boos bij opzadelen na goed zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

boos bij opzadelen na goed zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 16:09

Hoi,

Vraagje:
Mijn nieuwe haflinger ruin doet boos bij het opleggen van het zadel of een deken. Eens het tuig EROP ligt, is dit voorbij.

Toen ik hem ging proefrijden heb ik op dit gedrag gelet en kwam het niet voor.
(Het paard was 4 maand niet onder zadel geweest en was dus ook totaal niet nagefelijk met rijden, de gas stond erop en zijn hoofd in de lucht, dit werd me toen ook gezegd, verder was hij doodsbraaf en deed alles wat ik vroeg in de beginnersfase waar dit paard ook in zit).
Ook met inspannen doet hij het niet.
Eens thuis na de 2de keer rijden begon hij dit te doen. Het zadel leek te klein en is na 3 x met dit zadel rijden ontdekt én opgelost. Er is een zadelmaker aan huis geweest, het zadel is nu breed genoeg en past. Hij heeft ook nergens wondjes.

Eens het zadel erop ligt is het over, ik singel bewust ook zeer traag aan! (zeer licht aansingelen (waarbij je dus nog je arm erin kan steken) dan bv verder borstelen, weer een gaatje, dan beenbescherming, weer een gaatje..

Maar hij doet het ook met het opleggen van een passend! deken. Nu vroeg ik me af, ik lees altijd van het gaat over als je je zadel aanpast, maar kan het ook dat dit iets blijvend is door de link met de ervaring? ik ben nu begonnen met bv zadeldekje op (is hij ook boos) maar gelijk koekje, zadel dekje af.. zadel dekje op, koekje, zadeldekje af.. gewoon om de negatieve ervaring van voorheen om te buigen naar positief. Als hij dan niet meer boos doet dan geef ik hem een grotere beloning bv wortel en stop ermee.

Het maakt ook niets uit moest ik er een memoryfoam pad onder leggen. onder zadel is hij best braaf, hij is zo scheef als de nacht (is recent onder zadel maar altijd koetspaard geweest) dus ik ben hem langzaam aan het leren om los te laten, te buigen... ik doe veel grondwerk met hem, en probeer hierbij zijn topline te ontspannen. hij heeft een gigantische ondernek. En altijd in korte niet te intensieve ritjes (+- 30 min)

16 januari komt de osteopaat omdat ik denk dat hij heel zijn leven voor de koets met weggedrukte rug en omhoog gestoken hals gelopen heeft. nu moet hij mij dragen en daarbij heel andere spieren gebruiken. rijtechnisch is er al op korte tijd voorruitgang. van gigantisch hoofdgooien, rug wegdrukken en rennen begint hij nu zijn hoofd lager te houden, hoofdgooien is een goed deel geminderd en zijn tempo is al trager geworden.


ik kan dus nergens vinden hoe je het gedrag terug positief kan maken richting het zadel.
of kan hij ook zo reageren omdat hij het rijden gewoon moeilijk vind?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: boos bij opzadelen na goed zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:34

Gevalletje spierpijn misschien. Als hij al die jaren niks gedaan heeft. En nu opeens volgas die spieren moet oprekken en belasten. Ja dat doet zeer.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:52

Hij associeert het zadel met iets wat niet fijn is, anders kreeg je deze reactie (waarschijnlijk) niet.

Het kan spierpijn zijn zoals absolem zegt, maar bijvoorbeeld ook een maagzweer. Hoeveel ruwvoer krijgt hij? Staat hij lang zonder eten in de nacht bijvoorbeeld?
Je hebt hem nog niet zo lang dus een eventuele maagzweer kan ook bij de vorige eigenaar zijn ontstaan.

Ik zou persoonlijk even wachten met rijden tot de osteopaat is geweest. Als er lichamelijk iets dwars zit zal hij het ook niet prettig vinden als er een ruiter op zijn rug zit.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: boos bij opzadelen na goed zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:23

Bij mijn merrie is het ook een tik geworden na een slecht zadel.

Inderdaad trainen met voer beloning heeft het hier sterk verminderd.
Zij kan idd ook boos doen op de deken of singel.

Ik. Negeer het gedrag, beloon haar met stem en wat lekkers als we klaar zijn en inderdaad rustig aan met de singels en een kriebeltje erbij.

Osteopaat i altijd een goed idee bij twijfel. En zorgen voor 24/7 ruwvoer om maagzweren te voorkomen/uitsluiten.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:19

In het kader van training zou ik ook kijken waar de trigger ligt. Wanneer krijg je reactie? Kun je wel gewoon borstelen daar? Kun je een halstertouw over de rug gooien? Kun je z'n rug volleggen met hooi of andere gekke objecten die niks met rijden/aansingelen te maken hebben?

En als die andere dingen wel allemaal kunnen, wanneer begint de stress voor het zadel(dekje)? Als je richting zadel loopt, in je hand pakt, op hem af loopt met object, op het punt staat hem over de rug te gooien of krijg je pas reactie als het er op ligt?

Als je weet waar de trigger ontstaat kun je beginnen met desensibiliseren (wanneer je hier ervaring mee hebt) en is het een kwestie van herhalen.