Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 24 [ 588 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkend traag paard

 
Profiel   

Misschien dat jullie eens met mij mee willen denken. Ik heb al eerder een topic gehad dat mijn paard traag is en met de vraag of ik hem door een ander zou laten doorrijden.
Niemand wil echter op zijn rug omdat hij echt flink kan bokken. Ik denk dat dit uit protest is, als ik doorpak dan geeft hij bok. Of als hij ergens van schrikt.
Veder is hij traag aan het been. Hij weigert gewoon voorwaarts te lopen. Soms heeft hij een dag dat hij wel voorwaarts is, maar meestal niet. Hij bokt overigens ook niet altijd en vaak alleen in het begin.
Aan dr longe is hij wel voorwaarts, luisterd goed op mijn stem en kan mooi verruimen. Buiten is hij ook meer voorwaarts, maar nog steeds slecht aan mijn been.
Ik heb inmiddels goede instructie gevonden, maar hij heeft ook zijn vraagtekens.

Op 1.5 jarige leeftijd is hij geheel rontgenlogisch goed gekeurd en op 4 jaar ook klinisch.hij word in mei 5 jaar en is nu 7 maanden onder het zadel. Osteopaat is geweest, geen pijnlijke rug en niets zat vast. Zadelpasser is geweest en alles wat goed (laat haar elke 6 maanden komen)

Voor het rijden longeren heeft geen meerwaarde. Ik doe veel afwisseling in de training dus saai is het niet. Hij heeft vriendjes en vrije beweging. Ik geef hem echter maar een kwart schep muesli per dag en een kwart bix. Pavo natures best en condition. Als ik meer geef gaat hij meer bokken en wegschieten.

Mijn vraag is dus, zou er toch iets niet goed zitten bij hem? Zou ik hem weer rontgenlogisch laten keuren?
Moet ik hem gewoon nog meer aanpakken of toch meer gaan voeren?

Welke stappen zouden jullie zetten?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 13:41 



 
Profiel   

Ik zou het zadel laten nakijken want, dat veranderd veel bij jonge paarden. Meer voeren heeft geen zin. Energie genoeg blijkt uit je verhaal. Ik zou ook een afspraak maken bij de dierenarts voor maagzweren te laten onderzoeken. Zeker als hij zo bokt op het been

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 13:49 



 
Profiel   

Hmmm...
Wat gaat er aan vooraf, is de vraag.
'Als ik doorpak geeft hij een bok' - wat precies doe je dan?

Mogelijk is zijn verzet vooral een kwestie van 'ik snap het maar half' of 'ik ben bang dat ik omval'.
(En dat laatste kan ook meteen het niet voor het been zijn, zolang het dier zelf zijn tempo/ snelheid kan bepalen durft hij wel, maar meer is voor hem gevaarlijk.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 13:51 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Hmmm...
Wat gaat er aan vooraf, is de vraag.
'Als ik doorpak geeft hij een bok' - wat precies doe je dan?

Mogelijk is zijn verzet vooral een kwestie van 'ik snap het maar half' of 'ik ben bang dat ik omval'.
(En dat laatste kan ook meteen het niet voor het been zijn, zolang het dier zelf zijn tempo/ snelheid kan bepalen durft hij wel, maar meer is voor hem gevaarlijk.)


Doorpakken in de zin van meer been en nog niet luisteren een tikje.
Hmm het bang zijn van hem heb ik niet eerder aan gedacht. Hij vind het bakwerk wel moeilijk. Hoe zou ik hem hierin kunnen ondersteunen/trainen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 13:53 



 
Profiel   

Een paard van vrienden dat absoluut niet wou doorlopen onder het zadel had ernstig hoefkatrol, al op jonge leeftijd, en had hier veel pijn van. Is zoiets al uitgesloten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 13:57 



 
Profiel   

Geef je misschien te hard been ?Probeer een keertje bitloos te rijden .Mijn paard deed het ook en nu dus niet meer na dat ik bitloos ben gaan rijden en zachter been geef.Hij wilde me blijkbaar iets vertellen denk ik achteraf :Z

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 13:58 



 
Profiel   

Ik heb mijn jonkie opgeleid rondom het idee dat een paard eerst in verticale balans moet komen op de eigen vier benen (= grondwerk om het dier 'rechtop' te laten komen)
daarna met mij er op.

Knollie vond het in stap makkelijk, in draf heeft het efkes geduurd voordat we de slag te pakken hadden en na verloop van tijd kwam de galop moeiteloos.
(Ik heb het advies tav. barokke paarden gevolgd om pas te galopperen als de schouderbinnenwaarts in draf netjes gaat.)

Het leuke is, dat je redelijk snel kunt spelen met voltes, gebroken lijnen etc en dat dat het werken aan verticale balans vergemakkelijkt.
Je hoeft dus niet (... ik zeg maar efkes wat ik om mij heen zie...) urenlang alleen over de hoefslag / op de volte 'en maar hengelen want dat hoofd moet in die krul'.
Je voelt of de balans er is, zo ja ga je slingeren enzo, zo nee werk jij aan balans herstel (en dat is er vaak na drie minuten, vanaf het moment dat hij het snapt).
(Het eerste jaar raak je de balans rustig dertig keer kwijt tijdens een rit, maar als je weet wat je moet doen is het ook wel weer snel hersteld.)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-02-21 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 13:59 



 
Profiel   

En als jij erop gaat en iemand anders laat longeren?
Dus zelf dan weinig tot geen hulpen geven, maar echt de longeur het werk laten doen?
Als dat wel goed gaat , dan begrijpt hij jou hulpen op het paard misschien niet goed genoeg en
is het rijtechnisch.
Als hij dan ook niet wil lopen, dan ligt het ws aan je zadel of is er iets in zijn lijf niet op orde.
Dit zou mijn eerste stap zijn, snel, simpel en niet duur.
Tweede stap zou goed onderzoek van een DA zijn.
Foto's op 1.5 zeggen helemaal niks en heb je nu echt niets meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:01 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Een paard van vrienden dat absoluut niet wou doorlopen onder het zadel had ernstig hoefkatrol, al op jonge leeftijd, en had hier veel pijn van. Is zoiets al uitgesloten?


Neem aan dat hij dan altijd traag is en niet met zijn vriendjes rondrent en in de roundpen en buiten flink doorstapt?

Mijn natuurlijke bekapper zegt dat zijn hoeven gezond zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:08 



 
Profiel   

office schreef
Geef je misschien te hard been ?Probeer een keertje bitloos te rijden .Mijn paard deed het ook en nu dus niet meer na dat ik bitloos ben gaan rijden en zachter been geef.Hij wilde me blijkbaar iets vertellen denk ik achteraf :Z


Ik geef zacht been. Reageerd hij niet wat harder been nog geen reactie tik met de zweep.

Constant zacht been geven lijkt mij ook niet oke..

Bitloos doet hij het ook :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:10 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Ik heb mijn jonkie opgeleid rondom het idee dat een paard eerst in verticale balans moet komen op de eigen vier benen (= grondwerk om het dier 'rechtop' te laten komen)
daarna met mij er op.

Knollie vond het in stap makkelijk, in draf heeft het efkes geduurd voordat we de slag te pakken hadden en na verloop van tijd kwam de galop moeiteloos.
(Ik heb het advies tav. barokke paarden gevolgd om pas te galopperen als de schouderbinnenwaarts in draf netjes gaat.)

Het leuke is, dat je redelijk snel kunt spelen met voltes, gebroken lijnen etc en dat dat het werken aan verticale balans vergemakkelijkt.
Je hoeft dus niet (... ik zeg maar efkes wat ik om mij heen zie...) urenlang alleen over de hoefslag / op de volte 'en maar hengelen want dat hoofd moet in die krul'.
Je voelt of de balans er is, zo ja ga je slingeren enzo, zo nee werk jij aan balans herstel (en dat is er vaak na drie minuten, vanaf het moment dat hij het snapt).
(Het eerste jaar raak je de balans rustig dertig keer kwijt tijdens een rit, maar als je weet wat je moet doen is het ook wel weer snel hersteld.)


En hoe hervat jij de balans dan weer? Wat moet je doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:11 



 
Profiel   

Roosje9797 schreef
Poekkie schreef
Een paard van vrienden dat absoluut niet wou doorlopen onder het zadel had ernstig hoefkatrol, al op jonge leeftijd, en had hier veel pijn van. Is zoiets al uitgesloten?


Neem aan dat hij dan altijd traag is en niet met zijn vriendjes rondrent en in de roundpen en buiten flink doorstapt?

Mijn natuurlijke bekapper zegt dat zijn hoeven gezond zijn.


Helaas... zou ik ook denken, maar dat paard was buiten ook niets aan te zien. Galoppeert nog elke dag de wei door, maar eens belasting op zijn rug in de piste is het om zeep. Paard is binnenste buiten gekeerd op een kliniek en niemand had dat resultaat verwacht.

Een hoefsmid kan geen hoefkatrol zien voor zover ik weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:12 



 
Profiel   

Ik zou eerst al het medische uitsluiten eigenlijk, voordat je verder kijkt of het een gedragskwestie is.
Toen mijn paard onder het zadel zo bokte en ging steigeren bleek ze last te hebben van haar knieën en kissing spines.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:12 



 
Profiel   

olijf schreef
En als jij erop gaat en iemand anders laat longeren?
Dus zelf dan weinig tot geen hulpen geven, maar echt de longeur het werk laten doen?
Als dat wel goed gaat , dan begrijpt hij jou hulpen op het paard misschien niet goed genoeg en
is het rijtechnisch.
Als hij dan ook niet wil lopen, dan ligt het ws aan je zadel of is er iets in zijn lijf niet op orde.
Dit zou mijn eerste stap zijn, snel, simpel en niet duur.
Tweede stap zou goed onderzoek van een DA zijn.
Foto's op 1.5 zeggen helemaal niks en heb je nu echt niets meer aan.


Goede tip van het longeren, ga ik morgen met mijn trainer uitproberen!

Nee daarom dacht ik ook miss weer opnieuw foto's te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:13 



 
Profiel   

Een paardje dat een kennis had wilde ook echt niet vooruit als je erop zat en als je door dramde kon ze ook gemeen reageren, die bleek uiteindelijk maagzweren te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:15 



 
Profiel   

Dit ziet er wel echt uit als protestbokken en niet als vreugdebokken of frissigheid.

Hoe loopt hij als je je hand naar voren steekt en hem aan de voorkant gewoon helemaal vrij laat? Wil hij dan wel naar voren? Want als hij dan ook niet naar voren wil ik zou hem volledig laten nakijken op een goede paardenkliniek (niet gewoon de DA uit de buurt maar echt een kliniek waar ze een totaal onderzoek kunnen doen). Een jong paard hoort gewoon looplust te hebben en kennelijk heeft hij dat aan de longe wel dus is het iets onder het zadel.

Als hij aan de voorkant vrij wel naar voren wil, zal het waarschijnlijk zijn dat hij blokkeert of zijn balans niet kan vinden zodra jij hem oppakt en daarom in protest gaat. Dan 10 stappen terug want dan is hij gewoon nog niet toe aan wat jij vraagt.

Foto's op 1,5 jarige leeftijd zeggen niet zo veel over hoe het nu is. Dan zijn ze nog volledig in de groei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:15 



 
Profiel   

Roosje9797 schreef
Goede tip van het longeren, ga ik morgen met mijn trainer uitproberen!

Nee daarom dacht ik ook miss weer opnieuw foto's te maken.


Als je naar een goede kliniek gaat en je problemen voorlegt dan gaan ze gewoon goed onderzoek doen en als ze denken dat het nodig is om foto's te maken kom je daar vanzelf uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:17 



 
Profiel   

Volgens mij heeft je paard echt wel last.
Heb je al andere types zadel gepast ? Eventueel eens zonder zadel. Aangezien hij onbelast geen ongemak laat zien zou ik het toch gaan linken aan zijn rug/zadel.
In een ander topic schreef een bokker over het verbindings-stuk van de boom die sommige paarden niet blijken te verdragen. Uiterst zeldzaam als je het mij vraagt, maar ook zoiets zou ik niet durven uitsluiten.
Hoe vaak rijd je hem per week ? Is het beter na enkele dagen niets doen of juist omgekeerd ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:24 



 
Profiel   

Ik zou zeker beginnen met opnieuw volledig röntgen laten keuren. Een keuring op 1,5 jarige leeftijd laat nog ontzettend weinig zien omdat de botten nog volop in ontwikkeling zijn. Daarna (als hij in orde is) het tuig checken en kijken of je paard niks te kort komt (vitaminen, ruwvoer, vrije beweging bijvoorbeeld). Dan beginnen met grondwerk waarbij je hem de principes aanleert die je in het rijden gaat gebruiken zoals het wijken voor druk en het leren ontspannen. TRT of Featherlight heeft daar mooie methodes voor. En daarna pas weer gaan rijden waarbij je enkel focust op ontspanning, balans en begrip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:28 



 
Profiel   

Dit soort dingen zijn gewoon ontzettend lastig zonder het paard te kennen. Het kan echt van alles zijn van zadel tot tegenstrijdige hulpen tot ergens last van hebben tot domweg aangeleerd gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:37 



 
Profiel   

Mijn paard was ook niet aan het been en wilde ook niet voorwaarts.

Lang verhaal kort: op kliniek binnenstebuiten gekeerd, niets geks gevonden.

Andere ruiter erop via de kliniek en paard is nu een stuk fijner. Zadel inmiddels ook aangepast want dat bleek helaas ook niet te kloppen (ondanks een nieuw maatwerk zadel).

Je merkt zeker wel verschil ook in hoe hij bij mij doet, dan istie echt nog niet altijd aan mijn been, en bij degene die hem getraind heeft en mijn eigen instructrice die hem nu thuis samen met mij rijdt istie nu gewoon top.
Ik merk zelf dat ik ook nog aan het stoeien ben met mijn balans en soms tegenstrijdige hulpen geef, terwijl ik dat zelf niet direct in de gaten had. Oftewel.. rijd nu ook gewoon vaak met iemand die ernaast staat om op dat soort kleine foutjes te letten en tegen me te zeggen.

Als een paard gruwelijk tegen je been is dan gaan ze ook terugkomen, slaan naar je been, bokken en staken etc. Dus wellicht dat dat ook nog een goede optie is om eens door een ander te laten rijden en dan iemand die gewoon focust op voorwaarts en reactie op het been en de voorkant (helemaal in het begin) zo veel mogelijk los laat.
Mijn paard is bij de trainer ook mee naar het bos geweest, cavaletti's getraind, keertje bitloos/neckrope etc, gewoon ook veel afwisseling en weer plezier in het werk.

Maar... uiteraard wel dit pas doen als je weet dat hij lichamelijk in orde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:42 



 
Profiel   

Vooral door het zinnetje ‘hij weigert gewoon voorwaarts te lopen’ zou ik er toch eens een goede DA bij betrekken. Het klinkt alsof hij er echt een reden voor heeft om dit gedrag te vertonen, wat die reden is en hoe erg dat is kunnen wij vanachter onze schermen niet zien maar voor mij zou het genoeg zijn om het verder uit te (laten) zoeken. Dat hij alleen aan het begin bokt, aan de longe wel fijn loopt en ook buiten voorwaarts is zijn ook symptomen die je verhaal compleet maken en wel degelijk kunnen wijzen op een probleem. Wat voor onderzoek je zou moeten doen kan je DA je mee helpen, kan goed zijn dat wat er ook is niet zichtbaar zou zijn op röntgenfoto’s.

Net mijn eigen paard door laten lichten omdat ze heel traag was onder zadel (echt niet voorwaarts willen), aan de longe, onder mijn bijrijdster en onder mijn instructrice liep ze wel, alleen rechter galop vond ze in alle situaties wat lastig. Was in december nog nagekeken door de chiropractor, die vond haar iets stijf, maar verder alles goed. Ook eerste afspraak met de DA liet ze heel minimaal iets zien, eigenlijk niet meer dan een onverklaarbare stijfheid in 1 been in galop. Na een hele zoektocht hebben we uiteindelijk op 2 plekken in haar lijf een irritatie gevonden die we nu behandelen en daarna zou het in principe weer goed moeten zijn.
Ben zo blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd, nu valt het allemaal nog best mee qua klachten en gevolgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:56 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Een paard van vrienden dat absoluut niet wou doorlopen onder het zadel had ernstig hoefkatrol, al op jonge leeftijd, en had hier veel pijn van. Is zoiets al uitgesloten?


Neem aan dat hij dan altijd traag is en niet met zijn vriendjes rondrent en in de roundpen en buiten flink doorstapt?

Mijn natuurlijke bekapper zegt dat zijn hoeven gezond zijn.[/quote]

Helaas... zou ik ook denken, maar dat paard was buiten ook niets aan te zien. Galoppeert nog elke dag de wei door, maar eens belasting op zijn rug in de piste is het om zeep. Paard is binnenste buiten gekeerd op een kliniek en niemand had dat resultaat verwacht.

Een hoefsmid kan geen hoefkatrol zien voor zover ik weet.[/quote]
Ik volg Poekie 100% ik heb dit zelf meegemaakt. Mijn paard bokte ook of was niet vooruit te branden. Of heel traag en niet aan het been of protest om u tegen te zeggen. Na 5 jaar proberen en zoeken (alles gedaan wat jij ook gedaan hebt) toch foto's laten nemen en wat bleek, mijn paard had zeer zware hoefkatrol. Paard galoppeerde ook door de weide maar bleek toch veel pijn te hebben.
Je zag niets aan de hoeven. Beiden leken zeer goed en gelijk. Mijn man is hoefsmid en ook hij kon dit bijna niet geloven. En toch had ik zwart op wit het bewijs dat mijn paard stuk was. Zijn hoeven leken namelijk langs de buitenkant de perfectie. (Mijn paard zijn hoeven zijn namelijk zelfs gebruikt als fotomodel voor de vereniging van hoefsmeden in België. Zo goed zagen ze er uit... en toch...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 15:01 



 
Profiel   

Misschien kun je eens een filmpje maken van hoe je opstapt en wegrijdt tot op het moment dat hij in verzet komt. Dan is het wellicht makkelijker om bepaalde zaken uit te sluiten.
Ook is het via een filmpje vaak makkelijker om signalen te herkennen als je het een paar keer (evt in slow motion) terug kan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 15:05 



 
Profiel   

JustLizz schreef
Mijn paard was ook niet aan het been en wilde ook niet voorwaarts.

Lang verhaal kort: op kliniek binnenstebuiten gekeerd, niets geks gevonden.

Andere ruiter erop via de kliniek en paard is nu een stuk fijner. Zadel inmiddels ook aangepast want dat bleek helaas ook niet te kloppen (ondanks een nieuw maatwerk zadel).

Je merkt zeker wel verschil ook in hoe hij bij mij doet, dan istie echt nog niet altijd aan mijn been, en bij degene die hem getraind heeft en mijn eigen instructrice die hem nu thuis samen met mij rijdt istie nu gewoon top.
Ik merk zelf dat ik ook nog aan het stoeien ben met mijn balans en soms tegenstrijdige hulpen geef, terwijl ik dat zelf niet direct in de gaten had. Oftewel.. rijd nu ook gewoon vaak met iemand die ernaast staat om op dat soort kleine foutjes te letten en tegen me te zeggen.

Als een paard gruwelijk tegen je been is dan gaan ze ook terugkomen, slaan naar je been, bokken en staken etc. Dus wellicht dat dat ook nog een goede optie is om eens door een ander te laten rijden en dan iemand die gewoon focust op voorwaarts en reactie op het been en de voorkant (helemaal in het begin) zo veel mogelijk los laat.
Mijn paard is bij de trainer ook mee naar het bos geweest, cavaletti's getraind, keertje bitloos/neckrope etc, gewoon ook veel afwisseling en weer plezier in het werk.

Maar... uiteraard wel dit pas doen als je weet dat hij lichamelijk in orde is.


Niemand durft erop denk zelf dat het vooral aan mij ligt ja.
Ben hier ook al heel wat goede tips tegen gekomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 15:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 24 [ 588 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen