Voernijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tirama
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-11-20

Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 20:20

Mijn paard staat met 5 andere paarden op de paddock, van 12 uur tot ongeveer 17.30 uur
Nu krijgen ze op de paddock geen ruwvoer, omdat er een paard bij is die de andere paarden geen hooi gunt.
Dat paard jaagt alle andere paarden echt weg bij het hooi.

Is er een manier om het paard dat iedereen wegjaagt, dit gedrag af te leren?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:23

Apart zetten of meer hopen hooi in de paddock leggen dan dat er paarden zijn zodat iedereen hoopjes genoeg heeft

Katyatje

Berichten: 1865
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:23

Klinkt alsof dat paard hoogste in rang is waardoor hij iedereen kan wegjagen. Daar ga je niks aan veranderen.
Hooi aanbieden op meerdere plekken?

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:27

Simpelste is om dat paard er uit te halen. Niet alle paarden functioneren in een groep of in elke groep.
Genoeg plekken om te eten ook op meerdere plekken in de paddock zal helpen (1 meer dan aantal paarden), maar kans dat zo'n dier een hele tijd de rest blijft doorjagen naar de volgende zit er dik in. Idee dat er echt genoeg te eten is laten doordringen duurt wel even. Hoe zit het verder met het voerbeleid? Hebben ze in de box wel altijd wat te knabbelen?

Tirama
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-11-20

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 20:36

We hebben al geprobeerd om op meerdere plekken hooi neer te leggen, maar dan jaagt hij inderdaad van plek naar plek.
In de box krijgen ze 2 a 3 keer per dag hooi, niet onbeperkt. Ik vind zelf die 5,5 uur zonder hooi wat lang, vandaar dat ik op de paddock graag ook zou voeren

Rubs

Berichten: 516
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:46

Bijna 6 uur zonder ruwvoer vind ik niet kunnen, daar is een paard niet op gebouwd. Met ruwvoer houden ze zich bovendien warm! Dat paard vertoont probleemgedrag en zou ik achter een draadje zetten met eigen hooinetje, en na een maand kijken of hij er weer bij kan. Anders achter het draadje laten, het is niet anders. Je krijgt anders ook blessures door het jagen etc.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:26

Hoe groot is die paddock? En hoeveel plekken hadden jullie hooi gelegd?

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:38

zo lang geen ruwvoer daar zouden mijn paarden een maagzweer van krijgen, en dat uit zich door voedernijd ;) Misschien een tijdje vast zetten tijdens het voeren en na een half uurtje los halen, en kijken hoe het zich ontwikkeld?
Je kunt ook voederbieten kunnen proberen

LIJM

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 03:11

Probeer toch nog opnieuw om zoveel mogelijk voerplekken te creƫren en leg hier ook echt genoeg hooi in voor de volle 5,5 uur.
Het kan ook zijn dat het paard geen goede match is voor deze groep. Is er een mogelijkheid dat dit paard naar een andere kudde verplaatst wordt?

JufDiana
Berichten: 44
Geregistreerd: 13-01-21

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:58

Ik sluit me aan bij wat hier boven al eens is genoemd.

Voeren op verschillende plekken, en gaat het echt niet paard toch uit de groep halen. 6 uur zonder ruwvoer is wel echt wat lang, paarden hebben het nodig om ongeveer non stop te kauwen. Ook om maagzweren te voorkomen.