Gevaarlijk eenkennig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:46

Anastasia24 schreef:
De mensen zijn schuldig dat het dier zo agressief is. Er zijn echt wel moeilijker opvoedbare paarden, maar dit dier is er blijkbaar keer op keer mee weggekomen en doet dit niet voor niks. De pony is bang, heeft pijn of wilt met rust gelaten worden, waar ook een reden voor is en ik weet zeker dat dit met geduld opgelost kan worden.

Er word simpelweg niet naar der geluisterd. Of het nou even goed op der plaats zetten is met hulp of een hele medische molen, is de eigenaresse dat de pony niet verschuldigd? Is een leven dan inderdaad zo weinig waard? Als het na alles proberen nog zo gevaarlijk is, heb ik er niks tegen, maar dit deer vertoont dit pas een maand of 3. Het is niet alsof de pony zo der hele leven is.

Ik vind het meer dan oneerlijk dat de pony hier de dupe van zou kunnen worden.

Zou jij een dergelijke pony willen krijgen dan?En dan wel ervoor tekenen dat niemand anders dan jij verantwoordelijk is als er een ongeluk mee gebeurt? Vaak wil een wanhopige eigenaar hem dan wel weggeven. Ik zeg natuurlijk niet dat dat hier aan de hand zou zijn,want de pony is ook niet eens van ts zelf. Maar dergelijke ponies zijn er veel meer en het zou zeker fijn zijn als iemand ze zou kunnen corrigeren en opvoeden.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:26

Anastasia24 schreef:
De mensen zijn schuldig dat het dier zo agressief is. Er zijn echt wel moeilijker opvoedbare paarden, maar dit dier is er blijkbaar keer op keer mee weggekomen en doet dit niet voor niks. De pony is bang, heeft pijn of wilt met rust gelaten worden, waar ook een reden voor is en ik weet zeker dat dit met geduld opgelost kan worden.

Er word simpelweg niet naar der geluisterd. Of het nou even goed op der plaats zetten is met hulp of een hele medische molen, is de eigenaresse dat de pony niet verschuldigd? Is een leven dan inderdaad zo weinig waard? Als het na alles proberen nog zo gevaarlijk is, heb ik er niks tegen, maar dit deer vertoont dit pas een maand of 3. Het is niet alsof de pony zo der hele leven is.

Ik vind het meer dan oneerlijk dat de pony hier de dupe van zou kunnen worden.



Boute uitspraak, dat je zeker weet dat dit met geduld opgelost kan worden. Dat is net zo zwart wit als zeggen dat slacht het beste is.

Als je genoeg probleempaarden getraind hebt weet je 2 dingen:

1 Als je denkt dat je alles weet, komt er weer een nieuw paard langs waardoor je er achter komt dat je niets weet. Ts: jij vind van jezelf veelste veel dat je het weet, zorg dat je er iemand bij haalt om je op je blinde vlekken te wijzen.

2 Je kan je eigen handen niet meegeven. Dat JIJ een paard goed kan krijgen, geeft geen garanties voor hoe een paard doet bij een ander/minder ervaren persoon. En als een paard onbetrouwbaar blijft moet je zelf afwegen of je lekker thuis op de bank zit terwijl iemand anders mogelijk verongelukt :+

Lastig, mogelijk een leven van een paard onterecht beëindigen of mogelijk bewust het risico nemen dat je een mens niet beschermt tegen overlijden of verwondingen :o .

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:31

anjali schreef:
Anastasia24 schreef:
De mensen zijn schuldig dat het dier zo agressief is. Er zijn echt wel moeilijker opvoedbare paarden, maar dit dier is er blijkbaar keer op keer mee weggekomen en doet dit niet voor niks. De pony is bang, heeft pijn of wilt met rust gelaten worden, waar ook een reden voor is en ik weet zeker dat dit met geduld opgelost kan worden.

Er word simpelweg niet naar der geluisterd. Of het nou even goed op der plaats zetten is met hulp of een hele medische molen, is de eigenaresse dat de pony niet verschuldigd? Is een leven dan inderdaad zo weinig waard? Als het na alles proberen nog zo gevaarlijk is, heb ik er niks tegen, maar dit deer vertoont dit pas een maand of 3. Het is niet alsof de pony zo der hele leven is.

Ik vind het meer dan oneerlijk dat de pony hier de dupe van zou kunnen worden.

Zou jij een dergelijke pony willen krijgen dan?En dan wel ervoor tekenen dat niemand anders dan jij verantwoordelijk is als er een ongeluk mee gebeurt? Vaak wil een wanhopige eigenaar hem dan wel weggeven. Ik zeg natuurlijk niet dat dat hier aan de hand zou zijn,want de pony is ook niet eens van ts zelf. Maar dergelijke ponies zijn er veel meer en het zou zeker fijn zijn als iemand ze zou kunnen corrigeren en opvoeden.


Als ik over een paar jaar meer tijd en ervaring/kennis heb, zou ik dat graag doen.

Zoals misschien al uit mijn reactie blijkt, zou ik in ieder geval iemand met ervaring met dit soort gedrag ernaar laten kijken. Ik vind het raar dat de pony dit sinds kort doet. Ze heeft eerst in de opfok gestaan en staat nu op stal. Hoe lang heeft ze dan zonder problemen op stal gestaan, het lijkt me dat in die periode iets mis is gegaan.
Wel vervelend. Ikzelf zou inderdaad ook niet de pony laten gaan (mijn ouders krijgen wel eens dieren met oa 'gedragsproblemen', die weigeren ze in te laten slapen, nemen ze over en herplaatsen ze naar een huisje waar het gedrag ineens ophoudt, simpelweg omdat deze match beter is en er vaak meer achter het verhaal zit. Dus daarom ben ik sowieso hier niet voor, tenzij het echt agressie is, wat ik maar twee keer in mijn 21 levensjaren heb meegemaakt met een hond, en dan is het nog steeds de fout van de omgeving geweest in de opvoeding). Maar goed, ik heb deze pony nog nooit gezien, weet niet hoe die is, maar dit lijkt me geen agressief dier, aangezien ze bij de eigenaar zich gedraagt. Echter is de eigenaar nog steeds degene die erover beslist, dat ben ik zeker met iedereen eens. Ik vind het wel goed dat TS nog naar een oplossing zoekt, lijkt me dat ze dit ook netjes bespreekt met de eigenaar.
TS, succes! Hopelijk kunnen jullie dit oplossen, want je wil natuurlijk geen gevaarlijke situaties creëren.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:03

Wij kochten een zesjarige pony met vergelijkbaar gedrag. Gericht trappen, steigeren en slaan, bijten en je platdrukken tussen de muur en haarzelf. Actief aanvallen. Ik denk nog steeds dat het angst was. Heb een half jaar dagelijks grondwerk met haar gedaan omdat ik er niet op kon rijden (A-welsh). Daarna was ze echt superbraaf in de omgang. alleen sommige mannen moest ze niet.

Ik denk dat die pony waarover jij het hebt gewoon bij een persoon moet staan. Niet in een manege, maar bij iemand privé als het even kan.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 21:12

Update; Ik heb haar vandaag even losgegooid zodat ze wat kon spelen in de bak. Ze heeft niet echt bewust getrapt, maar ik ben ook niet heel dicht in de buurt geweest.
Verder heb ik ook met de eigenaar overlegd en zij wil de pony een tijdje aan huis zetten (ze heeft daar al 2 shetjes van haar kinderen staan) in de achterste wei zodat er geen kleine of jonge kinderen in de buurt komen. Deze week komt een gedragstherapeut kijken of ze het wil aanpakken.. We hebben niet veel opties binnen of budget helaas :(

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:17

Vivjofja schreef:
Update; Ik heb haar vandaag even losgegooid zodat ze wat kon spelen in de bak. Ze heeft niet echt bewust getrapt, maar ik ben ook niet heel dicht in de buurt geweest.
Verder heb ik ook met de eigenaar overlegd en zij wil de pony een tijdje aan huis zetten (ze heeft daar al 2 shetjes van haar kinderen staan) in de achterste wei zodat er geen kleine of jonge kinderen in de buurt komen. Deze week komt een gedragstherapeut kijken of ze het wil aanpakken.. We hebben niet veel opties binnen of budget helaas :(


Ben benieuwd wat de gedragstherapeut gaat zeggen. Ik duim dat het binnen jullie mogelijkheden op te lossen is.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:07

Hoe mag ik deze zin interpreteren?
" ze wat kon spelen in de bak."

Dat ze anders zonder andere paarden het grootste deel van de dag op stal staat?

Is dat een ja is haar gedrag nogal logisch.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 23:41

DuoPenotti schreef:
Hoe mag ik deze zin interpreteren?
" ze wat kon spelen in de bak."

Dat ze anders zonder andere paarden het grootste deel van de dag op stal staat?

Is dat een ja is haar gedrag nogal logisch.
Ze staat de hele dag op wei. Bij andere paarden in de wei staat ze niet want die valt ze echt 'doelbewust' aan. Maar ze kan wel over het hek neuzen en kriebelen mocht ze dat willen en niet het paard aanvalt.

We hebben al tientallen paarden met haar geprobeerd samen te zetten maar niks werkt.

Oh en ze heeft altijd samen gestaan met een tinkermerrie (helaas verkocht een tijd terug) en nog een paar andere pony's. Maar we kunnen haar nu niet bij de pony's zetten want die valt ze bijna gelijk aan.

Escada

Berichten: 3844
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:47

Waarom kan jij haar zelf niet helpen als je al 'duizenden' lessen hebt gehad in Natural Horsemanship?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:49

Vivjofja schreef:
Update; Ik heb haar vandaag even losgegooid zodat ze wat kon spelen in de bak. Ze heeft niet echt bewust getrapt, maar ik ben ook niet heel dicht in de buurt geweest.
Verder heb ik ook met de eigenaar overlegd en zij wil de pony een tijdje aan huis zetten (ze heeft daar al 2 shetjes van haar kinderen staan) in de achterste wei zodat er geen kleine of jonge kinderen in de buurt komen. Deze week komt een gedragstherapeut kijken of ze het wil aanpakken.. We hebben niet veel opties binnen of budget helaas :(


Best kans dat dit een goed idee is. Ik heb wel meer pony's gekend die doodongelukkig zijn in een manegeachtige omgeving. Die hebben gewoon 1 persoon nodig, of misschien een paar vertrouwde personen, niet zoveel wisselingen.

In stallingen is de behandeling van de dieren erg verschillend van persoon tot persoon. Sommige paarden kunnen daar echt niet tegen. (van de een krijgt een pony bijvoorbeeld een aai en van een ander een klap, de een schreeuwt terwijl de ander juist heel rustig doet, etc.)

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 23:53

Escada schreef:
Waarom kan jij haar zelf niet helpen als je al 'duizenden' lessen hebt gehad in Natural Horsemanship?

Ik mag dan wel veel lessen hebben gehad in Natural Horsemanship en al, maar ik ben en blijf geen pro. Ik ben zelf ook pas 15, en ieder paard verschilt. Tuurlijk, ik kan er zelf wel aan gaan draaien maar als een gedragstherapeut beter helpt geven we er liever geld aan uit zodat het in één keer echt goed gedaan word. :) Mits het binnen ons budget valt.

purny

Berichten: 27486
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:54

Vivjofja schreef:
Update; Ik heb haar vandaag even losgegooid zodat ze wat kon spelen in de bak. Ze heeft niet echt bewust getrapt, maar ik ben ook niet heel dicht in de buurt geweest.
Verder heb ik ook met de eigenaar overlegd en zij wil de pony een tijdje aan huis zetten (ze heeft daar al 2 shetjes van haar kinderen staan) in de achterste wei zodat er geen kleine of jonge kinderen in de buurt komen. Deze week komt een gedragstherapeut kijken of ze het wil aanpakken.. We hebben niet veel opties binnen of budget helaas :(

Ga jij er je geld instoppen of de eigenaar?

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:57

Vivjofja schreef:
Ik mag dan wel veel lessen hebben gehad in Natural Horsemanship en al, maar ik ben en blijf geen pro. Ik ben zelf ook pas 15, en ieder paard verschilt. Tuurlijk, ik kan er zelf wel aan gaan draaien maar als een gedragstherapeut beter helpt geven we er liever geld aan uit zodat het in één keer echt goed gedaan word. :) Mits het binnen ons budget valt.


Goh in jouw OP 3 dagen geleden wilde je nog een join up doen.
Je spreekt jezelf weer tegen TS

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 23:58

purny schreef:
Vivjofja schreef:
Update; Ik heb haar vandaag even losgegooid zodat ze wat kon spelen in de bak. Ze heeft niet echt bewust getrapt, maar ik ben ook niet heel dicht in de buurt geweest.
Verder heb ik ook met de eigenaar overlegd en zij wil de pony een tijdje aan huis zetten (ze heeft daar al 2 shetjes van haar kinderen staan) in de achterste wei zodat er geen kleine of jonge kinderen in de buurt komen. Deze week komt een gedragstherapeut kijken of ze het wil aanpakken.. We hebben niet veel opties binnen of budget helaas :(

Ga jij er je geld instoppen of de eigenaar?

De eigenaar. Voor ik commentaar krijgt, we hebben het overlegd en zij wil het liefst de pony ook niet kwijt dus zij is bereid om ervoor te betalen. En als het te duur is wil ikzelf ook helpen met de kosten.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 00:01

SjonnieZ schreef:
Vivjofja schreef:
Ik mag dan wel veel lessen hebben gehad in Natural Horsemanship en al, maar ik ben en blijf geen pro. Ik ben zelf ook pas 15, en ieder paard verschilt. Tuurlijk, ik kan er zelf wel aan gaan draaien maar als een gedragstherapeut beter helpt geven we er liever geld aan uit zodat het in één keer echt goed gedaan word. :) Mits het binnen ons budget valt.


Goh in jouw OP 3 dagen geleden wilde je nog een join up doen.
Je spreekt jezelf weer tegen TS
De eigenaar en ik hebben heel veel overlegd. Dat noem je niet jezelf tegenspreken, maar van gedachten en mening veranderen.

purny

Berichten: 27486
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:03

Daar zou ik dus niet aan beginnen. Heel eerlijk, het is haar paard dus zijn het haar kosten.
Voor je het weet draai je voor meer kosten op terwijl het niet lukt.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:04

SjonnieZ schreef:
Vivjofja schreef:
Ik mag dan wel veel lessen hebben gehad in Natural Horsemanship en al, maar ik ben en blijf geen pro. Ik ben zelf ook pas 15, en ieder paard verschilt. Tuurlijk, ik kan er zelf wel aan gaan draaien maar als een gedragstherapeut beter helpt geven we er liever geld aan uit zodat het in één keer echt goed gedaan word. :) Mits het binnen ons budget valt.


Goh in jouw OP 3 dagen geleden wilde je nog een join up doen.
Je spreekt jezelf weer tegen TS

Nou zou ik me ook niet aan een join up wagen als ik niet precies weet waar ik mee bezig ben :=
Dat laat ik dan liever aan de professionals over.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:07

Wat een fijne update, dat ze nog een kans krijgt met een pro! <3 veel succes samen!

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:14

Wat een vervelende situatie zeg. Ik snap dat de eigenaar zich er hopeloos door kan voelen.
Ik ben zeker voor het opzoeken naar oplossingen in plaats van het gelijk laten inslapen omdat haar omgeving niet kundig genoeg is. Heel goed dat je het zo wil aanpakken!

Vergeet in dit proces niet dat een paard een kuddedier is en er wel degelijk een rangorde is. NH gaat hier dan ook van uit.
Mogelijkheid 1 (ik ken het verdere verhaal en de pony niet, dus het is een vrijstaande invalshoek)
Op dit moment staat zij bovenaan de rangorde bij iedereen, daarom vind ik het redelijk zorgwekkend dat ze bij elk paard dat ze aanvalt weggehaald wordt. In principe “wint” zij op die manier een plekje in de rangorde.
Pony wil bovenaan staan, valt paard aan, paard wordt weggehaald —> pony komt een plekje naar boven.
Ik denk dat het haar enorm zou helpen om bij een stabiel groot paard te staan, die haar niet de grond in zou trappen maar haar wel de plek zal wijzen. Een kleine a pony zal (geen garantie) relatief weinig “schade” aanrichten bij een groot paard en al snel “op haar plek worden gezet”. Zo gaat dat in de natuur en wanneer je dat weghaalt, krijg je dit soort situaties.

Mogelijkheid 2 vs 1
Verder ken ik pony totaal niet, dus is het ook niet te zeggen of het uitvallen vertoning van stress is vanuit juist een hele onderdanige positie of dat pony “dominant” is (je moet tegenwoordig uitkijken met een paard dominant noemen) en er op uit is om “bovenaan te komen.”

Mogelijkheid 3
Daarnaast kan het op mens-interactie ook komen door een hele foute en onduidelijke manier van communicatie, waardoor ze onzeker wordt en agressief gedrag gaat vertonen.

Daarnaast zeker een deskundige laten komen, want die kan veel meer bestuderen en heeft er nog vele malen meer verstand van. Bovengenoemde inzichten zijn slechts een paar van de vele invalshoeken natuurlijk.

In de tussentijd zal ik als ik jou was vooral heel veel inlezen over gedragsbiologie van kuddedieren, want dat is super interessant en kan je ook helpen met inzichten verkrijgen in deze “casus” :D

En om het te eindigen met een positieve noot:
Mocht je het echt heel leuk vinden, ik zag dat je gymnasium doet, dan zou je een keer bij de open dag van de universiteit utrecht biologie kunnen kijken, zij hebben er een studiepad in. Ik ben zelf ook van plan om die te volgen en heb er al een onderdeel van gehad :)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:30

Fijn deze update! ik ben blij dat je je in zet voor het dier TS..de commetaren maar met een korreltje zout nemen. Ben benieuwd wat de gedragsdeskundige er van vind.

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:14

Heb het idee dit paardje gewoon een heel dominante dame is die nooit de juiste consequente begeleiding heeft gehad en ook nooit gaat krijgen.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:30

Ik denk juist onzeker. Ook omdat ik nu lees dat ze eerst samen was met een Tinker die een tijdje geleden is verkocht. Een tijdje geleden zijn ook de problemen begonnen. Het is allemaal moeilijk oordelen achter een scherm ik hoop dat jullie de juiste hulp krijgen. Veel succes.

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 12:02

Nathalie w schreef:
Ik denk juist onzeker. Ook omdat ik nu lees dat ze eerst samen was met een Tinker die een tijdje geleden is verkocht. Een tijdje geleden zijn ook de problemen begonnen. Het is allemaal moeilijk oordelen achter een scherm ik hoop dat jullie de juiste hulp krijgen. Veel succes.


Ik denk zelf ook inderdaad dit. De tinker was echt haar beste maatje en ook een soort van anker. Dus het kan best zijn dat de problemen een beetje zijn gekomen door het verlies van de tinker.

Dominant is ze nooit echt geweest, ze was meer "onderdanig" en altijd zo mak als een lammetje.

Ps: De pony's waar ze bijstond samen met de tinker kan ze nu niet meer bij. Heeft ze nog bij gestaan, maar die ging ze aanvallen en dat waren ook kleine pony'tjes (van shet tot B pony) dus dat is natuurlijk wel gevaarlijk :) In elk geval, we gaan misschien opzoek naar een paardje wat erbij kan staan maar ik weet niet goed of het gaat lukken gezien ze best wel wat "schade" kan aanbrengen en niemand wil zijn paard gewond hebben door een andere pony...

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:14

Beetje gek idee maar stond ze in de opfok ook vooral met grote paarden? Misschien koppelen met een groter paard met leiderskwaliteiten?

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 12:59

Sintara schreef:
Beetje gek idee maar stond ze in de opfok ook vooral met grote paarden? Misschien koppelen met een groter paard met leiderskwaliteiten?
Ze stond met allerlei paarden. Veel grote ja, maar er stonden ook kleinere bij. Maar we zijn inderdaad opzoek naar een groot paard ipv een kleintje :)

Ik was op vakantie toen ze terug kwam maar ik weet wel dat ze daar behoorlijk gecorrigeerd is door andere paarden. Ze had een hoop wonden, niet super heftige en het was makkelijk te genezen maar ze was daar duidelijk niet de leider als ware.