Teveel energie en spanning, korte termijnoplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Teveel energie en spanning, korte termijnoplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 11:48

Hey lieve bokkers,

Ik zit nu al een tijdje met mijn handen in het haar.
Ik heb een hele fijne PRE merrie van nu 5,5 jaar oud.
In de afgelopen 2 jaar dat ik haar heb heeft ze bewezen wat een geweldig fijn, lief en braaf paard ze kan zijn,
maar onder stress en spanning wordt ze natuurlijk erg druk. Ik neem haar dit uiteraard niet kwalijk, maar leuk is anders.

Op ons vorige plekje, waar ze 24/7 op de weide stond met 1 ander paard de laatste maanden (we hebben helaas door allerlei omstandigheden veel wisselingen van groep/plek/... gehad) en hier deed ze het super, ze was heerlijk rustig en heel fijn om mee te werken.
Uit noodzaak zijn we daar moeten vertrekken en staan nu een kleine 2 maanden op een nieuwe stal. Hier staat ze overdag alleen buiten en 's nachts op stal. Absoluut niet ideaal, maar aangezien ze nog herstellend was van een ziekte deze zomer, wou ik graag dat ze haar eigen eten had en niet kon weggejaagd worden.
Ze is namelijk enorm onderdanig in groep en dit leverde in het verleden al vaker problemen op met onvoldoende eten/drinken omdat ze zich te veel liet wegjagen.

Ik weet het, we staan hier nog niet lang, dus tijd brengt hopelijk alvast wat raad, maar ik merk toch een duidelijk patroon. Als het echt rotweer is, beslist de stalbaas om ze binnen te houden. Nu is ze zowieso nog erg druk en gespannen in het werk, dus ik werk erg op die ontspanning, maar als er binnen heeft gestaan, dan heb ik gewoon een bom in handen, dan rent ze zich los of aan de longe zeker een halfuur aan een stuk te pletter en zelfs daarna blijft ze vrij explosief. Als ze een paar dagen na elkaar buiten heeft gestaan, merk ik wel een verbetering.

Ik ga in ieder geval al in overleg gaan met de stalbaas, om ze toch met rotweer ook even buiten te zetten.
Ik heb ondertussen al een meisje van stal gevraagd om ze ook 1-2x per week even te longeren / los te laten in de piste, dat ze dan toch beweging heeft als ik niet kan komen en ze op stal heeft gestaan.

Op lange termijn heb ik 2 mogelijke oplossingen,
1. een paddock paradise op een andere plek, waar ik het management echt heel fijn vind. Alleen komt daar zeker het komende half jaar of zelfs jaar nog geen plekje vrij, ik sta wel als eerste op de wachtlijst. En wéér een verhuis zou ik natuurlijk liefst vermijden, maar ik denk wel dat het mijn paardje ten goede komt als we hierheen zouden gaan.
2. De plek waar we nu staan bied ook groepshuisvesting 24/7 aan met schuilstal, alleen hebben ze paarden op dit moment maar 1 voerplek en beperktere ruimte. Hier zou ze vanaf de lente wel bij kunnen, als de paarden weer op het gras kunnen en er dus minder concurrentie om eten zou zijn. Ik ben dus alleen een beetje bang dat het management hier niet 100% ideaal is (onvoldoende voerplekken vooral), waar mijn paard dus eigenlijk altijd de dupe van is.

Wat ik zoek, tips en advies voor een korte termijn oplossing, iets waarmee ik de periode van nu tot de lente kan overbruggen. Ik baal echt enorm dat ik niets met mijn paard kan aanvangen omdat ze helemaal onder de spanning staat een een bom vol energie is. Ook vind ik het niet fijn voor haar, want ze komt duidelijk beweging te kort.
We hebben het voer ook eens onder de loep genomen, dus daar nu alles uit gehaald dat extra energie zou kunnen geven. Ik weet het gewoon even niet meer en ik mis mijn lieve, rustige merrie waar ik fijn ontspannen mee kan werken en rijden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:06

Ik snap dat jij je lieve rustige merrie mist, maar jouw lieve rustige merrie mist haar vorige plek (of een plek die haar iets gelijkaardig kan bieden). Als je paard gewend is om altijd vrij te kunnen bewegen en contact aan te gaan met andere paarden is het logisch dat je paard verandert als je dit wegneemt. Ik zou toch proberen of ze in de groep 24/7 kan. Is er geen mogelijkheid dat je zelf een extra hooinet ergens kan ophangen om een extra voerplek te maken? Of dit te overleggen met de staleigenaar? Aanpassen van je voerschema is ook een goeie zet inderdaad!

Mag ik vragen welke ziekte ze gehad heeft? Dat je ze niet bij de grote groep wil zetten? De lente is er nog lang niet, ik zou dit niet nog maanden laten aanslepen. Straks krijgt ze een blessure of heeft het meisje dat je helpt (of jijzelf) een ongeluk met je paard. Een PP lijkt me voor jouw paard inderdaad een mooi vooruitzicht, maar tot dan zou ik absoluut de groep op je huidige stal proberen. Je paard is ook nog jong, voldoende 'vrije tijd' is dan erg belangrijk. Later ook, maar bij een jong paard zou dat toch prioriteit moeten hebben op al de rest.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 12:17

Heleennn schreef:
Ik snap dat jij je lieve rustige merrie mist, maar jouw lieve rustige merrie mist haar vorige plek (of een plek die haar iets gelijkaardig kan bieden). Als je paard gewend is om altijd vrij te kunnen bewegen en contact aan te gaan met andere paarden is het logisch dat je paard verandert als je dit wegneemt. Ik zou toch proberen of ze in de groep 24/7 kan. Is er geen mogelijkheid dat je zelf een extra hooinet ergens kan ophangen om een extra voerplek te maken? Of dit te overleggen met de staleigenaar? Aanpassen van je voerschema is ook een goeie zet inderdaad!

Mag ik vragen welke ziekte ze gehad heeft? Dat je ze niet bij de grote groep wil zetten? De lente is er nog lang niet, ik zou dit niet nog maanden laten aanslepen. Straks krijgt ze een blessure of heeft het meisje dat je helpt (of jijzelf) een ongeluk met je paard. Een PP lijkt me voor jouw paard inderdaad een mooi vooruitzicht, maar tot dan zou ik absoluut de groep op je huidige stal proberen. Je paard is ook nog jong, voldoende 'vrije tijd' is dan erg belangrijk. Later ook, maar bij een jong paard zou dat toch prioriteit moeten hebben op al de rest.


Ze heeft anaplasmose gehad, waardoor ze extreem vermagerd is en haar lever helemaal overhoop lag. Vandaar dat het belangrijk is dat ze haar eigen portie eten met supplementen krijgt. Het nog niet in groep zetten is ook overlegd met mijn DA, die vond haar nog niet sterk genoeg om zich te verweren tegen een groepje onbekende paarden. Het probleem is ook niet zozeer alleen het eten, maar ook de ruimte die ze nu maar zou hebben om weg te komen als de anderen even onaardig zijn én de grootte van de schuilmogelijkheid, als ze niet meteen goed in de groep valt, komt ze daar dus ook niet in.
Ik heb alvast rond gehoord of iemand van de andere klanten die nu 's nachts op stal staat, ze niet overdag willen samenzetten, maar helaas is er niemand die daar voor open staat.

Ik denk echter wel dat je gelijk hebt hoor, dat op deze manier aanmodderen niet fijn is voor mijn merrie en niet voor mij. Ik dacht dat het haar wel goed zou doen, aangezien ze op onze eerste plek ook 's nachts op stal en overdag buiten stond en het daar ook prima op deed (zonder de extreme energie die ze nu heeft), maar ik moet nu dus inderdaad toegeven dat 24/7 buiten voor haar wel echt nodig is.
Ik ga eens horen of er toch geen mogelijkheid is om haar vroeger in die groep te introduceren.

Betty62

Berichten: 69
Geregistreerd: 06-03-15

Re: Teveel energie en spanning, korte termijnoplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:29

Je zou kunnen proberen haar Valeriaanwortel en Kamille bloesem te geven. Valeriaan en Kamille werken rustgevend, kalmerend en ontspannend. Bij spanning, stress en angst bij een paard kan het daarom heel goed toegepast worden.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Teveel energie en spanning, korte termijnoplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:09

Optie 2 gaat je van de regen in de drup helpen. Je hebt gewoon een niet passende stal/stalhouder getroffen. Maar 1 voerplek binnen een groep paarden is vragen om problemen. En waarom gaan ze nu met 'slecht weer' (= mensenterm he...) niet naar buiten? Zijn ze van suiker daar, of is er geen geschikte bodem voor als het nat is? Ook het individueel buitenzetten vind ik niet meer van deze tijd hoor. Dat dat in uitzonderingssituaties nodig is, a la. Maar standaard? In 2020?
Ik zou echt met spoed op zoek gaan naar een stalling waar ze het beter voor elkaar hebben ipv nu een pleister plakken en je paard nóg een tussenoplossing aandoen.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 13:18

Eatshay schreef:
Optie 2 gaat je van de regen in de drup helpen. Je hebt gewoon een niet passende stal/stalhouder getroffen. Maar 1 voerplek binnen een groep paarden is vragen om problemen. En waarom gaan ze nu met 'slecht weer' (= mensenterm he...) niet naar buiten? Zijn ze van suiker daar, of is er geen geschikte bodem voor als het nat is? Ook het individueel buitenzetten vind ik niet meer van deze tijd hoor. Dat dat in uitzonderingssituaties nodig is, a la. Maar standaard? In 2020?
Ik zou echt met spoed op zoek gaan naar een stalling waar ze het beter voor elkaar hebben ipv nu een pleister plakken en je paard nóg een tussenoplossing aandoen.


Ja ik geef je eigenlijk 100% gelijk. Alleen is het echt triestig gesteld met de mogelijkheden hier in de omgeving. Optie 1 voor lange termijn is het enige dat ik heb kunnen vinden in de omgeving dat echt goed geregeld is. Dus ik weet ook niet waar ik dan goed aan doe, nu nog een keer verhuizen naar een betere tussenoplossing en dan wéér verhuizen zodra bij optie 1 plek vrijkomt, dat is ook weer zo veel voor mijn arme paard.
Ik was ook echt geschrokken dat ze niet buiten gingen bij wat regen. En in het begin was er gezegd dat ze samen buiten zetten overdag geen probleem is, maar nu wil geen enkele andere eigenaar dat dus :/
Ik heb ook wat haast moeten zetten in de zoektocht omdat ik plots weg moest van de vorige plek. Argh, zo balen allemaal. In mijn hoofd zegt er ook een stemmetje dat het beter is van weer op zoek te gaan naar iets anders, maar al dat verhuizen kan ook echt niet goed zijn :(

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:24

Hier hetzelfde probleem. Je word er moedeloos van -O-

Inmiddels overal al advertenties gezet maar het is zo lastig en het word nog erger als je paard iets mankeert en een kleine aanpassing nodig heeft.
Van de week ergens wegen kijken en die stalhouder vond dat mijn paard maar een paardonwaardig leven heeft. (HB gevoelig dus aanpassing in het gras beleid). -O-

Heb je al een advertentie op bokt gezet? Of hebben jullie in belgie mischien FB pagina's voor stalling.
Een belgische marktplaats?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:26

Je vraagt voor een kortetermijnoplossing om tot de lente te overbruggen? Maar wat is er in de lente: komen ze dan wel langer en in groep buiten?

Persoonlijk zou ik nu niet op stel en sprong allerlei diverse kortetermijnoplossingen gaan toepassen (want ja, voor te weinig buitenkomen is er nu eenmaal niet echt een andere oplossing dan 'meer buitenkomen'), maar meer nadenken over de langetermijnoplossingen. Want je hebt er nu twee, maar ik denk dat we die tweede oplossing eigenlijk wel meteen kunnen schrappen, niet? Want die groepshuisvesting op je huidige stal klinkt nou ook niet echt superdepuper hoe je het nu neerschrijft. Hoe staat die groep in de winter? Op zand met 1 voerplek?

De paddock paradise klinkt dan beter, maar ik zou eens kijken of je dit met de stalhouder van die paddock paradise toch concreter kan krijgen. Natuurlijk snap ik dat die niet in de toekomst kan kijken, maar een stal weet toch ongeveer wel welk verloop er is. De stal waar ik sta, heeft namelijk zo weinig verloop dat er geen wachtlijst gehanteerd wordt. Je zou bij ons namelijk gerust eerste op de wachtlijst kunnen staan en toch in geen 10 jaar gecontacteerd worden. :D
Een halfjaar wachten is doenbaar, een jaar vind ik al wat moeilijker, maar als het zelfs dan nog niet zeker is dat er tegen die tijd een plek voor je is, dan wringt het natuurlijk wel, want dan zit je opnieuw vol in de winter. Ik zou dit dus concreter willen hebben en aan de stalhouder vragen: "Hoe groot is de kans dat ik in 2021 naar jouw stal kan komen?" Vanuit dat antwoord is het dan misschien aantrekkelijker om andere langetermijnopties te gaan verkennen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 23-12-20 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 13:27

Cowgirl schreef:
Hier hetzelfde probleem. Je word er moedeloos van -O-

Inmiddels overal al advertenties gezet maar het is zo lastig en het word nog erger als je paard iets mankeert en een kleine aanpassing nodig heeft.
Van de week ergens wegen kijken en die stalhouder vond dat mijn paard maar een paardonwaardig leven heeft. (HB gevoelig dus aanpassing in het gras beleid). -O-

Heb je al een advertentie op bokt gezet? Of hebben jullie in belgie mischien FB pagina's voor stalling.
Een belgische marktplaats?


Ja we hebben hier FB pagina's, ik heb daar in mijn vorige zoektocht op gepost (oktober).
Jullie bevestiging in ieder geval het stemmetje in mijn hoofd wel, dat het op deze plek niet ok is.
Ik ga in ieder geval eens rondhoren opnieuw.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 13:36

Gini schreef:
Je vraagt voor een kortetermijnoplossing om tot de lente te overbruggen? Maar wat is er in de lente: komen ze dan wel langer en in groep buiten?

Persoonlijk zou ik nu niet op stel en sprong allerlei diverse kortetermijnoplossingen gaan toepassen (want ja, voor te weinig buitenkomen is er nu eenmaal niet echt een andere oplossing dan 'meer buitenkomen'), maar meer nadenken over de langetermijnoplossingen. Want je hebt er nu twee, maar ik denk dat we die tweede oplossing eigenlijk wel meteen kunnen schrappen, niet? Want die groepshuisvesting op je huidige stal klinkt nou ook niet echt superdepuper hoe je het nu neerschrijft. Hoe staat die groep in de winter? Op zand met 1 voerplek?

De paddock paradise klinkt dan beter, maar ik zou eens kijken of je dit met de stalhouder van die paddock paradise toch concreter kan krijgen. Natuurlijk snap ik dat die niet in de toekomst kan kijken, maar een stal weet toch ongeveer wel welk verloop er is. De stal waar ik sta, heeft namelijk zo weinig verloop dat er geen wachtlijst gehanteerd wordt. Je zou bij ons namelijk gerust eerste op de wachtlijst kunnen staan en toch in geen 10 jaar gecontacteerd worden. :D
Een halfjaar wachten is doenbaar, een jaar vind ik al wat moeilijker, maar als het zelfs dan nog niet zeker is dat er tegen die tijd een plek voor je is, dan wringt het natuurlijk wel, want dan zit je opnieuw vol in de winter. Ik zou dit dus concreter willen hebben en aan de stalhouder vragen: "Hoe groot is de kans dat ik in 2021 naar jouw stal kan komen?" Vanuit dat antwoord is het dan misschien aantrekkelijker om andere langetermijnopties te gaan verkennen.


Er staan momenteel twee paarden bij haar in training, bij de stalhouder van optie 1, en die blijven daar maximum een jaar, als alles vlot verloopt in de training gaan ze sneller weer naar hun eigenaar. Vandaar de termijnen die ze mij meegaf. Dus maximum een jaar wachten voor ik daar terecht kan. Ze zei ook, als er hier een paard uitvalt door verkoop of overlijden, kan er mogelijks vroeger een plekje vrijkomen, maar dat kan ze natuurlijk niet garanderen, de trainingspaarden die weggaan, kan ze wel garanderen.

In de lente zou er gras op de weides staan waar ze dan op kunnen, dus is er zowieso meer eten, waardoor de één voerplek minder problematisch wordt. Dan wordt het stuk waar ze op staan dus ook uitgebreid met meer weides en is er ook meer plek. Is dit een plek waar ik nog jaren ga blijven staan, zeer zeker niet. Maar eventueel zou ze dus wel hier kunnen het jaar overbruggen voor we naar de PP zouden gaan, dan hoefde ze in mijn hoofd maar 1x te verhuizen, wat mij beter leek.
Ik ga in ieder geval mijn horizonten even weer wat open gooien en mensen contacteren.
Want jullie hebben me wel doen inzien dat dit echt geen houdbare situatie is en dat er niet echt korte termijnoplossingen bestaan voor het probleem waar we in zitten.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Teveel energie en spanning, korte termijnoplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:48

Ik heb niet alles gelezen, maar het is wel herkenbaar.
Is het niet mogelijk om je paard zelf af en toe buiten te zetten als ze niet veel buitenkomt met slecht weer? Met een stalgenootje heb ik de impliciete afspraak dat als ik niet kan gaan, zij mijn pony evt buiten zet en als zij niet kan gaan, ik haar pony buiten zet.
Voor mijn pony is dat nog niet voldoende hoor, maar het is wel beter dan niets. Als ik de kans heb en ik merk dat hij echt heel explosief is, longeer ik hem nog vooraleer ik er wat anders mee kan doen. Dat jongeren moet je dan eerder zien als uitrazen (galopperen, bokken,...). Dat helpt bij hem alvast wel om wat energie kwijt te raken. Als ik in de bak rijd en hij is explosief ga ik hem op zeker moment ook bewust en gecontroleerd even laten uitrazen (dwz draven op de hoefslag, hij mag dan zelf even het tempo bepalen en krijgt hiervoor de vrijheid, zolang hij maar in draf blijft en gaat naar waar ik wil dat hij gaat; zelfde kan uiteraard ook in galop, maar dat doe ik niet met mijn pony omdat hij daar enkel explosiever van wordt en niet meer weet wat hij doet na verloop van tijd). Na verloop van tijd is hij zijn energie dan wel een beetje kwijt en is er terug ruimte in zijn hoofd om echt aan het werk te gaan. Hem tegenhouden ipv laten uitrazen heeft op hem een averechts effect.
Wat werkt bij jou paard is een beetje uitzoeken en experimenteren natuurlijk. Wat goed werkt bij het ene paard werkt natuurlijk niet noodzakelijk ook goed bij andere paarden.
Andere optie: verzorger / bijrijder zoeken?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Teveel energie en spanning, korte termijnoplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:11

Helder, lastige regio dus ook nog eens.

Is het dan voor de korte termijn een optie om een verzorger te zoeken die jouw paard bv 's morgens ook een keer van stal haalt en beweging en aandacht geeft? Zodat ze in ieder geval ook met snertweer een keer extra de stal uit is, en meer mogelijkheid heeft haar ei kwijt te raken? Veel studenten zitten thuis, volwassenen werken thuis, mogelijk zijn mensen op dit moment flexibeler en daardoor eerder in staat om je een tijdje uit de brand te helpen?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Teveel energie en spanning, korte termijnoplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:16

Ok, dus in de lente wordt het sowieso wel beter en in de loop van volgend jaar kun je dan ook definitief verhuizen naar een gouden plek. Dan zou ik nu deze snertwintermaanden "gewoon" proberen uit te zitten. Je weet waardoor het komt dat je paard meer spanning heeft, dus laat dat helpen om het te relativeren op momenten dat de frustratie of ongerustheid bij jezelf ook hoog zit. Besef dat dit inderdaad niet de allerleukste 3-4 maanden gaan zijn, maar probeer je daarbij neer te leggen met het inzicht dat je op op weg bent naar beter. :(:)

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 14:16

pateeke schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar het is wel herkenbaar.
Is het niet mogelijk om je paard zelf af en toe buiten te zetten als ze niet veel buitenkomt met slecht weer? Met een stalgenootje heb ik de impliciete afspraak dat als ik niet kan gaan, zij mijn pony evt buiten zet en als zij niet kan gaan, ik haar pony buiten zet.
Voor mijn pony is dat nog niet voldoende hoor, maar het is wel beter dan niets. Als ik de kans heb en ik merk dat hij echt heel explosief is, longeer ik hem nog vooraleer ik er wat anders mee kan doen. Dat jongeren moet je dan eerder zien als uitrazen (galopperen, bokken,...). Dat helpt bij hem alvast wel om wat energie kwijt te raken. Als ik in de bak rijd en hij is explosief ga ik hem op zeker moment ook bewust en gecontroleerd even laten uitrazen (dwz draven op de hoefslag, hij mag dan zelf even het tempo bepalen en krijgt hiervoor de vrijheid, zolang hij maar in draf blijft en gaat naar waar ik wil dat hij gaat; zelfde kan uiteraard ook in galop, maar dat doe ik niet met mijn pony omdat hij daar enkel explosiever van wordt en niet meer weet wat hij doet na verloop van tijd). Na verloop van tijd is hij zijn energie dan wel een beetje kwijt en is er terug ruimte in zijn hoofd om echt aan het werk te gaan. Hem tegenhouden ipv laten uitrazen heeft op hem een averechts effect.
Wat werkt bij jou paard is een beetje uitzoeken en experimenteren natuurlijk. Wat goed werkt bij het ene paard werkt natuurlijk niet noodzakelijk ook goed bij andere paarden.
Andere optie: verzorger / bijrijder zoeken?


Ik ga eerst en vooral, als is het tot ik iets anders heb gevonden, vragen of ze toch buiten gezet wordt, ook al is het slecht weer. En anders inderdaad stalgenoten vragen om haar buiten te zetten of even los te laten in de piste. Dus dat is wel een goed idee voor nu!
En ik longeer nu telkens of laat haar even los voor ik een poging doe om iets anders te doen, en dat helpt wel, dan kan ik er daarna wel iets mee doen, maar ik vind het gewoon geen fijn idee dat ik telkens haar een halfuur laat crossen tot ze moe is, voor ik er iets mee kan doen. Voor nu moet het maar zo, dan kan ze ook even haar ei kwijt, maar op lange termijn vind ik dit geen oplossing.
Ik heb dus ondertussen een meisje gevonden op stal die haar een paar x extra per week buiten haalt (longeert / grondwerk), maar dit is duidelijk niet genoeg om voldoende energie kwijt te kunnen.

Ik rijd momenteel niet, ze heeft me er op een week tijd 2x af gebokt, iets dat ze nog nooit eerder heeft gedaan en duidelijk te maken heeft met de overtollige energie en spanning (+ terug opbouwende training nodig voor spieren aan te sterken na de revalidatie). Ik ga dus nu ook zeker geen bijrijder zoeken, aangezien ze momenteel gewoon niet veilig is om mee te rijden. Ik heb wel iemand die nu 1x per twee weken ongeveer onder mijn begeleiding erop zou stappen, omdat ik zelf even met te veel angst zit. Dit ging al 1x vrij goed (er zijn wel een hele hoop problemen waar terug doorheen gewerkt moet worden), maar toen had ze dus wel een aantal dagen na elkaar gewoon buiten gestaan en was ze al van in het begin veel rustiger.

Dat is ook een beetje de paradox waar ik tegenaan loop, ze moet meer buiten, dat staat vast. Haar meer rijden zou misschien wat kunnen helpen, maar ze heeft de spierkracht nog niet terug om intensief ohz te trainen (dit uit zich in heel wat protest bij het voorwaarts vragen ohz, hier moet weer langzaam aan gewerkt worden), dus momenteel vanop de grond, veel longeren. Ik train ook heel specifiek haar achterhand om die weer aan te sterken, zodat het werk ohz weer makkelijk zal worden. Maar ik voel aan haar dat ze zich niet prettig voelt en voor mij is dit een mentale uitputtingslag aan het worden. Ik hou haar dus zeker niet tegen, heeft ook geen enkele zin, want ze ontploft toch en terecht natuurlijk ook gezien de situatie, maar dit is voor geen van ons beide houdbaar zo.

Eatshay schreef:
Helder, lastige regio dus ook nog eens.

Is het dan voor de korte termijn een optie om een verzorger te zoeken die jouw paard bv 's morgens ook een keer van stal haalt en beweging en aandacht geeft? Zodat ze in ieder geval ook met snertweer een keer extra de stal uit is, en meer mogelijkheid heeft haar ei kwijt te raken? Veel studenten zitten thuis, volwassenen werken thuis, mogelijk zijn mensen op dit moment flexibeler en daardoor eerder in staat om je een tijdje uit de brand te helpen?


Ik heb dus inderdaad nu al iemand gevonden die haar een keer vaker uit stal haalt, maar dat is dus duidelijk niet genoeg. Ze heeft bv. deze week al alle dagen gewerkt, waarbij ze alleen maandag de hele dag op stal heeft gestaan en dan nog was ze zowel bij verzorgster maandag als bij mij dinsdag een bommetje.
Ik denk dat ze gewoon toch elke dag even buiten moet gezet worden, of op zijn minst even los gelaten in de piste. Ik denk dat ik dat op korte termijn toch ga proberen te regelen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:44

En wat betreft korte termijn oplossing: is het geen mogelijkheid dat ze rustig ingeschaard wordt voor de 24/7 weide en jij (of iemand anders) haar elke dag eruit haalt om bij te voeren?
Of wanneer ze goed genoeg geaccepteerd is in de kudde, overdag op de weide en 's nachts weer op stal zodat ze rustig bij kan komen?

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 22:08

Sassol schreef:
En wat betreft korte termijn oplossing: is het geen mogelijkheid dat ze rustig ingeschaard wordt voor de 24/7 weide en jij (of iemand anders) haar elke dag eruit haalt om bij te voeren?
Of wanneer ze goed genoeg geaccepteerd is in de kudde, overdag op de weide en 's nachts weer op stal zodat ze rustig bij kan komen?


Dat laatste is eventueel wel een idee! Ik ga in ieder geval in overleg gaan met de stalhouder en proberen duidelijk maken dat het zo toch echt niet meer verder kan, het wordt gewoon echt gevaarlijk zo.
En het kan toch niet de bedoeling zijn dat mijn paard hierdoor te gevaarlijk wordt voor mij om mee te rijden ..
daarvoor kost de hobby toch iets te veel ...

Moest de stalhouder niet willen meewerken, heb ik ook alvast een aantal plan B's gecontacteerd om te vragen of ze eventueel plek hebben.