Ontzettend moeilijk om streng en duidelijk te zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Ontzettend moeilijk om streng en duidelijk te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 18:48

Hoi Bokkers,

Ik heb een verzorg shet, die ik bijna beschouw als mijn eigen. Ik mag er alles mee en er zijn geen regels. Ja dat ik mee help op stal met alles schoonhouden ;)
Nu kan een shet best eigenwijs en dwars zijn en ik vind het dan ontzettend moeilijk om streng te zijn en grenzen te stellen. Met als gevolg dat hij een loopje met me neemt en me niet serieus neemt.
Ik doe o.a vrijheidsdressuur met hem en dat gaat echt top. Positieve bekrachtiging is wel mijn ding en hij leert ontzettend snel. We hebben er beide plezier van :D Nu wil ik eigenlijk wat meer dingen met hem doen dus doe ik wat lange lijnen, aan de fiets, wandelen en misschien in de toekomst met hem mennen.
Vandaag ging ik lange lijnen met hem doen, voor het eerst in de bak. Had het al een paar keer gedaan buiten. Dat ging harstikke leuk buiten met hem. Vandaag wou ik het dus in de bak doen en toen begon die mij echt uit te testen. Hij deed alles behalve vooruit. Achteruit, draaien, stil staan. Het enigste wat ik wou was voorwaarts. Ik raakte gefrustreerd waardoor hij dat ook weer werd. Had wel een zweep bij me maar vind dat ontzettend moeilijk om te gebruiken. Ik ben zo iemand die snel alles zielig vind. Waardoor ik niet sterk in mijn schoenen sta en dat voelt hij en dan gaat ie dwars doen. Staleigenaresse en tevens vriendin die nam het van me over en bij haar deed ie het ook maar zij heeft gewoon een strengere energie ofzo en ze gebruikte de zweep wel echt. Na even wat uitproberen van zijn kant was het daarna zo goed als klaar en liep die eindelijk vooruit. Daarna heb ik het weer overgenomen en dat ging ook heel goed. Zelfs een drafje gedaan. Op het eind deed ie weer een beetje dwars en heb ik geprobeerd de zelfde methode te gebruiken als mijn vriendin deed en op zich ging dat wel, heb het goed afgesloten.

Conclusie: Ik vind het ontzettend moeilijk om streng te zijn en grenzen te stellen en zwepen te gebruiken. Ik vind het snel zielig en ik kom niet uit die gedachtes. Is het nou zielig of is het niet zielig. Volgens mijn vriendin is het niet zielig. Je moet laten zien dat je de leider bent en paarden gaan met elkaar ook heel hard om. Hoe ze elkaar pijn kunnen doen dat kunnen wij niet zo snel. En toen zei ik jaa maar ik wil hem geen pijn doen en ik wil dat hij het leuk vind. Waarop ze zei ik vind het ook wel eens een keer niet leuk om te poep scheppen maar toch moet ik het iedere dag bij de paarden. Ik werk ook voor hun dan mogen ze ook wel werken voor ons. Zoveel hoeven ze hier al niet te werken.

Hoe staan jullie hier in? Is het herkenbaar? Hoe gaan jullie met je paard om?

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:01

Ik vind streng niet zo zeer het goede woord, noem het zelf liever consequent.
Consequent zijn betekent dat je duidelijk bent voor je paard. En dat is prettig voor hem, dan weet hij waar hij aan toe is, en hoeft hij niet steeds grenzen op te zoeken of er tegen aan te lopen.
Dus als je consequent bent vindt hij het nog steeds fijn om met je bezig te zijn.

Consequent zijn betekent trouwens niet perse dat je hard moet zijn, of moet slaan. Als je op tijd je grens aangeeft, hoef je niet hard in te grijpen. Maar je moet hem er niet eerst over heen laten gaan, en dan pas bedenken dat je dat eigenlijk niet wil.
Je kan ook op een rustige manier volharden in je aanwijzingen om te bereiken wat je wil van hem (mits hij dat weet natuurlijk, anders moet je hem helpen)
Consequent en duidelijk zijn naar je paard vind ik eigenlijk ook eerlijker.

Als je er beter/handiger in wil worden, zou ik grondwerkles gaan nemen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ontzettend moeilijk om streng en duidelijk te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:18

Nou ik ben wel akkoord met je vriendin. Voor dat ene uurtje dat mijn paard moet werken, doet ie maar zijn best om mee te werken. Nu niet dat ik afstraf als er eens iets niet goed gaat maar alles in de trant van ‘bleegh ik heb hier geen zin in en je bekijkt het maar’ wordt toch echt wel gevolgd door een dwingend fysiek verzoek van mijn kant om dat toch onmiddelijk eens te herzien. En eerlijk... sinds ik duidelijk ben en duidelijk grenzen stel waarover echt niet heengelopen wordt, merk ik ook dat mijn paard in positieve zin was veranderd. Hoe gek ook, hij begon uit zichzelf naar me toe te komen in de wei en is ook in het werk veel gemotiveerder.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Ontzettend moeilijk om streng en duidelijk te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:31

Volgens mij gaan er hier een aantal zaken door elkaar.

Je moet duidelijk en consequent zijn. Niet zozeer streng. Slaan en schoppen is normaliter nergens voor nodig. Het enige moment dat ik sla is eigenlijk als het gevaarlijk wordt. Dus als ze echt gericht jou te grazen willen nemen. Bij paarden die enigszins zijn opgevoed zul je dat dus al niet hoeven doen.

Ik ben er een voorstander van om het paard te motiveren in plaats van te dwingen. Ik heb namelijk graag dat ze een stapje extra geven en onder dwang gaan ze dat niet doen.

Buiten dat is voorkomen beter dan genezen.. Dus ingrijpen net voor het ongewenste gedrag gaat plaatsvinden. Daar zul je handig in moeten worden. Als je moet corrigeren ben je eigenlijk al te laat.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Ontzettend moeilijk om streng en duidelijk te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 19:33

Maar hoe motiveer je ze dan? En hoe voorkom je het als het eigenlijk gelijk al begint?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:32


Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ontzettend moeilijk om streng en duidelijk te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:39

Les nemen zal ook helpen. Dan is er iemand bij die kan sturen als het bijna fout gaat. Die kan dan meteen aangeven hoe je het makkelijk op kan lossen. Daarmee is van achter de computer niet mee te helpen, dat moet gewoon in het echt.
Zoals gezegd, corrigeren is moeilijker dan het probleem voor zijn.

Zweepje is een aanwijs stokje, dus is helemaal niet zielig als je hem goed gebruik. Je steek toch ook je hand wel eens uit om aanwijzingen te geven? En onder het zadel gebruik je je been. Een zweep uit steken of aanleggen zijn gewoon prima hulpen en zeker niet zielig.
Als je straks wil gaan mennen zou ik zeker leren die goed te gaan gebruiken, want zonder zweep is goed en veilig mennen onmogelijk.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 08:18

Bambi1995 schreef:
Maar hoe motiveer je ze dan? En hoe voorkom je het als het eigenlijk gelijk al begint?

Met belonen kom je vaak al een heel eind! De meeste paarden zijn er echt wel gevoelig voor als ze het goed doen. Verder is het een beetje paardafhankelijk natuurlijk, maar over het algemeen werkt het wel prettig om ze lekker aan het werk te zetten en veel afwisseling in de training te brengen, dus niet 100 meter in dezelfde gang in hetzelfde tempo blijven sjokken.
Ik zou het je graag uitleggen, maar via schrift is dat bijna onmogelijk. Wil die vriendin niet wat vaker helpen?

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ontzettend moeilijk om streng en duidelijk te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:17

Ik denk dat je inderdaad, zoals sommige anderen al zeggen, niet zozeer 'streng' moet zijn, maar wel consequent.
Een voorbeeldje van bij mijn honden: ze mogen van mij hun eten verwachten (tuurlijk), maar ik wil niet dat ze zenuwachtig gaan doen als ze eten gaan krijgen of dat ze beginnen janken oid. Ze hebben dat ooit wel gedaan. Ik heb toen gewoon het eten even weggezet en ben wat anders gaan doen om op het moment dat ze terug rustig waren verder te doen. Volgende keer dat ze dat deden, was het terug hetzelfde: even wegzetten en wat anders gaan doen tot ze rustig waren en dan verdergaan. Ik heb dat maar een keer of twee moeten doen. Nu zijn ze gewoon rustig met eten geven. Komt het gedrag terug, reageer ik ook weer hetzelfde. Dat is niet zielig. Ze krijgen hun eten heus wel, maar ik maak wel duidelijk wat ik verwacht, welk gedrag ik wil zien.
Wat betreft zweefgebruik stel ik mezelf altijd de vraag of ik het terecht vind om deze te gebruiken. Soms is het antwoord ja, soms nee. Als ik het niet terecht vind, gebruik ik hem ook niet. Daarnaast kan je de zweep ook op zoveel verschillende manieren gebruiken.
Ik ben daarnaast van mening dat je best vroeg genoeg je grens duidelijk maakt. Dwz voordat het escaleert duidelijk maken wat je verwacht. Als je te lang wacht, raak je inderdaad gefrustreerd en is het veel moeilijker om die dynamiek te doorbreken. Vaak kan je door eerder in te grijpen op een vriendelijkere manier aangeven wat je verwacht van je paard.

Wat ook kan helpen is je verder inlezen over paarden en paardengedrag. Een voorbeeld van een boek dat je misschien kan helpen is "in gesprek met paarden". Daarin wordt oa uitgelegd welke invloed jouw lichaamshouding heeft en hoe je je lichaam kan gebruiken om je paard iets duidelijk te maken. Zo kan je bijvoorbeeld je ademhaling ook gebruiken om het tempo mee te bepalen.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:57

Ik haal dit even uit je OP:

Citaat:
Conclusie: Ik vind het ontzettend moeilijk om streng te zijn en grenzen te stellen en zwepen te gebruiken. Ik vind het snel zielig en ik kom niet uit die gedachtes. Is het nou zielig of is het niet zielig. Volgens mijn vriendin is het niet zielig. Je moet laten zien dat je de leider bent en paarden gaan met elkaar ook heel hard om. Hoe ze elkaar pijn kunnen doen dat kunnen wij niet zo snel. En toen zei ik jaa maar ik wil hem geen pijn doen en ik wil dat hij het leuk vind. Waarop ze zei ik vind het ook wel eens een keer niet leuk om te poep scheppen maar toch moet ik het iedere dag bij de paarden. Ik werk ook voor hun dan mogen ze ook wel werken voor ons. Zoveel hoeven ze hier al niet te werken.

Hoe staan jullie hier in? Is het herkenbaar? Hoe gaan jullie met je paard om?


Er is een verschil tussen "een zweep gebruiken" en "met de zweep slaan", dat eerst en vooral.
Een zweep als hulpmiddel, als verlening van je arm, moet je verwelkomen als dusdanig: als een hulpmiddel. Aan de longe bijvoorbeeld gebruik ik ook altijd een longeerzweep - die verlengt mijn arm, verduidelijkt de aandrijving en de begrenzing, op manieren die ik met mijn korte oempa-loempa armpjes nooit zou kunnen :+

Rijden met een zweep - ook hier is een verschil tussen de zweep als hulp, aanwijzing, gebruiken, en "je paard van de zweep geven". Ik vind een zweep altijd handig op een volte, als het paard niet uit zichzelf (voldoende) de achterhand meeneemt in de volte. Zweep tegen de achterhand aanleggen maakt duidelijk wat ik wil: "laat die kont eens meewerken joh". Meer dan dat doe ik niet met die zweep - ik leg ze letterlijk tegen de achterhand aan, en laat ze liggen tot die voldoende mee draait. Geen tik, gewoon tegenaan leggen.

Het is niet de bedoeling dat je je paard pijn doet. Ook niet onder het mom van "wij werken ook voor hen". Jij kiest voor hen, niet andersom. Dat jij voor hen werkt, is dus niet meer dan normaal. Dat je paard voor jou werkt, doet ie uit werkwilligheid, gehoorzaamheid, vertrouwen. En niét door een harde hand.

Een consequente hand, dat heb je dan weer wél nodig. En die kan je bieden zonder pijn te doen. Zelfs zonder streng te zijn :) Consequent en streng zijn imo geen synoniemen - consequent zijn wordt door de meeste paarden (en anderen) vaak als rustgevend ervaren - ze weten namelijk wat ze kunnen verwachten daardoor. Als de hond vandaag wel en morgen niet in de zetel mag, werkt dat erg verwarrend voor hem/haar, zelfs frustrerend, want die snapt niet dat het op dagen met een r in wel mag en op de andere dagen niet. En net daardoor zal hij/zij blijven proberen de zetel in te kruipen, want soms mag het wel, misschien vandaag ook wel. Snap je wat ik bedoel?

Natuurlijk mag je van mening zijn dat je paard dat uurtje voor jou netjes zijn best moet doen, daar is niks mis mee. En wees dan inderdaad consequent - zo vermijdt je frustratie en onbegrip bij je paard.

Hoe ik met mijn paard omga? Sja, ik ben nogal een prutser haha. Ik loop uren tegen haar te banketstaaf, hou ervan haar uitgebreid te poetsen. Ze mag gerust in mijn haar of aan mijn jas komen prutsen, net omdat ze nooit haar tanden daarbij zal gebruiken. Mocht ze dat sporadisch wel doen, dan is het tijd om consequent te worden en dat prutsen niet meer toe te laten. Mijn paard krijgt heel veel vrijheid van mij, heeft een lekker lui leventje. Maar als ik serieus met haar bezig ben - wandelen, haar meeneem naar de piste of poetsplaats of een andere wei oid, verwacht ik correct gedrag van haar. Ik verwacht dat ze netjes meeloopt, dat ze niet zomaar gras gaat happen en mij niet vooruit of onderuit sleurt. Als ze daartoe neigt = meteen corrigeren. Met consequente hand, niet met harde hand :) Ondertussen is ze 19 jaar, en ben ik in het verleden consequent genoeg geweest zodat de puntjes al jaren op de i staan, en corrigeren maar zelden nodig is. Ze is een plezier om mee om te gaan op die manier, en ervaart zelf ook rust door mijn consequente opvoeding - ze weet wat wel en niet kan/mag, en test daardoor ook niet meer uit. Ze weet wat de bedoeling is, hoever ze kan/mag gaan, en daar ondervinden we beide rust van :)

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Ontzettend moeilijk om streng en duidelijk te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 14:26

Ik snap het, en zo sta ik er ook in hoor. Ik vind die aanpak van mijn vriendin zelf niet zo prettig. Bedankt voor je uitleg!