Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard bang van stal

 
Profiel   

Hallo iedereen,

Mijn pony heeft gisteren haar hoofd gestoten aan haar open stal gelukkig heb ik het gezien en is de dierenarts geweest.
Alles is in orde maar nu wil ze de stal niet meer in, geen schuilstal, geen gesloten stal en ook haar open stal niet.

Het regent nu wel heel erg en ze heeft een deken op, die is waterdicht maar ze heeft enkele natte plekjes.

Wat moet ik nu doen? Hoe krijg ik haar schrik van de stal weer weg?

Natuurlijk zal het allemaal rustig aan moeten maar ze staart nu wel in de regen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:03 



 
Profiel   

Vervelend! Maar dat ze even in de regen staat is echt geen probleem hoor. Zo te horen kan ze er zelf voor kiezen om naar binnen te gaan, dus wellicht staat ze vanmiddag wel weer lekker binnen.

Heb je iets van lekker voer? Misschien will ze dan naar binnen. Of een andere pony/paard, dat is eigenlijk nog beter. Dan ziet ze dat het oké is. En anders zou ik het eerst even aankijken. Als ze over een paar dagen nog steeds niet naar binnen wil dan heeft ze er wel iets aan over gehouden, maar voor nu zou ik het even aankijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:05 



 
Profiel   

Aangezien dit geen rijtechnische discussie is verplaats ik het topic even naar OPG (omgang en paardengedrag)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:08 



 
Profiel   

SaraViavia schreef
Vervelend! Maar dat ze even in de regen staat is echt geen probleem hoor. Zo te horen kan ze er zelf voor kiezen om naar binnen te gaan, dus wellicht staat ze vanmiddag wel weer lekker binnen.

Heb je iets van lekker voer? Misschien will ze dan naar binnen. Of een andere pony/paard, dat is eigenlijk nog beter. Dan ziet ze dat het oké is. En anders zou ik het eerst even aankijken. Als ze over een paar dagen nog steeds niet naar binnen wil dan heeft ze er wel iets aan over gehouden, maar voor nu zou ik het even aankijken.



Ja heb het met eten geprobeerd maar een ander paardje nog niet, dat kan ik eens proberen.
Ze heeft geen buil en de dierenarts had al ontstekingsremmers gegeven voor wat anders dus zei dat het eigenlijk niet nodig was iets anders te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:17 



 
Profiel   

Apple schreef
Aangezien dit geen rijtechnische discussie is verplaats ik het topic even naar OPG (omgang en paardengedrag)


Ja sorry ik wist niet waar het moest dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:17 



 
Profiel   

Komt wel goed hoor, ze heeft langer goede ervaringen met de stal gehad dan die ene slechte ervaring denk ik. Dus geef ze even de tijd, binnen een weekje is ze het alweer vergeten! Misschien kan de regen haar overtuigen om toch op stal te gaan. Ik zou inderdaad ook lekker voer in de voerbak doen en voor de rest niet te veel poespas rond maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:23 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Komt wel goed hoor, ze heeft langer goede ervaringen met de stal gehad dan die ene slechte ervaring denk ik. Dus geef ze even de tijd, binnen een weekje is ze het alweer vergeten! Misschien kan de regen haar overtuigen om toch op stal te gaan. Ik zou inderdaad ook lekker voer in de voerbak doen en voor de rest niet te veel poespas rond maken.


Ze is wel heel erg bang, ze stond wat te trillen, wat niet van de kou was want toen ik ze van bij de stal wegliet stopte het

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:24 



 
Profiel   

Vaak helpt het wel om niet te dwingen, dus echt aan het halster pakken.
Maar juist zelf met een worteltje in de stal te gaan zitten en niets doen.

En ondanks dat het rot weer is kun je denk ik niet veel meer doen. Het is rot, maar je hebt de beste zorg verleend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 12:25 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Vaak helpt het wel om niet te dwingen, dus echt aan het halster pakken.
Maar juist zelf met een worteltje in de stal te gaan zitten en niets doen.

En ondanks dat het rot weer is kun je denk ik niet veel meer doen. Het is rot, maar je hebt de beste zorg verleend.


Dwingen heb ik sowieso niet gedaan, ben totaal geen fan van trekken
Ik heb wel gemerkt dat als ze naar de stal gebracht wordt haar hoofd weer omhoog trekt en ben bang dat ze zo nog eens haar hoofd zal stoten

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 13:11 



 
Profiel   

Ja precies, daarom heeft vastpakken geen zin, dan gaan ze automatisch met het hoofd omhoog als ze het spannend vinden.
de tip van achter een ander paard aan kan fijn zijn.
Maar voor de rest is het toch vaak de tijd.

Heel lang geleden ooit, dat paard moest echt naar binnen, die hebben we een longeersingel aan gedaan en een bijzetje aan het halster gemaakt zodat het hoofd niet omhoog kon.
En die liep zo wel naar binnen zonder twijfel.
Maar zoiets zou ik pas gaan doen als het echt niet anders meer kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 13:14 



 
Profiel   

Iemand had me ook gezegd om te blinden maar dat lijkt mij toch niet echt verstandig?
Om nu echt een blinddoek te gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 13:54 



 
Profiel   

nee joh. Dat is nergens voor nodig.
Gewoon geduld hebben, lekker in de stal voeren (probeer de stal zo leuk mogelijk te maken), niet dwingen en geduld hebben.
Zolang er een droge plek is om te staan/liggen op de weide, zal het ook wel goed komen met even buiten staan. Liever iets langer buiten, dan een nog groter probleem met die stal creëren ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 13:59 



 
Profiel   

Dat zou ook kunnen werken.
Maar dat zijn dingen die ik echt alleen in uiterste gevallen zou doen.
Stel ze raakt toch echt bevangen van de kou door de regen en ze gaat echt niet naar binnen en van de dierenarts moet het.

Maar dat zijn dingen die ik zeker niet zou gaan doen, geef het de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 14:00 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dat zou ook kunnen werken.
Maar dat zijn dingen die ik echt alleen in uiterste gevallen zou doen.
Stel ze raakt toch echt bevangen van de kou door de regen en ze gaat echt niet naar binnen en van de dierenarts moet het.

Maar dat zijn dingen die ik zeker niet zou gaan doen, geef het de tijd.


En hoe merk ik dat ze echt in de stal moet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 15:07 



 
Profiel   

Als daarover twijfelt overleg je met je dierenarts.
Maar die kans is klein, het is nu alweer droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 15:09 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Als daarover twijfelt overleg je met je dierenarts.
Maar die kans is klein, het is nu alweer droog.


Ja idd, hoop wel dat ze de schrik niet houdt, het is een erg schrikkerige merrie en vergeet niet snel

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 15:19 



 
Profiel   

Probeer er zelf ook niet steeds aan te denken.
Dan geef je per ongeluk met je eigen houding ook aan, oooeeeh pas op eng.
Waarop zij weer reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 15:53 



 
Profiel   

Rust en geduld zijn de sleutelwoorden in deze.

Gewoon rustig blijven en geduld hebben. Voer en hooi gewoon in haar eigen open stal aanbieden en haar verder met rust laten.
Komt echt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 16:06 



 
Profiel   

Paarden zijn niet van suiker, die van mij staan altijd in de regen, ondanks dat ze een droge schuilstal hebben. Maakt ze niets uit.
Het gaat vanzelf weer over, kan best een paar dagen duren maar ineens is het voorbij. Hang een zak hooi op in de stal, en kijk of er aanpassingen gedaan kunnen worden. Een te lage stal vinden ze vaak niet erg prettig, helemaal niet als ze wel eens omhoog komen bij schrik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 16:13 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
DuoPenotti schreef
Vaak helpt het wel om niet te dwingen, dus echt aan het halster pakken.
Maar juist zelf met een worteltje in de stal te gaan zitten en niets doen.

En ondanks dat het rot weer is kun je denk ik niet veel meer doen. Het is rot, maar je hebt de beste zorg verleend.


Dwingen heb ik sowieso niet gedaan, ben totaal geen fan van trekken
Ik heb wel gemerkt dat als ze naar de stal gebracht wordt haar hoofd weer omhoog trekt en ben bang dat ze zo nog eens haar hoofd zal stoten

Is de staldeur dan zo laag dat ze haar hoofd stoot als ze dat omhoog doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 16:17 



 
Profiel   

Wat vervelend!
Misschien eerst kijken of ze een ander paard wil volgen die wel de stal in gaat of haar proberen te lokken met een emmer voer. Sowieso is in de regen staan niet heel erg, als ze de stal echt nodig heeft zou ze er uiteindelijk wel ingaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 16:25 



 
Profiel   

Heel vervelend. Als ze echt, perse de stal in moet, kan je haar achterwaarts naar binnen laten gaan. Vaak helpt dat, dan lukt het vaak wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 16:27 



 
Profiel   

Vervelend! Zou paard niet te veel pushen en zelf laten bepalen wanneer ze er weer klaar voor is.

Heb zelf een paard die ooit eens flink haar hoofd had gestoten, incl. Hechtingen. Die heeft er wel een flink trauma aan overgehouden. Nu jaren later is het bijna weg, maar blijft altijd wel sluimeren bij haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 16:29 



 
Profiel   

Het waait wel erg, gaat ze geen kou vatten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 21:51 



 
Profiel   

Nee hoor. Ze zal geen kou vatten waarschijnlijk.
En anders zal ze, als ze het koud heeft, als het goed is gewoon zelf de stal in gaan.

maar er zijn genoeg paarden die 24/7 buiten staan, en die overleven ook gewoon :).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 22:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen