moet beginnen, hoe kan je paard het dan begrijpen? Het moment dat je denkt: vandaag gaat het goed en is ie super braaf, is het moment om af te sluiten voor die dag. Ik zou zeggen, neem een goede instructeur in de arm die bij voorkeur ook grondwerk doet en ervaring heeft met jonkies en ga even helemaal terug naar de basis. Werk aan de balans, netjes stilstaan met opstappen etc. en vraag vooral niet te veel en sluit altijd goed af. Z'n koppie krijgt veel te verwerken, geef hem hier de tijd voor.

Heb je hem laten keuren? Hoevaak longeer of rijd je hem? En wat krijgt hij qua voer? Ik zou in elk geval alle randvoorwaarden in orde maken voor je meer van je paard gaat vragen.:-)

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:21

Als hij max 3 uur per dag buiten komt is dat echt veeel te weinig.
Zoek aub een andere plaats of een mogelijkheid dat het wel mogelijk is, dit kan echt niet...
Toen mijn paard een halve dag buiten stond in de winter was het ook een bommetje die steefs ontplofte. dan is het wachten tot het goed fout gaat.
Ik had het super naar mijn zin op de vorige stal maar toch verhuisd zodat mn paard elke dag van 8 tot 5 en zomers 24/7 buiten staan. Mijn paard is toen 360 graden gedraaid qua karakter, zowel in de omgang als tijdens het rijden.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:24

En kijk inderdaad ook of het paard nergens pijn heeft. Is hij gekeurd?
Pijn kan angst betekenen en dat kan zich uiten in wegrennen

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:51

Zoals ik het lees wordt er erg veel van hem gevraagd, zowel werkgerelateerd als geestelijk (lees: verveling op stal). Het is nog een jong dier, dus geef hem de kans om op te groeien. En laat het paard zijn, geen fiets die je in de schuur zet. Oftewel: zet hem juist het grootste deel van de dag buiten. Kan dat niet op deze stal, zoek dan een betere plek voor hem.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:01

Chrissyolaf schreef:
0000 schreef:
-O- 3 kwartier buiten voor een 3,5 jarige... Ik snap dat ie fris is ja.
Verder vraag ik me een beetje af hoe jouw evenwicht is. Het klinkt namelijk alsof hij vooral vlug is en eens schrikt en niet alsof hij hele rodeos geeft. Als hij opzij springt bijvoorbeeld en jij raakt uit balans, dan kan jouw onbalans juist de oorzaak van het gaan lopen zijn! Een jong paard heeft echt een ruiter nodig die hem begeleiding bied, als je zo'n dier een beetje loslaat en aan zijn lot overlaat, dus te weinig aanwezig bent als ruiter of onduidelijk bent, worden ze onzeker en angstig.



Hij heeft nog nooit een bok gegeven onder het zadel! Opzich bij een schrikreactie blijf ik goed zitten en kan ik hem er goed doorheen begeleiden. Alleen als hij het echt in zijn kop heeft dan heb ik geen stuur meer en door zijn snelle reactie raak ik wat uit balans. Als ik dan ook niet weet of hij links of rechts gaat, gaat het dus fout. Opzich begeleiden we hem goed. Hij begrijpt wat ik bedoel en pakte het tot de eerste val eigenlijk heel goed op. Overgangen rijden ging goed, voltes (zonder buigen), slangenvolte , Gebroken lijn etc vond hij allemaal goed.


Die oefeningen zeggen echt niks. Waar het om gaat en wat ik bedoel met begeleiden is dat als hij schrikt, jij degene bent die hem weer in balans moet zetten. Een paard uit balans gaat rennen. Of stilstaan in een enkel geval. En sowieso schrikt een paard dat onvoldoende in balans gereden word echt veeel sneller. Je kan er niet alleen opzitten en sturen, je hoort hem op deze leeftijd uit te leggen hoe hij moet bewegen, hoe hij zijn evenwicht moet houden in een wending en in een overgang. Hoe hij zich voldoende in balans en zelfzeker voelt om niet te schrikken. Dat hij tijdens het rennen zijn hoofd omhoog doet en strak word, zegt juist dat hij op dat moment gewoon zijn evenwicht niet vind. Dan heeft hij iemand nodig die hem helpt en niet iemand die het erger maakt. Het is echt heel veel gecompliceerder dan hem een beetje leren oefeningetjes te sturen.

Anoniem

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:14

Ik denk dat jullie er goed bij doen om een stal te zoeken waar het paard van ‘s ochtends tot ‘s avonds buiten komt. Daarnaast zou ik of een handige ruiter een aantal keren op het paard laten rijden of voorlopig alleen met goede begeleiding rijden. Het klinkt niet alsof je paard echt bewust probeert jou er van af te gooien maar eerder als een jong paard met teveel energie die nog doorgereden moet worden maar de juiste begeleiding niet krijgt.

Maar wij kunnen vanachter een schermpje niet zeggen wat je precies moet doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:14

Wat krijgt je paard te eten?
Krachtvoer? Kwaliteit hooi?

Jong paard, met te veel energierijk voer en weinig beweging, maakt het wel heel moeilijk voor jou om een paard ontspannen te werken.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:20

Ik zou hierin toch even 2x naar zijn basisbehoefte kijken, voornamelijk de huisvesting. Ik vind dat je paard erg word beperkt in de mogelijkheid op het hebben van vrije bewegingsruimte, 40 minuten is echt gigantisch kort (los van de training die je hiernaast aanbied). Ik denk dat hierin ook meespeelt dat je best veel van hem vraagt, zowel lichamelijk als mentaal. Het is een jong paard, rust is hierin key, enkele dagen of een weekje vakantie is alleen maar aan te raden. Tevens zou ik het trainingsdoel ook een tandje lager zetten en hierin eerst met de basis bezig gaan. Voor mijn gevoel zit deze er namelijk niet goed in (niet kunnen stappen). En grijp in dit soort gevallen juist niet naar hulpmiddelen, ga op dagen dat je paard al niet "in de mood is" er ook niet alsnog op/intensiteit vragen, zo creëer je zelf onbewust angsten voor je paard welke helemaal niet nodig zijn.

Mijn advies zal dan ook zijn;

- Verhuizen naar een plek waar je paard meer mogelijkheid heeft om vrij te bewegen, los van de training.
- Zet je trainingsdoelen flink lager.
- Grijp in dit soort situaties niet meteen naar hulpmiddelen.
- Geef hem gerust een dagje (meer is altijd aan te vragen) vrij. Geef ook vrij als je paard aangeeft niet "in de mood" te zijn en ga dan enkel even wat kroelen of een kleine wandeling maken.
- Lessen nemen/hulp zoeken bij het opbouwen van training met een jong paard is altijd aan te raden mocht je op dit gebied zelf nog minder ervaren zijn.

Ik denk dat dit al een heel groot deel van hetgene waar je tegenaan loopt oplost en hoop dat je deze adviesen positief opvat en hierin een serieuze overweging maakt.
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 21-12-20 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:21

Dit meen je toch niet serieus hoop ik?
Geen enkel paard ongeacht welke leeftijd kan toch niet gelukkig worden van zo ontzettend veel op stal staan.
Kan je paard nog zo nuchter zijn maar dit is gewoon echt niet paard waardig.

Mijn tip: ga zo snel mogelijk naar een andere stal waar je paard lekker de hele dag buiten kan staan met andere paarden!
Weet zeker dat al je problemen dan opgelost zijn.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:56

Heb vroeger zelf op een stal gestaan waar de paarden zomers 24/7 buiten kwamen en in de winter heel veel binnen stonden. In de zomer kon ik alles met mijn paard, in de winter ging ie er steeds vandoor. Snap ik wel, hij kon zijn energie niet kwijt.

Heb nu een paard op stalrust staan, en ook die is steeds schrikkeriger aan het worden.

Als jouw paard maar drie kwartier buiten komt, kan ik me voorstellen dat ie daar niet makkelijker van wordt in het rijden. Is er geen optie om hem meer buiten te zetten?

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:59

3 kwartier land, half uur longeren met 3.5 jarige... ik bijt op mn tong

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:21

Ik zie dat je uit Haarlem komt, mag ik vragen waar je paard staat? Want ik ken geen stallen waar ze zo weinig buiten komen zonder soortgenoten?

Ook ik ben benieuwd wat en hoeveel je voert.

Ten eerste zou ik beginnen met het paard veeeel langer buiten te laten staan. Denk aan minstens 4u maar liefst langer. En dan ook met soortgenoten, niet met een draadje ertussen. Kan dat niet op deze stal, weet ik nog wel een aantal andere stallen voor je, en als je de zoekfunctie op Bokt gebruikt kom je er ook een aantal tegen. Of staat je paard niet in Haarlem of omgeving?

Daarnaast zou ik iemand zoeken die ervaring heeft met jonge paarden. Dit is pas je eerste paard, en je kiest meteen voor een jonkie. Dat gaat heel vaak fout. Het kan ook goed gaan, maar dan heb je wel goede(!) begeleiding nodig.

Verder: is het paard echt al doorgereden of is ie slechts zadelmak gemaakt? Als ik lees hoe het proefrijden ging, denk ik dat jij weinig ervaring hebt met pas ingereden paarden en denk ik zo maar (aanname!) dat het paard nog niet echt doorgereden is. Kan natuurlijk ook niet anders op die leeftijd.

Dus nogmaals: zoek hulp zodat je niet onbewust de verkeerde dingen aanleert en laat hulpstukken als zweep en sporen achterwege als je daar niet correct mee om kan gaan.

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:35

Een paard heeft bewegingsvrijheid nodig en wil spelen met andere paarden. Dat krijgt hij niet op 12x12 meter, dat is echt heel erg klein. En kort, én alleen. Ik denk dat je onder begeleiding het hele management onder de loep moet nemen en zsm een andere stal zoeken. Alles optellen wat je op een dag met een paard doet waardoor hij niet op stal staat, waarbij jij op 3 uur uitkomt, heeft niets te maken met wat een paard aan vrije beweging nodig heeft. En al helemaal zo'n jong paard, het klinkt best wel verdrietig. Maar jij doet dit allemaal voor het eerst dus je kan niet alles weten, maar neem dan alsjeblieft ter harte wat hier wordt gezegd over o.a. vrije beweging. Met goede begeleiding krijg je vast het plezier samen terug!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:43

Chrissyolaf schreef:
Anastasia24 schreef:
Eerste vraag die eigenlijk in mij op komt is hoe lang komt hij buiten? En met leeftijdsgenootjes? Kan hij een goed sprintje trekken als hij buiten is en zijn energie eruit gooien?
Het is erg moeilijk oordelen vanaf een computer. Stel het is uitproberen, domineren, dan zou ik er iemand opzetten die ook dat rennen uit kan zitten en hem laat weten van he, rennen is niet direct ruiter eraf en heeft geen zin.
Is het echt angst, zul je het rustig op moeten bouwen. Stoppen wanneer ontspannen en even niet de grenzen opzoeken. Rustig een rondje stappen met ruiter en iemand ernaast, afsluiten en volgende keer een rondje draven aan de longeer lijn. Maar misschien gaat dat ook al te snel, weer een pasje terug.
Angst kan ook voortkomen uit pijn. Ook omdat het stappen moeilijker gaat, kan er misschien iets niet helemaal goed zitten. Ik zou hem misschien toch even na laten kijken, het hoeft namelijk niet altijd van een verkeerd liggend zadel te zijn. Kan ook een misstap zijn geweest etc.
In ieder geval, succes..


Wisselt een beetje hoe lang hij buiten komt. In ieder geval 3 kwartier. Paddocks zijn vierkant. Zal een meter of 12 lang en breed zijn denk ik. Ze staan over het algemeen apart. Wisselt ook of er andere paarden buiten staan. Observeer hem vaak. In zijn eentje doet hij vaak eerst gek en als ik zijn stal gemest heb en ga erbij zitten dan loopt hij alleen maar te ijsberen voor het hek en te schrapen met zijn been. Als er andere paarden buiten staan dan is hij rustiger en dan rolt hij altijd wel. Hij kan wel contact maken met andere paarden als hij buiten staat. We hadden inderdaad ook zoiets van we gaan even wat stapjes terug. Plan was voor vandaag uiteindelijk ook om alleen even te stappen. Stappen ging met proefrijden moeilijk. Maar moet zeggen dat het hier veel makkelijker gaat. Misschien omdat zij hem veel vaker reed dan dat wij nu doen.

Dacht misschien heeft iemand hier al ervaring mee gehad en hoe is dat dan opgelost. ;) ieder geval bedankt voor je reactie. :)


Ik vind dat wel heel heel erg weinig. Eeen paard moet toch echt minstens een uur of 8 buiten komen en voor een jong paard is het niet alleen voor zijn humeur en kalmte nodig, maar ook voor zijn fysieke ontwikkeling.
Ik weet niet hoe lang jij je paard hebt, maar een half jaar wennen is heel normaal en zo'n jong paard moet je eigenlijk niet dagelijks rijden of longeren, Misschien vraag je veel te veel van jouw paard.

probeer hem meer lekker vrij naar buiten te laten gaan, belast hem minder - een paard is pas met 6 jaar min of meer volgroeid - en laat hem meer gewoon paard zijn.