Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beginnen met wandelen, maar hoe?

 
Profiel   

Ik lees hier veel op Bokt over wandelen met je paard/pony buiten. Eigenlijk lijkt mij dat hartstikke leuk, gezellig en een fijn tijdverdrijf met mijn paard. Ik heb het alleen nog nooit gedaan, erop zitten is veel gemakkelijker. Met mijn huidige paard is wandelen niet zo'n goed idee. Als ik hem onder het zadel niet kan houden en eraf donder, kan ik hem al helemaal niet houden aan de hand. Die is niet zo braaf buiten :)
Maar wij hebben nog een jonkie (3,5 jaar) staan en dacht dat het misschien wel leuk is om mee te beginnen voordat het zadel erop komt en wat nieuwe dingen proberen.

Maar hoe begin je dan? Halster, hoofdstel? Halstertouw, longeerlijn, ik las bij iemand iets over een hengstenketting. Wat vinden jullie fijn om te gebruiken en hoe heb je het de eerste keer aangepakt?
Alleen op pad geweest of samen met iemand anders of een ander paard? Snoepjes mee? Thuis al geoefend op wat voor manier? Hij heeft afgelopen zomer al wel een aantal keren buiten in het bos gelopen en langs de weg, want hij is half beleerd voor de wagen. Beginselen zitten erin, maar hij is nog zo jong in zijn koppie. Daar kunnen we ook nog best even mee wachten.

Ik was vooral nieuwsgierig hoe jullie dit voor de eerste keer hebben opgepakt en of jullie tips hadden hoe ik dit zo veilig en gezellig mogelijk kan houden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:11 



 
Profiel   

Heel eerlijk? Gewoon wandelen. Eventueel met een ervaren paard.

Grondwerk in de bak ging prima hier, dus daarna ook lekker buiten de bak op pad. Ze kende "ho" :+ en gewoon op een halstertje gegaan.

Verwacht je gekke dingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:17 



 
Profiel   

ja is hartstikke leuk om te doen, vind ook absoluut dat het goed is voor de band tussen jou en je paard.

vroeger met de jonge paarden gingen we altijd met een groepje wandelen.
of in elk geval in het begin met een ouder rustig dier er bij.
ze bleven dan bij elkaar als het eng was en gewoon halster en lang touw of longeerlijn er aan.
sommigen deden een hoofdstel in bij de paarden die wel wat drukker bleven.

eerst klein stukje lopen en steeds wat verder weg gaan.
ik nam altijd van die paardensnoepjes mee als ik even de aandacht bij me wilde hebben.
of even laten grazen in de berm als dat kan

nu wandel ik alleen nog met mijn ruin van 28 en die kan gewoon aan halster met halstertouw mee.
die is echt zo braaf daar gebeurd niks mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:20 



 
Profiel   

xSannee schreef
Heel eerlijk? Gewoon wandelen. Eventueel met een ervaren paard.

Grondwerk in de bak ging prima hier, dus daarna ook lekker buiten de bak op pad. Ze kende "ho" :+ en gewoon op een halstertje gegaan.

Verwacht je gekke dingen?


Ik ben nogal een doemdenker. Zie eigenlijk alleen maar wat er mis kan gaan. Wat eigenlijk nooit gebeurt, maar toch zitten er van die stemmetjes die zeggen dat ik overal op voorbereid moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:24 



 
Profiel   

Ik ben met mijn 2,5 jarige vorige week ook begonnen met wandelen. Wel met een klein groepje waarvan die 2 ook bij haar in de opfok staan. Ze kent wel het verweiden dus ze kan wel redelijk netjes meelopen en kent het halster en is daardoor ook al wat verkeersmak.

Ik heb gewoon met een halster gewandeld , maar wel met een longeerlijn er aan zodat ik iets meer speling heb. Met een halstertrouw had wel gekund maar mocht ze schrikken en wegrennen is een halstertrouw zeer kort en heb je er niet zoveel aan. Plus ze kunnen dan leren dat ze kunnen loskomen en van mij weg zou kunnen rennen.

Eigenlijk was ze hartstikke braaf en viel het mij niks tegen. Het spannendste was weg bij haar maatje waarvan ze nog nooit zo lang gescheiden is geweest. Hier had ze meer moeite mee dan met de hoeveelheid wandelaars , mountainbikers en honden die we tegen kwamen.

Ooit zal ik toch eens alleen met haar moeten , ze moet het ook leren dat ze bij een kudde weg wordt gehaald en later weer terugkomt. Maar goed daar houdt elk paard wel moeite mee. Mijn andere paard red zich bijv alleen heel goed en weet ook wel van oh ja we gaan ook weer terug naar de wei. Mijn jonge paard moet die koppeling nog even gaan maken. Het scheelt wel dat ik haar ken vanaf dag 1 en ze ook duidelijk wel laat zien dat ze mij vertrouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:27 



 
Profiel   

Ik ga met jonge paarden altijd wandelen, worden ze zoet van :) plus ernaast heb ik net ff wat meer controle dan erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:27 



 
Profiel   

Ik ben begonnen met kleine stukjes. Gewoon een stukje de straat af. Aan het halster toen omdat ze nog veulen waren. Nu zou ik een 3 jarige (grote), als die het hoofdstel kent, wel een hoofdstel omdoen. Heb je net wat meer te zeggen.
Gewoon beginnen met een paar minuutjes van het erf af en dit langzaam uitbreiden tot een blokje om of nog meer.
Een lang touw is ook wel aan te raden. Longeerlijn vind ik te lomp maar een leadrope is over het algemeen wat langer dan een halstertouw. Als ze schrikken kun je ze dan de ruimte geven ipv ze kort bij te houden.
Ik heb nooit in groepjes gewandeld, dus of dat zo veel scheelt kan ik echt niet zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:30 



 
Profiel   

Gewoon lekker gaan wandelen en zorgen dat je ontspannen ben. Dan zijn ze meestal al een stuk rustiger.
En misschien beginnen bij een rustige weg? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:30 



 
Profiel   

Wij gaan ook regelmatig wandelen met een groepje van stal, naast mijn leasepaard van 8 jaar oud(een dus al iets meer ervaren paard) hebben we vaak een 12 jarige merrie met nu 6 maanden oud veulen mee en sinds kort ook een 2 jarige merrie. Een combi van 2 ervaren paarden met 2 jonge paarden die nog van alles moeten leren dus. Dit gaat eigenlijk heel goed! De paarden hebben steun aan elkaar wanneer nodig en de jonkies zien ook gelijk hoe het hoort.

Wat ik zelf fijn vind om mee te wandelen is een touwhalster met leadrope. Met een touwhalster heb je net iets meer te zeggen dan met een gewoon halster en een leadrope is een stuk langer dan een gewoon halstertouw wat ik tijdens een wandeling echt heel fijn vind!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:32 



 
Profiel   

Doemdenken is niet handig..

Maar wat vertrouwen kan geven is veeeeeel grondwerk oefenen. Ik vind het belangrijk dat paardje naast me loopt zonder te trekken of de schouder tegen me aan te lopen. Grondwerk is een breed begrip, dus ik zal proberen mijn manier in stapjes samen te vatten:
(Viel nog knap tegen trouwens, veel doe ik op gevoel)

1. Zorg dat je paard niet tegen je aan loopt. Ik gebruik een leadrope of een stick om de schouder van me af te sturen, en vraag ze op lichaamshouding naar me toe (schouder iets draaien, bekken iets kantelen). Maak gebaren zo klein mogelijk, soms is wijzen al genoeg.

2. Tempo controle. Als paard te hard wil, maak ik dat irritant }:0 bijvoorbeeld door achteruit te vragen. Het liefst op een hele kleine hulp, bij mij is dat een combi van schouders achteruit rollen en een vinger opsteken, als dat niet duidelijk is stick voor de borst en als het echt te gortig wordt leadrope voor de neus zwaaien.

3. Ga wandelen door de bak, zoals je dat anders ook zou doen. Ik wil dat paardje haar eigen route kiest naast me zonder dat ik hoef te micro managen. Dus ik loop in een rechte lijn, schouders parallel aan mijn pad en bij een bocht richting paard wil ik dat paardje meedraait. Als het koppie in de weg zit wijs ik naar de schouder, als dat niet werkt vinger tegen de schouder en anders klop ik met de leadrope tegen de schouder. Stick is misschien nog duidelijker, bedenk ik me nu.

4. Als dit allemaal lekker gaat kun je oefenen met de 'wat als'. Wat als ze er vandoor schiet? Voor mij is de life saver dan, om op tijd de achterhand opzij te zetten en het paard om me heen te leren draaien. En dat is oefenen oefenen oefenen. Dan weet je paard ook wat te doen. Ik merk dat ze als je dat hebt geoefend bij een schrikreactie meteen om me heen draaien, in plaats van tegen me aan te beuken - of van me weg te spurten met brandblaren risico.

Ik doe dit met touwhalster, maar wissel af met gewoon halster. Ik merk dat juist het oefenen fijngevoeliger maakt en je meer op auto pilot reageert en niet druk hoeft te maken voor eventuele nood situaties. De leadrope hangt los en ik heb het touw eigenlijk ook bijna nooit met gesloten hand vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:41 



 
Profiel   

Ik wandel gewoon met een halster of touwhalster, bij onervaren dieren wel met een leadrope dat moesten ze wegschieten ik ze zeker niet kwijt ben. Je kan het gewoon opbouwen van gewoon de straat tot een blokje om tot hele rondes. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:49 



 
Profiel   

Proberen niet te doemdenken en gewoon gaan wandelen. Begin kort voor het vertrouwen van jullie beide, met een halster of touwhalstertje. Probeer hem niet te kort te houden en ga gewoon relaxt wandelen.
Als dat goed gaat na een paar keer een langer rondje en zo uitbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 20:38 



 

Iemand meenemen die wel zeker van zijn zaak is en hem desnoods uit handen geven en jij zelf met een braaf paard mee. Met zn tweeën weg is voor zo een jonkie wel fijner de eerste keren in ieder geval.
Probeer er vooral van te genieten; want dat is waar het (in het leven) om gaat ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 21:27 



 
Profiel   

Klein beginnen. Daarmee bedoel ik eerst in de bak grondwerken en oefenen met wandelen. Daar kan je in een gecontroleerde omgeving kijken welke optoming het beste bij jullie past. De een werkt graag met een halster met halstertouw, de ander heeft graag wat meer touw en wat meer halster, die werkt met een touwhalster en leadrope. De volgende wil graag nog wat meer controle en/of paard mag niet eten tijdens het wandelen en die gebruikt een hoofdstel met longeerlijn. Da's allemaal prima.

Ik nam mijn mafje destijds mee uit wandelen aan een halster met hengstenketting. Dan kon ik af en toe een rukje geven als mafje even afgeleid was en duidelijk geroepen werd door die wel heel verleidelijke graspolletjes in de berm.

Mijn arabierig typje neem ik mee aan een halster met halstertouw. Die luistert beter en die komt met 2 klikjes en het commando "op" ook weer met d'r hoofd uit het gras bij het grazen dat we tijdens onze wandelingen wel doen. (Nou ja, zij graast, ik niet.) Als zij toch eens arabierig gaat doen moet ze niet teveel ruimte hebben maar ook niet teveel vastgehouden worden, dus dan werkt een halstertouw prima.

Met een klein rondje beginnen, 20 of 50 meter het erf af is prima. Als dat goed gaat, kan je de wandelingen gaan uitbreiden. Wij doen vaak op zondag een "rondje dorp", dat is een kilometer of 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 21:41 



 
Profiel   

Begin eerst aan de basis op je eigen terrein zoals al aangegeven.

Gezien je je zelf niet helemaal top voelt over het alleen wandelen, zou ik ook zeker iemand meenemen, als jij dan teveel stress krijgt, kan de andere persoon over pakken. Desnoods een extra touwtje eraan zodat je zelf wel de leiding hebt, maar er toch iemand extra ook nog controle heeft. Als je zelf spanning hebt gaat je paard dit ook overnemen dus probeer vooral gewoon te ademen, niet doemdenken, gewoon genieten!!

Wat ook helpt om zelf minder gespannen te zijn, is dat je je route écht kent. Ga deze op voorhand even alleen wandelen of fietsen zodat je zelf overal vertrouwen hebt in jezelf.
Dit hielp bij een vriendin van mij heel erg die zelf altijd zodanig gespannen was dat haar pony zich ook zo gedroeg want "oh jee een greppel en oh jee een vlaggenmast en ohjee ..." .. haar pony dacht dus hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 21:44 



 
Profiel   

De eerste keer? Geen idee meer, gewoon gegaan denk ik.

Wij lopen met halster en verlengde halstertouwen en anders met leadropes.



[ img ]



Ook tijdens het wandelen kan je blijven trainen. Gewoon overal commando's aan vastplakken. Links, rechts, stop/ ho/ wachten, voorwaarts (vooruit sturen)

Niet teveel nadenken gewoon doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 22:08 



 
Profiel   

Ik ga helemaal mee met bovenstaande, eerst goed oefenen met basismanieren aan de hand. Paard hoeft niet "bomproef" te zijn (dat is sowieso een illusie, maar dat terzijde :+ ), wel is het handig om te weten op welke manier het paard schrikt, zodat je daarop voorbereid bent mocht hij schrikken! (Bijv. mijn vorige paard nam bij plotselinge schrik een sprongetje op de plaats, mijn huidige springt achteruit of schuin van mij weg, allebei prima maar sommige paarden springen bovenop je, wel handig om te weten!)

Verder is het zeker met jonge paarden handig je even in te lezen over trigger stacking en met jonkies echt kort te beginnen. De mijne is 2,5 en als ik alleen met wandel dan is hij echt kapot na 10-15 minuten, met gezelschap van een ander paard na 15-20 minuten. Ze krijgen enorm veel indrukken!

Ik gebruik zelf een Monty Roberts halster. Heb ook wel eens met stalhalster gewandeld en dat gaat ook prima, maar deze geeft iets meer zekerheid. Hoofdstel zou ik niet snel doen, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik...

Rustig opbouwen en het komt goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 23:53 



 
Profiel   

Ik ben begonnen met wat grondwerk in de bak met stoppen, goed meelopen, achterwaarts etc. Toen dit goed ging ben ik met touwhalster en lead rope stukje gaan wandelen. Tegenwoordig neem ik een zweepje mee als verlenging van mijn arm om haar aan te raken en de aandacht erbij te houden.

Met vooral verschil met het touwhalster ten opzichte van een normaal halster. Werkt toch iets scherper in en wat duidelijker

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 00:48 



 
Profiel   

Bedoel je nederlands wandelen of Belgisch wandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 06:01 



 
Profiel   

Super bedankt allemaal voor de tips. Fijn om te lezen dat er erg veel mensen dit doen.

@Fillis Dat welke kant ze opschrikken leren kennen is wel een goed idee. Mijn rijpaard draait het liefst 180 graden om en zet het op een rennen. Dus daar kan ik al op anticiperen. Met het jonkie nog niet zo goed.
Ik ga denk ik toch maar wat grondwerk lessen nemen, denk dat je maar beter meteen goed kan beginnen dan 'half'. Het is wel een boefje en een beetje een prins op de erwt :') Het is het eerste veulentje dat onze merrie kreeg en hij is een beetje verwend geworden. Onze eigen dikke schuld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 16:37 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Bedoel je nederlands wandelen of Belgisch wandelen?

Ik weet wat je bedoelt, maar ik moest tóch lachen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 16:50 



 
Profiel   

Gewoon doen en niet denken aan “wat als”. Dan is de paardensport niks voor jou :D paarden zijn vluchtdieren en zo kan je overal wel problemen in zien. Ik heb er aan het bos gewoon een longeerlijn aan (extra ruimte zodat ze ook nog een beetje “zelf” kunnen lopen). Dit zijn ruiterpaden dus hoef niet bang te zijn voor wandelaars. In de polder een halstertouw aangezien daar wel wandelaars liepen. Meestal wel snoepjes/brokjes mee, zodat ze wel graag dichtbij me bleef :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 16:56 



 
Profiel   

Wij wandelen altijd of met een hoofdstel aan (zonder teugels) of een trainingshalster. Het is hier zo druk in de Randstad en alhoewel de paarden braaf zijn en goed luisteren is het wel fijn dat je wat meer te vertellen hebt. Ook altijd met een longeerlijn of een wat langer leidsel. En handschoenen aan voor je weet maar nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 16:59 



 
Profiel   

Wij beginnen met nieuwe paarden meestal met wandelen met een ander paard erbij dat al snapt hoe het werkt.
Wandelen gaat over het algemeen gewoon aan een halstertje en halstertouw. Met de jongste hebben we daar voor de zekerheid een longeerlijn aan ipv een halstertouw.

Inderdaad, leren hoe hun schrikreactie er uit ziet helpt met je beslissing over hoe je wandeling er het beste uit kan gaan zien.

Verder helpt het ook door te weten of ze braaf zijn met voedselbeloning onderweg of juist niet. Van de drie wandelen we er nu eentje met wat wortels of snoepjes (dan is ze wat gemotiveerder als ze weet dat er een beloning aan komt :') ), de andere twee krijgen alleen wat als ze terug op stal komen (anders worden ze stierlijk vervelend tijdens het wandelen).

Het wisselt dus ook per paard wat werkt of wat niet :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 17:00 



 
Profiel   

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. Als je kunt rijden dan kun je toch een paard aan de hand voeren?
En wandelen met een paard is toch niets anders dan dat....?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 17:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen