Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat moet ik doen???

 
Profiel   

Hoi allemaal, ik heb een probleem

Ik rijd ongeveer 3,5 jaar paard en ik heb ongeveer 2,5 jaar geleden van de eigenaresse van de stal waar ik rijd een verzorgpony aangeboden gekregen omdat ik goed met die pony om kon gaan. Ik was toen ongeveer 10 jaar en we konden van alles samen doen. Maar het is na 1,5 jaar een beetje fout gegaan. Het begon allemaal met boos worden tijdens het pakken en niet laten pakken. Uiteindelijk ben ik daar overheen gekomen met veel oefenen en weet ik nu dat ik een andere houding moet nemen. Maar bij aansingelen gaat ze helemaal door het lint ze klemt je tussen de muur ze hapt naar je benen en gaat schrapen met der voet als ze eenmaal aan allebei de kanten 1 gaatje is is ze weer helemaal rustig en is er niks aan de hand. Dan bij het rijden begint ze al met bokken voordat je er opzit als je aan het stappen ben gaat het prima maar als je tegen haar zin in gaat of gaat draven dan gaat het fout. Bokken stijgeren trappen noem maar op ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik doe aan veel grondwerk waarbij ik hoop dat ik een band krijg. Al wil dat niet erg lukken ik doe veel aan vrijspringen want dat vind ze leuk. Als je bij het rijden doorzet en echt de leiding neemt dan gaat het heel erg goed aan het einde alleen dan kost veel tijd. Longeren kan ook niet want ze gaat dan gewoon niet vooruit en komt naar het midden en gaat stijgeren naar je toe. Ps, het ligt niet aan het zadel want zonder zadel doet ze dit ook. En als je eenmaal er door heen bent is het een toppony.
Iemand tips??? Ik ben ten einde raad
Xx welshpony123
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 12:39 



 
Profiel   

Hi, het klinkt alsof de pony in een nee fase vast zit, eigenlijk alles wat ze je aanbied is verkeerd en levert correcties of straf op. Heel frustrerend voor jullie allebei!

Ik zou je aanraden om les te nemen, en naast het rijden, grondwerken en dergelijke heel simpele dingen vragen en belonen als ze die goed doet, of in elk geval een kalme poging doet. Proberen om haar in een meewerk houding te krijgen dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 12:43 



 
Profiel   

Ik zou allereerst uitsluiten dat je pony ergens fysiek last van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 12:47 



 
Profiel   

Dit. Mocht dat zijn uitgesloten dan opzoek gaan naar iemand die jullie hier in kan begeleiden/les nemen. Goed dat je om advies vraagt :o!

Goof schreef
Ik zou allereerst uitsluiten dat je pony ergens fysiek last van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 13:11 



 
Profiel   

Goof schreef
Ik zou allereerst uitsluiten dat je pony ergens fysiek last van heeft.

Dit inderdaad. Lastig omdat het een verzorgpony is en je mogelijk ook zelf het geld niet hebt om er een dierenarts/ osteopaat etc naar te laten kijken. Paarden die lichamelijk pijn hebben kunnen dit uiten door onder andere het gedrag dat jou pony nu laat zien. Hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn ;)

Heeft de eigenaar er ooit een osteopaat bijvoorbeeld naar laten kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 13:14 



 
Profiel   

Als een pony een zere rug heeft van een niet passend zadel, zal het ook niet fijn aanvoelen als iemand zonder zadel erop gaat zitten.

Ook ik zou eerst nakijken of het probleem fysiek is en anders les nemen om deze problemen aan te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 13:30 



 
Profiel   

Stap 1 zadelmaker laten komen
stap 2 rug na laten kijken als dat mogelijk is, liefst door een DA, anders osteopaat. Als dat geen mogelijkheid is door je instructuer
stap 3 veel les van een goede instructeur die er ook met opzadelen bij is

zou wel na gaan of er geen andere pony is die je bij zou kunnen rijden, bijvoorbeeld via marktplaats.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 14:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen