Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 23 van de 24 [ 588 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkend traag paard

 
Profiel   

Lastig vraagstuk. Ik zag toevallig van de week een filmpje van een paardentrainster uit australie die zelf ook osteopaat/fysiotherapeut is. Wat bleek? Elk paard wat staakt heeft fysiek ongemak. Ze behandelde het paard op de gewrichten, vervolgens behandelde haar zus, masseur het paard op de spieren en het paard liep als een zonnetje.

Wellicht dus toch op zoek naar een secund opinion van een osteo die ook fysio heeft gedaan. Als dat goed is kan het nog onbalans zijn. Een goede ruiter kan daar uitsluitsel over geven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 17:45 



 
Profiel   

xSelina schreef
Arno Brandt? Die kwam toen ik op dezelfde stal als jou stond ook altijd daar.


Dan heb je over een half jaar nog geen zadel :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 18:05 



 
Profiel   

Babootje schreef
xSelina schreef
Arno Brandt? Die kwam toen ik op dezelfde stal als jou stond ook altijd daar.


Dan heb je over een half jaar nog geen zadel :D :D


Is voor mij alweer een paar jaar geleden dat ik hem heb laten komen, dus geen idee haha. Ben zelf overgestapt naar western maar heb wel nog 2 zadels van hem liggen die ik niet meer gebruik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 20:46 



 
Profiel   

theemutsjuh schreef
Lastig vraagstuk. Ik zag toevallig van de week een filmpje van een paardentrainster uit australie die zelf ook osteopaat/fysiotherapeut is. Wat bleek? Elk paard wat staakt heeft fysiek ongemak. Ze behandelde het paard op de gewrichten, vervolgens behandelde haar zus, masseur het paard op de spieren en het paard liep als een zonnetje.

Wellicht dus toch op zoek naar een secund opinion van een osteo die ook fysio heeft gedaan. Als dat goed is kan het nog onbalans zijn. Een goede ruiter kan daar uitsluitsel over geven.


Ja goeie, maar echt staken doet hij niet (meer). Hij is nu alleen heel kijkerig en schrikt van iedere scheet (met dit weer althans). Vorige week liep hij al stukken beter zonder enkele bok of schrikreactie. Is dus echt per dag verschillend.

Maar wil idd weer iemand laten komen voor behandeling, maar eerst een fijn zadel vinden, zodat hij na de behandeling niet meteen weer last heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 23:13 



 
Profiel   

Graag zou ik jullie zicht willen.
Ik heb 2 zadels uitgeprobeerd. 1 met diepe zit en 1 met meer open zit. Met welk zadel is mijn houding beter?
hoef geen advies hoe het paard loopt, beide zadels zijn niet geheel op hem afgesteld, maar passend genoeg om even uit te proberen.

Ik heb het idee dat ik op film 1 meer in stoelzit zit en mijn benen zwabberen meer.
In film 2 kom ik veder uit het zadel (wat resulteerd in mindere stabiele aanleunig) maar is mijn beenligging wel stabieler en voelde me meer rechtop zitten.

https://youtu.be/Q5-SkbTmVRg

https://youtu.be/TU_u8zRFy2I

Overigens denk ik dat geen van beide zadels voor ons echt fijn en geschikt is. Maar misschien helpt het bij de keuze van een ander zadel mbt soort zit, beenwrongen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 18:58 



 
Profiel   

Ik vind juist dat je bij 2 wat meer in de stoelzit zit. Bij beide lijk je wat te klemmen met je knieën. Ik vind je denk ik fijner rijden op het 1e zadel.
Je benen worden ook rustiger als je je minder vasthoudt bij je knieën en minder drijft.

En nog een tips qua instructeurs, https://dressagepro.nl/trainers-trainersclub/, geven op de manier les van Rien van der Schaft. Dus niet te rond en te diep, activiteit en van achter naar voren rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:37 



 
Profiel   

Ik vind je paard op het tweede filmpje een stuk vrolijker ogen, ondanks het feit dat je op dat zadel minder stil zit met je benen. Op het eerste filmpje vind ik hem echt heel ongemakkelijk.
Eerlijk gezegd, je bent op beide filmpjes wel erg hard in je handen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:49 



 
Profiel   

Ik zal eerlijk zeggen dat ik ze allebei niet goed vind. Ze laten je volledig in stoelzit zitten en dus totaal niet in balans boven je paard. Het is daarnaast natuurlijk ook heel belangrijk dat het past op je paard. Niet knelt bij de boom en de schouders en het middenkanaal ruim genoeg is voor de ruggewervel. Ik zou echt wachten tot je een echt goed passend zadel heb waar jij in balans op kan zitten...

Er is trouwens een mooi trucje om te kijken of je in balans op je zadel zit...namelijk de teugels volledig loslaten en dan kijken of je zonder steun kan lichtrijden. En dan ook niet je benen klemmen alleen steun op je beugels zoeken. Ook heb ik het idee dat het zadel wat verder achter de schouder moet liggen, zodat de schouder goed kan bewegen.

Toch vind ik hem juist best goed lopen vergeleken met de oudere filmpjes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:44 



 
Profiel   

manubres schreef
Ik zal eerlijk zeggen dat ik ze allebei niet goed vind. Ze laten je volledig in stoelzit zitten en dus totaal niet in balans boven je paard. Het is daarnaast natuurlijk ook heel belangrijk dat het past op je paard. Niet knelt bij de boom en de schouders en het middenkanaal ruim genoeg is voor de ruggewervel. Ik zou echt wachten tot je een echt goed passend zadel heb waar jij in balans op kan zitten...

Er is trouwens een mooi trucje om te kijken of je in balans op je zadel zit...namelijk de teugels volledig loslaten en dan kijken of je zonder steun kan lichtrijden. En dan ook niet je benen klemmen alleen steun op je beugels zoeken. Ook heb ik het idee dat het zadel wat verder achter de schouder moet liggen, zodat de schouder goed kan bewegen.

Toch vind ik hem juist best goed lopen vergeleken met de oudere filmpjes :D


Wat ik zei ik vind beide zadels inderdaad niet geschikt en idd op beide zadels stoelzit nu ik goed bekijk. Wil ook zitlessen gaan nemen want is deels mijn eigen rijtechniek.

Zijn singelgroeve zit ver naar voor, waardoor het zadel automatisch meer naar voor glijd, ga opzoek naar een betere singel die dat wellicht kan voorkomen. Daarbij zijn beide zadels volledig aanpasbaar, dus mocht ik een kopen (wat ik dus niet ga doen) liet ik hem eerst nakijken en op maat maken. Houding en zit is moeilijker dan gedacht
Jij tips wat wellicht wel een fijn model zadel zou kunnen zijn? Dit is een wow en healthy horse.

en ja he hij loopt al veel meer door, ik laat hem de laatste 10min met de teugels langer en dan koppie lang en laag, maar als ik dat eerder doe dan heeft hij 0 concentratie en loopt hij als standje giraffe. Plus voor mij weer vertrouwen krijgen in hem, na zijn bokken periode..

Zou blij wezen als we weer een fijn zadel hebben en we weer kunnen gaan trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:17 



 
Profiel   

Zonnetje97...je doet jezelf echt tekort vind ik. Een goed zadel kan jou ook in balans laten zitten dat weet ik zeker. Het is jammer dat je geen goede zadelmaker in de buurt heb. Ik heb er eentje die niet alleen kijkt of het zadel op het paard past maar ook hoe de ruiter in het zadel zit.

Ik heb een Bates en daarbij is de beugelhaak verstelbaar. Als je de haak naar achter plaats komt je been meer onder je lichaam waardoor je meer in balans zit. Maar het zadel moet natuurlijk ook in balans op het paard liggen.

Gewoon zo lekke doorgaan met rijden, zit echt verbetering in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:22 



 
Profiel   

Op zadel 1 zit je iets beter, maar als hij weer een keer zo bokt dan wordt je geheid getorpedeert.
Ik zou kijken naar een iets vlakkere zit ivm dat bokken, dan kun je ook beter je beugels wat korter maken op een frisse dag.

Wat heb je concreet verandert? Hij loopt echt 10x beter nu. Zijn dat de ijzers of iets in je rijstijl?

Ik zou persoonlijk een goede Ideal handelaar proberen, die kan in principe het zadel volledig voor jou en je paard samenstellen.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-04-21 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:24 



 
Profiel   

hey TS. niet voldoende verstand van de zadels. ik zie wel dat je in stoelzit zit inderdaad op de filmpjes.

ik wil me vooral bij bovenstaande aansluiten. vind hem echt al een stuk beter loper.
meer in balans of zo.. hij loopt niet in de krul (goedzo) maar hij zoekt al steeds meer de verbinding op

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:26 



 
Profiel   

Tjah wat doe ik anders dan eerst.
Ik heb nu geen les (wil eerst een geschikt zadel)
ik ben begonnen met magnesium voeren (sindsdien loopt hij soepeler)
ik rij niet meer op een niet passend zadel (behalve 20min met uitproberen of zadel past/goed zit)
verder doe ik meer overgangen en probeer ik consequenter te zijn.
En zijn ijzers zitten er nu een maand onder.
En uiteraard 1 a 2 keer dubbele lijnen daT helpt ook.
Ohja ik heb ook hooi gekocht, zodat hij kan eten voor het rijden en niet zolang zonder staat.

Samenloop van bovenstaande dingen?

Maar fijn dat jullie verbetering zien! We zijn er nog lang niet en ik hoop echt met een fijn zadel voor ons beide dat we fijn kunnen gaan trainen. Ik zit nu nog steeds te klooien met paszadels dan dat ik mijn focus geheel op hem heb.

Bedankt voor de zadeltips overigens.


Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 07-04-21 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:50 



 
Profiel   

mamabird schreef
CC Saddlesolutions komt ook in jouw regio. Erg goede ervaring mee (ik heb een paard met een lastige rug/schouder).
Ik denk wel dat je rekening moet houden met meerdere zadelcheck’s per jaar als je paard zich aan het ontwikkelen is. Zeker in het begin kan er na een paar maanden alweer een aanpassing nodig zijn. 1x per jaar is dan niet voldoende


Ik ken Cindy persoonlijk en als er nu iemand is die doorgaat tot ze 100% tevreden is, is zij het wel. Gaat heel secuur te werk!


Laatst bijgewerkt door poes op 07-04-21 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:52 



 
Profiel   

poes schreef
mamabird schreef
CC Saddlesolutions komt ook in jouw regio. Erg goede ervaring mee (ik heb een paard met een lastige rug/schouder).
Ik denk wel dat je rekening moet houden met meerdere zadelcheck’s per jaar als je paard zich aan het ontwikkelen is. Zeker in het begin kan er na een paar maanden alweer een aanpassing nodig zijn. 1x per jaar is dan niet voldoende


Ik ken Cindy persoonlijk en als er nu iemand is die doorgaat tot ze 100% tevreden is, is zij het wel. Gaat heel secuur te werk!


Verkoopt zij 2e hands van wat je weet? Nieuw ben ik nog voor aan het sparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:55 



 
Profiel   

Weet niet of ze dat nog doet maar ze denkt sowieso wel goed mee. Anders eens een berichtje sturen en doe haar de groetjes van Femke uit België :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 23:01 



 
Profiel   

Zonnetje, ik vind het heel knap van je dat je zo doorzet tot je je paard echt fijn aan het lopen krijgt. Persoonlijk vind ik hem op het 2e filmpje fijner lopen. Vergeleken met eerder geposte filmpjes loopt hij ook al meer door qua tempo en ik zie op het 2e filmpje ook niet de onregelmatigheid in draf linksvoor die op eerdere filmpjes in het begin van dit topic wel duidelijk zichtbaar was. Het zal me niet verbazen dat die onregelmatigheid toch voortkwam uit een behoorlijk slecht passend zadel. Ga zo door :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 11:10 



 
Profiel   

henny_w schreef
Zonnetje, ik vind het heel knap van je dat je zo doorzet tot je je paard echt fijn aan het lopen krijgt. Persoonlijk vind ik hem op het 2e filmpje fijner lopen. Vergeleken met eerder geposte filmpjes loopt hij ook al meer door qua tempo en ik zie op het 2e filmpje ook niet de onregelmatigheid in draf linksvoor die op eerdere filmpjes in het begin van dit topic wel duidelijk zichtbaar was. Het zal me niet verbazen dat die onregelmatigheid toch voortkwam uit een behoorlijk slecht passend zadel. Ga zo door :)


Fijn dat jullie me zo bevestigen.
Film 1 was de laatste dag voor zijn vakantie en film 2 de eerste dag na een week vrij. De week vakantie heeft hem zichtbaar goed gedaan. We blijven nu net zolang zoeken naar een fijn zadel voor beide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 11:29 



 
Profiel   

Weer even een update van mijn draken paard.

De chiropractor is geweest en was verbaasd hoe los hij in zijn lijf is. Vandaag is de zadelpasser geweest en ook die vond dat hij een hele soepele rug had (zeker na de behandeling hihi)
Fijn om te horen.

Met rijden bokt hij nog steeds af en toe als ik te gespannen zit en niet op let en er veel toemult is met paarden naar de wei brengen of gillense kinderen. Ach blijft een jong paard en voelt mij heel sterk aan. Heb best een stresvolle periode gehad en nu dat over is loopt hij al 10x beter.

We maken nu bijna wekelijks een grote buitenrit door het bos en strand. Ritten van 2 uur met best wat draf en galop met een ander snel paard waardoor hij ook steeds sneller wordt. ik moet zeggen dat doet hem echt goed. Hij is in zijn lijf sterker geworden en in de bak loopt hij ook ruimer.

Zadelpasser is dus geweest en helaas alle 2e hands zadels die ik mee had zaten niet goed (heb inmiddels 15stuks gepast).
We zijn verkocht aan een custom coda buffeloleer. Oeps 3500 euro veel duurder dan ik eigenlijk wilde, maar paardlief liep er zo fijn mee. De acavallo zat ook goed, maar vond dat mijn benen veel meer wiebelden en de kwaliteit iets minder. Ook een sella geprobeerd, maar daar weigerde hij mee te lopen, langzaam en nukkig dat werd hem dus niet.

2e hands zijn de customs wel te koop maar de passer zegt dat die allemaal te lang voor hem zijn. Hij heeft blijkbaar een erg korte rug waardoor hij ponykussens nodig heeft en die zijn schaars. Laten we dat dan maar geloven en een gat in mijn hand maken . Ik hoop het zadel deze week op te kunnen halen, we hebben dan nog 2 weken bedenktijd. Ben zo benieuwd hoe hij gaat lopen.

In juni komt de tandarts nog een keer, even checken heb het idee dat er iets dwars zit en dan kunnen we weer lekker aan de slag.

Hier nog wat fotootjes

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 20:39 



 
Profiel   

Fijne update!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 20:42 



 
Profiel   

Heel fijn om te lezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 20:45 



 
Profiel   

Kan ook best dat ie gewoon extreem gevoelig op zn omgeving is hoor. Onze arabier kan ook heel onrustig doen als er veel drukte is op stal (of als er ineens andere mensen hem buiten gezet hebben bvb).

Mijn draver was daar altijd veel makkelijker in. Sommigen reageren nu eenmaal meer/ sneller op hun ongeving.

Hopelijk loopt ie goed onder het nieuwe zadel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 20:46 



 

Ohh kijk jullie gaan! Goed bezig. Die buitenritten klinken ook als een fijne afwisseling voor het bakwerk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 20:49 



 
Profiel   

Dat klinkt als een super update! goed idee van die buitenritten. En jammer dat het nieuwe zadel zo duur is, maar zo te horen toch wel erg belangrijk bij jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:05 



 
Profiel   

Wat een fijne update! Ik denk sowieso dat lekkere buitenritten voor elk paard goed zijn, zeker voor jonge paarden.
En kennelijk is hij heel gevoelig op zijn rug, jammer dat het dan meteen zo duur moet worden, maar fijn dat je een zadel hebt gevonden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 23 van de 24 [ 588 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen