Helpt zo’n kalmeringsgel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Helpt zo’n kalmeringsgel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 19:26

Hallo,
Omdat mijn paardje steevast spanning opbouwt wanneer we op buitenrit gaan (en de andere paarden achterlaten), ben ik aan het googlen gegaan. :)
Confidence EQ Gel is een gel die je een half uurtje voordien op de neusvleugels aanbrengt en goed is voor 2,5 uur minder spanning...
Klopt dit? Heeft iemand hiermee ervaring? Is dit gezond voor het paard?
Zijn er nog alternatieven? Goedkopere? Ik weet dat je supplementen (bvb magnesium) kan geven, maar ik zoek eerder iets dat ik op het moment zelf kan geven en het niet van de staleigenaar moet afhangen.
Dank je alvast!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Helpt zo’n kalmeringsgel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:59

Die van ons krijgt Chillpill van Ecostyle, de EQ gel deed niks bij haar.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 20:39

Letsdunit schreef:
Die van ons krijgt Chillpill van Ecostyle, de EQ gel deed niks bij haar.

Dank je voor je reactie. Werkt Chillpill dan ook als je dat de dag zelf, of pakweg pas een uurtje voor de buitenrit kan geven?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Helpt zo’n kalmeringsgel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:47

Is er een reden waarom je (nog) niet aan de spanning wilt werken?

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:48

Wij gaven onze ruin EQ gel tijdens oud en nieuw als hij op stal stond. Wij zagen wel verschil, was wat minder onrustig. Maar heb het nooit gebruikt voor tijdens rijden oid dus daar kan ik niks over zeggen.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:03

Gini schreef:
Is er een reden waarom je (nog) niet aan de spanning wilt werken?

Ik werk bijna dagdagelijks met hem. Grondwerk, longeren, rijden op de piste, wat allemaal perfect en vol vertrouwen gaat.
Tot we vertrekken (en zijn medepaardjes achterlaten). Het duurt meer dan een uur eer hij ietwat rustiger wordt, meestal als hij de weg herkent en weet dat hij terugkeert. Dan is het ZALIG rijden.
Ja, met gezelschap gaat het een pak beter, maar dat is dikwijls niet mogelijk. En ja, na voor vertrek op buitenrit eerst wat werken op de piste, is het ietwat beter.
Na 6 maanden wekelijks of meer op buitenrit (weliswaar stal als steeds zelfde vertrekpunt) blijft de spanning, en voor alle duidelijkheid: ik ben de rust zelve :D
Vandaar ik gewoon wat rond kijk en me verdiep ; misschien helpt dergelijk hulpmiddeltje ons door het eerste uur. En misschien kan ik het snel terug afbouwen, nadat hij het eindelijk zou beseffen dat die spanning niet nodig is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Helpt zo’n kalmeringsgel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:22

Heb EQ confidence gebruikt voor het scheren van mijn pony... Eerst zonder geprobeerd maar dat ging niet zodra het apparaat aan ging kwam er paniek... Dus gel op de neusvleugels gesmeerd 10 minuten gewacht en dan rustig weer apparaat aangezet...
Paard toonde nog wel spanning maar hoe langer ik doorging des te minder spanning hij had. Voor onderkant van kaak/hoofd en paar delen bijwerken heb ik hem zelfs volledig los laten staan en liet hij het gewoon toe.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:56

Ik denk dat dat soort middeltjes vooral placebo zijn maar wat wil je nog meer dan een goed placebo-effect! Maw vooral uitproberen, het enige dat je te verliezen hebt is wat geld, en zo duur is het nu ook weer niet :)

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 10:56

Art_Ificious schreef:
Paard toonde nog wel spanning maar hoe langer ik doorging des te minder spanning hij had. Voor onderkant van kaak/hoofd en paar delen bijwerken heb ik hem zelfs volledig los laten staan en liet hij het gewoon toe.

Lees ik tussen de regels dat hij misschien zonder de gel door ‘gewenning’ ook minder spanning zou hebben? .. Bij mijn paard zijn dergelijke situaties (tandarts, benen afspuiten) ook wel spannend geweest, maar intussen is hij dingen snel gewend. Het is voornamelijk het eerste uur na vertrek op buitenrit dat de spanning blijft. Dat raakt hij maar niet gewend.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:02

troi schreef:
Ik denk dat dat soort middeltjes vooral placebo zijn maar wat wil je nog meer dan een goed placebo-effect! Maw vooral uitproberen, het enige dat je te verliezen hebt is wat geld, en zo duur is het nu ook weer niet :)

Ik denk niet dat een paard kan “faken”. Uit sommige reacties die ik lees lijkt er toch ietwat resultaat te zijn. Als het al een beetje resultaat zou zijn, is dit voor mijn paard wellicht al voldoende.
Maar je bedoelt natuurlijk placebo voor ons, als mens. It’s all in the mind? Ik betwijfel het in mijn geval. :)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:05

Ik heb het mijn extreem stressige merrie gegeven op de eerste wedstrijd dag. Ik kon haar goed rijden en ze was niet extreem gespannen of bang, wat ze de dag ervoor met les wel was.

Toen het uitgewerkt was werd ze duidelijk veel angstiger en kon ik haar bijna niet op de trailer krijgen terwijl de heenweg vlekkeloos ging. Ik heb nog steeds een pakje op voorraad liggen. Mijn merrie reageert er heel goed op.

Ik heb voor de verhuizing easypill gegeven maar daar merkte ik niets van bij haar. Ze heeft snachts toen alsnog alles bij elkaar geschreeuwd en lopen draaien en trappen.

Ik dacht eerst ook dat het mogelijk was dat het een placebo gevoel gaf. Maar ik merkte echt verschil in mijn merrie in het begin en iets later. Juist na het rijden en ik dus ontspannen en gelukkig was werd zij weer gespannen. Ze is heel snel gespannen en schrikt ook best hetig maar dat deed ze niet met de gel.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 11-01-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau07
Moderator

Berichten: 1570
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Helpt zo’n kalmeringsgel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:07

Ik heb de nervo paste van Sectolin gebruikt en daar ben ik enorm over te spreken. Hij werkt vrij snel en goed, ik zag het paard echt ontspannen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:31

kattyvds schreef:
troi schreef:
Ik denk dat dat soort middeltjes vooral placebo zijn maar wat wil je nog meer dan een goed placebo-effect! Maw vooral uitproberen, het enige dat je te verliezen hebt is wat geld, en zo duur is het nu ook weer niet :)

Ik denk niet dat een paard kan “faken”. Uit sommige reacties die ik lees lijkt er toch ietwat resultaat te zijn. Als het al een beetje resultaat zou zijn, is dit voor mijn paard wellicht al voldoende.
Maar je bedoelt natuurlijk placebo voor ons, als mens. It’s all in the mind? Ik betwijfel het in mijn geval. :)


Yep, relaxter mens creëert relaxter paard. Maar wat maakt het uit? Als het maar werkt toch :)

Mliiesje
Berichten: 201
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:32

Ik heb de confidence gel geprobeerd op buitenrit. Mijn paard kon wat schrikkerig zijn als hij alleen op pad ging. Maar merkte met de confidence eigenlijk weinig verschil. Wat voor ons heeft geholpen was veel gaan en goed naar mezelf kijken en wat mijn paard nodig had. Nu ben ik zelf veel minder gespannen n mijn paard daardoor dus ook.

Je zou magnesium kunnen proberen, maar dat is een supplement wat je dagelijks moet geven. Dat werkt niet als je het een half uur van tevoren pas geeft.

Ik ben wel benieuwd naar de andere opties die hier gegeven worden dus misschien ga ik dat nog wel eens proberen, al denk ik niet het nog nodig te hebbrn.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:46

Je schrijft dat je vaak grondwerk doet. Op welke plekken doe je dat? Doe een wandelingen met grondwerk. Loop weg van stal alsof je op buitenrit gaat. Als zijn aandacht afdwaalt, naar paarden ipv jou, met een oefening weer bij je halen. Zo steeds wat verder, hou de stapjes klein en op een goed moment stoppen en belonen en terug gaan.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Helpt zo’n kalmeringsgel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:49

Bach Rescue voor dieren werkt ook prima en is een stuk goedkoper

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Helpt zo’n kalmeringsgel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:55

Ik heb het een tijdje voor 1 van mijn paarden gebruikt op wedstrijd.

Het haalde de scherpe randjes eraf.
Ik heb wel een aantal keren moeten proberen wat nou de juiste tijd was om het in te smeren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:24

kattyvds schreef:
Art_Ificious schreef:
Paard toonde nog wel spanning maar hoe langer ik doorging des te minder spanning hij had. Voor onderkant van kaak/hoofd en paar delen bijwerken heb ik hem zelfs volledig los laten staan en liet hij het gewoon toe.

Lees ik tussen de regels dat hij misschien zonder de gel door ‘gewenning’ ook minder spanning zou hebben? .. Bij mijn paard zijn dergelijke situaties (tandarts, benen afspuiten) ook wel spannend geweest, maar intussen is hij dingen snel gewend. Het is voornamelijk het eerste uur na vertrek op buitenrit dat de spanning blijft. Dat raakt hij maar niet gewend.

Nee helaas toch niet. Dag erna wou ik nog iets bijwerken en had ik geen gel meer en ging hij opnieuw in paniekstand... (Steigeren, achteruit proberen weglopen).

Hij kan denk ik niet goed tegen de trillingen... Heb eens geprobeerd een Equissage voor hem te doen (Niagara Equissage) dit is ook met trillingen en zodra die vrouw dat apparaat op de rug aanzette werd mijn pony wild en probeerde alles om ervan weg te vluchten. En normaal is hij juist een héél rustige pony die niet snel ergens van onder indruk is

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 20:43

Babootje schreef:
Bach Rescue voor dieren werkt ook prima en is een stuk goedkoper

Mooi alternatief lijkt me. Volgens ik lees, is het een spray. Hoeveel gebruik je ervan voor je paard? Op welk tijdstip, hoeveel tijd voordat je vertrekt op rit of wedstrijd?
Laatst bijgewerkt door kattyvds op 11-01-21 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 20:50

jowien schreef:
Je schrijft dat je vaak grondwerk doet. Op welke plekken doe je dat? Doe een wandelingen met grondwerk. Loop weg van stal alsof je op buitenrit gaat. Als zijn aandacht afdwaalt, naar paarden ipv jou, met een oefening weer bij je halen. Zo steeds wat verder, hou de stapjes klein en op een goed moment stoppen en belonen en terug gaan.

Ik doe dit op een piste nabij de stal. En inderdaad, het is werken om zich niet te laten afleiden door vooral andere paarden uit de kudde, maar het lukt.
Op buitenrit doe ik weliswaar geen grondoefeningen, maar wel steeds oefeningen vanop het paard om aandacht te vragen.
Maar na 6 maanden is er helaas weinig verbetering tenzij we metgezellen mee hebben.