Humeurige ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 18:04

Ik ben sinds 29 juli in bezit van een ruin. De laatste paar weken is hij erg humeurig/chagrijnig, daarmee bedoel ik oren plat in zijn nek als ik zijn stal in kom of voor zijn stal sta, hierbij probeert hij ook te bijten. Op de poetsplaats is er niets meer aan de hand. Ook met in de bak stappen aan de hand heeft hij zijn oren plat in zijn nek, en probeert hij af en toe te bijten. Ik corrigeer hem direct als hij doet. Als buiten of in de longeerkraal aan de hand stap is er ook niets aan de hand. Ook met rijden is er verder niets aan de hand.
Wat zou dit kunnen zijn? Hoe kan ik dit oplossen?
Ruin is 5 jaar.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:20

Staat hij momenteel meer op stal dan eerst? Heeft hij geen buikpijn of ergens anders pijn?WEl vervelend zo'n chagrijnig paard. Maar mogelijk is er dus een oorzaak omdat hij het eerst niet deed.

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 18:27

anjali schreef:
Staat hij momenteel meer op stal dan eerst? Heeft hij geen buikpijn of ergens anders pijn?WEl vervelend zo'n chagrijnig paard. Maar mogelijk is er dus een oorzaak omdat hij het eerst niet deed.


Hij staat zolang hij bij mij is sowieso snachts op stal, en vanaf 1 oktober wel korter buiten, namelijk 4 tot 4,5 uur. Maar dit gedrag is sinds een paar weken zo. Maar het lijkt mij dat als hij buikpijn oid heeft lijkt mij dat hij ook zo chagrijnig is op poetsplaats en met buiten stappen

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:54

Doet hij ook zo tegen anderen zoals stalpersoneel?Wat denken die er van? Want een paard doet haast nooit zomaar iets zonder reden.

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 19:03

anjali schreef:
Doet hij ook zo tegen anderen zoals stalpersoneel?Wat denken die er van? Want een paard doet haast nooit zomaar iets zonder reden.

In zijn box wel, of hij dit ook doet met aan de hand stappen in de binnenbak weer ik niet. Ik ben de enige die met hem in de binnenbak stal. Ik kan wel eens een stalgenootje vragen of zij een paar rondjes aan de hand wil stappen om te kijken of hij dan ook zo bozig doet
Mensen op stal denken dat het mischien puur uittest gedrag is

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:43

Ik zou ook denken dat er wellicht wel een oorzaak is voor dit gedrag. Je paard wil je iets duidelijk maken, aan jou om uit te zoeken wat.
Wat gebeurt er als je je paard de ruimte en tijd geeft om naar jou toe te komen als hij in de stal staat ipv dat jij naar hem gaat? M.a.w. niet dadelijk naar je paard toestappen maar je paard naar de staldeur laten komen naar jou toe?

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 22:59

pateeke schreef:
Ik zou ook denken dat er wellicht wel een oorzaak is voor dit gedrag. Je paard wil je iets duidelijk maken, aan jou om uit te zoeken wat.
Wat gebeurt er als je je paard de ruimte en tijd geeft om naar jou toe te komen als hij in de stal staat ipv dat jij naar hem gaat? M.a.w. niet dadelijk naar je paard toestappen maar je paard naar de staldeur laten komen naar jou toe?


Ook vaak oren in zijn nek. Niet altijd soms wil hij ook geaait worden en doet hij niets. Als ik eten bij mij heb doet ie ook niets

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 23:59

De mijne doet het ook. Op stal grappen we dat het stiekem een merrie is haha. Hij is 17 en ik heb hem bijna een jaar en deed dat bij de vorige eigenaar ook. Hij kijkt vooral zuur als je hem benadert in de box of paddock. Het maakt niet uit waarvoor je hem komt halen, zelfs al is het voor een voerbeurt, meneer kijkt boos. Het bijzondere is dat het bij alleen boos kijken blijft, je kunt hem gewoon een halster omdoen ( en meenemen e.d ) zodra dat zit gaan zn oren naar voren. Ik vermoed dat hij een vervelende ervaring heeft gehad in het verleden want hij heeft wat kleine gekkigheidjes, zo moeten we aan de poetspaal vastzetten in 3 fases doen etc. Dus wellicht heeft jouw ruin ook ooit een nare ervaring gehad en is dit de reactie erop. Zolang het geen gevaarlijke situaties oplevert zou ik gewoon stapje voor stapje met hem werken en veel belonen.

Hevonen

Berichten: 5616
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 01:00

Laat eens controleren of hij soms maagzweren of ander ongemak heeft.

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 02:18

Bij mij op stal hebben we er ook zo een. Zodra je al aankomt legt ze de oren in de nek, maar veder doet ze gelukkig niks. Blijft een echte merrie. Wel vervelend voor je! Ik wou net zeggen, maagzweren kunnen ook raar gedrag veroorzaken, of zand in de darmen.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Re: Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 02:40

Zoals er humeurige mensen zijn, zijn er ook humeurige paarden. Ik zou er niet te veel achter zoeken. Dat hij zich de eerste weken, in een nieuwe omgeving, beter gedroeg kan uit onzekerheid geweest zijn terwijl hij nu in zijn oude gedragspatroon terugvalt. Gewoon laten doen en zeker niet bevreesd zijn, dergelijk gedrag is intimiderend maar niet aanvallend bedoeld. Er wel er voor zorgen dat het niet verergert, dat hij niet dominant wordt tegenover U.

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Humeurige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 03:27

Ik heb er ook zo eentje! Gekocht afgelopen september. Begon ook in de stal heel boos te doen en later toen hij 24/7 buiten stond verdween dit even, maar kwam al gauw weer terug. Als je hem kwam halen meteen oren plat en hals gestrekt en dreigen of kont draaien. Iedereen zei dat het dominantie was en ik me niet moest laten kennen. Over dat laatste was ik het eens, het eerste niet zo. Wat bleek: hij had enorm gevoelige voeten en had gewoon pijn. Hij associeerde het uit stal of later uit de paddock gaan met het pijnlijke kiezelpad waar hij overheen moet. Toen er eenmaal ijzers onder zaten was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Nu doet hij het toevallig weer en nu heeft hij een pijnlijke schuurplek op zijn schoft. Weer een uiting van pijn lijkt het. Oké en soms doet hij het gewoon omdat ze net gevoerd zijn in de paddock en hij echt niet mee wil, maar dat verschil zie ik inmiddels wel een beetje. Hij is gewoon ook een beetje een stoute pony en hapte bij zijn vorige eigenaar wel eens naar kinderen die teveel aan hem zaten te plukken (bij zijn neus voornamelijk). Hij hapte ook altijd naar achteren bij het hoeven uitkrabben, maar dat heeft hij bijvoorbeeld na een week niet meer gedaan bij mij.

Lang verhaal kort: laat alles goed nakijken. Tandarts, hoefsmid, osteopaat, dierenarts, zadelmaker. Even de hele mikmak door zodat je pijn kunt uitsluiten of wegnemen. Bijten en trappen is een soort laatste redmiddel voor een paard om te laten weten dat ze echt iets niet zint en komt eigenlijk nooit zomaar voor. Aangeleerd gedrag kan bijvoorbeeld wel weer.

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 03:59

michenou schreef:
Ik heb er ook zo eentje! Gekocht afgelopen september. Begon ook in de stal heel boos te doen en later toen hij 24/7 buiten stond verdween dit even, maar kwam al gauw weer terug. Als je hem kwam halen meteen oren plat en hals gestrekt en dreigen of kont draaien. Iedereen zei dat het dominantie was en ik me niet moest laten kennen. Over dat laatste was ik het eens, het eerste niet zo. Wat bleek: hij had enorm gevoelige voeten en had gewoon pijn. Hij associeerde het uit stal of later uit de paddock gaan met het pijnlijke kiezelpad waar hij overheen moet. Toen er eenmaal ijzers onder zaten was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Nu doet hij het toevallig weer en nu heeft hij een pijnlijke schuurplek op zijn schoft. Weer een uiting van pijn lijkt het. Oké en soms doet hij het gewoon omdat ze net gevoerd zijn in de paddock en hij echt niet mee wil, maar dat verschil zie ik inmiddels wel een beetje. Hij is gewoon ook een beetje een stoute pony en hapte bij zijn vorige eigenaar wel eens naar kinderen die teveel aan hem zaten te plukken (bij zijn neus voornamelijk). Hij hapte ook altijd naar achteren bij het hoeven uitkrabben, maar dat heeft hij bijvoorbeeld na een week niet meer gedaan bij mij.

Lang verhaal kort: laat alles goed nakijken. Tandarts, hoefsmid, osteopaat, dierenarts, zadelmaker. Even de hele mikmak door zodat je pijn kunt uitsluiten of wegnemen. Bijten en trappen is een soort laatste redmiddel voor een paard om te laten weten dat ze echt iets niet zint en komt eigenlijk nooit zomaar voor. Aangeleerd gedrag kan bijvoorbeeld wel weer.


Hij heeft gevoelige hoeven, dat heeft de hoefsmid bevestigd, maar hij is pas sinds september van zijn ijzers af. Als hij op de paddock staat komt hij eigenlijk altijd wel naar mij toe, met een houding meer van “he wat leuk en gezellig dat je er weer bent”
Zadel is in oktober nagekeken, deze had ik nog van mijn merrie, en er hoefde eigenlijk alleen een smallere boom in (deze zit er ook in) in februari of maart wil ik een nieuw zadel gaan aanschaffen. Dit wou ik in oktober al maar zadelpasser raadde dit mij toen af omdat Pino toen erg onbespied en dun was, en mijn wintec paste op dat moment gewoon perfect. Chiropractor/fysio (welke ook dierenarts is) is eind november/begin december nog langs geweest. Hieruit bleek dat Pino zijn achterhand erg vast zit. Tandarts is in oktober geweest. En toen zijn er 2 wolfstandjes getrokkken

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:04

Mijn eerste paard stond bekend als zuur paard op de manege waar hij toen gestald stond. Een andere bijrijdster kon op een gegeven moment niks meer met hem. Toen ik hem ging bijrijden en later gekocht heb verbeterde zijn humeur al. Door consequent te zijn en hem in zijn waarde te laten. Mijn paard had het bijv. nodig om af en toe even lekker hard te galopperen, of op een zandpad in de buurt of een paar rondjes in de bak.Heb 'm toen verhuisd naar een kleinere stal waar hij wel iedere dag in de wei kwam en daar is hij zo opgeknapt. Hij werd vrolijk en ondeugend en had weer lol in het leven. Bij de eigenaar na mij kon hij ook zichzelf zijn en is hij nooit meer zo zuur geweest.

Je paard wil dus wat zeggen, hij heeft ergens stress van. Komt hij genoeg buiten, doe je dingen die hij leuk vindt? Krijgt hij voldoende ruwvoer? Staat hij naast een paard met wie hij goed kan opschieten?

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 18:19

Esther schreef:
Mijn eerste paard stond bekend als zuur paard op de manege waar hij toen gestald stond. Een andere bijrijdster kon op een gegeven moment niks meer met hem. Toen ik hem ging bijrijden en later gekocht heb verbeterde zijn humeur al. Door consequent te zijn en hem in zijn waarde te laten. Mijn paard had het bijv. nodig om af en toe even lekker hard te galopperen, of op een zandpad in de buurt of een paar rondjes in de bak.Heb 'm toen verhuisd naar een kleinere stal waar hij wel iedere dag in de wei kwam en daar is hij zo opgeknapt. Hij werd vrolijk en ondeugend en had weer lol in het leven. Bij de eigenaar na mij kon hij ook zichzelf zijn en is hij nooit meer zo zuur geweest.

Je paard wil dus wat zeggen, hij heeft ergens stress van. Komt hij genoeg buiten, doe je dingen die hij leuk vindt? Krijgt hij voldoende ruwvoer? Staat hij naast een paard met wie hij goed kan opschieten?


Momenteel staat hij niet naast een paard, pony die naast hem stond is 2 weken terug ingeslapen. Maar daar kon hij geloof ik t wel prima mee vinden. Ze voldoende ruwvoer zodat ze de hele dag kunnen eten

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:22

Kan het dan niet zijn dat het komt doordat hij z'n maatje mist en daardoor minder lekker in zijn vel zit? Als ik het goed begrijp staan alle paarden bij jullie alleen op een paddock?

Wat wordt er nu gedaan met hem?