Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard root/trekt aan het bit?

 
Profiel   

Zodra mijn paard zijn hoofdstel om gaat en zijn bit in zijn mond zit gaat hij trekken en gooien met zijn hoofd zodanig dat ik amper de riempjes kan vastpakken om vast te maken.

Ik ervaar zoveel last, hij waarschijnlijk ook, dat ik nu niet met hem kan rijden.
Met het rijden ben ik de laatste keer gestopt want hij bleef trekken, ik kon geen contact krijgen en als ik de teugels 'los' liet ging hij schudden en als ik been geef dan ging hij draven. Hij loopt ook te ver op de voorhand wat dan weer resulteerde in struikelen/been niet optillen en heel diep briezen meerdere keren.

Hij neemt wel heel braaf het bit aan en doet net zoals bij het halster om zijn hoofd al wat naar beneden voor mij.

Het gekke is, dat met longeren met zo'n stukje dat je aan beide bitringen vast maakt hij dit gedrag weer niet vertoont, al moet ik er wel bij zeggen dat de lijn nooit op spanning staat natuurlijk.

Iemand die dit kent??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 20:34 



 
Profiel   

wat bedoel je met root?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 20:40 



 
Profiel   

Last van tanden?
Kan geen druk achter de oren verdragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 20:41 



 
Profiel   

Hoii, als eens iemand naar zijn lichaam laten kijken zoals fysio of osteopaat? Een pony van mijn vriendin vertoonde ook zulk gedrag en bij hem kwamen ze er achter dat zijn atlas scheef stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 21:06 



 
Profiel   

Paarden doen niet iets voor niets. Er zit hem wat goed dwars. Ga bitloos rijden, en kijk dan of hij nog met het hoofd gooit. Zo niet, dan heb je je antwoord. Makkelijkste en duidelijkste systeem is sidepull.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 21:45 



 
Profiel   

Is de tandarts al een keer geweest? Het probleem zit hem dus al bij het indoen en niet alleen bij het rijden begrijp ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 21:48 



 
Profiel   

Hij kan wel pijn in zijn mond hebben zodat hij daarom het bit niet kan accepteren?
Zoals je het beschrijft voelt je paard zich niet comfortabel.
Je kan beter stoppen met rijden en een goede paardentandarts laten komen.

Veel struikelen met rijden moet je ook in de gaten houden.
Is je paard wel helemaal gezond en gebruik je passend tuig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 23:43 



 
Profiel   

Barbet schreef
Hij kan wel pijn in zijn mond hebben zodat hij daarom het bit niet kan accepteren?
Zoals je het beschrijft voelt je paard zich niet comfortabel.
Je kan beter stoppen met rijden en een goede paardentandarts laten komen.

Veel struikelen met rijden moet je ook in de gaten houden.
Is je paard wel helemaal gezond en gebruik je passend tuig?


De zadelmaker is al geweest, ik heb een afspraak gemaakt voor de tandarts komende dinsdag inderdaad.
Rijden doen we nu niet.


Suzanne F. schreef
Is de tandarts al een keer geweest? Het probleem zit hem dus al bij het indoen en niet alleen bij het rijden begrijp ik?


Klopt als ik het hoofdstel om wil doen neemt hij zelf het bit in, hij wacht heel lief tot ik hem over zijn oren heb gedaan en dan begint het al :(


Janniekjee schreef
Hoii, als eens iemand naar zijn lichaam laten kijken zoals fysio of osteopaat? Een pony van mijn vriendin vertoonde ook zulk gedrag en bij hem kwamen ze er achter dat zijn atlas scheef stond.


Nee bedankt voor je tip! Ik zal eens contact nemen met osteopaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 10:29 



 
Profiel   

Heb je het bit op de goede hoogte hangen en op de goede manier bevestigd? Sommige bitten kan je achterstevoren of op de kop hebben en de verkeerde hoogte kunnen sommige paarden heel heftig op reageren.
Goed dat je de tandarts laat komen, je kan misschien de bovenstaande dingen ook met die persoon controleren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 11:03 



 
Profiel   

Semenmacho schreef
Het gekke is, dat met longeren met zo'n stukje dat je aan beide bitringen vast maakt hij dit gedrag weer niet vertoont

Iemand die dit kent??


Probeer tijdelijk een postelastiek door de bitringen onder de kin door, zodat het bit vrij van de bovenkaak blijft. Niet strak, gewoon aan. Ik vermoed dat er wolfskiesjes zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 11:29 



 

Als de tandarts komt, laat hem of haar dan ook even kijken hoe het bit in de mond ligt. Ik heb zo ontdekt dat er weinig ruimte is tussen bit en kiezen. Hang ik het bit een gaatje lager, dan ligt het te laag in de mond. Ik was al op bitloos aan het oefenen en heb het hoofdstel met bit nu definitief aan de haak gehangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 12:13 



 
Profiel   

Wellicht het hoofdstel zelf te strak zit zodat het achter zijn oren pijn doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 13:18 



 
Profiel   

Update

De tandarts is geweest vandaag en heeft even gekeken naar hoe het bit in de mond lag. Aan de rechterkant zat het iets te strak maar het zou geen aanleiding kunnen zijn naar waarom hij met zijn hoofd gaat gooien. Ze zag ook dat hij dit deed en dat hij ook erg veel briest.
Ze zag ook dat zijn speekselklieren opgezet waren en hij heeft aan de rechterkant ook wat melanomen zitten rond die plek. Haar advies is nu om een bitfitter in te schakelen, want als een goed bit geen verandering geeft kan het zijn dat de melanomen dieper zitten en er dus geen hoofdstel om kan gezien het hoofdstel op de melanomen 'drukt'. Het is dus wel even spannend, ik heb hem nu 4 wkn dus binnen 6 zou ik hem nog terug kunnen doen.

Iemand ervaring hier mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 15:58 



 
Profiel   

Semenmacho schreef
Update

De tandarts is geweest vandaag en heeft even gekeken naar hoe het bit in de mond lag. Aan de rechterkant zat het iets te strak maar het zou geen aanleiding kunnen zijn naar waarom hij met zijn hoofd gaat gooien. Ze zag ook dat hij dit deed en dat hij ook erg veel briest.
Ze zag ook dat zijn speekselklieren opgezet waren en hij heeft aan de rechterkant ook wat melanomen zitten rond die plek. Haar advies is nu om een bitfitter in te schakelen, want als een goed bit geen verandering geeft kan het zijn dat de melanomen dieper zitten en er dus geen hoofdstel om kan gezien het hoofdstel op de melanomen 'drukt'. Het is dus wel even spannend, ik heb hem nu 4 wkn dus binnen 6 zou ik hem nog terug kunnen doen.

Iemand ervaring hier mee?

Briesen kan ook te maken hebben met zenuwbeknelling. Ik zou eens contact opnemen met een osteopaat. Het verhaal daar vertellen en vragen of zij iets voor je kunnen betekenen.
Bitfitter in dit stadium lijkt mij niet zinvol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:01 



 
Profiel   

[/quote]
Briesen kan ook te maken hebben met zenuwbeknelling. Ik zou eens contact opnemen met een osteopaat. Het verhaal daar vertellen en vragen of zij iets voor je kunnen betekenen.
Bitfitter in dit stadium lijkt mij niet zinvol.[/quote]


Bitfitter kwam erop omdat toen ik bij hem ben wezen kijken de verkopers aangaven dat zij een ander bit bij hem gebruikte, en daar was dit probleem niet.
Bedankt voor je tip, ik zal contact nemen met een osteopaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:04 



 
Profiel   

Hoezo zou een bitfitter niet zinvol zijn? Het is dan wellicht geen hoge nood, maar een bitfitter kijkt naar meer dan alleen het bit. Een goede tenminste. Die rekent het paard en hoofdstel zelf net zoveel mee.
Nu begrijp ik alleen niet wanneer die voor het laatste heeft gekeken?

Ik vraag me af;
1. welk bit heb je nu? Is deze anders dan voorheen?
2. Welk hoofdstel heb je nu? Anatomisch? Hoge neusriem? Lage neusriem?
3. Hoe loopt het paard bitloos? Als het dan wegneemt zou ik het probleem wel vanuit het hoofdstel/bit logisch vinden. (kan me voorstellen dat je het nog niet zonder hebt geprobeerd hoor, maar vraag het toch :P )

Mocht je natuurlijk geen verbetering merken met een ander hoofdstel (misschien lenen van een kennis?) kan je verder onderzoek doen. Misschien heeft het schudden een andere aanleiding. Hoofd schudden en overmatige briesen kan ook andere belasting zijn, zoals hierboven genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:07 



 
Profiel   

Mijn paard deed dat ook. Hij had geen ontstekingen of melanomen.
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat hij geen enkel probleem had met een ongebroken (trens)bit Sommige paarden hebben een hekel aan dat knijpende van gebroken bitten.

*En ook ik ben benieuwd wat 'root' is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:09 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Mijn paard deed dat ook. Hij had geen ontstekingen of melanomen.
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat hij geen enkel probleem had met een ongebroken (trens)bit Sommige paarden hebben een hekel aan dat knijpende van gebroken bitten.

*En ook ik ben benieuwd wat 'root' is.


Rooten is een engelse term voor trekken, hoofd naar beneden en trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:21 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Hoezo zou een bitfitter niet zinvol zijn? Het is dan wellicht geen hoge nood, maar een bitfitter kijkt naar meer dan alleen het bit. Een goede tenminste. Die rekent het paard en hoofdstel zelf net zoveel mee.
Nu begrijp ik alleen niet wanneer die voor het laatste heeft gekeken?

Ik vraag me af;
1. welk bit heb je nu? Is deze anders dan voorheen?
2. Welk hoofdstel heb je nu? Anatomisch? Hoge neusriem? Lage neusriem?
3. Hoe loopt het paard bitloos? Als het dan wegneemt zou ik het probleem wel vanuit het hoofdstel/bit logisch vinden. (kan me voorstellen dat je het nog niet zonder hebt geprobeerd hoor, maar vraag het toch :P )

Mocht je natuurlijk geen verbetering merken met een ander hoofdstel (misschien lenen van een kennis?) kan je verder onderzoek doen. Misschien heeft het schudden een andere aanleiding. Hoofd schudden en overmatige briesen kan ook andere belasting zijn, zoals hierboven genoemd.


Ik heb bij het hoofdstel een dubbelgebroken watertrens gekregen en zelf heb ik nog een dubbelgebroken bustrens. Heb de verkopers wel al geappt welk bit zij toen hadden gebruikt bij hem omdat er toen niks aan de hand was en ik heel fijn contact had.
Hoofdstel dat ik heb is een gewone, dus niet anatomisch en met een hoge neusriem.

Bitloos heb ik nog niet geprobeerd inderdaad. Op stal is er niemand die een bitloos hoofdstel heeft dus ik zou het dan met een gewoon halster willen proberen. Wat betreft het briezen tja ik ga sowieso even contact nemen met een osteopaat om mijn verhaal te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:25 



 
Profiel   

Hoe is je paard met druk achter de oren? Want een anatomisch kopstuk kan ook inbreng hebben op hoofd schudden.

Bitloos hoeft natuurlijk niet vast, maar zo kan je wel dingen uitsluiten.

Edit; een dubbelgebroken bitje kan natuurlijk ook té zijn voor sommige paarden. En of deze wederom anatomisch (wat rustiger) ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:28 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Hoe is je paard met druk achter de oren? Want een anatomisch kopstuk kan ook inbreng hebben op hoofd schudden.

Bitloos hoeft natuurlijk niet vast, maar zo kan je wel dingen uitsluiten.

Edit; een dubbelgebroken bitje kan natuurlijk ook té zijn voor sommige paarden. En of deze wederom anatomisch (wat rustiger) ligt.


Hij heeft geen last van druk achter zijn oren.
In principe zou een goed bit het probleem moeten oplossen, de vorige eigenaren hadden bij hem een ander bit en ik wacht nu nog op hun reactie over welk bit dat was. Toen ik ben wezen proefrijden met dus 'dat ene bit' dat hun voor hem hadden was dit probleem niet. Osteopaat wil ik ook langs laten komen, maar op dit moment is een bitfitter meer van belang. Ik heb hem nu 4 weken en dus twee keer 'gereden'. Tsja :( als een goed bit het niet oplost dan weet ik niet wat de gevolgen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:40 



 
Profiel   

Oh, je hebt hem dan echt nog kort. Dan zou ik samen met een bitfitter kijken, ook zodat die gewoon advies kan geven. Die ziet meer dan jij (neem ik aan).
Paard goedgekeurd bij aankoop of weet je dat niet?
Je hebt geen reactie op vraag over bit? Of?

Lastig als je een paard net hebt, dan ben je sowieso alles nog aan het uitzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 16:45 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Oh, je hebt hem dan echt nog kort. Dan zou ik samen met een bitfitter kijken, ook zodat die gewoon advies kan geven. Die ziet meer dan jij (neem ik aan).
Paard goedgekeurd bij aankoop of weet je dat niet?
Je hebt geen reactie op vraag over bit? Of?

Lastig als je een paard net hebt, dan ben je sowieso alles nog aan het uitzoeken.


Ja precies haha. Paard is klinisch goed gekeurd inderdaad.
Heb nog geen reactie ontvangen nee maar dat wacht ik rustig af want een bitfitter is sowieso het meest handige.
Heb hem idd nog niet zo lang dus alle soorten gedrag en manieren van hem moet ik nog leren kennen. Maar dat iets niet goed was bedacht ik me wel :j

Ik zal weer wat laten weten als bitfitter is geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 17:01 



 
Profiel   

Zou wel fijn zijn als je antwoord krijgt van ze, wellicht is 'ie wel ongebroken stang oid gewend. Je weet 't niet.

Ik ben benieuwd wat die zegt.
Hier komt binnenkort ook een fitter, gewoon om even te kijken wat die er van vindt. Is toch een extra zekerheid.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 17:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen