Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verlatingsangst? Kleven? Hormonaal? Help!

 
Profiel   

Mijn lieve merrie heeft een soort verlatingsangst probleem.

In afgezetteweides staat ze tussen andere paarden, maar zodra er eentje weggaat wordt ze al gek. Dit terwijl er nog zeker 5 andere paarden vol in het zicht staan.

We staan nu 3 maanden op een nieuwe stal en helaas zijn de boxwanden aan de zijkanten gesloten. Ik heb bewust Een box uitgezocht wAar vanuit zij andere paarden kan zien. De eerste 2 weken was zij onrustig, maar daarna steeds meer relax tot volledig relax. Ze ligt vaak heerlijk te chillen in haar box en voor mij is dat een teken dat ze oké is.
Nu hangt ze alleen Ineens verschrikkelijk aan haar buurman. Deze ging onlangs zijn stal uit en ze werk helemaal gek. Naar haar buik bijten, ze probeerde haar deken eraf te Trekken en ze stond te bokken in stal en sloeg met haar achterbenen tegen de wanden. Ze was niet meer te bedaren. De staleigenaar heeft haar hooi gegeven, maar niets mocht werken. Terwijl ze normaal alles doet voor eten. Omdat ze bang waren dat het misschien met koliek te maken had ivm het naar haar buik buik bijten hebben ze mij gebeld en Haar in de molen gezet. Dit graag past totaal niet bij haar. Eenkwartier later was ik op stal haalde haar uit de molen en was er niets meer aan de hand. Gewoon gereden en later weer op stal gezet. Ondertussen was haar buurman terug en was zij ook relax op stal.
Tijdens haar gekte stonden er nog wel gewoon paarden tegenover haar in haar stal. Ik weet niet wat ik moet doen. En ben bang voor een 2e peesblessure door het slaan.
Heb er over zitten denken omdat ze laatst ook ineens hengstig was of het misschien erger is door haar hormonen of dergelijke. Hebben mensen hier ervaringen mee en weten misschien iets te kunnen doen.

Echt ze is een super paard, Eerlijk, bomproof, super makkelijk aan de hand en werkwillig. Maar dit gedrag.... ik weet niet wat ik eraan kan doen. Een paardenfluisteraar?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 13:40 



 
Profiel   

Heeft ze ooit sociaal contact met een paard? Of staat ze zowel op stal als op wei alleen met zicht op paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 13:43 



 
Profiel   

Een verhuizing is enorm heftig voor een paard. Die is daardoor ontworteld en moet opnieuw veiligheid in de kudde voor zichzelf krijgen. Zo te horen staat ze behoorlijk wat tijd op stal en staat ze buiten ook apart. Het is best logisch dat het hierdoor voor haar enorm moeilijk is om dat gevoel van veiligheid in een kudde weer te krijgen en dat ze daardoor enorm hangt aan een paard wat dan nog relatief dichtbij is. Je kan denk ik twee dingen doen, het beste is om haar een echte kudde te geven. Dus echt flink wat uren (8+) samenstaan met een groep paarden, zodat ze echt kan spelen/kroelen en een verbinding aan kan aangaan, allemaal dingen die veel lastiger (en trager..) gaan met een draad ertussen. Of simpelweg zo doorgaan en afwachten tot ze wel dat gevoel van veiligheid gaat krijgen met de beperkte mogelijkheden die je haar nu biedt.. Het zal vast uiteindelijk wel komen, de vraag is wel hoe lang het duurt en wat het haar en jou kost, aan energie en zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 13:46 



 
Profiel   

Ze is super sociaal met andere paarden. We zitten direct aan het bos en maken met haar en ander bosritten. Met andere paarden, lekker en uitstappen en dergelijke altijd oké met andere paarden. Vorige stal stond ze wel het laatste 1,5 jaar in een kudde. Maar daarvoor ook zoals nu. Ze komt dagelijks buiten ik laat haar buitenzetten gelijk met de andere paarden en zolang er geen activiteiten zijn rondom de andere van eruit halen dan gaat het goed. Dus sowieso dagelijks een paar uur gaat het oké. Maar er moeten echt geen activiteiten zijn. Als we haar tussendoor nog ff extra buitenzetten dan is het een probleem. Wellicht inderdaad nog even wachten tot ze zich weer veilig voelt en op zoek gaan voor een maatje in de wei. Maar wanneer je Naar haar overige gedrag bekijkt is ze echt relax en op haar gemak. Het ging de laatste 2 maanden oké op stal tot afgelopen vrijdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 15:06 



 
Profiel   

Ik heb heel veel van haar geleerd:

https://m.youtube.com/c/Pferdepyhsiothe ... He9eAJY%3D

Ze doet vaak alles in kleinere stappen, dan waar jezelf soms niet eens bij stilstaat. Ze heeft ook vaker paarden die niet alleen kunnen achterblijven in de box en het met succes weten op te lossen.

Misschien is het een idee om die momenten met je paard bewust te oefenen en kijken of je het wilde gedrag net voor kan zijn, door het andere paard weer terug te laten komen. Uiteraard moet er wel steeds een langere tijd tussen ontstaan dat het andere paard wegblijft en jou paard rustig blijft. Rekening houdend met jou paard en de timing, dit kun je niet in een keer afdwingen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 15:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen